Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ ansikts-/hudkräm  (läst 3348 gånger)

magganmagi

  • Inlägg: 1
    • Halland
Alternativ ansikts-/hudkräm
« skrivet: 16 feb-14 kl 11:13 »
Jag har fått för mig att animaliska ämnen borde vara mer "kroppsegna" än vegetabiliska för mänsklig hud. Jag undrar därför om det är nån mer som tänkt i dessa banor och om nån kanske har recept på tex en fet och god ansikts-/hudkräm.
När jag googlar runt får jag massor av träffar på hudprodukter som är " garanterat utan animaliska produkter" som om det skulle vara nåt bra...
Tacksam för alla tips!

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Alternativ ansikts-/hudkräm
« Svar #1 skrivet: 19 feb-14 kl 16:10 »
Så tänker inte jag :)
Jag gör egen bodylotion.
Har rätt problematisk hy med exem och torr hy.

Var noga med att alla redskap är riktigt rena!

Denna kräm blir rätt fast:

1 1/2 dl eko. olivolja eller någon annan favoritolja
40 g eko. kokosolja
60 bivax
1 1/2 dl kokt, avsvalnat vatten

Smält fetterna i vattenbad och värm till 70 grader.
Svalna av till 30-40 grader och se till att vattnet håller samma temperatur.

Vispa  med elvisp eller handvisp i fettblandningen och droppa i vatten försiktigt, ungefär
som man gör majonäs.
Droppvis först och senare i en tunn, tunn, stråle.
Vispa tills allt får en krämig konsistens.
Häll upp på rena glasburkar.

Om man vill ha doft i kan man hälla i några droppar eterisk olja som man tycker om.
Denna kräm måste förvaras i kylen annars "delas" den lite. Men då är det bara att röra om ordentligt.

Vill man ha den mer hållbar och hårdare, kan man hälla i MF-fett 10 ml i vattenfasen och VE-fett 6 ml i fettfasen.
De fetterna finns att köpa på olika nätbutiker bl a. De är vegetabiliska.

Eftersom jag har torr hy i ansiktet och exem även där, har jag bivaxsalva i ansiktet.

Smält 20 g bivax med 70 raps- eller- olivolja.
Häll i små rena glasburkar och låt stelna.

Kanske går det att göra lotionen på ister, men det är inget som jag testat.
Prova att göra en sats på ister och meddela gärna resultat :)
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Alternativ ansikts-/hudkräm
« Svar #2 skrivet: 14 sep-14 kl 21:14 »
Så har jag också tänkt. Därför har jag ibland ullfett i mina krämer och cerat, och jag tycker att dom blir bättre av det. Men ullfett har fått massa skäll av olika anledningar upptäckte jag sen. Någon hävdar det är alergiframkallande, andra beroendeframkallande, alltså att det känns bra när man tar det på, men bara ännu torrare efteråt, och så måste man ta mer och mer och mer. Vet inte om det är sant, själv har jag inte upplevt några problem.

För mig funkar det annars bäst med bara olivolja. Avokadoolja är ännu bättre men dyrare och svårare att få tag på, och skillnaden är inte sååå stor.

Riktigt utsatta ställen, typ läppar och nariga händer om vintern, då smälter jag ihop olivoljan med bivax till salva eller cerat.

I ansiktet och när jag behöver jag "säga förlåt" till huden efter att ha gjort nåt dumt, tex. simmat i klorvatten, diskat utan diskvantar, etc. då smörjer jag först med något som tränger in djupt fort, tex argan- eller jojobaolja. Sen med olivolja/bivax/kokossmör/kakaosmör/ullfett eller vad jag känner för och har hemma.

Men allas hud är nog olika så det gäller att hitta vad som funkar för en själv.

Det där "garanterat fri från animaliska ingredienser" skriver dom väl för att veganer ska kunna köpa?

Någon som har provat vanligt smör?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

kompostberta

  • Gäst
SV: Alternativ ansikts-/hudkräm
« Svar #3 skrivet: 04 nov-14 kl 11:26 »
Jag har provat smör😊Tas inte upp av huden på samma sätt, känns kladdigt och luktar, hm. Smör! Det var iaf min notering😊

maryontheprarie

  • Inlägg: 27
    • Värmland
SV: Alternativ ansikts-/hudkräm
« Svar #4 skrivet: 27 dec-14 kl 13:31 »
rapsolja bra till huden

K@rin

  • Inlägg: 196
    • Närke
SV: Alternativ ansikts-/hudkräm
« Svar #5 skrivet: 27 dec-14 kl 21:49 »
Jag hade samma tanke och har provat ister i olika krämer. Det funkar bra men luktar lite konstigt. Då jag är doftöverkänslig kan jag inte heller dölja doften med något annat. Använder hellre rapsolja.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

819 gäster, 3 användare
xaelanar, Björkris, Dot

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser