Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inkörning av Getter =)  (läst 4013 gånger)

Alice-Tore

  • Inlägg: 56
    • Gästrikland
Inkörning av Getter =)
« skrivet: 23 feb-12 kl 07:53 »
Testade att köra in mina getter med kälke och sele och de verkade verkliigen gilla att få jobba lite =)
Någon mer som använder sina getter till drag? eller nått annat skoj?
Här hos oss har vi Häst, Hund, två Getter, Höns (Hedemora+lohmann), en vild tamkanin och ja resten av familjen förståss ;)

Tina L

  • Inlägg: 86
    • Västerbotten
SV: Inkörning av Getter =)
« Svar #1 skrivet: 23 feb-12 kl 09:18 »
Står och väger mellan getter och får. detta är ett av de starkare argumenten för getter  :)

Alice-Tore

  • Inlägg: 56
    • Gästrikland
SV: Inkörning av Getter =)
« Svar #2 skrivet: 23 feb-12 kl 09:36 »
Står och väger mellan getter och får. detta är ett av de starkare argumenten för getter  :)

Ja har man som vi bara två stycken så får man såå jäkla mycket personlighet på köpet, de är så härliga, dryga och roliga hahaha

Här hos oss har vi Häst, Hund, två Getter, Höns (Hedemora+lohmann), en vild tamkanin och ja resten av familjen förståss ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Inkörning av Getter =)
« Svar #3 skrivet: 23 feb-12 kl 16:49 »
Jag har mycket i det fysiska livet i år, men jag vet att det finns minst en tråd om detta från för några år sedan.  Många kul bilder, t ex Cinderella.  Ur en film, tror jag.

Hoppas någon orkar lägga en länk.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Beisla

  • Inlägg: 182
    • Västergötland
SV: Inkörning av Getter =)
« Svar #4 skrivet: 23 feb-12 kl 23:18 »
Vad härligt det ser ut!
Nej, jag har inte kört in mina två, än. Ska bara hitta nån bra sele först. Den du har ser ju väldigt enkel ut att nästan tillverka själv, om det bara är de remmar man ser på bilden vill säga. Ska nog kolla om den gamla läderselen till hunden går att göra tillräckligt stor att få över hornen på dem.
Än så  länge följer de bara med på hundpromenader och håller farten uppe på gammelhunden som inte vågar sacka för då får han en puff i sidan...
Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.

Monamolly

  • Inlägg: 167
    • Närke
    • Monas Hemsida
SV: Inkörning av Getter =)
« Svar #5 skrivet: 24 feb-12 kl 10:43 »
Förr kallade man ju geten för fattigmanskon
 och man använde den även som drag- och lastdjur i stället för häst.
Så den borde också ha blivit kallad fattigmanshäst.
Att samla ved i skogen och lasta geten var vanligt.
Geten älskar ju att klättra och det kan man ju utnyttja
när man skall ta sig fram i en snårig skog. :D

Ser fram emot att få läsa om hur ni låter era getter aktiveras.
Korgmakare med egen korgpilodling, luffarslöjdare mm
Har  Höns (blandisar), Mysk- och Löpankor, Hundar, Katt och Bin.

 

storäng

  • Inlägg: 69
  • man,3barn,2 hästar,får,höns,grisar.kor,hund,katt
    • Småland
SV: Inkörning av Getter =)
« Svar #6 skrivet: 24 feb-12 kl 11:02 »
vi har använt våran get till att dra en del, hunden är för liten så då funkar geten perfekt. Gjorde egna skacklar av armeringsjärn som passar till skrindan.
(bilden är på mor & far & vår son -09)
bor på en liten släktgård utanför växjö m. man,3 barn,1 fjording & 1 shettis,  får,höns,vaktlar, linderödsgrisar, fjällnära kor. 1 hund,1 katt.

Alice-Tore

  • Inlägg: 56
    • Gästrikland
SV: Inkörning av Getter =)
« Svar #7 skrivet: 27 feb-12 kl 09:44 »
Vad härligt det ser ut!
Nej, jag har inte kört in mina två, än. Ska bara hitta nån bra sele först. Den du har ser ju väldigt enkel ut att nästan tillverka själv, om det bara är de remmar man ser på bilden vill säga. Ska nog kolla om den gamla läderselen till hunden går att göra tillräckligt stor att få över hornen på dem.
Än så  länge följer de bara med på hundpromenader och håller farten uppe på gammelhunden som inte vågar sacka för då får han en puff i sidan...

Ja selen jag har på bilden är en gammal hund sele läder som jag köpte på loppis för en 50kr haha och så i sidorna så fäste jag två bundband (stripes) för att ha något att fästa kälkens hakar i. Vill ju att de ska få dra med bröstet och inte dra från ryggen lixom, ja som på draghästar. funkade fin fint det här.
Här hos oss har vi Häst, Hund, två Getter, Höns (Hedemora+lohmann), en vild tamkanin och ja resten av familjen förståss ;)

Alice-Tore

  • Inlägg: 56
    • Gästrikland
SV: Inkörning av Getter =)
« Svar #8 skrivet: 27 feb-12 kl 09:47 »
Förr kallade man ju geten för fattigmanskon
 och man använde den även som drag- och lastdjur i stället för häst.
Så den borde också ha blivit kallad fattigmanshäst.
Att samla ved i skogen och lasta geten var vanligt.
Geten älskar ju att klättra och det kan man ju utnyttja
när man skall ta sig fram i en snårig skog. :D

Ser fram emot att få läsa om hur ni låter era getter aktiveras.

Mina getter får vara ute varje dag ett par timmar åt gången. De far runt lösa på gården och viker oftast inte en tum från ens sida... vi brukar gå upp i skogen och låta dem beta och klättra och grejja och de gillar de. De hänger med oss när vi går ut i skogen för att grilla, men då måste koppen medtagas haha annars har man ingen mat kvar haha
Hunden aktiverar de åt mej oxå, de kör lixom nån slags jag tar dej sen tar du mej lek haha
Så otroligt roligt att se dem hoppa och studsa och leva om haha

De vill gärna testa att gå in i huset (total förbud) och när man går in för att hämta nått så hänger de gärna på trappen och hänger gärna på dörrhantaget och funderar på hur man ska ta sig in hahaha

Här hos oss har vi Häst, Hund, två Getter, Höns (Hedemora+lohmann), en vild tamkanin och ja resten av familjen förståss ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Inkörning av Getter =)
« Svar #9 skrivet: 13 mar-12 kl 18:24 »
Ja, getter är både intelligenta och sociala.  En hake när man börjar köra dem i spann är deras flockstruktur.  När de går på födosök, så byter de ideligen plats med varandra, troligen för att förvirra rovdjur.  (Jämför med fiskstim!).  Så att hela tiden vara på samma plats i ett span är emot deras egentliga natur.

  Se för all del upp så de inte lär sig att öppna dörren; då måste Du låsa precis jämt ...  ::)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Alice-Tore

  • Inlägg: 56
    • Gästrikland
SV: Inkörning av Getter =)
« Svar #10 skrivet: 04 maj-12 kl 10:05 »
Hahaha japp, stora hänglåset på =)

Ja dom är då för gooa, roliga och sööta och rätt fula haha men söta endå lixom, otroligt charmiga
Här hos oss har vi Häst, Hund, två Getter, Höns (Hedemora+lohmann), en vild tamkanin och ja resten av familjen förståss ;)

LaPi

  • Inlägg: 248
    • Halland
    • Digeshults Farm
SV: Inkörning av Getter =)
« Svar #11 skrivet: 24 jun-12 kl 08:41 »
Vilka jätte härliga bilder!
Jag har oxå tänkt att köra in mina. Nu ska 3 snart ha killingar, men sen så!
Det är otroliga djur på alla sätt och vis!
Besök hemsidan för info och fina bilder.
http://farmen.digeshult.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 1 användare
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser