Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Akut lån  (läst 5506 gånger)

Yashica

  • Inlägg: 40
    • Östergötland
Akut lån
« skrivet: 06 mar-12 kl 19:04 »
Någon som vet vart man kan vända sig för ett litet, men väldigt akut lån?
Den lilla vovven skadade sig o var tvungen att åka akut till veterinären, vilket orsakade ett ovälkommet, men nödvändigt vaakum i plånboken
Det talas ju så mycket (på radion) om att det är alldeles för lätt att låna pengar, att tom ungdomar skuldsätter sig redan tidigt i livet osv osv, men då jag nu kollat upp olika långivare på internet, verkar det helt hopplöst
Jag är säsongsarbetande och alltså arbetslös i dagsläget o då är det ju inkomst av akassa jag måste uppge Att jag sedan, med största sannolikhet, har en anställning igen om ca en månad (och förhoppningsvis 8-9 månader framåt) med avsevärt högre inkomst, finns liksom ingenstans att skriva i
Finns det inga långivare som frågar efter årsinkomst istället, vilket skulle ge en mer rättvis bild av min återbetalningsförmåga?
Har inga betalningsanmärkningar
Något tips??

calle4630

  • Inlägg: 55
    • Halland
SV: Akut lån
« Svar #1 skrivet: 06 mar-12 kl 19:24 »
Har du inte försäkring på hunden isåfall är det inte så mycket
Du behöver betala själv ju.
Livet är fullt av möjligheter :)

sarbe453

  • Inlägg: 369
    • Östergötland
SV: Akut lån
« Svar #2 skrivet: 06 mar-12 kl 19:26 »
Kanske pantbanken kan vara en lösning? Där sätter du ju din egendom som säkerhet, så där tror jag inte de frågar efter inkomst. Har dock inte egen erfarenhet men det kanske är värt att kolla upp?
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Akut lån
« Svar #3 skrivet: 06 mar-12 kl 19:28 »
Varför inte uppge årsinkomsten :12?  o:)

Bankerna räknar på betalningsförmågan och finns den så går det säkert bra.  Antagligen kan du få amorteringsfritt t. ex. de 3 första månaderna.

Vi har 3000 i självrisk så en bruten klo kostade 5000. Även det ger ett visst vacum.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Akut lån
« Svar #4 skrivet: 06 mar-12 kl 19:29 »
Mindre summor för kortare tid är det bäst att låna av någon snäll släkting eller vän. Det blir en väldig ränta på andra alternativ, och den som har en liten sparad slant får ändå knappt någon ränta på pengarna.

För fortsatt goda relationer är det såklart viktigt att man betalar tillbaka så som man kommit överens om.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Xoot

  • Gäst
SV: Akut lån
« Svar #5 skrivet: 06 mar-12 kl 19:29 »
Din bostad, beroende på ägandeform, kan oftast garantera dig ett lån. :)

Hur mycket handlar det om på ett ungefär??
Finns ju dessa SMS-lån på 3.000:- som man kan ta ett par gånger. Det tråkiga är ju vad det Egentligen kostar!

Är tyvärr inte alla som har bekanta att låna av men om du har det, då blir nog den möjligheten enklast och billigast.


Lycka till med vovven.

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Akut lån
« Svar #6 skrivet: 06 mar-12 kl 19:46 »
Smslån är tryggt att ta om man VET att man har samma summa över nästa månad. Om du inte har 3000kr över nu i början av månaden har du förmodligen det inte nästa heller och ska akta dig för smslån.

Har du inga släktingar att låna av och vet inte godtar avbetalning kan du försöka ringa djurskyddsorganisationer, till och med länsstyrelsen skulle kunna ställa upp, men du blir ju av med hunden då.

//Lina

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Akut lån
« Svar #7 skrivet: 06 mar-12 kl 19:52 »
Kom på en sak till. Swedbank har ett lån nästan alla kan få, Entercard! De flesta kan få 20 000 i kredit och amorteras med 1/20 varje månad. Med "världsnatur-kortet" är räntan lite lägre, 12% för tillfället om jag minns rätt. Så det är inget lån man ska ha i onödan! Bara som yttersta reserv, å så in med slantarna igen.

Antagligen har andra banker något liknande.
« Senast ändrad: 06 mar-12 kl 19:55 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Akut lån
« Svar #8 skrivet: 06 mar-12 kl 19:57 »
Eller rör det sig om en redab utförd behandling som du fått faktura för? Ring vetten! Förklara läget och gör upp en betalningsplan.
//Lina

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: Akut lån
« Svar #9 skrivet: 06 mar-12 kl 20:01 »
okq8s visakort är bra om du vet att du kan betala tillbaks det du lånat vid nästa avisering är det ingen ränta alls. (Annars är som vanligt med kreditkort, ganska hög ränta.) Själva kortet är gratis men man måste förståss vara medlem i okq8 vilket jag har för mig kostar några hundra kronor i medlemsinsats. Coops medmera-kort går att få med visa och kredit, men där kostar kortet några hundra om året.

Yashica

  • Inlägg: 40
    • Östergötland
SV: Akut lån
« Svar #10 skrivet: 06 mar-12 kl 20:22 »
Tack alla för engagemanget!
Veterinärräkningen är betald, så oxå mediciner o bandageringsmaterial MEN kan nu inte betala vanliga, månatliga räkningar Dumt, men när vovven står där blodig med bruten klo, kändes det liksom  inte så viktigt med tex bilförsäkring...

Jo, vovven är försäkrad upp över öronen Dock fick jag inget skrivet, specat kvitto hos veterinären, utan bara kassakvitto Han nämnde ngt om att skicka det senare, men så sent som idag fick jag veta att just denna vet. tydligen har anmälan på sig för oegentligheter, så jag får väl se om det dyker upp ngt på posten
VET att det är klantigt att inte kräva det på plats, men jag var ganska skärrad o tänkte väl inte helt klart (är ohälsosamt daltig när det rör sig om min hund)

Nej, jag har nog inget i mitt hem som ngn annan skulle värdesätta rent ekonomiskt, så pantbanken är inte att tänka på

De verkar ju som sagt efterfråga månadsinkomst överallt o jag kan inte ljuga o uppge vad jag brukar ha när jag arbetar Det är inte riktigt ärligt o tänk om de kollar upp det...

Jag äger inte mitt hus, utan hyr bara
Har inte ngn kontakt med släkten (förutom min excentriska mamma då, men hon pratar konstant om sin dåliga ekonomi)

SMS-lån har, om jag förstått det rätt, en återbetalningstid på max 30dgr? Om 30 dgr har jag ännu inte fått ut lön o om jag börjat arbeta, beror helt på vädret, eftersom jag arbetar utomhus

Jag känner mig inte helt hopplös, utan är övertygad om att det kommer att lösa sig på ngt sätt Ska fortsätta gå igenom listan över kreditgivare
Tack igen

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: Akut lån
« Svar #11 skrivet: 06 mar-12 kl 20:31 »
Tack alla för engagemanget!
Veterinärräkningen är betald, så oxå mediciner o bandageringsmaterial MEN kan nu inte betala vanliga, månatliga räkningar Dumt, men när vovven står där blodig med bruten klo, kändes det liksom  inte så viktigt med tex bilförsäkring...
Jo, vovven är försäkrad upp över öronen Dock fick jag inget skrivet, specat kvitto hos veterinären, utan bara kassakvitto Han nämnde ngt om att skicka det senare, men så sent som idag fick jag veta att just denna vet. tydligen har anmälan på sig för oegentligheter, så jag får väl se om det dyker upp ngt på posten
VET att det är klantigt att inte kräva det på plats, men jag var ganska skärrad o tänkte väl inte helt klart (är ohälsosamt daltig när det rör sig om min hund)

Nej, jag har nog inget i mitt hem som ngn annan skulle värdesätta rent ekonomiskt, så pantbanken är inte att tänka på

De verkar ju som sagt efterfråga månadsinkomst överallt o jag kan inte ljuga o uppge vad jag brukar ha när jag arbetar Det är inte riktigt ärligt o tänk om de kollar upp det...

Jag äger inte mitt hus, utan hyr bara
Har inte ngn kontakt med släkten (förutom min excentriska mamma då, men hon pratar konstant om sin dåliga ekonomi)

SMS-lån har, om jag förstått det rätt, en återbetalningstid på max 30dgr? Om 30 dgr har jag ännu inte fått ut lön o om jag börjat arbeta, beror helt på vädret, eftersom jag arbetar utomhus

Jag känner mig inte helt hopplös, utan är övertygad om att det kommer att lösa sig på ngt sätt Ska fortsätta gå igenom listan över kreditgivare
Tack igen


Detr mycket dumt att inte betala bilförsäkringen! Dyrt som f:n!

SoloQwist

  • Inlägg: 748
    • -
SV: Akut lån
« Svar #12 skrivet: 06 mar-12 kl 20:35 »
OM du vet vad du tjänar om året är det väl bara att dela det med antalet månader, dvs 12, och du har din månadsinkomst?
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Akut lån
« Svar #13 skrivet: 06 mar-12 kl 20:39 »
Min bästa ägodel är min vedspis!

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Akut lån
« Svar #14 skrivet: 06 mar-12 kl 20:41 »
Dags att ringa de företag du inte kan betala denna månaden och göra upp om betalningsplan. De flesta är mycket tillmötesgående. I värsta fall får du låta dom förfalla.

Att låna för att konsumera är inte inte bra och banken brukar vara högst ovillig att låna ut till det. Oavsett vilken Ekonomi du har. Och i ditt fall verkar anställningen vara rätt otrygg gällande hur mkt/när du får jobba.
//Lina

Yashica

  • Inlägg: 40
    • Östergötland
SV: Akut lån
« Svar #15 skrivet: 06 mar-12 kl 20:48 »


Detr mycket dumt att inte betala bilförsäkringen! Dyrt som f:n!

Jag vet, men får jag välja mellan bilen o vovven så.....

SoloQwist: Jo, det är klart, men sedan ska man kryssa i typ av anställning+arbetsgivare o jag är anmäld som arbetslös under vintermånaderna

Det känns lite baklänges alltihop; att det är lättare för en arbetslös, redan skuldsatt tonåring att låna pengar, än för en vuxen med arbete större delen av året o utan betalningsanmärkningar, men....det är ju trots allt Sverige

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Akut lån
« Svar #16 skrivet: 06 mar-12 kl 20:56 »
Vi är väl lite pjåskiga men lämnar inte in vår(a) hundar till vilken VET som helst. Din verkar ju lite skum. Vi var i Växjö när skadan uppstod men Växjö djursjukhus hade inte ens vettiga kompresser el. liknande att sälja! (jo, för 19 kr/styck) Har f. ö. aldrig haft någon tur där.

På Läckeby djursjukhus (med filialer, kliniker) lägger vi bara ut det VI ska betala. De gör en direktreglering med försäkringsbolaget. Men det blev för vår del ändå 3000+10%+medicin o. bandage+mer medicin och 2 återbesök.

För att tackla det akuta som MÅSTE betalas nu (tex. bilförsäkringen !!) skulle jag ändå gå till min bank. *envisas* Det är ju ändå klo-skadan som gjort hålet i plånboken och inget konstigt med det.
 

Not.: Läckeby Djursjukhus ägs av hushållningsällskapet. De har nog på fler platser.
« Senast ändrad: 06 mar-12 kl 21:01 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Yashica

  • Inlägg: 40
    • Östergötland
SV: Akut lån
« Svar #17 skrivet: 06 mar-12 kl 21:14 »
Jag går inte heller till vilken vet som helst Denna gång hade vår ordinarie vet inte möjlighet o läget var lite akut, så jag tog min hund till en smådjursklinik i Motala (alltså ingen suspekt gubbe i ngn ruffig källare ngnstans), vilken jag dessutom tidigare blivit rekommenderad av vovves dagmamma
Varför de inte kunde reglera kostnaden mot försäkringsbolaget direkt, vet jag inte Om det hade att göra med att det var efter kontorstid?
Jag ska prata med banken o höra vad de säger och jag kommer INTE att vända mig till samma vet igen, efter vad jag fått veta idag, tvärtom ska jag checka med vår ordinarie vet om jag fått rätt råd vad gäller behandling och medicinering

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Akut lån
« Svar #18 skrivet: 06 mar-12 kl 21:28 »
Jag går inte heller till vilken vet som helst Denna gång hade vår ordinarie vet inte möjlighet o läget var lite akut, så jag tog min hund till en smådjursklinik i Motala (alltså ingen suspekt gubbe i ngn ruffig källare ngnstans), vilken jag dessutom tidigare blivit rekommenderad av vovves dagmamma
Varför de inte kunde reglera kostnaden mot försäkringsbolaget direkt, vet jag inte Om det hade att göra med att det var efter kontorstid?
Jag ska prata med banken o höra vad de säger och jag kommer INTE att vända mig till samma vet igen, efter vad jag fått veta idag, tvärtom ska jag checka med vår ordinarie vet om jag fått rätt råd vad gäller behandling och medicinering

Det tar en stund under kontorstid. Efter kontorstid funkar det nog inte alls med direktreglering.
Om klokapseln är borta ska det läggas om med "bomull på rulle" och vanlig gummiaktig självhäftande binda. Tratt eller krage anbefalles om hunden vill slicka (vilket den vill). Bandage när hunden är ute annars lufta utan bandage så mycke som möjligt. Bandaget ska inte va onödigt tätt men hålla all skit borta. Prova med spec. hundstövel (finns hos vet och en del djuraffärer) för att skydda mot stötar. Koppelpromenader minskar risken för att slå upp skadan igen.
Babysockar har vi alltid hemma omutifallatt, bra senare när det börjat läka. Var försiktig när du tar på sockor utan bandage under.

Antibiotika som jag inte minns vad den heter. Eftersom Zassy fick e-colibakterier också så blev det en annan sort sen.
« Senast ändrad: 06 mar-12 kl 21:30 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dajen

  • Inlägg: 246
    • Uppland
SV: Akut lån
« Svar #19 skrivet: 06 mar-12 kl 21:37 »
Hoppas det löser sig för dig.

Antar att du känner till att du får betala en straffavgift till Trafikförsäkringsföreningen (öööh...heter det så?)  för VARJE DAG som din bil är oförsäkrad? Det blir sjukt dyrt och bara ännu mer pengar som måste ut, utöver försäkringspremien. Iofs upphör väl inte försäkringen att gälla första dagen efter förfallodag, du bör rimligen få åtminstone en påminnelse innan, men låt inte sista-sista-datum passera!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

385 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser