Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Strömlöst i halva huset  (läst 19088 gånger)

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
Strömlöst i halva huset
« skrivet: 07 jan-19 kl 18:46 »
Hej! Nu är det strömlöst i halva huset. Alla huvudsäkringar funkar, alla proppar funkar (har testat med en volt stick). Fler förslag? Råttor? Vågar man ut och pilla med skåpet som elförsörjningen har hand om? (PS jag kan lika mycket om el som jag kan om kärnkraftsfysik, dvs inget).
Tack på förhand

Postat med Alternativ.nu´s app


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #1 skrivet: 07 jan-19 kl 18:57 »
En sån där volt stick är inte så pålitlig, ibland visar de inget och ibland räcker det med att ta i den så lyser det.
Du kan kolla huvudsäkringarna genom att skruva ur och se om något slocknar då är den hel, sen kan du byta plats på dom tills du har kollat att alla funkar.
I vanliga fall brukar det synas om de är trasiga, genom att den färgade pluppen mitt i glaset lossnar, men ibland syns det inte.

När alla huvudsäkringarna är hela går du vidare och kollar resten av säkringarna.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #2 skrivet: 07 jan-19 kl 19:13 »
Vi hade något liknande för några år sedan. Då fick jag gå ut till elskåpet, där det sitter 3 säkringar 20 amp. Det syntes inget fel på någon av dem. Lyckligtvis hade jag några sådana säkringar i reserv. När jag började skruva, visade det sig att en av dem var trasig.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #3 skrivet: 07 jan-19 kl 19:25 »
Hej! Nu är det strömlöst i halva huset. Alla huvudsäkringar funkar, alla proppar funkar (har testat med en volt stick). Fler förslag? Råttor? Vågar man ut och pilla med skåpet som elförsörjningen har hand om? (PS jag kan lika mycket om el som jag kan om kärnkraftsfysik, dvs inget).
Tack på förhand

Postat med Alternativ.nu´s app
en voltstick,är det en typ penna man håller mot ledning? i så fall är de grymt opålitliga i ett mätarskåp då de är alldeles för okänsliga och visar ström oavsett då magnetfälten är täta i ett skåp/mätartavla. Själv köpte jag ett proffsinstrument med två pinnar som dessutom visar strömstyrkan. Oavsett så verkar det som det enklaste är att byta ut huvudsäkringarna.troligen är någon av dem sönder. Om inte måste man mäta i tavlan för att se att samtliga säkringar har strömmatning. Problemet kan ju faktiskt också ligga i skåpet innan ditt elskåp,dvs en säkring har löst ut hos leverantören. det kommer man inte åt själv utan det är en felanmälan som gäller till nätbolaget.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #4 skrivet: 07 jan-19 kl 20:27 »
Gör som det sagts, ta en ny propp och byt till dess du hittar den som inte släppt ut sin färgade plupp. Det är ofta de fastnar och ser hela ut. Det kan mycket väl vara en av de tre i skåpet som elförsörjningen har hand om.

Pilla inte och mät bakom propparna så du får en stöt.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #5 skrivet: 07 jan-19 kl 20:52 »
Betydligt enklare och säkrare att mäta med en riktig digitalmultimeter (finns ju för under hundralappen).  Förutom spänningsmätning, så har du då också möjlighet att ohmmäta misstänkta säkringar.  Tänk på att när det gäller enfasgrupper som inte fungerar, så kan ju felet lika väl ligga på nollsidan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #6 skrivet: 07 jan-19 kl 20:55 »
Jo, men det är bara enklare för den som kan det ;)


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #7 skrivet: 07 jan-19 kl 21:04 »
Praktiskt taget alla har väl fått lära sig grunderna i ellära och att hantera en multimeter i fysiken på högstadiet?

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #8 skrivet: 07 jan-19 kl 21:32 »
precis lika många som har glömt det. hur många pillar med el? man skall inte förutsätta att folk i allmänhet har några som helst kunskaper om ett elsystem i ett hus. Och har man inga grundläggande kunskaper så är det lugnast att överlåta det till den som har kunskap. Byta säkring är dock relativt ofarligt.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #9 skrivet: 07 jan-19 kl 22:25 »
Tack för alla svar! Och att ni höll dem på en lättfattlig nivå (iallafall nästan alla, jag minns inte någon ellära från högstadiet..). Har bytt alla huvudsäkringar. Det hjälpte inte. Nu testas alla säkringar men det "ser fortfarande mörkt ut".


Postat med Alternativ.nu´s app


Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #10 skrivet: 07 jan-19 kl 23:33 »
Kolla med grannar om de också har problem.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #11 skrivet: 07 jan-19 kl 23:36 »
Konstigt. Har du någon tavla vid centralen där det står vad säkringarna går till, typ: 10, 11, 12 - Elspis?

Om det är mörkt på t ex 1, 4 och 7 så misstänker jag en huvudsäkring. De flesta hus har 3 säkringar som huvudsäkringar, detberor på att det är 3 separata tåtar med ström som kommer till huset. Har du otur och bor lite avsides så kan stormen ha rivit ned en av dem en bit bort.

Du kan kolla med elleverantören om de ser något fel hos sig, och även med närmsta grannen (fast kanske inte nu).

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #12 skrivet: 07 jan-19 kl 23:46 »
Samma hände mig lördagen innan jul. Jag var hemma när en tredjedel av allt som gick på elen i bostadshuset slocknade. Bytte alla proppar metodiskt, kollade grannhus och ekonomibyggnader. Det visade sig att (och här blottas mina okunskaper) skarvledningsgrejen mellan första och andra raden av proppar hade hoppat loss och kortslutit sig själv och sen brunnit upp. Så det kan hända.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #13 skrivet: 08 jan-19 kl 07:04 »
Tre huvudsäkringar finns det! (Har ju "bara" bott här i 1.5 år, man lär sig efterhand) Och det verkar vara kopplat till en av dem. Och till en säkring enligt "schemat" (halva huset är inte så stort ). Träffade grannen igår som ligger på samma "nät" som jag men han har inget problem. Hm.. tror det är dags att ringa in det tunga gardet.

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #14 skrivet: 08 jan-19 kl 09:13 »
Jag antar att huvudsäkringarna är kopplade före elmätaren, och att kåpan över säkringshållarna är plomberad? I så fall är det ju lite besvärligt att ta av kåpor och avsyna efter varmgång mm, om man inte vill bryta plomben och bli anklagad för att snylta på omätt energi.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #15 skrivet: 08 jan-19 kl 10:21 »
Om det är varmgång eller brunna kablar, kan man lukta sig till det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #16 skrivet: 08 jan-19 kl 12:58 »
Slå en pling till elleverantören, det kostar inget, bara för att kolla om de ser något från kontoret.

Hoppsan, jag gick visst inte till datorn så tidigt idag, du är väll redan igång...


Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #17 skrivet: 08 jan-19 kl 14:00 »
Praktiskt taget alla har väl fått lära sig grunderna i ellära och att hantera en multimeter i fysiken på högstadiet?
När jag gick i högstadiet, var multimetrar inte ens uppfunna.
I stället för att hänvisa till högstadiet i diverse sammanhang, skulle du Torbjörn kunna lära ut de olika knepen.
(Vilket du är riktigt bra på när du sätter den sidan till : Om du bara visste vilken stor nytta jag ibland har av dina praktiska råd!)
« Senast ändrad: 08 jan-19 kl 17:27 av Berberis »

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #18 skrivet: 08 jan-19 kl 16:03 »
När jag gick i högstadiet, vara multimetrar inte ens uppfunna.
I stället för att hänvisa till högstadiet i diverse sammanhang, skulle du Torbjörn kunna lära ut de olika knepen.
(Vilket du är riktigt bra på när du sätter den sidan till : Om du bara visste vilken stor nytta jag ibland har av dina praktiska råd!)

Multimetrar, om än analoga, har funnits sedan 1920-talet. De äldsta digitala jag vet om är från omkring 1970.
Förvisso skulle jag kunna lära ut en del om elektrisk mätteknik, men ibland räcker inte tiden till för att skriva långa inlägg och då är det lätt hänt att det råkar bli lite korthugget.

Swartz

  • Inlägg: 2
    • Halland
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #19 skrivet: 08 jan-19 kl 18:11 »
Bara för att veta så du är på sätt skåp och tittar så undrar jag hur många säkringar har du där du säger att huvudsäkringarna är.
Det låter som att en av tre faser som går in i huset har gått


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 2 användare
xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser