Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Takpapp på ladugårdsvägg  (läst 766 gånger)

Gorrobs

  • Inlägg: 5
    • Gotland
Takpapp på ladugårdsvägg
« skrivet: 01 sep-23 kl 11:08 »
Har en gammal ladugård där vinrankor växer på södersidan. Rankorna klättrar på en ställning av armeringsjärn/nät en bit från väggen.

Vi är lite dåliga på att beskära, men tycker inte att det gör något.

Problemet som uppstår är att rankorna börjar klättra på fasaden också och till och med letar sig in i springor i väggen.

För att inte själva väggen ska ta skada har jag funderat på vad jag kan göra, förutom att beskära ordentligt varje år.
En tanke är att sätta röd takpapp på väggen bakom vinrankorna, så att väggen blir tät och inte tar skada av klättrandet. Då kan vinrankan bre ut sig så mycket den vill (nästan) och jag kan sova lugnt...

Finns det någon risk med att lägga på ett tätskikt av det slaget på ytterfasaden? Väggen (oisolerad brädvägg/panelbrädor målade med falu rödfärg) skulle då bli lika tät som taket. Det blir ju inte någon luftspalt mellan pappen och brädorna, som å andra sidan bara är ett lager. I övrigt är byggnaden luftig och ouppvärmd.

Någon som ser några risker eller fördelar?   

Skogsvilde

  • Inlägg: 16957
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Takpapp på ladugårdsvägg
« Svar #1 skrivet: 01 sep-23 kl 11:49 »
Du tar själv upp riskerna.
Bättre att regis upp och klä med plåt vilket medger ventilation.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13754
    • Medelpad
SV: Takpapp på ladugårdsvägg
« Svar #2 skrivet: 01 sep-23 kl 15:07 »
Om det är luftigt bakom brädorna och de inte är målade hela varvet runt med någon diffusionstät färg, så ser jag inte att pappen ska kunna ställa till någon skada.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Takpapp på ladugårdsvägg
« Svar #3 skrivet: 01 sep-23 kl 17:05 »
Jag tror ladugårdsväggen tål lite vinrankor och att det är onödigt att sätta takpapp.
Kostnaden står nog inte i proportion till den eventuellt längre hållbarheten på den befintliga panelen.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14457
    • Östergötland
SV: Takpapp på ladugårdsvägg
« Svar #4 skrivet: 01 sep-23 kl 17:33 »
Tänker som Fri. Bladverket skyddar en del, så det är inte bara problem med växter på väggar. Här växer det murgröna, kaprifol, klematis och någon sibirisk ranka som jag får hugga mig igenom för att komma in i verkstan. Det ger huset liv, kaprifolen luktar gott och humlorna gillar den, småfåglarna gillar sibiriska åbäket och jag har inte sett någon försämring av brädfodringen på 23 år.

I förra huset jag bodde i hade tanten innan däremot haft rabatter mot huset, och de hade hon vattnat så pass att tre varv av stockarna var uppruttna. Nåja, det var nog några andra fel som bidrog också, men blöta rabatter var inte bra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, Strömmen i dalen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser