Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "FRUKTTORKNINGSMASKIN"  (läst 10946 gånger)

Marieberg

  • Gäst
"FRUKTTORKNINGSMASKIN"
« skrivet: 11 jan-07 kl 20:00 »
Jag har hört att de här maskinerna (se bild) ska vara effektiva.
Jag är nu inte ens säker på om jag behöver en, men jag tänkte ändå be er som har erfarenhet av maskinen att berätta om för- och nackdelar.
Visst förekommer det att jag torkar frukt, bär & dyl. men jag har hittills klarat mig med ugnen.
Synpunkter, någon? (tack :-[)
« Senast ändrad: 11 jan-07 kl 20:01 av Ior »

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:"FRUKTTORKNINGSMASKIN"
« Svar #1 skrivet: 11 jan-07 kl 20:25 »
Jag her en liknande fast lite större med fler "torktallrikar", men min fläkt sitter uppepå och blåser nedåt. Min har steglöst temperaturval också....ungefär som ett spisvred.

Har nog inget direkt negativt att säga, dom rymmer mycket mer än man tror, drar mycket mindre el än spisen och är mycket lätta att rengöra.

Det negativa är väl att dom koster en del....men använder man dem ofta har man nog snart sparat in pengarna.
Jag använder den ofta för att torka allt från kött och fisk till rotfrukter och grönsaker. Torkad mat är lätt att förvara, håller länge och är på grund av sin låga vikt mycket enkelt att bära med sig när man är ute i skogen. Enkelt att koka upp lite vatten när man slår läger och bara slänga i lite torkad potatis, morötter, kött, svamp nån buljongtärning och majsmjöl utvispat i vatten samt lite salt och peppar, låta det puttra på ett tag och vips så har man en välsmakande gryta.
Torkförvaring av mat är en nästan bortglömd färdighet som enkelt kan utföras av de flesta.

Dessutom används apparaten flitigt av ungarna som torkar frukt och äter som godis.
Frugan använder den också...mest till att torka blommor och tomater i.


Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Kaah

  • Inlägg: 243
  • Madicken 4v
Re:"FRUKTTORKNINGSMASKIN"
« Svar #2 skrivet: 12 jan-07 kl 16:36 »
Åhh, det ser ut som något som jag skulle vilja ha. Vart kan man köpa denna, vad kostar den??
Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:"FRUKTTORKNINGSMASKIN"
« Svar #3 skrivet: 12 jan-07 kl 17:17 »
Åhh, det ser ut som något som jag skulle vilja ha. Vart kan man köpa denna, vad kostar den??
Jag har en sån här
http://www.nesco.com/products/?category=300&subcat=100&id=40

Vet inte om återförsäljare finns i Sverige.
Den största fördelen med den är att fläkten sitter uppepå vilket gör att man slipper eventuellt fettdroppande i fläkten när man t.ex torkar korv eller kött.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Marieberg

  • Gäst
Re:"FRUKTTORKNINGSMASKIN"
« Svar #4 skrivet: 13 jan-07 kl 18:31 »
Den största fördelen med den är att fläkten sitter uppepå vilket gör att man slipper eventuellt fettdroppande i fläkten när man t.ex torkar korv eller kött.


Aha, det är naturligtvis en fördel!
Bilden har jag hittat på en tysk hemsida, torkmaskinen kostar 35 Euro + porto.

http://www.tchibo.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/de/-/EUR/TdTchDisplayProductInformation-Start?ProductSKU=0002855

Marieberg

  • Gäst
Re:"FRUKTTORKNINGSMASKIN"
« Svar #5 skrivet: 13 jan-07 kl 18:45 »

Fred, den maskin som du har köpt verkar ju enbart ha ett lager.
Vilka för/nackdelar tror du en maskin har som består av flera (i detta fall fyra) lager?
I mitt fall blir det nog endast aktuellt att torka vegetabilier.
Hur lång tid, grovt räknat, tar det att torka frukt i din apparat?
Tjockleken & vattenhalten varierar naturligtvis, men jag undrar om det tar ett dygn eller snarare en timma?

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:"FRUKTTORKNINGSMASKIN"
« Svar #6 skrivet: 13 jan-07 kl 20:32 »

Fred, den maskin som du har köpt verkar ju enbart ha ett lager.
Vilka för/nackdelar tror du en maskin har som består av flera (i detta fall fyra) lager?
I mitt fall blir det nog endast aktuellt att torka vegetabilier.
Hur lång tid, grovt räknat, tar det att torka frukt i din apparat?
Tjockleken & vattenhalten varierar naturligtvis, men jag undrar om det tar ett dygn eller snarare en timma?
Nej den har flera tallrikar (lager) den på bilden levereras tydligen med fyra st. jag fick med 8 st när jag köpte min.
Använder man alla 8 blir torkningen jämnare om man flyttar upp de fura understa och ner de fyra översta efter halva torktiden.

Och precis som du skriver varierar torktiden med tjocklek och vätskeinnehåll. Och även vilken torktemperatur man väljer.
Men det handlar om timmar och inte dygn i allafall.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

segesholm

  • Inlägg: 38
    • Skåne
SV: "FRUKTTORKNINGSMASKIN"
« Svar #7 skrivet: 01 okt-12 kl 21:32 »
Hittade denna gamla tråd och tänkte att den får vi ruska liv i!
Jag har precis fått en frukt och svamp torkmaskin och undrar om någon har erfarenhet av dylika, den jag fick var en OB Nordica type 6772. Tydligen skall den fungera att torka frukt, gönsaker, bär, kött, fisk, örter och säkert mycket annat oxå.
Nu funderar jag lite om man kanske kunde torka paprika och sedan mala dem som paprikapulver man kunde ha med lite chili. Vad tror ni om detta lilla projekt? Tar emot alla förslag med tacksamhet!
Maria

Skogsvilde

  • Inlägg: 16988
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: "FRUKTTORKNINGSMASKIN"
« Svar #8 skrivet: 01 okt-12 kl 21:43 »
Hittade denna gamla tråd och tänkte att den får vi ruska liv i!
Jag har precis fått en frukt och svamp torkmaskin och undrar om någon har erfarenhet av dylika, den jag fick var en OB Nordica type 6772. Tydligen skall den fungera att torka frukt, gönsaker, bär, kött, fisk, örter och säkert mycket annat oxå.
Nu funderar jag lite om man kanske kunde torka paprika och sedan mala dem som paprikapulver man kunde ha med lite chili. Vad tror ni om detta lilla projekt? Tar emot alla förslag med tacksamhet!
Maria

Jag tror att du kommer lyckas kanon om du bara får paprikan riktigt torr. 
Torkapparaten är ett fantastiskt redskap och visst är det bra att förvälla hårda grönsaker innan torkning men det går lika bra om att skiva tunt och sedan torka. Denna torrskaffning är sedan perfekt att ha i grytor, soppor eller varhelst du finner det befogat att ha i sommaren.

Marinerat nötkött går oxå bra att torka, fisk, och min favorit grillad tärnad kyckling.  Ha gärna i lite grovsalt i burkarna för att hålla fukten stången.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser