Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativt rengöringsmedel?  (läst 15222 gånger)

koko

  • Gäst
Alternativt rengöringsmedel?
« skrivet: 14 aug-09 kl 10:31 »
Jag behöver en bättre blandning att sprejja/torka i badrummet. Använder nu an mix av ättika, såpa och vatten, men det funkar inte riktigt sådär super. Tror fettet inte vill följa med riktigt.
Det ska kanske vara mer syra i? Citronsyra? Är ju ingen kemiskt men vill gärna slabba i köket.. :-[
Funderar på om man ska använda vanlig tvål på diskborsten (i badkaret t.ex)?

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Alternativt rengöringsmedel?
« Svar #1 skrivet: 14 aug-09 kl 11:24 »
Den såpa du köper är gjord av förvålad fettsyra.
Genom att tillsätta syra tar du bort alkali, och får fria fettsyror.
Dessa är bara kladdiga.

Jo, alternativt är det ju...
 

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Alternativt rengöringsmedel?
« Svar #2 skrivet: 14 aug-09 kl 11:34 »
Precis, att blanda sura (ättika) rengöringsmedel med basiska/alkaliska (såpa) leder till att resultatet inte alls fungerar.

Sura medel använder man för att ta bort t ex kalk, ärg och rostavlagringar, men de fungerar inte alls på fett och organisk smuts, där måste man ta till något alkaliskt eller något som innehåller tensider - t ex såpa, tvål eller diskmedel.

Kombinationen av ättika och såpa fungerar nog bättre om man först skurar med såpa, sedan sköljer med rent vatten tills det inte känns halt längre och därefter tar man till ättika eller något annat surt om det finns kalk- och rostavlagringar kvar.

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Alternativt rengöringsmedel?
« Svar #3 skrivet: 14 aug-09 kl 11:44 »
Jag tycker vanligt diskmedel är överlägset i badrummet (förutom i toalettstolen då - där vill jag inte ha bubbelbad ;)).
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Krågedal

  • Inlägg: 639
    • Östergötland
SV: Alternativt rengöringsmedel?
« Svar #4 skrivet: 14 aug-09 kl 14:08 »
Jag skulle rekommender mikroorganismer, det mest naturliga. Det finns företag som säljer det! Själv är jag säljare för ett sådant! Men eftersom jag ej får göra reklam, så tycker jag du söker på mikroorganismer. Lycka till!!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Alternativt rengöringsmedel?
« Svar #5 skrivet: 14 aug-09 kl 16:06 »
Den mesta rengörningen går ut på att avlägsna smuts och mikroorganismer. Krågedal föreslår tillförsel av mikroorganismer. Vill du utveckla varför det ska vara bättre?

Det bär mig emot att hälla ut bakterier i duschkabinen eller diskhon.

koko

  • Gäst
SV: Alternativt rengöringsmedel?
« Svar #6 skrivet: 14 aug-09 kl 18:29 »
Jo visst har jag lärt mej att den mixen inte funkar. Den är faktiskt tagen från det här forumet...

AliceIUnderlandet

  • Inlägg: 79
    • Skåne
SV: Alternativt rengöringsmedel?
« Svar #7 skrivet: 05 sep-09 kl 21:41 »
Gulsåpa? Det använder jag och det fungerar bra. Till badkaret använder jag citronsyra för att få bort avlagringar och för att rensa avlopp/rör häller jag i bikarbonat och sedan kokande vatten i två omgångar.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Alternativt rengöringsmedel?
« Svar #8 skrivet: 10 sep-09 kl 18:57 »
Citronsyra är mycket bra att ta bort rost med men var noga med att skölja och olja in järnet efteråt annars rostar det direkt. Ca 1 dl citronsyra per liter vatten och låt det ligga över natten eller längre. Varmt vatten skyndar på processen. Men man får ju komma ihåg att "patinan" försvinner...
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Alternativt rengöringsmedel?
« Svar #9 skrivet: 10 sep-09 kl 19:36 »
Jag kan nämna att kolsyra fungerar lika bra - prova att lägga en rostig pryl i vichyvatten över natten!

softarn

  • Inlägg: 157
  • humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
SV: Alternativt rengöringsmedel?
« Svar #10 skrivet: 20 okt-09 kl 21:17 »
Oxalsyra (eller enligt egen erfarenhet, färska rabarber som avkok eller hackade) löser också rost, och kan även användas som blekmedel för textil eller trä.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

AliceIUnderlandet

  • Inlägg: 79
    • Skåne
SV: Alternativt rengöringsmedel?
« Svar #11 skrivet: 22 okt-09 kl 09:29 »
Oxalsyra (eller enligt egen erfarenhet, färska rabarber som avkok eller hackade) löser också rost, och kan även användas som blekmedel för textil eller trä.

Oxalsyra? Är det samma som oxgalla?

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Alternativt rengöringsmedel?
« Svar #12 skrivet: 22 okt-09 kl 15:13 »
Absolut inte. Oxalsyra finns i t.ex rabarber, och är en organisk syra. Galla är en emulgerande substans som finns i människor och djur. Underlättar fettmetabolism.

marymae

  • Inlägg: 1552
    • Västerbotten
    • Det jag tänker
SV: Alternativt rengöringsmedel?
« Svar #13 skrivet: 23 okt-09 kl 10:58 »
Jag tvättar allt i badrummet med en blandning av yes och ättika och jag tycker att det blir rent. Blir inget bubbelbad i min toa så jag vet inte vad jag gör som förhindrar det. I resten av lägenheten används yes utan ättika. Jag är allergisk för de flesta rengöringsmedel men yes tål jag så det är det som det blir. Yes måste vara den enda produkt som faktiskt uppfyller löftena i reklamen och kanske till och med lite till.
elliha.blogspot.com

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Alternativt rengöringsmedel?
« Svar #14 skrivet: 23 okt-09 kl 11:53 »
Absolut inte. Oxalsyra finns i t.ex rabarber, och är en organisk syra. Galla är en emulgerande substans som finns i människor och djur. Underlättar fettmetabolism.

Jag citerar mig själv, det ger märg åt min konversation sa Oscar Wilde (tror jag). Oxalsyran finns bl a i harsyra, som på latin heter Oxalis acetosella L Därav namnet.

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Alternativt rengöringsmedel?
« Svar #15 skrivet: 23 okt-09 kl 21:46 »
Jag tvättar allt i badrummet med en blandning av yes och ättika och jag tycker att det blir rent. Blir inget bubbelbad i min toa så jag vet inte vad jag gör som förhindrar det. I resten av lägenheten används yes utan ättika. Jag är allergisk för de flesta rengöringsmedel men yes tål jag så det är det som det blir. Yes måste vara den enda produkt som faktiskt uppfyller löftena i reklamen och kanske till och med lite till.

Att det inte bubblar beror väl helt enkelt på att ättikan sänker pH-värdet så mycket att tensiderna i diskmedlet slutar fungera.
Men varför blandar du diskmedel och ättika? Diskmedlet är betydligt mer effektivt på att lösa fet och organisk smuts oblandat, och om du nu vill ha ett surt rengöringsmedel för att kunna lösa upp kalk, ärg och liknande så går det åt mycket mer ättika för önskad verkan när du dessutom har diskmedel, som troligen verkar buffrande, iblandat.

Förmodligen får du ett betydligt bättre rengöringsresultat med mindre insats av både diskmedel och ättika, om du skurar i två omgångar och sköljer med vatten emellan. Eller t ex använder diskmedel varannan gång och ättika varannan gång.

Yes har faktiskt blivit bättre på senare tid. För 10-20 år sedan var det så gott som oanvändbart som diskmedel, det färgade bara diskvattnet grönt och löddrade men ingenting blev särskilt rent och fettfritt av det, och det var svårt att skölja bort fullständigt också. Numera är det i alla fall inte störande mycket sämre än de mer seriösa konkurrenterna (t ex Ecover, Änglamark, Coop X-tra) men det är synd att de envisas med att ha grönfärg och parfym i det.

Appeltorp 13

  • Gäst
SV: Alternativt rengöringsmedel?
« Svar #16 skrivet: 26 okt-09 kl 09:21 »
Till rengöring av badkar, handfat och kakel är olivoljetvål mycket bra. Gnid en städsvamp över tvålen och gnugga ytan som ska rengöras. Torka efter med en blöt trasa. I mitt barndomshem användes olivoljetvål till allt det mesta; fläckurtagning på textilier, kroppsvård och städning. Tyvärr tål min man inte olivolja på huden, men jag funderar på att skaffa en liten tvål bara för hushållsändamål. Tänk på att en billig olivoljetvål köpt i en arabisk butik städar minst lika bra som en superdyr hudvårdsprodukt köpt på hälsokosten. Om man inte har några arabiska butiker i närheten kan man be någon som bor tex i Malmö eller en invandrartät förort vara kurir.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser