Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lammtacka försöker kissa  (läst 3754 gånger)

Malinqv

  • Inlägg: 6
    • Östergötland
Lammtacka försöker kissa
« skrivet: 03 aug-16 kl 23:16 »
Hej!
Jag har skaffat mina första får äntligen!
De är uppfödda hos en bonde som slaktar sina lamm, men jag köpte två för att behålla.
Det är två tackor och den ena är lite större än den andra. Tror de är födda i feb-april.

De har varit hos mig i en vecka nu och de är lite skygga fortfarande. Idag fick jag dock klappa det minsta lammet för första gången.

Men jag är lite orolig för det större lammet. Idag när jag var i hagen i ca 1,5 timme så försökte hon kissa säkert 20 gånger, men det kom aldrig något?!
Hon äter dock med god aptit, men håller sig lite på avstånd från mig även när jag klappade det andra lammet. Hon är nyfiken men resarverad.

Kan det vara något fel på henne? :(
Kan hon redan vara dräktig? Kan får få typ urinvägsinfektion?
Hon har ätit gräs och lite äpple hittills, samma som den andra.

Hon har kissat innan, senast jag såg det i måndags (idag onsdag).

Mycket tacksam för svar och funderingar från er!

Malin :)

Kennu

  • Inlägg: 18
    • -
SV: Lammtacka försöker kissa
« Svar #1 skrivet: 04 aug-16 kl 00:27 »
http://www.sva.se/djurhalsa/far/endemiska-sjukdomar-hos-far/urinsten-far

Ovanstående länk är information angående urinsten hos får, dock förekommer det mest hos baggar.
Jag skulle i ditt fall se till att det finns fri tillgång till gott vatten och avvakta lite. Märker du att hon inte kissar så ring veterinär.

Mvh
Kenny

Gilbert

  • Gäst
SV: Lammtacka försöker kissa
« Svar #2 skrivet: 04 aug-16 kl 07:45 »
Urinsten på bagge är oftast värre och dödsfall är faktist inte ovanligt. Det har drabbat oss genom åren.

Malinqv

  • Inlägg: 6
    • Östergötland
SV: Lammtacka försöker kissa
« Svar #3 skrivet: 04 aug-16 kl 21:09 »
Läst länken ang urinsten och som tur är stämmer inte symptomen alls, förutom just försök att kissa.

Hon äter gladeligen och idag kommer det även en liten skvätt urin varje gång.
Hon har fri tillgång till massa vatten.

Känns som jag med gott samvete kan avvakta över helgen och se vad som händer. Hon är även mer social mot mig idag och äter ur min hand.


olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Lammtacka försöker kissa
« Svar #4 skrivet: 04 aug-16 kl 21:49 »
Får kissar när det är nervösa. Det är precis som om de tömmer blåsan för att bli lite lättare så de kan springa ifrån mig.

Malinqv

  • Inlägg: 6
    • Östergötland
SV: Lammtacka försöker kissa
« Svar #5 skrivet: 05 aug-16 kl 12:43 »
Får kissar när det är nervösa. Det är precis som om de tömmer blåsan för att bli lite lättare så de kan springa ifrån mig.

Haha! Ja man springer ju lite fortare om man är lite lättare  :D

Där de bodde innan var det ju ingen som kelade med dem i och med att de skulle slaktas, så att någon ihärdigt smyger runt i hagen i syfte att komma nära och vill klappa finns ju inte i deras värld sedan innan, så det är klart de kan bli nervösa.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Lammtacka försöker kissa
« Svar #6 skrivet: 05 aug-16 kl 18:26 »
Håll litet koll bara att det inte är någon infektion och avvakta annars, om det inte är det, om ni tror att det bara är det (och inte sten eller bakterier som skapat inflammation i blåsmynning eller urinvägarna).
Om det är infektion kan det dock kräva antibiotikabehandling, detta bör nog ses över av veterinär om det skulle vara urinblåseinfektion eller liknande för att höra om korrekt behandling, hur antibiotikan skall ges, osv. Det kan vara svårt att avgöra själv om man inte har erfarenhet annars.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Malinqv

  • Inlägg: 6
    • Östergötland
SV: Lammtacka försöker kissa
« Svar #7 skrivet: 10 aug-16 kl 14:49 »
Håll litet koll bara att det inte är någon infektion och avvakta annars, om det inte är det, om ni tror att det bara är det (och inte sten eller bakterier som skapat inflammation i blåsmynning eller urinvägarna).
Om det är infektion kan det dock kräva antibiotikabehandling, detta bör nog ses över av veterinär om det skulle vara urinblåseinfektion eller liknande för att höra om korrekt behandling, hur antibiotikan skall ges, osv. Det kan vara svårt att avgöra själv om man inte har erfarenhet annars.

Har avvaktat lite nu och det är ungefär samma.
Hon äter, dricker, är social och gosig. När hon kissar kommer det en liten stril, men har märkt att hon även står och läcker lite urin. Kommer droppar när hon står vanligt.
Könet är inte svullet eller inflammerat vad jag ser på utsidan.
Tvättade av hennes rumpa med ljummet vatten igår då svansen var blöt av urin.

Ska jag börja bli orolig eller hur länge vågar jag avvakta?

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Lammtacka försöker kissa
« Svar #8 skrivet: 11 aug-16 kl 14:34 »
Väldigt svårt att hjälpa om man inte ser ser lammet. Kanske du kan ta hjälp av någon erfaren som kan se om hon är två könad vilket inte är ovanligt
Har hon inte ont av det kan du ha lammet hur länge som du vill   Det kan bli lite mer jobb med att hålla rent bak och blöt päls.  och vill/orkar du inte så ta bort henne

En länk till  Nemi som har stor erfarenhet av tvåkönat och jag tror att lilla Ida finns kvar ännu  i dag

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=105943.0

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=105889.0

    MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Lammtacka försöker kissa
« Svar #9 skrivet: 11 aug-16 kl 14:56 »
Ja, detta är relativt vanligt bland getter och grisar.
Den vanligaste formen yttrar sig genom onormal tillväxt av de övre kvinnliga könsdelarna (alltså inte en penis i egentlig, anatomisk bemärkelse).

Men, detta är ganska lätt att se på en tacka/get.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Malinqv

  • Inlägg: 6
    • Östergötland
SV: Lammtacka försöker kissa
« Svar #10 skrivet: 16 aug-16 kl 23:36 »
Nu mår Sara bra!!!
Inget kiss läcker och hon kissar som vanligt!
Är så lättad!! Tack för alla tips!
/m


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

237 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser