Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dött lamm en till?  (läst 6133 gånger)

zzaga

  • Inlägg: 46
    • Skåne
SV: Dött lamm en till?
« Svar #20 skrivet: 12 apr-12 kl 19:05 »
Ett annat tips är att gå en lammningskurs. Då får du lära dig vad du ska göra i olika situationer. Hur man ska gå in om lammet ligger fel, mm. Jag föredrar också lammningsboxar. Vi sätter in tackan när vi ser att det är på G, man får vara uppmärksam, på färgen i baken, när den börjar bli röd är det dags. Sedan får tackan stå i boxen med lammen ett par tre dagar så att man ser att allt har gått bra och att hon inte stöter bort något lamm.
Lycka till!

Tack för råden! Jag tror jag ska ta och köpa såna där grindar så att jag kan göra boxar. Lammningskurs var också ett bra råd!

Nu har tackan lungat ner sig och de går fint tillsammans. Men nu har jag ju fler frågor igen...
Juvret på den här tackan är väldigt litet -- syns nästan inte alls.... Medans det andra fåret som också fått lamm nu har ett stort och fyllt juver. Spelar det någon roll? Jag är orolig för att den inte ska få i sig mjölk så att det räcker. Lammet är väldigt litet i storlek också. Den står och ser ut som om den diar men bara väldigt korta stunder, några sekunder eller så. 


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Dött lamm en till?
« Svar #21 skrivet: 13 apr-12 kl 00:55 »
Till och med jag som har tummen mitt i handen snickrar ihop en 120 cm x 120 cm grind på en jämförelsevis kort stund.  Horisontella brädor ska det va, men eftersom den är kvadratisk så kan man bara vända på den.  Lite tätare mellan brädorna längst ner, så inte lammen "ramlar ut".
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Dött lamm en till?
« Svar #22 skrivet: 13 apr-12 kl 08:18 »
Det finns en bra beskrivning på grindar i boken Får, som jag tillverkat grindar efter. Jag tog bara lite tunnare bräder och det blev lätta och bra grindar som har hållit länge. Eftersom jag var helt ny i "fårbranchen" när jag gjorde grindarna så var jag lite osäker på mått och sånt. Det blev perfekta mått, inga lamm har tagit sig ut och ingen har hoppat över. De blev även raka, jag är inte bra på att snickra heller men grindarna blev bra och jag fick åtta grindar för samma pris som 1,5 andra.
Åsenfår, hundar och katter

zzaga

  • Inlägg: 46
    • Skåne
SV: Dött lamm en till?
« Svar #23 skrivet: 13 apr-12 kl 11:22 »
Det finns en bra beskrivning på grindar i boken Får, som jag tillverkat grindar efter. Jag tog bara lite tunnare bräder och det blev lätta och bra grindar som har hållit länge. Eftersom jag var helt ny i "fårbranchen" när jag gjorde grindarna så var jag lite osäker på mått och sånt. Det blev perfekta mått, inga lamm har tagit sig ut och ingen har hoppat över. De blev även raka, jag är inte bra på att snickra heller men grindarna blev bra och jag fick åtta grindar för samma pris som 1,5 andra.

Tack för alla råd. Jag fick tips att använda sj pallar som nödlösning. Tror att det kan funka lite temporärt. Det börjar bli trångt där ute. I dag kom 3 lamm till. Alla verkar må bra och har diat så nu känner jag mig lite lugnare.
:)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Dött lamm en till?
« Svar #24 skrivet: 13 apr-12 kl 13:04 »
Ja, fast det är verkligen en NÖDlösning.  De är tunga och platskrävande!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

688 gäster, 2 användare
Hans Hultén, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser