Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Hobbytjänst"?  (läst 1274 gånger)

Fru Jansson

  • Gäst
"Hobbytjänst"?
« skrivet: 04 apr-13 kl 17:08 »
En tanke slog mig här en dag. Jag har ju en viss talang när det gäller musik, och skulle nog kunna lära ut lite piano, om så vore. Men att köra in till byn för att hålla nån lektion, och ha en vit verksamhet på det, nä. Det skulle bli för mycket av organiserande, och sånt för att det skulle vara värt att köra för. Men... De gånger jag ändå måste åka. Då skulle jag exempelvis kunna hålla en lektion, medan gossen tränar fotboll, eller liknande.

Men låt säga att man har en pianolektion i veckan, och tar 50 spänn för det. Är det nåt som skulle kunna gå som "hobbyverksamhet", eller är det massvis med regler och krångel och skatt och grejjer? Jag är alltså inte ute efter att tjäna massor, och är inte jätteintresserad av att vara företagare. Snarare att slå två flugor på smällen. Kunna förena nytta med nöje, och slippa köra för bara ett ärende...

Eller, kort och gott, vad gäller för att sälja nån enstaka tjänst, som inte är mer än en väldigt marginell inkomst?

Existens!

  • Gäst
SV: "Hobbytjänst"?
« Svar #1 skrivet: 04 apr-13 kl 17:21 »
Det blir en typisk hobbyverksamhet.

Det enda du behöver göra är att föra en enkel kassabok över vad du får in och vad det kostar dig i utgifter. Resorna t.ex.

Fru Jansson

  • Gäst
SV: "Hobbytjänst"?
« Svar #2 skrivet: 04 apr-13 kl 17:36 »
Det blir en typisk hobbyverksamhet.

Det enda du behöver göra är att föra en enkel kassabok över vad du får in och vad det kostar dig i utgifter. Resorna t.ex.

Låter bra! Ifall jag nu får för mig att sätta upp nån lapp på ica.. ;) Jag hade fått intrycket att "hobbyverksamhet" var lite olika om det gäller varor eller tjänster...

I nämnda exempel, så är det antagligen inte mycket andra utgifter än just resan. Finns det några tabeller på hur man ska räkna resekostnad? Jag har inte koll på hur man räknar, men vet ju att de gånger jag haft bilavtal i mitt vanliga jobb har ersättningen varit menad att täcka mer än bara bensinkostnaden, så det borde ju rimligtvis vara nåt liknande om man använder bil för företagande...

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: "Hobbytjänst"?
« Svar #3 skrivet: 04 apr-13 kl 17:48 »

I nämnda exempel, så är det antagligen inte mycket andra utgifter än just resan. Finns det några tabeller på hur man ska räkna resekostnad? Jag har inte koll på hur man räknar, men vet ju att de gånger jag haft bilavtal i mitt vanliga jobb har ersättningen varit menad att täcka mer än bara bensinkostnaden, så det borde ju rimligtvis vara nåt liknande om man använder bil för företagande...

Privatbil i näringsverksamhet - avdrag med 18.50 kr/mil,
löpande förda anteckningar.

men kör du i hobbyverksamhet så vette katten..

Existens!

  • Gäst
SV: "Hobbytjänst"?
« Svar #4 skrivet: 04 apr-13 kl 18:15 »
Det står inget särskilt om det mer än att det handlar om de faktiska kostnaderna, dvs inga schablonavdrag.

Så om du kör 10 mil på din runda för att utöva hobbyn, så blir det den faktiska bensinkostnaden du får dra av. ( typ 10*0,8*15= 120 kr ) Man antecknar ju lämpligen löpande i sin kassabok vilka resor man gör

t4bb3

  • Inlägg: 85
    • Medelpad
    • Jakt med hund
SV: "Hobbytjänst"?
« Svar #5 skrivet: 18 maj-13 kl 16:49 »
Här kan du läsa mer http://www.skatteverket.se/download/18.133ff59513d6f9ee2eb2c39/1365509008600/34410.pdf

Men jag skulle spontant säga att det blir ett gränsfall om det verkligen är hobbyverksamhet. Men läs de första sidorna så står det vad som gäller för att det ska klassas som hobbyverksamhet så får du själv bedöma det.
Drömmer om ett liv som månskensbonde utöver lönelivet.
http://www.nedanbo.se - Resan påbörjad mot livet som månskensbonde!

Existens!

  • Gäst
SV: "Hobbytjänst"?
« Svar #6 skrivet: 18 maj-13 kl 17:40 »
Skatteverket lär nog se det som en hobby, men risken finns alltid att uppdragsgivarna blir nervösa om man inte kan visa en F-skattsedel.

Så enklast är ju att skaffa sig en FA-skattsedel. Då har man 'F-delen' ifall man vill göra nåt påhugg hos någon, och har ryggen fri. Gör man inga tjänster så är ju inte f-skatten nån tung börda att bära.
Dessutom finns det ju mängder med tjänster som omfattas av Rut och Rot avdragen, och då ska man kunna visa en F-skatt för att kunden ska kunna utnyttja avdraget. Inte omöjligt att pianolektioner går som rut...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser