Alternativ.nu

Övriga ämnen => Energi => Fordonsdrift => Ämnet startat av: malarmaster skrivet 31 jul-21 kl 19:45

Titel: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: malarmaster skrivet 31 jul-21 kl 19:45
imorgon börjar en ny bensinsort säljas,E10. Alltså med 10% etanolinblandning. de flesta bilar skall kunna fungera med detta men det finns givetvis undantag. Min bil klarar det inte utan nu blir det att kolla vilka mackar som säljer 98 oktan. Givetvis lär det bli en övergångsperiod när mackarna tömmer tankarna på 95 oktan med 5%. För de som kan köra på E10 ökar förbrukningen och det brukar betyda dyrare körning. för de bilar som inte klarar E10 blir det dyrare bensin. Hur de gör på småmackarna vet jag inte. här i byn finns bara 1 pump för 95. Det lär bli E10 i den.
Titel: SV: E10
Skrivet av: Ett svart får skrivet 31 jul-21 kl 20:24
imorgon börjar en ny bensinsort säljas,E10. Alltså med 10% etanolinblandning. de flesta bilar skall kunna fungera med detta men det finns givetvis undantag. Min bil klarar det inte utan nu blir det att kolla vilka mackar som säljer 98 oktan. Givetvis lär det bli en övergångsperiod när mackarna tömmer tankarna på 95 oktan med 5%. För de som kan köra på E10 ökar förbrukningen och det brukar betyda dyrare körning. för de bilar som inte klarar E10 blir det dyrare bensin. Hur de gör på småmackarna vet jag inte. här i byn finns bara 1 pump för 95. Det lär bli E10 i den.
Är det inte lättare att modifiera bilen så den klarar gå på E10? Ofta är det ju inte så mycket som behövs.
Titel: SV: E10
Skrivet av: malarmaster skrivet 31 jul-21 kl 21:00
troligen är det allt gummi från bränslepump och framåt. dessutom är det en turbo,de gillar inte dåligt bränsle.Nej,jag lägger inga pengar på att modifiera en äldre bil. Enklare att köpa en ny. dessutom förstår jag inte vitsen. Är det för att få bort den äldre fordonsparken snabbare?
Titel: SV: E10
Skrivet av: Fikaoscar skrivet 31 jul-21 kl 21:42
Jag såg iaf att min S60 går med den nya blandningen men tydligen så funkar den i alla volvobilar från 76 och framåt med något undantag
Titel: SV: E10
Skrivet av: Ett svart får skrivet 31 jul-21 kl 21:46
troligen är det allt gummi från bränslepump och framåt. dessutom är det en turbo,de gillar inte dåligt bränsle.Nej,jag lägger inga pengar på att modifiera en äldre bil. Enklare att köpa en ny. dessutom förstår jag inte vitsen. Är det för att få bort den äldre fordonsparken snabbare?
Nya bränsleslangar kan behövas ändå på en gammal bil. Och om de tålt 5% etanol nu i många år gör det väl ingen större skillnad med 10%? Och etanol är väl jättebra på en turbobil? Anledningen till att de ökar etanolhalten är att den är förnybar.
Titel: SV: E10
Skrivet av: torbjorn skrivet 01 aug-21 kl 11:14
troligen är det allt gummi från bränslepump och framåt. dessutom är det en turbo,de gillar inte dåligt bränsle.Nej,jag lägger inga pengar på att modifiera en äldre bil. Enklare att köpa en ny. dessutom förstår jag inte vitsen. Är det för att få bort den äldre fordonsparken snabbare?

Jag vågar påstå att om en gammal bensinbil inte klarar E10, så beror det inte på att det är någon specifik modell, utan det rör sig i så fall snarare om att antingen enstaka exemplar har något begynnande fel eller ogynnsamt samverkande toleranser så det riskerar att bli problem med lambdaregleringen.

Om bilen är så modern att den har ett standardiserat OBD-uttag (dvs alla bensinbilar sålda inom EU från 2002 och framåt, vissa modeller och märken redan från 1996), så är det ju lätt gjort att med en OBD-kabel och lämplig programvara i dator eller mobil hålla koll på lambdareglerparametrarna (framför allt LTFT, long term fuel trim). Om de värdena "lever" och rör sig hela tiden under körning med varmkörd motor och aktiv lambdareglering, och inte slår i botten åt endera hållet mer än högst tillfälligt eller vid driftfall då motorn går oreglerat (t ex motorbromsning eller fullgas), så är allt i sin ordning.

Skulle det trots allt vara så att värdena ligger på gränsen så kan man misstänka fel, i första hand t ex tjuvluft eller mer eller mindre igensatta spridare. Spridare som har satts igen av hartser från gammal bensin kan ofta gå till sig av sig själva efter någon månads körning med kraftig (uppåt 50 %) etanolinblandning i bränslet.  Andra tänkbara orsaker är t ex krångel med backventiler mm i vevhusventilationen eller nerkletad luftmängdmätare, om bilen har sådan.  En gammal trött lambdasond som är på gränsen till att sluta fungera kan också ha betydelse, en sådan bör dock bytas i vilket fall som helst, det gör stor nytta för både köregenskaper och bränsleförbrukning om den är fräsch och reagerar så snabbt på ändringar i lambdavärdet som programmeraren som skrev koden till motorstyrsystemet förutsatte.

Kom ihåg att ren oblandad bensin är mer aggressiv mot gummi än vad blandningar av etanol och bensin är. Det finns många gummikvaliteter som av tillverkarna anges tåla etanol men inte bensin, motsatsen förekommer däremot inte. Däremot är det vanligt att tekniskt okunniga återförsäljare påstår andra saker.
Titel: SV: E10
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 01 aug-21 kl 12:42

Kom ihåg att ren oblandad bensin är mer aggressiv mot gummi än vad blandningar av etanol och bensin är. Det finns många gummikvaliteter som av tillverkarna anges tåla etanol men inte bensin, motsatsen förekommer däremot inte. Däremot är det vanligt att tekniskt okunniga återförsäljare påstår andra saker.

Och det har väl aldrig varnats för att hälla i karboratorsprit i bilar?


Tror att det kan ha blivit en ihopblandning av bensin och dieselmotorer när man börjar oroa sig för slangar. RME är ju ett bränsle som inte alla gummisorter tål, men har man hällt det i sin bensinbil så har man andra problem ;D
Titel: SV: E10
Skrivet av: malarmaster skrivet 01 aug-21 kl 14:00
Jag vågar påstå att om en gammal bensinbil inte klarar E10, så beror det inte på att det är någon specifik modell, utan det rör sig i så fall snarare om att antingen enstaka exemplar har något begynnande fel eller ogynnsamt samverkande toleranser så det riskerar att bli problem med lambdaregleringen.

Om bilen är så modern att den har ett standardiserat OBD-uttag (dvs alla bensinbilar sålda inom EU från 2002 och framåt, vissa modeller och märken redan från 1996), så är det ju lätt gjort att med en OBD-kabel och lämplig programvara i dator eller mobil hålla koll på lambdareglerparametrarna (framför allt LTFT, long term fuel trim). Om de värdena "lever" och rör sig hela tiden under körning med varmkörd motor och aktiv lambdareglering, och inte slår i botten åt endera hållet mer än högst tillfälligt eller vid driftfall då motorn går oreglerat (t ex motorbromsning eller fullgas), så är allt i sin ordning.

Skulle det trots allt vara så att värdena ligger på gränsen så kan man misstänka fel, i första hand t ex tjuvluft eller mer eller mindre igensatta spridare. Spridare som har satts igen av hartser från gammal bensin kan ofta gå till sig av sig själva efter någon månads körning med kraftig (uppåt 50 %) etanolinblandning i bränslet.  Andra tänkbara orsaker är t ex krångel med backventiler mm i vevhusventilationen eller nerkletad luftmängdmätare, om bilen har sådan.  En gammal trött lambdasond som är på gränsen till att sluta fungera kan också ha betydelse, en sådan bör dock bytas i vilket fall som helst, det gör stor nytta för både köregenskaper och bränsleförbrukning om den är fräsch och reagerar så snabbt på ändringar i lambdavärdet som programmeraren som skrev koden till motorstyrsystemet förutsatte.

Kom ihåg att ren oblandad bensin är mer aggressiv mot gummi än vad blandningar av etanol och bensin är. Det finns många gummikvaliteter som av tillverkarna anges tåla etanol men inte bensin, motsatsen förekommer däremot inte. Däremot är det vanligt att tekniskt okunniga återförsäljare påstår andra saker.
nu litar jag ju mer på vad tillverkaren säger än att experimentera själv. Och en gummislang innehåller inte bara gummi utan andra saker som är mer känsliga för alkoholer. Ävenså de plaster som är i kontakt med bränslet. det finns utlagda tabeller vilka bilmodeller som det avråds att köra med E10. generellt är alla bilar nyare än 2011 problemfria och även många äldre modeller klarar det. Men så finns undantagen där bränslesystemen inte är gjorda för högre alkoholhalter. har inte så mycket med styrningen av motorn att göra utan problemet är att vissa komponenter kan tänkas fallera vid kontakt med högre halt alkohol. Går säkert att byta ut eller bygga om men en äldre bil kanske inte är värd den kostnaden. mitt problem är inte just E10 utan att många mindre mackar bara kommer att erbjuda just E10 då det är lagkrav samt att de saknar tankar/pumpar för alternativet 98 oktan. Man skall ju inte behöva köra längre sträckor för att tanka. I min kommun har vi bara en större mack som erbjuder alternativet 98 oktan i dagsläget. De mindre har oftast bara en pump. 95 och diesel i kombopump. det betyder att man på allvar måste börja planera körningen så att man har lämpliga tankställen att tillgå. det blir ju lite som gas eller elbil. Kanske lika bra att vänja sig. undrar om någon har koll på hur det ser ut i olika landsändar? Glesbygden har ju redan få mackar att tillgå. tror tyvärr inte att macken i byn kan erbjuda alternativ. finns bara en pump och mig veterligt endast två tankar efter senaste ombyggnaden. betyder att det är minst 1,3 mil till ett alternativ och byns mack förlorar omsättning. Bra glesbygdspolitik igen.
Titel: SV: E10
Skrivet av: Ett svart får skrivet 01 aug-21 kl 14:38
nu litar jag ju mer på vad tillverkaren säger än att experimentera själv. Och en gummislang innehåller inte bara gummi utan andra saker som är mer känsliga för alkoholer. Ävenså de plaster som är i kontakt med bränslet. det finns utlagda tabeller vilka bilmodeller som det avråds att köra med E10. generellt är alla bilar nyare än 2011 problemfria och även många äldre modeller klarar det. Men så finns undantagen där bränslesystemen inte är gjorda för högre alkoholhalter. har inte så mycket med styrningen av motorn att göra utan problemet är att vissa komponenter kan tänkas fallera vid kontakt med högre halt alkohol. Går säkert att byta ut eller bygga om men en äldre bil kanske inte är värd den kostnaden. mitt problem är inte just E10 utan att många mindre mackar bara kommer att erbjuda just E10 då det är lagkrav samt att de saknar tankar/pumpar för alternativet 98 oktan. Man skall ju inte behöva köra längre sträckor för att tanka. I min kommun har vi bara en större mack som erbjuder alternativet 98 oktan i dagsläget. De mindre har oftast bara en pump. 95 och diesel i kombopump. det betyder att man på allvar måste börja planera körningen så att man har lämpliga tankställen att tillgå. det blir ju lite som gas eller elbil. Kanske lika bra att vänja sig. undrar om någon har koll på hur det ser ut i olika landsändar? Glesbygden har ju redan få mackar att tillgå. tror tyvärr inte att macken i byn kan erbjuda alternativ. finns bara en pump och mig veterligt endast två tankar efter senaste ombyggnaden. betyder att det är minst 1,3 mil till ett alternativ och byns mack förlorar omsättning. Bra glesbygdspolitik igen.
Tillverkaren är väldigt försiktig med vad den lovar, för att inte anklagas för att lova sånt den inte kan hålla. Därför tror jag inte du behöver vara så orolig för det. Du skriver ju inte vad du kör för bil men jag vill minnas att du kör franskt? Både Peugeot och Citroen säger att deras bilar från 1 jan 2000 klarar E10. Är inte det ett misstänkt jämnt och fint datum?

För övrigt är ju detta med E10 ett gemensamt EU-beslut och så vitt jag vet företräder du vårt kanske allra mest EU-vänliga parti. Och det skulle inte förvåna mig om beslutet att Sverige skulle övergå till E10 togs redan på Alliansens tid.
Titel: SV: E10
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 01 aug-21 kl 16:09
nu litar jag ju mer på vad tillverkaren säger än att experimentera själv. Och en gummislang innehåller inte bara gummi utan andra saker som är mer känsliga för alkoholer. Ävenså de plaster som är i kontakt med bränslet. det finns utlagda tabeller vilka bilmodeller som det avråds att köra med E10. generellt är alla bilar nyare än 2011 problemfria och även många äldre modeller klarar det. Men så finns undantagen där bränslesystemen inte är gjorda för högre alkoholhalter. har inte så mycket med styrningen av motorn att göra utan problemet är att vissa komponenter kan tänkas fallera vid kontakt med högre halt alkohol. Går säkert att byta ut eller bygga om men en äldre bil kanske inte är värd den kostnaden. mitt problem är inte just E10 utan att många mindre mackar bara kommer att erbjuda just E10 då det är lagkrav samt att de saknar tankar/pumpar för alternativet 98 oktan. Man skall ju inte behöva köra längre sträckor för att tanka. I min kommun har vi bara en större mack som erbjuder alternativet 98 oktan i dagsläget. De mindre har oftast bara en pump. 95 och diesel i kombopump. det betyder att man på allvar måste börja planera körningen så att man har lämpliga tankställen att tillgå. det blir ju lite som gas eller elbil. Kanske lika bra att vänja sig. undrar om någon har koll på hur det ser ut i olika landsändar? Glesbygden har ju redan få mackar att tillgå. tror tyvärr inte att macken i byn kan erbjuda alternativ. finns bara en pump och mig veterligt endast två tankar efter senaste ombyggnaden. betyder att det är minst 1,3 mil till ett alternativ och byns mack förlorar omsättning. Bra glesbygdspolitik igen.

Eller så har dom köpt billiga slangar och den tvivelaktiga tillverkaren har sedan dess gått upp i rök tillsammans med den obefintliga dokumentationen.
Titel: SV: E10
Skrivet av: Nordic Vargtand skrivet 01 aug-21 kl 18:00
Nu borde jag inte klaga då det är jag själv som försatt mig i denna situation, men jag vet varken ut eller in hur man egentligen skall göra, nu sitter man åter sedan flera år upp över huvudet fast i skiten som en gång var den brinnande orsaken till att jag flyttade härifrån, men jag behöver gården till det jag arbetar med och den behöver se ut exakt som den gör för att kunna fungera för det jag håller på med och trivs med att göra.
Jag försökte länge hyra en lägenhet på en annan ort men det kändes som ett fängelse och helt avstängt från alla möjligheter att bygga upp verksamheten och det man trivs med att göra om dagarna. Finkammade hela området i många år efter ett vettigt objekt som var realistiskt att köpa, men det var verkligen stendött då på objekt som skulle fungera. Nu dök det upp ett bra objekt till rätt pris där jag en gång flyttade från så jag ville ge det en chans, jag är helnöjd med själva gården och det fungerade så länge jag hade råd att fortsätta att hyra lägenheten, det hade väl fungerat om man fortfarande var frisk och helt arbetsför som i yngre dagar och kunnat låna resten på banken, men som läget är nu går det precis runt i slutet av månaden men det fungerar och det är så jag vill leva annars. Men sedan jag blev tvungen att säga upp lägenheten och flytta ned hit har det förflutna snabbt kommit i kapp och förstört all glädje, dessutom är det för många bittra minnen som kommer ikapp när man sitter ensam här så nära. Ibland funderar jag om det inte vore det bästa att lämna jordelivet så att man inte belastar samhället när den dagen kommer och detta äntligen får ett slut. Men uppenbarligen har man inte ens lyckats med det då jag inte haft den mentala styrkan som krävs ännu och jag vill inte sprida en bild av att det är medömkan man söker, utan en lösning om hur man kan leva med och hantera sjukdomen utan att man blir ett jädra vårdkolli, uppnå de mål man vill uppnå, osv. Tycker man hela tiden har sänkt ribban för livsmålen men någonstans vänder det där det inte går att skala ned mer utan att man börjar förlora för mycket i livskvalitet för att det skall bli trivsamt i vardagen. Jag har undrat i mer än fem år nu vad man egentligen borde göra.






Titel: SV: E10
Skrivet av: malarmaster skrivet 01 aug-21 kl 18:50
Tillverkaren är väldigt försiktig med vad den lovar, för att inte anklagas för att lova sånt den inte kan hålla. Därför tror jag inte du behöver vara så orolig för det. Du skriver ju inte vad du kör för bil men jag vill minnas att du kör franskt? Både Peugeot och Citroen säger att deras bilar från 1 jan 2000 klarar E10. Är inte det ett misstänkt jämnt och fint datum?

För övrigt är ju detta med E10 ett gemensamt EU-beslut och så vitt jag vet företräder du vårt kanske allra mest EU-vänliga parti. Och det skulle inte förvåna mig om beslutet att Sverige skulle övergå till E10 togs redan på Alliansens tid.
jo,det är ett gammalt EU-beslut som den svenska regeringen dröjt med att implementera. Och jag har inget emot beslutet som sådant. Problemet är bara att det kan bli problem med att leverera alternativt bränsle till de fordon som inte klarar E10.
Citroen o peugeot tillhör samma koncern och delar motorer /bilmodeller. De har också ett samarbete med Toyota som tillverkas på samma band. Årtalet du hänger upp dej på är det år som de nya avgasbestämmelserna Euro 3 infördes  och då många fabrikat reviderade sina motorer inför detta direktiv.
  Jag kör Renault i dagsläget och det finns visst äldre modeller som klarar E10. men inte turbomotorerna. En sådan har jag. En anledning kan vara att spridarna/spridarbryggorna inte klarar etanol då de är gjorda i aluminium. etanol reagerar med aluminium och spjälkar det. ger garanterat problem med motorn.  detta delas med flera andra fabrikat  med direktinsprutning under åren 90-tal till sent 00-tal. T.ex bör VW ägare kontrollera om just deras modell tillhör dessa. Många  VW-modeller mellan 2001-2006 rankas i tabellen som bilar som inte klarar E10.  även äldre Volvo S/V 40 bör man kolla.
Bilar tillverkade 2011 eller senare klarar E10 då det 2011 togs  EU-beslut på att E10 skulle införas. Tillverkarna var redan införstådda med detta och deras modeller var förberedda.
Precis som man idag är införstådda med att ett beslut kommer för ett slutdatum för nybilsförsäljning av förbränningsmotorn. De flesta har alltså redan elbilar i produktion eller på prototypstadium. Varje EU-land har ju fritt fått bestämma när E10 skulle bli standard i pumpen. Sverige ligger efter (som vanligt) . Svaret på det kan vara att Sverige fortfarande har europas äldsta bilpark och det alltså handlar om många fordon som kan få problem. Skulle nog också gissa på att MP pressat på för att nu införa detta. tyvärr har jag dock inte sett särskilt mycket till förberedelser ute på mackarna. Faktiskt inte sett någon kedja annonsera /upplysa om E10. Man har inte talat om det heller från centralt håll. Många lär nog bli överraskade trots att det är ett gammalt beslut..
Titel: SV: E10
Skrivet av: torbjorn skrivet 02 aug-21 kl 09:37
Och hur kommer det sig då att spridarbrygga (fuel rail) av aluminium fungerar bra på Fords FFV-modeller?  Eller för den delen, om nu etanol skulle angripa aluminium, hur kan då de "explosionssäkra" påfyllningsflaskorna av aluminium för Trangiakök hålla?

Mycket av talet om materialkompatibilitetsproblem när det gäller etanol som fordonsbränsle, har att göra med förväxlingar mellan metanol och etanol, det är ju lätt hänt om självutnämnda förståsigpåare som skolkade från kemin på högstadiet blandar ihop sådana saker. Om metanol ska tillverkas tillräckligt billigt och resurseffektivt för att vara aktuell som motorbränsle i vardagslag, så kan man inte kosta på fullständig rening från diverse aggressiva biprodukter (bl a myrsyra), och då finns det risk att åtminstone vissa tillverkningspartier blir aggressiva.

Det förekommer också än idag att gamla dåliga erfarenheter från Japans försök att köra flygmotorer på etanol under andra världskriget spökar. De där erfarenheterna dokumenterades av amerikanerna efter kriget och sammanställdes i rapporter som blev vitt spridda.  Problemen där berodde dels på destillationsanläggningar byggda med olämpliga material, och dels att mycket av bränsleetanolen blev förorenad med saltvatten i samband med transport i tankbåtar där man pga krigsförhållandena inte hann rengöra tankarna ordentligt efter att de hade gått barlastade med sjövatten från ett transportuppdrag till nästa.
Titel: SV: E10
Skrivet av: Ett svart får skrivet 02 aug-21 kl 09:51
Och hur kommer det sig att fuel rail i aluminium klarar 5% etanol, men inte 10%? Jag tror som sagt att det handlar om att biltillverkaren friskriver sig från eventuella fel som teoretiskt skulle kunna hända. Och på så gamla bilar som över 10 år förlorar de inte speciellt mycket på det heller. När bilarna blivit så gamla går inte ägarna till märkesverkstaden längre ändå, och garantitiderna har gått ut.
Titel: SV: E10
Skrivet av: malarmaster skrivet 02 aug-21 kl 11:09
Och hur kommer det sig då att spridarbrygga (fuel rail) av aluminium fungerar bra på Fords FFV-modeller?  Eller för den delen, om nu etanol skulle angripa aluminium, hur kan då de "explosionssäkra" påfyllningsflaskorna av aluminium för Trangiakök hålla?

Mycket av talet om materialkompatibilitetsproblem när det gäller etanol som fordonsbränsle, har att göra med förväxlingar mellan metanol och etanol, det är ju lätt hänt om självutnämnda förståsigpåare som skolkade från kemin på högstadiet blandar ihop sådana saker. Om metanol ska tillverkas tillräckligt billigt och resurseffektivt för att vara aktuell som motorbränsle i vardagslag, så kan man inte kosta på fullständig rening från diverse aggressiva biprodukter (bl a myrsyra), och då finns det risk att åtminstone vissa tillverkningspartier blir aggressiva.

Det förekommer också än idag att gamla dåliga erfarenheter från Japans försök att köra flygmotorer på etanol under andra världskriget spökar. De där erfarenheterna dokumenterades av amerikanerna efter kriget och sammanställdes i rapporter som blev vitt spridda.  Problemen där berodde dels på destillationsanläggningar byggda med olämpliga material, och dels att mycket av bränsleetanolen blev förorenad med saltvatten i samband med transport i tankbåtar där man pga krigsförhållandena inte hann rengöra tankarna ordentligt efter att de hade gått barlastade med sjövatten från ett transportuppdrag till nästa.
tror knappast att en motortillverkare förväxlar olika bränslen eller alkoholer. att blanda i vad som skedde för 70 år sedan är knappast relevant i denna fråga. Materialkunskapen är idag utredd och aluminium finns i de flesta konstruktioner både i karosser men givetvis maskiner och komponenter.  Varför en del alu klarar etanol o andra inte? kan det bero på att man använt en legering medan andra använt en mer ren aluprodukt?
För min del kommer jag inte att chansa. visst är min bil äldre men för den skull inte skrotfärdig. Rostfri,i mkt gott skick och maskinellt fullt fungerande utan kända fel. Möjligtvis att ett kopplingsbyte närmar sig.  Men om/när ett bilbyte sker så är det säkrast att välja bort de modeller som enl. fabrikanten inte klarar E10. Problem kan det ju bli om ägaren nonchalerar bränsleval ,byter in/säljer bilen och nye ägaren får problem efter en tidsrymd. Jag förutspår prisras på dessa modeller. Såg en nyhetsflash om att det endast är 10000 bilar som berörs. Vet inte hur de räknar men då är det ju knappast någon mening att bygga om pumpar.  mina uppgifter talar istället om att det är c.a 6% av bilparken (personbilar med bensin) som berörs. Och då blir det andra siffror. Runt 180000 bilar som är i trafik plus ett mörkertal på de fordon som endast körs sporadiskt typ veteranbilar och andra fordon som inte är i ständig trafik. det finns 1.355000 bilar som är avställda (decemberstatistik) och en stor del av dessa är troligen bilar som bara körs sommarsäsong.
Nu återstår att kartlägga vilka i mitt närområde som kommer att tillhandahålla E5. I byn ingen då efter att ha besökt macken inga planer finns för utbyggnad. kostnads och omsättningsskäl. fullt förståeligt. då blir närmsta mack som jag vet redan idag har 98 oktan 1,3 mil hemifrån. Man får helt enkelt planera tankningarna o tanka i grannkommunen 3 mil bort när man ändå har ärende. Ett litet reservlager hemma men det är alltid en risk att lagra bensin. sedan är frågan om man inte skulle satsa på en ren elbil vid nästa bilbyte. Bränslepriserna kommer ju att stadigt stiga. är det någon som hört vad den nya kvaliten E10 kostar vid pump? etanol är ju dyrare än bensin så en ökad inblandning lär ju fördyra. Det ihop med att bränsleförbrukningen automatiskt stiger då energiinehållet  blir lägre i E10. Och den mesta etanolen kommer väl utifrån? sockerrör från Brasilien där man då får hugga ner mer regnskog för att utöka odlingarna för etanoltillverkning i europa. Var är helhetssynen på miljöarbetet?
Titel: SV: E10
Skrivet av: Nordic Vargtand skrivet 02 aug-21 kl 12:47
Det kanske har någonting med vatten eller träoljehalten i etanolen att göra?
Träolja kan sätta igen spridarmunstycken på vissa motorer.
Titel: SV: E10
Skrivet av: Ett svart får skrivet 02 aug-21 kl 13:17
Det kanske har någonting med vatten eller träoljehalten i etanolen att göra?
Träolja kan sätta igen spridarmunstycken på vissa motorer.
Etanolen skall tydligen lösa upp aluminium och det skall kunna sätta igen spridarna till slut.
Titel: SV: E10
Skrivet av: torbjorn skrivet 02 aug-21 kl 15:22
Jag skulle nog snarare vilja säga att motortekniker och ingenjörer hos biltillverkare och deras underleverantörer har en åsikt om saken, men sen är det en helt annan sak vad företaget säger genom sina officiella kanaler när allt är filtrerat via tekniskt okunniga jurister, marknadsfolk mm.  Och vad man får höra från återförsäljare och verkstäder är som regel rena gissningar eller hörsägen.

Kom också ihåg att innan Sverige gick med i EU, så var etanolhalten i bensin helt oreglerad. I synnerhet vintertid tillsattes bra mycket etanol för att minska problem med kondensutfällning och isbildning i distributionskedjan.  Några år i början av 90-talet sålde bl a OK bensin med 15 % etanoltillsats, men fick som bekant sluta med det efter EU-inträdet.

Och jag vill upprepa att det där med att aluminium skulle kunna angripas av etanol inte har någonting alls med verkligheten att göra. Förutom de redan nämnda, allmänt bekanta påfyllningsflaskorna för spritkök som är av aluminium, så används mycket aluminium också i kontakt med etanol och etanolhaltiga blandningar inom kemisk industri.

Igensättning av spridare på bilar som körs på E85 kunde förekomma före 2011 då kraven på E85 skärptes, men sedan dess inträffar det praktiskt taget aldrig. Innan dess fanns det ett vanligt problem som var känt som "rosa klägg", och riktigt illa blev det i och med skandalen sommaren 2010 då Statoil hade råkat få ut ett parti felblandad E85 (det innehöll tillsatser som egentligen skulle användas i dieselbränslet ED95) på marknaden.
Titel: SV: E10
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 02 aug-21 kl 15:37
Och hur kommer det sig att fuel rail i aluminium klarar 5% etanol, men inte 10%? Jag tror som sagt att det handlar om att biltillverkaren friskriver sig från eventuella fel som teoretiskt skulle kunna hända. Och på så gamla bilar som över 10 år förlorar de inte speciellt mycket på det heller. När bilarna blivit så gamla går inte ägarna till märkesverkstaden längre ändå, och garantitiderna har gått ut.

Det är som humlan som egentligen inte kan flyga om man börjar räkna på det, men ingen berättar det för humlan och då fungerar det.

Min uppfattning är att det är främst gummin av olja slag och även bundnes harts som kan ställa till det.
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: ensamhet skrivet 13 aug-21 kl 09:23
Jag har då tankat E85 eller blandat E85 och bensin för att slippa spikningar och glödtändning i flera äldre bilar jag haft, för att få dom att gå bättre utan problem med aluminium, slangar eller turbo.

Vill helst köra min rodd på E85, med dubbelturbo, för att få ut mer effekt och slippa den fräna lukten bensin har, men problemet att det är svårt att hitta E85 där jag bor

Renault Meganen -97 som jag kör nu upplever jag är aningen piggare och drar lite mindre bensin de 2 senaste tankningarna, som förmodligen var det nya bränslet, då det är stor omsättning på macken där jag bor, nu under sommaren har tankbilen varit här 2-3 gånger i veckan
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: malarmaster skrivet 13 aug-21 kl 15:30
Du lär inte få lägre bränsleförbrukning om du tankar E10 jämfört med E5. etanol har ju lägre energiinnehåll så ju större inblandning desto mer bränsle går det åt för att få ut samma effekt. 1,8% högre bränsleförbrukning säger bolagen med E10. en ren etanolbil som kör på E85 har ju en väsentligt större bränsleförbrukning än den som kör samma motor på E5.
Har du liten omsättning på din mack kan du uppleva diverse problem med vatteninblandning. det kompenseras ju av etanolen men effekten blir ju något sämre. vattnet kommer från den kondens som bildas i macktanken framförallt sommartid. Har upplevt samma med byns lilla mack som får sämre omsättning varje år. det beror på att alltfler har hybridbilar och nu börjar rena elbilar också synas i större mängd. Har själv varit o tittat på en ren elbil,MG. leasas från 1990 i månaden vilket faktiskt är billigt. Kommer inte under det på ett nybilsköp med ett banklån. Sedan kan man diskutera värdeminskning och andra kostnader jämfört med leasing. att pytsa in 250000 i kontanter på en bil är ju rent vansinnigt. bättre då att låta firman ta en leasingavgift som är avdragsgill.
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: torbjorn skrivet 13 aug-21 kl 15:43
Fel. Visserligen blir ju energiinnehållet i E10 aningen lägre än i E5, men en kolvmotor såsom en normal bilmotor brukar inte få märkbart höjd förbrukning förrän man blandar mer än ca 25 % etanol i bensinen.  Detta av två skäl.

Dels ökar ju oktantalet med tilltagande etanolinblandning, och en motor som kan utnyttja det (t ex en motor med relativt hög kompression och knackreglering i tändsystemet såsom praktiskt taget alla personbilsmotorer tillverkade de senaste 30-35 åren), kommer att gå med tidigare tändläge och därmed bättre termisk verkningsgrad (en större del av förbränningsvärmet blir mekanisk energi, en mindre del går bort som spillvärme) med högre etanolinblandning.

Och dels innehåller etanol förhållandevis mer väte och mindre kol än vad bensin gör. Det gör att ju större etanolinblandning, desto större del av avgaserna består av vattenånga och mindre del av koldioxid. Vattenångan är mer effektiv än koldioxid på att omsätta värmeenergi till mekanisk energi i motorn, och även detta höjer den termiska verkningsgraden.
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: fri skrivet 13 aug-21 kl 16:28
Fel. Visserligen blir ju energiinnehållet i E10 aningen lägre än i E5, men en kolvmotor såsom en normal bilmotor brukar inte få märkbart höjd förbrukning förrän man blandar mer än ca 25 % etanol i bensinen.  Detta av två skäl.

Dels ökar ju oktantalet med tilltagande etanolinblandning, och en motor som kan utnyttja det (t ex en motor med relativt hög kompression och knackreglering i tändsystemet såsom praktiskt taget alla personbilsmotorer tillverkade de senaste 30-35 åren), kommer att gå med tidigare tändläge och därmed bättre termisk verkningsgrad (en större del av förbränningsvärmet blir mekanisk energi, en mindre del går bort som spillvärme) med högre etanolinblandning.

Och dels innehåller etanol förhållandevis mer väte och mindre kol än vad bensin gör. Det gör att ju större etanolinblandning, desto större del av avgaserna består av vattenånga och mindre del av koldioxid. Vattenångan är mer effektiv än koldioxid på att omsätta värmeenergi till mekanisk energi i motorn, och även detta höjer den termiska verkningsgraden.
Jag vill ge ditt inlägg 👍men bara en tumme upp godkänns inte och då raderas mitt inlägg, därför skriver jag en massa extra ord.
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: malarmaster skrivet 13 aug-21 kl 17:32
Fel. Visserligen blir ju energiinnehållet i E10 aningen lägre än i E5, men en kolvmotor såsom en normal bilmotor brukar inte få märkbart höjd förbrukning förrän man blandar mer än ca 25 % etanol i bensinen.  Detta av två skäl.

Dels ökar ju oktantalet med tilltagande etanolinblandning, och en motor som kan utnyttja det (t ex en motor med relativt hög kompression och knackreglering i tändsystemet såsom praktiskt taget alla personbilsmotorer tillverkade de senaste 30-35 åren), kommer att gå med tidigare tändläge och därmed bättre termisk verkningsgrad (en större del av förbränningsvärmet blir mekanisk energi, en mindre del går bort som spillvärme) med högre etanolinblandning.

Och dels innehåller etanol förhållandevis mer väte och mindre kol än vad bensin gör. Det gör att ju större etanolinblandning, desto större del av avgaserna består av vattenånga och mindre del av koldioxid. Vattenångan är mer effektiv än koldioxid på att omsätta värmeenergi till mekanisk energi i motorn, och även detta höjer den termiska verkningsgraden.
Så alla bilfabrikanter och motorkonstruktörer har fel. intressant...
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: fri skrivet 13 aug-21 kl 21:00
Så alla bilfabrikanter och motorkonstruktörer har fel. intressant...
De är försiktiga, fabrikanterna och konstruktörerrna.
En alternativare byter väl den bränsleslang eller pump som ev mår dåligt av ett nytt bränsle, det gjorde jag på den tiden jag körde 2år gammal bil på RME fast biltillverkaren ännu inte godkänt bränslet. (ägde bara fordonet till 28500mil så vet egentligen inte om RME var bra för motorn, billigt och delvis svenskproducerat var det dock)
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: torbjorn skrivet 14 aug-21 kl 09:37
Så alla bilfabrikanter och motorkonstruktörer har fel. intressant...


Nej. Tänk på att en biltillverkare inte är en enda enhet med en enda åsikt, utan företaget består ju av många människor med olika kompetenser och åsikter. Allt som går ut officiellt brukar vara "filtrerat" av tekniskt okunnigt marknadsfolk, chefer, jurister m fl, som kan ha andra infallsvinklar än rent tekniska och vetenskapliga sådana, alternativt helt enkelt missförstår vad företagets ingenjörer har sagt.

För övrigt: Kan du finna någon som kan visa vetenskapligt acceptabla belägg på att en normal någorlunda modern personbilsmotor skulle få högre bränsleförbrukning på E10 än på E5?  Förmodligen kommer du inte att hitta någon, alla påståenden som finns i den vägen brukar sakna vetenskaplig och ingenjörsmässig underbyggnad.  Jag kan rekommendera att du studerar KTH-professorn Edvard Hubendicks artiklar om etanol- (eller som det på den tiden kallades, sprit-) drift från mitten av 1920-talet, som publicerades bl a i Teknisk Tidskrift, saken var välkänd redan på den tiden. Dessa årgångar finns dock, vad jag vet, ännu inte tillgängliga på nätet. Däremot finns några artiklar från 1936 om lättbentyl tillgängliga i ett temanummer, även de är av intresse i sammanhanget.  http://runeberg.org/tektid/1936am/0027.html (http://runeberg.org/tektid/1936am/0027.html) och flera följande sidor.
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: malarmaster skrivet 14 aug-21 kl 10:44
Varför hänvisar du så ofta till väldigt gamla artiklar ? De har ofta ingen relevans idag. En modern motor med styrsystem har ofta inget gemensamt med en motor från 1920 förutom att det är en kolvmotor.
Avseende ökad bränsleförbrukning så läste jag igår igenom flera artiklar på nätet. eftersom E10 innehåller 1,8% mindre energi än E5 kommer motorns styrsystem att kompensera effektförlusten genom att mata in mer bränsle. detta för att upprätthålla de värden som styrsystemet är inställt på. Det innebär alltså att bränsleförbrukningen ökar med lika mycket 1,8%. De bilar som har färddator talar ju också om hur bränsleförbrukningen ligger efter en tids körning . Skulle inte systemet kompensera för det lägre energiinnehållet får du sämre effekt på motorn och troligen också spikningar m.m pga för mager blandning.
Finns förklarande artiklar på Ny teknik,flera artiklar från motorfabrikanter och eftersom Sverige inte är först på E10 utan 14 EU-länder har denna bensinkvalitet också statistik på att det är så.
Det finns också tips på veteranbilssidorna som talar om att förgasarbilar behöver bestycka om förgasarna till större munstycken för att undvika spikningar m.m på grund av för mager blandning. Givetvis bör ägarna till dessa också se över allt gummi i systemet som är i kontakt med detta aggressivare bränsle. Man rekommenderar också att hålla sig till E5 98 oktan för de flesta veteranbilar. Besök gärna motorhistoriska klubbens hemsida den som har en veteranbil och är osäker.
För min egen bil så skall tydligen enligt Renault min motor klara E10. Jag tankade i förgår och då fanns E10 i pumpen i byn. Min upplevelse hittills är att den spikar något på låga varv. jag har inte testat höga varv (har ju turbo) då det kräver en sträcka väg med fri hastighet.Men ofta reglerar systemet sig så att motorn går bra efter att datorn ställt in sig på bensinkvaliten. det tar dock några mil. Känner igen det då jag haft flera andra bilar som kräver en inkörningsperiod.
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 14 aug-21 kl 10:50
Varför hänvisar du så ofta till väldigt gamla artiklar ? De har ofta ingen relevans idag. En modern motor med styrsystem har ofta inget gemensamt med en motor från 1920 förutom att det är en kolvmotor.
Avseende ökad bränsleförbrukning så läste jag igår igenom flera artiklar på nätet. eftersom E10 innehåller 1,8% mindre energi än E5 kommer motorns styrsystem att kompensera effektförlusten genom att mata in mer bränsle. detta för att upprätthålla de värden som styrsystemet är inställt på. Det innebär alltså att bränsleförbrukningen ökar med lika mycket 1,8%. De bilar som har färddator talar ju också om hur bränsleförbrukningen ligger efter en tids körning . Skulle inte systemet kompensera för det lägre energiinnehållet får du sämre effekt på motorn och troligen också spikningar m.m pga för mager blandning.
Finns förklarande artiklar på Ny teknik,flera artiklar från motorfabrikanter och eftersom Sverige inte är först på E10 utan 14 EU-länder har denna bensinkvalitet också statistik på att det är så.
Det finns också tips på veteranbilssidorna som talar om att förgasarbilar behöver bestycka om förgasarna till större munstycken för att undvika spikningar m.m på grund av för mager blandning. Givetvis bör ägarna till dessa också se över allt gummi i systemet som är i kontakt med detta aggressivare bränsle. Man rekommenderar också att hålla sig till E5 98 oktan för de flesta veteranbilar. Besök gärna motorhistoriska klubbens hemsida den som har en veteranbil och är osäker.
För min egen bil så skall tydligen enligt Renault min motor klara E10. Jag tankade i förgår och då fanns E10 i pumpen i byn. Min upplevelse hittills är att den spikar något på låga varv. jag har inte testat höga varv (har ju turbo) då det kräver en sträcka väg med fri hastighet.Men ofta reglerar systemet sig så att motorn går bra efter att datorn ställt in sig på bensinkvaliten. det tar dock några mil. Känner igen det då jag haft flera andra bilar som kräver en inkörningsperiod.

För att förbränningsmotorn teknik grundar sig i den.
Sedan har man helt enkelt tolkat det och försökt förbättra utifrån det och sedan hänger man på olika system för extra övervakning och styrning.
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: fri skrivet 14 aug-21 kl 11:19
Nej. Tänk på att en biltillverkare inte är en enda enhet med en enda åsikt, utan företaget består ju av många människor med olika kompetenser och åsikter. Allt som går ut officiellt brukar vara "filtrerat" av tekniskt okunnigt marknadsfolk, chefer, jurister m fl, som kan ha andra infallsvinklar än rent tekniska och vetenskapliga sådana, alternativt helt enkelt missförstår vad företagets ingenjörer har sagt.

För övrigt: Kan du finna någon som kan visa vetenskapligt acceptabla belägg på att en normal någorlunda modern personbilsmotor skulle få högre bränsleförbrukning på E10 än på E5?  Förmodligen kommer du inte att hitta någon, alla påståenden som finns i den vägen brukar sakna vetenskaplig och ingenjörsmässig underbyggnad.  Jag kan rekommendera att du studerar KTH-professorn Edvard Hubendicks artiklar om etanol- (eller som det på den tiden kallades, sprit-) drift från mitten av 1920-talet, som publicerades bl a i Teknisk Tidskrift, saken var välkänd redan på den tiden. Dessa årgångar finns dock, vad jag vet, ännu inte tillgängliga på nätet. Däremot finns några artiklar från 1936 om lättbentyl tillgängliga i ett temanummer, även de är av intresse i sammanhanget.  [url]http://runeberg.org/tektid/1936am/0027.html[/url] ([url]http://runeberg.org/tektid/1936am/0027.html[/url]) och flera följande sidor.

Jag tycker att den historiska referensen är intressant.
Egentligen hadde jag bara velat ge ditt inlägg en👍
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 14 aug-21 kl 14:08
Att energiinnehållet är lägre i sprit än i bensin behöver inte betyda att det blir färre mil per liter. Om motorn får en högre verkningsgrad vid en viss blandning så kan den mycket väl göra att bilen går längre på det sämre bränslet. Däremot har jag ingen aning om vad som är optimalt. Tvåtaktsmotorn jag hade på båten förut gick dock bäst på E40, medan en Toyota jag haft gick snålast på 98 oktan utan någon sprit alls.

Jag lekte lite med vatteninsprutning i början av bilåkartiden, och min bil gick längre med 10 % vatteninsprutning än utan. Då skall man tänka på att vatten till skillnad från etanol har noll energiinnehåll. Om mer av energin ger rörelse och mindre måste kylas bort så gör man en vinst.
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 14 aug-21 kl 16:21
Att energiinnehållet är lägre i sprit än i bensin behöver inte betyda att det blir färre mil per liter. Om motorn får en högre verkningsgrad vid en viss blandning så kan den mycket väl göra att bilen går längre på det sämre bränslet. Däremot har jag ingen aning om vad som är optimalt. Tvåtaktsmotorn jag hade på båten förut gick dock bäst på E40, medan en Toyota jag haft gick snålast på 98 oktan utan någon sprit alls.

Jag lekte lite med vatteninsprutning i början av bilåkartiden, och min bil gick längre med 10 % vatteninsprutning än utan. Då skall man tänka på att vatten till skillnad från etanol har noll energiinnehåll. Om mer av energin ger rörelse och mindre måste kylas bort så gör man en vinst.

Sen ska man vara medveten om vattnets egenskap att expandera rejält när det blir varmt.
Det hjälper till att driva kolven och tömmer förbränningsutrymmet snabbare vilket minska motståndet när kolven går tillbaka.
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: ensamhet skrivet 14 aug-21 kl 16:25
Efter tredje svängen till stan ca 45 mil tur och retur med Renaulten, sen de införde E10, så kan jag konstatera följande.
Tankmätaren visar mellan 1/4 och halv tank, tidigare 1/4 tank kvar.
Behöver inte gasa lika mycket.
Behöver inte växla ner lika ofta.

Så min slutsats är lägre förbrukning och piggare, sen skiter jag högaktningsfullt i vad andra tror, tycker och vet.
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 14 aug-21 kl 16:27
Efter tredje svängen till stan ca 45 mil tur och retur med Renaulten, sen de införde E10, så kan jag konstatera följande.
Tankmätaren visar mellan 1/4 och halv tank, tidigare 1/4 tank kvar.
Behöver inte gasa lika mycket.
Behöver inte växla ner lika ofta.

Så min slutsats är lägre förbrukning och piggare, sen skiter jag högaktningsfullt i vad andra tror, tycker och vet.

Jag förvånas inte alls.
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: malarmaster skrivet 14 aug-21 kl 20:25
...och mina erfarenheter är precis de motsatta.
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 14 aug-21 kl 22:08
...och mina erfarenheter är precis de motsatta.

Det förvånar mig inte alls heller.

Grejen är att förbränningsutrymmena kan se olika ut och den ena varianten är mer fördelaktig för E10.
Programmeringen av insprutning och annat skiljer sig, skicket på mojoten spelar en roll och säkerligen 100 andra parametrar.
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: Jannedansk skrivet 15 aug-21 kl 11:56
Du lär inte få lägre bränsleförbrukning om du tankar E10 jämfört med E5. etanol har ju lägre energiinnehåll så ju större inblandning desto mer bränsle går det åt för att få ut samma effekt. 1,8% högre bränsleförbrukning säger bolagen med E10. en ren etanolbil som kör på E85 har ju en väsentligt större bränsleförbrukning än den som kör samma motor på E5.
Har du liten omsättning på din mack kan du uppleva diverse problem med vatteninblandning. det kompenseras ju av etanolen men effekten blir ju något sämre. vattnet kommer från den kondens som bildas i macktanken framförallt sommartid. Har upplevt samma med byns lilla mack som får sämre omsättning varje år. det beror på att alltfler har hybridbilar och nu börjar rena elbilar också synas i större mängd. Har själv varit o tittat på en ren elbil,MG. leasas från 1990 i månaden vilket faktiskt är billigt. Kommer inte under det på ett nybilsköp med ett banklån. Sedan kan man diskutera värdeminskning och andra kostnader jämfört med leasing. att pytsa in 250000 i kontanter på en bil är ju rent vansinnigt. bättre då att låta firman ta en leasingavgift som är avdragsgill.
hur bliver det med räckvidden på en ren elbil när det är -10-15 c och man vill ha bättra värme än en gammal luftkyld vw bagge
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 15 aug-21 kl 12:37
hur bliver det med räckvidden på en ren elbil när det är -10-15 c och man vill ha bättra värme än en gammal luftkyld vw bagge

Den blir sämre, precis som med en bil med förbränningsmotor.
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: Ett svart får skrivet 15 aug-21 kl 21:54
hur bliver det med räckvidden på en ren elbil när det är -10-15 c och man vill ha bättra värme än en gammal luftkyld vw bagge
Det finns dieselvärmare i en del elbilar som man kan använda på vintern. Fast då räknas de kanske inte som "ren" elbil trots att de inte har dieselmotor
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 16 aug-21 kl 06:56
Det finns dieselvärmare i en del elbilar som man kan använda på vintern. Fast då räknas de kanske inte som "ren" elbil trots att de inte har dieselmotor

Hissingetraktorn skulle visst bli av med kupévärmaren som drevs med fosilbränne.
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: Alexn72 skrivet 16 aug-21 kl 08:51
Alla elbilar jag känner till som går att köpa idag har elvärme eller värmepump.
Men det är ett väldigt kompetent tillskott att sätta en Fossilvärmare. Där är mycket energi i en liter fossilvätska
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 16 aug-21 kl 10:03
Och det behöver ju inte vara fossilt bränsle, biobränsle fungerar ju också.
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: Jannedansk skrivet 16 aug-21 kl 10:17
Den blir sämre, precis som med en bil med förbränningsmotor.
men om utgår från räckvidden är 6 mil det är minus 10 com strömmen tar slut efter 4,5 mil då måste man kolla termometern innan man åker med en elbil om du åker bensin eller diesel så stannar du på macken och tankar sedan åker du vidare
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: fri skrivet 16 aug-21 kl 10:25
Elbilen går väl oxå att ladda på macken, ofta hemma/vid fastarbetsplats/ fritidshus och dessutom stundtals gratis vid ett köpcentrum/matställe,  Den stora skillnaden är att man inte kan ha en reservdunk för de tillfällen då batteriet inte räcker, jag ska åka drygt 22mil  med släp nu och vet inte om det hadde gått med en elbil?
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 16 aug-21 kl 10:28
men om utgår från räckvidden är 6 mil det är minus 10 com strömmen tar slut efter 4,5 mil då måste man kolla termometern innan man åker med en elbil om du åker bensin eller diesel så stannar du på macken och tankar sedan åker du vidare

Man kan stanna till på elbilsmacken också.
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: Alexn72 skrivet 16 aug-21 kl 12:30
men om utgår från räckvidden är 6 mil det är minus 10 com strömmen tar slut efter 4,5 mil då måste man kolla termometern innan man åker med en elbil om du åker bensin eller diesel så stannar du på macken och tankar sedan åker du vidare
Nja... elbilen står ju förhoppningsvis ändå ipluggad och förvärmd när man tar den. De som har elbil vet ganska ofta om hur långt de klarar sig med.

Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: Alexn72 skrivet 16 aug-21 kl 12:45
...jag ska åka drygt 22mil  med släp nu och vet inte om det hadde gått med en elbil?

22mil totalt är ingen omöjlighet även om de är tomt batteri när man kommer fram. Men däremot om du lägger till 30min laddning så klarar de flesta nya bilar det.
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: torbjorn skrivet 16 aug-21 kl 14:47
Alla elbilar jag känner till som går att köpa idag har elvärme eller värmepump.
Men det är ett väldigt kompetent tillskott att sätta en Fossilvärmare. Där är mycket energi i en liter fossilvätska

De Renault Kangoo elbilar som min kommun har ett antal av,  har både elvärmare och dieselvärmare. Dock är det lite svårt att få igång dieselvärmaren, knapp som är väl gömd på ett ologiskt ställe, och anvisningar är ännu bättre gömda i instruktionsboken och omöjliga att hitta vid en snabb genomläsning, så okunniga förare kör ofta bara med elvärmen och blir oväntat stående med batteritorsk.

Ännu äldre Renault (Clio/Express från 90-talet) har bara en bensinvärmare, ingen elvärme alls.
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 16 aug-21 kl 19:18
22mil totalt är ingen omöjlighet även om de är tomt batteri när man kommer fram. Men däremot om du lägger till 30min laddning så klarar de flesta nya bilar det.

Det är nog lite svårt med 22 mil om man har ett lite större släp efter. Och de flesta elbilar som har krok får knappt dra något.

Men helt klart, snabbladda 20-30 minuter är ju inget oöverstigligt hinder om det är få gånger man behöver göra det.
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: Alexn72 skrivet 16 aug-21 kl 19:35
Dessa får dra minst 1500kg
Tesla model x
Audi e tron
Mb eqc
Ionity 5
Kia ev 6
Tesla model y
Nissan ariya
Volvo xc40
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: fri skrivet 16 aug-21 kl 22:32
Det är nog lite svårt med 22 mil om man har ett lite större släp efter. Och de flesta elbilar som har krok får knappt dra något.

Men helt klart, snabbladda 20-30 minuter är ju inget oöverstigligt hinder om det är få gånger man behöver göra det.
Jag har inget större släp, får bara lasta 700 kg på släpet bakom fabian. Har inte sett någon möjlighet att snabbladda den väg jag for i dag, men det hinner förhoppningsvis ändra sig innan det är dax för bilbyte.
På Rv 35 mellan Linköping och E22an har jag inte sett en enda laddare, men det ska tydligen finnas ett par på nått torg i Åtvid men jag far inte in på nått torg i onödan med bil och släp för att kolla efter laddare.

En bil som inte ens får dra ett ton känns inte som ett alternativ för mig, då får jag nog fortsätta med förbränningsmotorer till det finns användbara bruksbilar med andra energikällor än diesel och bensin.
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: Alexn72 skrivet 17 aug-21 kl 08:59
Laddare "ser" man inte. De kollar man oftast upp på tex uppladdning.nu
Ang din sträcka så tror jag inte de är något större problem.
Lite beroende på vilken bil man kör men ändå
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 17 aug-21 kl 09:19
Jag har inget större släp, får bara lasta 700 kg på släpet bakom fabian. Har inte sett någon möjlighet att snabbladda den väg jag for i dag, men det hinner förhoppningsvis ändra sig innan det är dax för bilbyte.
På Rv 35 mellan Linköping och E22an har jag inte sett en enda laddare, men det ska tydligen finnas ett par på nått torg i Åtvid men jag far inte in på nått torg i onödan med bil och släp för att kolla efter laddare.

En bil som inte ens får dra ett ton känns inte som ett alternativ för mig, då får jag nog fortsätta med förbränningsmotorer till det finns användbara bruksbilar med andra energikällor än diesel och bensin.

Man får helt enkelt se till att vara öppen för nya möjligheter istället för att se dom hot och besvärligheter.

Fordonbränsle som vi ser på det i dag är på väg bort.
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 17 aug-21 kl 09:48
Dessa får dra minst 1500kg
Tesla model x
Audi e tron
Mb eqc
Ionity 5
Kia ev 6
Tesla model y
Nissan ariya
Volvo xc40

Bra att det finns några, men det är bara en liten hake. Priset gör det rätt jobbigt att byta till el.

När det gäller räckvidden har vi i familjen två helt skilda körmönster, och elbil skulle passa bra för den bil som går dagligen med mellan 4 och 12 mil per dag. Skulle undantagsvis behöva laddas borta. Funderar starkt på en begagnad Leaf eller liknande.

Den andra går oftast långresor med båt efter och då släpan inte är så aerodynamisk som en modern elbil så halverar man körsträckan. Blir extremt dyrt inköp om jag skall ha en elbil som klarar ens enkel resa på en laddning.
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: Alexn72 skrivet 17 aug-21 kl 10:06
Kör du mellan 4 och 12 mil idag per dag så hade jag köpt en  elbil snabbare än nästa inlägg kommer.
Med tanke på sträckan så har ni väl ganska moderna bilar redan idag?

4mil med 2kwh förbrukning  och elpris på 1kr /kwh x 48veckor x 5dagar =1920kr
Kostar elen 2kr/kwh så blir det 3860kr

4mil x 1liter per mil 17kr per l x 48veckor x 5dagar=16320

El 12mil 2kr/kwh 11520kr
Fossilt 12mil 48960kr
I extremfallet betalat du runt 40k extra per år för bränsle.

Även om bilen bara drar 0.5liter per mil så är det en ganska stor skillnad.
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 17 aug-21 kl 10:14
Lillbilen som går kortsträckorna är en diesel som drar 0,4 l/mil, och den går ett par år till utan problem men har inget direkt andrahandsvärde, så inte ens en Leaf för under 100 000 är ekonomiskt motiverat. Men hade jag den summan i madrassen skulle jag byta i alla fall. Och sätta upp solceller.
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: torbjorn skrivet 25 aug-21 kl 12:45
Den här tråden har tydligen gradvis bytt ämne och övergått till att röra sig om elektrisk fordonsdrift.
Jag tar mig friheten att återgå till E10-frågan.

Av en intressant artikel i Industritidningen Norden, http://runeberg.org/indunord/1924/0119.html (http://runeberg.org/indunord/1924/0119.html) , framgår att Frankrike planerade att införa E10 redan 1921, alltså för 100 år sedan. Den gången föll det hela på att franska spritfabriker inte kunde leverera vattenfri etanol, och de tillsatser som behövdes för att få en stabil blandning mellan vattenhaltig etanol och bensin, var för dyra eller svåråtkomliga under rådande krisläge ett par år efter första världskriget.
Man genomförde i alla fall prov, bl a en stor biltävling då det kördes på vattenhaltig E10 med dyra stabiliseringsmedel, och kunde konstatera, i likhet med dagens moderna erfarenheter som ju finns teoretiskt förklarade tidigare i denna tråd, både lägre bränsleförbrukning och högre motoreffekt än på ren bensin.
Pga svårigheterna med stabiliseringsmedlen och vattenhalten bestämde sig franska myndigheter istället för att satsa på ett bränsle som med modernt språkbruk skulle kallas E50, alltså i stort sett lika delar etanol och bensin, en sådan blandning blir nämligen stabil utan tillsatser även om etanolen är vattenhaltig. På den tiden benämndes det bränslet "le carburant national".
Något år senare när fransk industri kunde få fram vattenfri etanol i stor skala, övervägde man att gå ner till 25-30 % etanolinblandning i bränslet för att kunna köra befintliga bensinmotorer utan nämnvärda ändringar, dvs ett bränsle motsvarande den svenska lättbentylen.
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 25 aug-21 kl 14:43

Pga svårigheterna med stabiliseringsmedlen och vattenhalten bestämde sig franska myndigheter istället för att satsa på ett bränsle som med modernt språkbruk skulle kallas E50, alltså i stort sett lika delar etanol och bensin, en sådan blandning blir nämligen stabil utan tillsatser även om etanolen är vattenhaltig.

Det där var intressant, och mysko. Känns ju konstigt att 50/50-blandning skulle gå bra. Vet du om E85 går utan tillsatser också?
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: torbjorn skrivet 25 aug-21 kl 15:43
Dagens E85 innehåller en del tillsatser (främst MTBE och isobutanol). Jag misstänker att orsaken till att de krävs nuförtiden är att dagens bensin är mindre blandningsvillig än den som fanns för 100 år sedan, eftersom halterna av cancerframkallande s k cykliska eller aromatiska kolväten (bensenringar) är mindre numera. Av allt att döma ska tillsatserna också fylla en funktion som denatureringsmedel, det får inte vara alltför enkelt att göra drickbar sprit av E85.
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 25 aug-21 kl 16:11
Ja, de skrev ju t ex att bensol var bra för att det skulle blandas.

Jag tankade bensinbilen i går och valde 98 för att jag inte ville ha etanol, men medan jag står där så ser jag att de har 10% i den också.
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: malarmaster skrivet 27 sep-21 kl 19:06
Nu har jag kört närmare 500 mil med E10. Mycket riktigt som förespåtts har förbrukningen  ökat. från 0.70 till 0.71 blandad körning. eller 1 dl per 10 mil.
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 27 sep-21 kl 19:53
Nu har jag kört närmare 500 mil med E10. Mycket riktigt som förespåtts har förbrukningen  ökat. från 0.70 till 0.71 blandad körning. eller 1 dl per 10 mil.

Inte åkt mer än fram och tillbaka en sväng till "staden" med sambons kareta.
Det märktes ingen skillnad.

Det märks på trädgårdstraktorn, då den kräver att man ökar bränsleinblandningen vid kallstart.
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: malarmaster skrivet 27 sep-21 kl 20:28
jag har ju färddator i bilen så den talar ju om exakt. Den är ju också lite slöare än innan. Turbon får liksom ta ett andetag innan krutet kommer. Men jag har lärt mig hur man tar bort etanolen. Kör transiten på ren bensin och nu går motorn som den ska. 70-talet är tillbaks igen. Inget mer bludder...
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 27 sep-21 kl 21:10
jag har ju färddator i bilen så den talar ju om exakt. Den är ju också lite slöare än innan. Turbon får liksom ta ett andetag innan krutet kommer. Men jag har lärt mig hur man tar bort etanolen. Kör transiten på ren bensin och nu går motorn som den ska. 70-talet är tillbaks igen. Inget mer bludder...


Thumbup!
Hur tar man bort fyllet?
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: malarmaster skrivet 27 sep-21 kl 22:08
Häll E10 i en genomskinlig dunk, t.ex 9 l ,häll i en liter vatten. skaka. låt stå till dagen efter. Nu har vattnet förenat /blandat sig med etanolen och därmed skiktat sig. Ca 2 liter är alltså etanolvatten. Skiktningen syns tydligt. Allt över skiktningen är ren bensin som alltså kan sugas/pumpas över till ny dunk. alla mina polare med gammeljänkare praktiserar detta.
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 27 sep-21 kl 23:25
Och nu står du där med 2 liter ca 50%-ig sprit blandat med en del otrevligheter. Häller du det i vasken?
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: torbjorn skrivet 28 sep-21 kl 08:33
Häll E10 i en genomskinlig dunk, t.ex 9 l ,häll i en liter vatten. skaka. låt stå till dagen efter. Nu har vattnet förenat /blandat sig med etanolen och därmed skiktat sig. Ca 2 liter är alltså etanolvatten. Skiktningen syns tydligt. Allt över skiktningen är ren bensin som alltså kan sugas/pumpas över till ny dunk. alla mina polare med gammeljänkare praktiserar detta.

Tänk på att det normala bilbränslet i Sverige från tidigt 1930-tal fram till ca 1955-56 var lättbentyl, dvs vad som idag skulle kallas E25.  En bil av 1955 års modell eller tidigare hade förmodligen vid leverans förgasaren bestyckad för E25, sen kan den möjligen ha blivit nerbestyckad för ren bensin i efterhand. Så om du vill köra en gammelbil på vad som motsvarar originalbränslet, ska du snarare blanda i ca 15 % E85 i den moderna bensinen.

Det finns inga som helst tekniska fördelar med att ta bort etanol ur bensinen. Oktantalet sjunker, förbränningen sotar mer, risken för driftstörningar pga kondensvatten i bränslet ökar. Dessutom kommer det etanolfria bränslet att gå hårdare åt avgasventiler mm i och med den lägre förångningsentalpiteten.
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: malarmaster skrivet 28 sep-21 kl 08:42
Och nu står du där med 2 liter ca 50%-ig sprit blandat med en del otrevligheter. Häller du det i vasken?
Nej,går att destillera ut etanolen. Som sedan kan användas som bränsle.
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: Alexn72 skrivet 28 sep-21 kl 09:10
Man kan blanda ut det med bensin  ::)
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: ensamhet skrivet 28 sep-21 kl 13:04
Häll E10 i en genomskinlig dunk, t.ex 9 l ,häll i en liter vatten. skaka. låt stå till dagen efter. Nu har vattnet förenat /blandat sig med etanolen och därmed skiktat sig. Ca 2 liter är alltså etanolvatten. Skiktningen syns tydligt. Allt över skiktningen är ren bensin som alltså kan sugas/pumpas över till ny dunk. alla mina polare med gammeljänkare praktiserar detta.

När du sparat ihop 20 kubik i IBC tankar  kan jag komma och ta reda på etanolvattnet
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: Svart skrivet 28 sep-21 kl 17:17
Var det inte runt 2006 som man tankade upp till en tredjedel E85 i sin vanliga bensinbil för att spara några kronor? Jag vill minnas att jag gjort det i en King cab och att den blev lite piggare i uppförsbackarna. Då verkade det funka bra.

/numer Saab biopower byggd för valfri etanolhalt i tanken :)
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: Ett svart får skrivet 30 sep-21 kl 14:02
Och nu står du där med 2 liter ca 50%-ig sprit blandat med en del otrevligheter. Häller du det i vasken?
Först filtrerar man genom en halv brödlimpa och sedan genom en socka, så är tillsatserna borta
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 30 sep-21 kl 16:48
Och äter sin limpa med snaps till. Strumpan hänger man i linneskåpet för att hålla mal borta.
Titel: SV: E10 (utbruten från klagotråden)
Skrivet av: torbjorn skrivet 03 maj-23 kl 21:59
Jag har på sista tiden studerat en del gamla servicemeddelanden från biltillverkare och underleverantörer, och av dem framgår en del information om historiken bakom tillsats av alkoholer i bensin som jag inte hade riktigt klart för mig förut.

I dåvarande Västtyskland hade man ganska stora tillsatser av olika alkoholer i bensin på 80-talet. Främst metanol men även t ex etanol och isopropanol kunde förekomma. Det var tydligen inte reglerat från några myndigheter hur mycket som fick blandas i men en uppgift i ett servicemeddelande från Bosch talar om i genomsnitt 8 % av diverse alkoholer i bensinen omkring år 1981-82.  Anledningen till alkoholtillsatserna var att hålla upp oktantalet men ändå hålla blytillsatsen inom lagliga gränser, raffinaderierna klarade på den tiden inte av att tillverka högoktanig blyfri eller lågblyad bensin, i synnerhet inte av den dåliga råolja som fanns tillgänglig efter den "lilla oljekrisen" 1981.

I USA lagstadgades om s k oxygenated fuels från och med sommaren 1990. Därefter blev det 10 % inblandning av etanol eller 15 % MTBE i all bensin som såldes där. Eventuellt provade man med inblandning av metanol istället för etanol i mitten av 90-talet. På senare år har tydligen MTBE förbjudits i USA så det är bara etanol som tillsätts nuförtiden. Enligt en sentida uppgift från en svenskamerikan på ett annat forum, är etanolinblandningen i bensinen därborta numera omkring 15 %, men större mackar har ofta en pump med etanolfri bensin, som dock är lågoktanig och betydligt dyrare än den vanliga.

I båda fallen framgår av servicemeddelandena att inblandningen av olika alkoholer kunde ställa till med en del driftstörningar, framför allt då dålig körbarhet med halvvarm motor. I de flesta fall skylldes det på sotavlagringar i insugningsrör och på insugningsventiler, poröst sot kunde binda bränsle vid acceleration så att accelerationsanrikningen inte räckte till. Botemedel var sotning av motorn, tydligen förekom det metoder med skonsam blästring med krossat nötskal eller liknande som kunde göras utan att riva toppen, man behövde bara ta loss insugningsröret.  I ett servicemeddelande från Volvo i början av 90-talet för USA-marknaden rekommenderades kunderna att prova att tanka hos en annan mackkedja om man fick upprepade problem, tydligen sotade vissa bensinmärken mer än andra.

Bosch skrev i några servicemeddelanden om varmstartproblem på bilar med mekanisk insprutning K-jetronic, pga ångbildning i spridarna. Man rekommenderade inmontering av en termostatstyrd elfläkt för att kyla spridarna efter avstängning. En sådan anordning fanns faktiskt fabriksmonterad på vissa dyra Audi med 5-cylindrig motor under några år på 80-talet. Det kan ha varit av liknande skäl som en del Citroën och Peugeot med elektroniskt styrd förgasare återkallades för montering av en "förgasarkylfläkt" omkring 1989.

En del Volvo med elektronisk insprutning från ca 1985-87 fick problem med tjuvstopp direkt efter kallstart i USA. Där tog man fram en anordning för att "lura" insprutningssystemet till att motorn var kallare än den verkligen var vid start. Lite senare gjordes istället en ändring i styrsystemets programvara, med samma resultat.