Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vinter odling  (läst 3188 gånger)

Gormac

  • Inlägg: 35
    • Uppland
vinter odling
« skrivet: 24 okt-04 kl 21:50 »
Tänkte bara om någom hade några tipps på vad man kan odla hemma i lägenheten nu under vinterhalvåret.

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:vinter odling
« Svar #1 skrivet: 24 okt-04 kl 22:50 »
Tyvärr inga egna tips, men kolla vår underbara kunskapskälla Biblioteket.
MVH Häxan

AndersT

  • Inlägg: 154
Re:vinter odling
« Svar #2 skrivet: 29 okt-04 kl 21:02 »
Vitlök växer bra i blomkrukor (kan lukta en del), persilja och andra kryddväxter brukar gå bra, det mesta fungerar om de får stå ljust och tillräckligt med plats, testa dig fram!!

Elin G

  • Inlägg: 370
    • Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
Re:vinter odling
« Svar #3 skrivet: 30 okt-04 kl 12:09 »
Groddar förstås!
Kanske inte rikitgt som odling, men det blir goda färska grönsaker året om.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

 

Gormac

  • Inlägg: 35
    • Uppland
Re:vinter odling
« Svar #4 skrivet: 04 nov-04 kl 21:42 »
Persilja funkar hitils, Paprika går utmärkt, jag får upp plantor men inga blommor än, har precis satt basilika och hoppas det funkar lika bra som persiljan.

Gormac

  • Inlägg: 35
    • Uppland
Re:vinter odling
« Svar #5 skrivet: 13 nov-04 kl 16:53 »
Min peppar bara dör, planta för planta, jag får upp plantor till ungefär 5-6 cm sen dör dom. vet inte riktigt hur jag skall få dem att överleva.

Jag har tre plantor kvar men är lite orolig för dem.

tacksam för tipps...

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:vinter odling
« Svar #6 skrivet: 13 nov-04 kl 18:45 »
Såhär års är ljuset ett problem. vi har det ofta ganska varmt inne och så är det mörkt ute, vilket stressar växter. prova att skaffa en växtlampa, men köp ingeb dyr glödlampa, en vanlig energilampa räcker!

vårlök

  • Inlägg: 75
Re:vinter odling
« Svar #7 skrivet: 12 feb-05 kl 12:44 »
Hejsan!
Jag har precis satt upp en ljusrörsarmatur med två ljusrör med vitt sken i. Har hängt den ca 30 cm. över mina nyuppkomna odlingar med basilika och persilja. Tänkte även använda den till tomater och kronärtskockor mm så småningom. Eftersom jag precis hängt upp belysningen så vet jag inte om det funkar ännu, men jag har stora förhoppningar på tidig pesto, mums! Någon annan som odlar under lysrör?
Alternativare i startgroparna

caprice

  • Inlägg: 105
    • -
Re:vinter odling
« Svar #8 skrivet: 12 feb-05 kl 20:15 »
Solrosskott är gott och växer gärna inomhus. Jag köper frön som är avsedda för fåglar och blötlägger under natten. Sedan breddsår jag på några centimer jord. Täcker med plast första dygnet för att få igång groddningen. På en knapp vecka har man fullt med skott till sallad, på macka etc. Mina kaniner är också stormförtjusta.
Karin
« Senast ändrad: 12 feb-05 kl 20:17 av caprice »

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:vinter odling
« Svar #9 skrivet: 13 feb-05 kl 12:05 »
Det "går" att odla på skalade solrosfrön också, så man slipper pilla bort skal som fastnat. Bara man lägger ur fröna på en bricka och tar bort alla halva/skadade frön först. Blir så mkt. enklare att skörda i slutändan.

caprice

  • Inlägg: 105
    • -
Re:vinter odling
« Svar #10 skrivet: 13 feb-05 kl 12:31 »
Skalade solrösfrön har jag bara använt till groddning, aldrig sått. Men något pillande med skal ägnar jag mig inte åt. Vattnar odlingen med en blomspruta och skalen lossnar av sig själv efter några dagar.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:vinter odling
« Svar #11 skrivet: 13 feb-05 kl 17:22 »
Grattis! Det gjorde inte mina. Kan nog bero på sort, metod, eller.......ja, whatever.

Men om nu nån annans skal också fastnar, så vet ni då att det går med skalade också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 1 användare
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser