Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny fråga om minilastare  (läst 287 gånger)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
Ny fråga om minilastare
« skrivet: 03 feb-24 kl 00:11 »
Hej alla motorkunniga .
Jag kan inte mycket om motorer men jag köpte en beg minilastare abelco zl 60.
Kina maskin med obefintlig instruktionsbok .
Har några frågor.
Vad kallas växlingen för när man har en knapp med pil fram och pil bak ?. Hydrostat ???
Finns det ingen växellådsolja på en sådan maskin?.
Har lyckats hitta lite info om denna maskin .Står bara om hydralolja,motorolja och drivaxelolja fram och bakaxel .
Tacksam för råd  har rullat 600timmar.
Mvh lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Ny fråga om minilastare
« Svar #1 skrivet: 03 feb-24 kl 06:41 »
Hydrostatdrift innebär ju att motorn driver en hydraulpump som är omvinklingsbar (dvs har variabelt flöde), och hydrauloljeflödet från den driver i sin tur hydraulmotorer vid axlarna. Så det finns ingen särskild växellådsolja utan bara hydraulolja i ett sådant drivsystem. Dock är hydraulmotorerna ofta hopbyggda med slutväxlar och axlar, så även de smörjs av hydrauloljan. Förutom på hjullastare så är hydrostatdrift vanlig teknik på t ex större åkgräsklippare, en del arbetsfordon på järnväg och diverse militärfordon.

Det står en hel del om Abelco-maskiner på maskinisten.net .  Tydligen var Abelco ett svenskt bolag som skyltade om kinamaskiner med eget namn, det gick i konkurs för ett antal år sedan. Det verkar som om Abelcomaskinerna utomlands är kända under namnet Yuchai, men det återstår att luska ut vilken typbeteckning som motsvarar Abelcos ZL60. Har man tur kanske en typskylt från den ursprunglige tillverkaren sitter kvar någonstans på maskinen.

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Ny fråga om minilastare
« Svar #2 skrivet: 03 feb-24 kl 10:10 »
Ok tack för svar .
Har bytt hydralolja,motorolja .
Så då är det bara drivaxelolja kvar  att byta .
Var de 3 oljebytena jag har hittat på nätet.
Har frågat på maskinisten var mindre kunskap av abelco än jag trodde .
Maskinen var nog inte så poppis var fler minigrävare.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

377 gäster, 3 användare (1 dolda)
Corvus, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser