Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Roslagsfår  (läst 1183 gånger)

malo301

  • Inlägg: 13
    • Uppland
Roslagsfår
« skrivet: 28 mar-12 kl 22:09 »
Har en gård i norra Roslagen, alldeles i närheten av Raggarön där Roslagsfåren "hittades". Vi vill ha får i liten skala som en del av vår försörjning (kött och fäll) samt landskapsvård såklart. Roslagsfåret faller sig ju naturligt men jag vet inte hur väl de lämpar sig för kött- och skinnproduktion. Det idealiska fåret för vad vi letar efter verkar vara Gotlandsfåret men med tanke på var vi bor vill jag så gärna ha Roslagsfår. I förlängningen kan man ju tänka sig två flockar som man håller separerade men det är inte görligt än på flera år. Finns någon med erfarenhet av Roslagsfår som vet något om kvalitet på kött och fäll?

Sjökärrets ekogård

  • Inlägg: 94
    • Uppland
SV: Roslagsfår
« Svar #1 skrivet: 28 mar-12 kl 22:49 »
vi har roslagsfår. fantastiskt bra kött, de växer långsamt dock och vi brukar slakta vid 10 månader ca. och har då fått bra slaktvikt på 20-22 kg. skinnen är ju helt annan kvalitet än gotlandsfårets, inte lika glansiga, men jag gillar dem, det kan vara stora variationer i kvalitet beroende på individ. Mycket trevlig får, inte så skrikiga, sociala, trevliga, lätta att hantera och klippa i och med att de är ganska små och allmänt lite lugnare än gotlandsfåret, är min upplevelse.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

360 gäster, 2 användare
Nora_, LavondaSto

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser