Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  8 000 i manaden orealistiskt?  (läst 14715 gånger)

London

  • Inlägg: 9
8 000 i manaden orealistiskt?
« skrivet: 08 apr-06 kl 11:43 »
Hej!

Jag har under en tid följt diskussionerna här och även läst gamla inlägg inom de flesta tradar.  Mycket intressant och tankeväckande!!  Som sa manga andra funderar jag pa att ”downshifta” och flytta ut pa landet i södra Sverige.  Sedan ett par ar tillbaka har jag tuggat mig igenom John Seymour, kollat pa alla River Cottage-avsnitt manga ganger och skummat DN bostad efter gardar -ibland pa mer, ibland pa mindre allvar. Nu är det mer som gäller igen!  

Min fraga är om det är realistiskt att ga runt pa ca. 8 000 kronor i manaden efter skatt? Jag är ingen hardcore alternativare, och kommer med all säkerhet inte bli självförsörjande utan tänker börja i liten skala med grönsaksodlingar och lite far, kanske höns och eventuellt grisar.  Tänker ocksa behalla en bil.  Vill sa att säga bo närmare naturen, men inte börja virka mina egna mössor eller tillverka egna skor om ni förstar vad jag menar ;-) !

De 8 000 kan jag fa fran kapitalintäkter och de behöver inte finansiera boendet (som jag tänkt köpa utan lan) förutom reparationer, underhall och drift saklart.  

Jag har bott utomlands ganska länge och har lite dalig koll pa vad saker och ting kostar nu.  Men som student i början/mitten av 90-talet lyckades jag ju överleva pa 7000 kronor och där försvann ju dessutom nästan 2 000 till hyra?  Dessutom borde ju grönsakerna och mina djur minska matbudgeten lite i alla fall?  I värsta fall far jag ta nagot helgjobb för att bättra pa intäkterna lite om det är orealistiskt.

Tacksam för kommentarer fran alla inspirerande forumdeltagare! (särskilt tack at alla er som inte tröttnar pa att svara pa väldigt likartade fragor fran nybörjare som undertecknad...)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #1 skrivet: 08 apr-06 kl 12:41 »
Glöm inte att dina djur också har en matbuget och hälsovårdsbuget  ;D
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

melles mamma

  • Gäst
Re:8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #2 skrivet: 08 apr-06 kl 19:12 »
det är fullt realistiskt :D om du kan elda med egen ved. för annars är ju just elen väldigt dyr.

lycka till!

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #3 skrivet: 08 apr-06 kl 21:23 »
Det står inget om hur många som skall leva på 8000 i månaden. Om det bara är en person så är ju 8000 massor av pengar, särskilt om man bor billigt.

London

  • Inlägg: 9
Re:8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #4 skrivet: 09 apr-06 kl 09:58 »
Just det, glömde tala om hur manga  :-[...  I detta scenariot är det jag själv, om min flickvän hänger med kommer hon nog att fortsätta jobba och da är det inga problem med det ekonomiska ända tror jag.

Hmm, ved.  Det ved i sjutton  ;).  Far räkna lite pa det tror jag.  Tack för kommentarerna hittills!


fushion

  • Gäst
Re:8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #5 skrivet: 09 apr-06 kl 11:11 »
Ja Ulric har rätt, 8000 räcker gott. Skönt för dig att ha en flickvän som ställer upp, hoppas att hon får valuta för allt arbete.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #6 skrivet: 09 apr-06 kl 20:01 »
Ja, hjälp.....8000 i månaden och boendet redan betalt är ju värsta guldläget  :D ! Då har man ju tillochmed råd att värma kåken med el (även om det är ekologiskt vansinne)...men råd eller ej, den egna veden värmer alltid goast!

Det är väl ingen som kan bli helt självförsörjande från början, men man får väl ta det lite bit för bit, odla mer och mer, och gå i lära hos bönder man känner och få reda på hur man bäst sköter djur.
Kör hårt!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

London

  • Inlägg: 9
Re:8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #7 skrivet: 10 apr-06 kl 09:56 »
Tack för alla svar - da känner jag mig lite lugnare!! Nu kan jag aterga till att titta pa lämpliga sma gardar - tänkte kanske sla till ganska snart och hyra ut i ett ar eller tva innan jag / vi flyttar in själva.

Varma hälsningar fran ett smamulet London!

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #8 skrivet: 16 apr-06 kl 19:46 »
8000kr om du ej har amorteringar ska du kunna leva gott på. kräver eftertanke i konsumtionen, men inte hårt slantvändande i livsmedelsbutiken.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Fang Toboo

  • Gäst
Re:8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #9 skrivet: 24 apr-06 kl 01:47 »
"kapitalintäkter"? Vad menas med det? Räntor?

London

  • Inlägg: 9
Re:8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #10 skrivet: 25 apr-06 kl 14:23 »
Hej Fang Toboo,

ja, precis.  räntor och aktieutdelningar

mirakel

  • Inlägg: 171
    • Närke
Re:8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #11 skrivet: 26 apr-06 kl 09:54 »
Hej
Jaa som sagt 8000 är mycket pengar... Vi lever tre stycken på omkring 9-10000 i månaden totalt (alla kostanader, boende, bensin, mat, el, sophämtning, studielån, ja, allt!) Och då har vi ännu ej kommit igång på allvar med vår självhushållningsvision. Men man får ju räkna med en rejäl livsstilssomläggning såklart, snålande och sparande= HUSHÅLLANDE med resurserna är ju det som gäller. Och det är ju inte alltid lätt heller. Ibland vill man ju kanske ut och resa eller liknande och då kan det kännas knapert. Men det där med att virka sina egna mössor och liknande är väl ändå inte så dumt ;-)

glim

  • Gäst
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #12 skrivet: 09 feb-10 kl 22:43 »
Kan gå runt med 8000/mån. men då får inget oförutsett hända. Sjukdom hos människor och djur är ofta väldigt dyrt! Trasig tvättmaskin, trasig värmepump,mm. Bara några exempel på oförutsedda utgifter. Trots ett enkelt liv och mycket självhushåll är vi beronde av vård och annat ibland. Positivt är att vi ser fler möjligheter än många andra att leva billigt och gott. Att kunna lägga undan och hamstra både varor och pengar i goda tider är smart sätt att vara väl rustad vid sämre tider. Då kan man då oförutsedda utgifter dyker upp ,kanske leva ännu snålare under en tid.

Existens?

  • Gäst
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #13 skrivet: 09 feb-10 kl 23:03 »
Ska man vara riktigt ärlig..så är ju det som suger pengar..att ha en massa djur..
Vill man ha det lite ekonomiskt så se till att gallra bort alla djur som är bara för nöjen och inte producerar nåt. Och de djur som ska producera bör vara såna som är billiga i drift, t.ex höns.
För hur gärna man än vill att saker vore annorlunda, så är det ofta billigare att köpa sin mat än att föda upp den själv. Om man då bortser från nöjet och vetskapen om var maten kommer ifrån. Utan sett rent ekonomiskt.

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #14 skrivet: 10 feb-10 kl 11:26 »
Citat från: Existens
Ska man vara riktigt ärlig..så är ju det som suger pengar..att ha en massa djur. Vill man ha det lite ekonomiskt så se till att gallra bort alla djur som är bara för nöjen och inte producerar nåt. Och de djur som ska producera bör vara såna som är billiga i drift, t.ex höns.
För hur gärna man än vill att saker vore annorlunda, så är det ofta billigare att köpa sin mat än att föda upp den själv. Om man då bortser från nöjet och vetskapen om var maten kommer ifrån. Utan sett rent ekonomiskt.

Precis. Tänk bara vad ett besök från vetrinären gör med dina djurkostnader. Ekonomi kräver stordrift. Jag kan tänka mig att potatisodling och liknande kan vara hyfsat lätta att räkna hem, men att få ekonomi i hållningen av fem ankor eller tjugo kaniner är nog näst intill omöjligt. Man får se till andra värden än de ekonomiska när man har småskalig djurhållning.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #15 skrivet: 10 feb-10 kl 12:20 »
Det beror väl lite på det där hur dyrt det är att ha djur. Till exempel ett hönshus kostar en hel del att bygga, men finns det redan ett hönshus och man inte skaffar fler höns än att de till viss del kan leva på kass från köket på vintermånaderna och på sommaren ersätta köpematen helt med vilt förekommande "grönt och kryp" vore väl det illa om man inte kunde få ekonomi i det.

Så fort man måste göra en större investering riskerar man att den inte hinner löna sig inom sin livslängd alternativt jämfört med ränta om man är riktigt småskalig.

Sen beror det väl också på hur pass god entreprenör man är själv, och hur mycket jobb man är beredd på att lägga ner.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #16 skrivet: 10 feb-10 kl 12:50 »
Visst går det, så mycket har jag sällan en månad.  När det gäller djurhållning, så ska ju den inte kosta, utan bidraga till din försörjning. Storboskap som hästar är väl lite väl vågat, fast du har ett betalt hus.  Det är säkrast med fjäderfä och/eller lite kaniner, och glöm inte trädgårdsodlingen.

Det finns inga större pengar att tjäna, men har du 8000 och ett inte allför dyrt boende, samt lite egenproducerad föda, så ska det absolut kunna gå.

Man får göra skäl för födan, men det är än då en livsstil som har många värden.

Det är ju just denna modell, som man skulle kunna kalla alternativ och praktisk självhushållning.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #17 skrivet: 10 feb-10 kl 13:05 »
inte skaffar fler höns än att de till viss del kan leva på kass från köket på vintermånaderna

Fast att föda höns på matrester är svårt, för vill man försöka leva ekonomiskt bör det bli så minimalt som möjligt med spill över... På våra hushållsrester skulle jag nog inte kunna föda mer än kanske 1 höna. (en med litet matbehov... ;)) Det skulle väl isf vara om man fick rester från affär eller dyl...

I övrigt får jag nog hålla med om att det är billigare att köpa än att föda upp själv, om man ser kött som kött osv. Men att köpa kött uppfött på de premisser som ens eget i affären däremot, är jag tveksam till om det blir billigare...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

statustrött

  • Inlägg: 160
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #18 skrivet: 10 feb-10 kl 13:10 »
 Det är nog som många skrivit att hålla djur blir dyrt coh man blir bunden av att sköta dem. Jag tror nog att det är en bättre ide att fånga lite husbehovsfisk om det finns möjlighet i närheten samt att göra småjobb. Som skotta tak (aktuellt just nu) eller göra dagsverk åt folk i takten. Om man behöver tillskott i kassan.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #19 skrivet: 10 feb-10 kl 13:23 »
Visst blir det rester över från hushållet som antingen komposteras eller ges till djur. Men oftast räcker det inte.  Proteinfödan kostar ju mest, och jag brukar kompostera med mask och det blir ett tillskott för höns.

Man kan inte heller jämföra en broiler med en egen tupp på något vis.  Vill man inte köpa fabrikskyckling får man hålla själv eller betala mycket.

Fyra ankor låter inte mycket, men de kan ge 600 ägg, och det är en del mat. Kläcker man sedan ett femtiotal och säljer 20 ällingar,  och hundra ägg, samt ordnar resten till frysen , så är likviditeten i projektet så gott som hemma.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

372 gäster, 3 användare (1 dolda)
Tur-Johan, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser