Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gotlandsfår köttklassning  (läst 6014 gånger)

blom

  • Inlägg: 44
  • Lycko den som hann med allt han ville...
    • Östergötland
Gotlandsfår köttklassning
« skrivet: 31 okt-13 kl 12:55 »
Fick mitt första slaktresultat från ett slakteri igår. Slaktade 9 bagglamm av gotlandsfår. Hälften fick "O" och hälften "O-". Vikterna var spridda från ca 15,5 kg till ca 24,5 kg och fettansättningen ok. Vikter helt enligt förväntan iom att jag skickade alla på en gång. Men vad jag vill är att nå  "R-" nästa år, och göra det utan att tillgripa kraftfoder. Vad krävs för det, nyinsådd vall? Tidigare lamning? Tycker det var lite konstigt att mitt ståtliga bagglamm på 24,5kg slaktvikt bara blev "O"...
Ideér, eller är det till att vänja sig vid "O" om man har gotlänningar? Vilka klassningar får ni på gotlänningar?

 

Rydberg

  • Inlägg: 204
    • Hagby Gård
SV: Gotlandsfår köttklassning
« Svar #1 skrivet: 31 okt-13 kl 22:25 »
Det finns inte i dem med bättre klassning.
Då får du lov att leta fram en bättre bagge med kraftigare kropp.

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Gotlandsfår köttklassning
« Svar #2 skrivet: 31 okt-13 kl 23:43 »
Bra vall växer lammen så klart bra på. Se till att dom inte får parasiter.
Har några gotlandsfår men har inte slaktat några så har ingen erfarenhet... än.
För att få bättre klassningar är mitt tips att vara noga med vilka tacklamm som ska sparas och se till att ha en bra bagge. Man kan ju mönstra lammen om man vill.
Tror inte alls att ditt mål är omöjligt.

Hörde om en gotlandsbagge som såldes för 36 000kr! :o

kalas

  • Inlägg: 132
SV: Gotlandsfår köttklassning
« Svar #3 skrivet: 08 nov-13 kl 13:30 »
Vi har också gotlandsfår och har slaktat 15 lamm nyligen. De flesta låg på R, mer än hälften på +. Slaktvikterna på baggarna var 20-24 kg och tacklammen 15-19 kg. Vi fick väldigt bra omdöme från slakteriet och vi är själva mycket nöjda med fetthalt och slaktvikter. Lammen har fått pellets sedan de var ett par veckor gamla. Ska bli spännande att se kvaliteten på skinnen då vi får tillbaka dom i december.

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Gotlandsfår köttklassning
« Svar #4 skrivet: 08 nov-13 kl 14:17 »
Roligt att ni fått så bra klassning! :D En del påstår ju att bara köttraser uppfödda på kraftfoder får bra klassningar. Vi har 3-raskorsning, finull/dorset tackor & texelbagge, lammen växer upp helt på bete och blir bra klassade.


blom! Du kan ju klippa tacklammen. Då ser man hur dom verkligen ser ut och kan spara dom kraftigaste  Du kan så klart göra som kalas och ge
kraftfoder men det blir mycket dyrare än bete och på längre sikt är val av avelsdjur viktigt.
Vet inte hur många du har eller om du har "elitlamm"? Där kan dubl.a fylla i födelsevikten på lammen sen registrera vägningar och då kan du se hur mycket varje lamm vuxit /dag. (man behöver så klart inte ett program för detta men det underlättar och man har bättre koll)

kalas

  • Inlägg: 132
SV: Gotlandsfår köttklassning
« Svar #5 skrivet: 08 nov-13 kl 15:52 »
Absolut kostar kraftfoder men samtidigt så väger de flera kg mer då de ska slaktas och får man som vi 90 kr/kg så är det ganska lätt att räkna ut att vi har tjänat på att ge dom kraftfoder. Har även hört att skinnen blir "finare" om inte lammen är för tunna. Men jag är ingen expert, vi har bara haft får i 2,5 år.

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Gotlandsfår köttklassning
« Svar #6 skrivet: 08 nov-13 kl 16:40 »
Jag säger inte att ni inte ska ge kraftfoder. Vi säljer också köttet själva så klassningen är egentligen oviktig eftersom man endast tar betalt per kg.

Men om mitt mål var att förbättra klassningar på lång sikt skulle jag gå den vägen som jag skrev tidigare och skippa kraftfoder så långt det går. Då får man ju till slut djur som växer bra på endast bete och slipper kostnaden för kraftfoder och ändå förbättrat klassningarna.
Har ni gårdsbutik eller hur säljer ni köttet?

blom

  • Inlägg: 44
  • Lycko den som hann med allt han ville...
    • Östergötland
SV: Gotlandsfår köttklassning
« Svar #7 skrivet: 10 nov-13 kl 11:57 »
Ok, det var fina klassningar ni fick. Jag håller på och bygger upp en flock så i nuläget sparar jag alla tacklammen. Utrensning får det bli när jag når det antal får jag vill ha. Jag klipper ju på hösten så jag kan definitivt sålla fram de bästa lammen när det blir dags för det. Mitt kött har jag sålt till arbetskollegor. De bryr sig ju inte om klassning men jag vill ju gärna få bra klassning i alla fall till den dag jag säljer till slakteri. Försöker nog klara mig utan kraftfoder på sommaren. Blir nog att satsa på bra avel samt att så om mina gamla skruttiga åkrar. Någon som fått bra klassning på gotlänningar utan att tillgripa kraftfoder under betestiden?

blom

  • Inlägg: 44
  • Lycko den som hann med allt han ville...
    • Östergötland
SV: Gotlandsfår köttklassning
« Svar #8 skrivet: 10 nov-13 kl 12:06 »
Eller nja kanske inte klippa föresten. Då blir det ju inget skinn att sälja. Får nog lära mig klämma i stället.

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Gotlandsfår köttklassning
« Svar #9 skrivet: 10 nov-13 kl 13:32 »
Nä, de klart du inte ska klippa gotlands! Tänkte inte på de. Men lammen växer ofta bättre om man klipper också.
Även om du bygger upp så tycker jag inte du ska spara alla om målet är att få bra klassningar. När du har det antal du vill har du ju massa tackor (och lamm) som inte håller måttet.
Det tar ju längre tid om du först ska komma upp i antal och sen börja välja ut bra avelsdjur. Väljer du avelsdjur från början når du ditt mål snabbare.
Istället för att spara alla lamm kan du flusha tackorna så det blir fler lamm/tacka.

kalas

  • Inlägg: 132
SV: Gotlandsfår köttklassning
« Svar #10 skrivet: 12 nov-13 kl 11:49 »
Intressant diskussion tycker jag. Vi har förutom kraftfoder satt ut foderspannar från hunden och herden så djuren har själva kunnat tillgodose sitt behov. Jag tror inte på att helt utesluta kraftfoder. Särskilt när man har skilt av lammen från tackorna så behöver tackorna hjälp med att komma upp i vikt inför betäckning och för att ha ett bra hull till nästa omgång lamm. Det känna riktigt bra när man hämtar köttet på slakteriet och då få positiv respons på klassningen. Vi har i år sålt 12 slaktade lamm till vänner och bekanta men vi kunde lätt sälja 10 st till. Köttet är så himla bra och det sprider sig att vi har bra kött. En person vi sålde kött till har köpt lamm från en annan person som har blandrasfår texel och något annat. Han berättade igår att de fick skära bort mycket fett på det andra lammet och det luktade mycket lamm. De kommer aldrig att köpa därifrån utan har redan beställt lamm av oss till nästa år. Kul tycker jag. Om tackorna får mer än 2 lamm så tar det jättemycket på dom och då tror jag att de behöver extra tillskott. Men det är bara min personliga uppfattning. Våra fina gotlandsfår mår väldigt bra och har ett perfekt hull nu. 

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Gotlandsfår köttklassning
« Svar #11 skrivet: 12 nov-13 kl 15:44 »
Men vänta nu. Du missuppfattar nog mig. Jag pratar om lamm ute på bete.
Menade inte att vi utesluter kraftfoder helt.
Vi ger tackorna kraftfoder under senare delen av dräktigheten och digivning. Men dom behöver inget extra på bete inför betäckning.

Lamm vi har kvar under höst och vinter får också lite kraftfoder. Än har vi inte börjat ge dom. Dessa lamm säljs oftast till slakteri och dom sparas inte som livdjur.

 Vi har också precis som du skriver, kunder som föredrar vårt kött framför andras och tycker vi har jättefint kött. I år har vi hittills sålt över 20 lamm hemma och det blir fler.
Många pratar om att det blir så fint kött när djuret är uppfött på endast gräs.
Visst är de roligt att sälja köttet själv!? Man får uppskattning för de man gör på ett helt annat sätt.

Vi får fettklassnining på 2,2+ hade vi gett kraftfoder hade dom troligtvis blivit feta. Kanske texellammen du pratar om får för mycket kraftfoder.?

I år har många av våra tacklamm fått U i klassning medan bagglammen fått R. Beror det på kön eller på att tackorna haft bättre bete...?
När jag väljer livdjur går ja på dom som växt bäst på minst foder. På de sättet tror ja uppfödningen blir billigare på lång sikt och samtidig har man kvar dom som klarat sig bäst från parasiter

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Gotlandsfår köttklassning
« Svar #12 skrivet: 12 nov-13 kl 17:54 »
Förstår jag dig rätt när du säger att du har Gotlandslamm, som endast går på bete som klassar sig som U ??? ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Gotlandsfår köttklassning
« Svar #13 skrivet: 12 nov-13 kl 18:22 »
Nej nej! Har väl skrivit i tidigare inlägg att vi har treraskorsning med köttras...? Bara skriver hur vi gör.
Kalas trodde att vi inte gav kraftfoder alls men de gör vi. Dock inte under sommarhalvåret.
Vi har skaffat några gotland nu i höst men inte slaktat några lamm än.
ts ville ha tips om hur man förbättra klassningar och mitt förslag var att välja ut bra livdjur om man tänker långsiktigt. Annars är ju kraftfoder ett alternativ. Vi är KRAV.certifierade och då finns gräns för hur mycket vi får ge.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Gotlandsfår köttklassning
« Svar #14 skrivet: 12 nov-13 kl 18:41 »
Förlåt, missade det... Tänkte bara att tråden hette "Gotlandsfår köttklassning".

Jag har svårt att få upp mina i R, fast jag ger dom kraftfoder...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Gotlandsfår köttklassning
« Svar #15 skrivet: 12 nov-13 kl 22:07 »
Det blir ju lätt att man kommer in på annat efter några inlägg, utan att tänka sig för.

kalas

  • Inlägg: 132
SV: Gotlandsfår köttklassning
« Svar #16 skrivet: 13 nov-13 kl 14:13 »
Första året vi hade gotlandsfår hade vi flera lamm med O klassning men sedan vi gett pellets till lammen från att de varit ett par veckor samt foderspannar så har klassningen ökat till R. Lammen väger också flera kg mer.

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Gotlandsfår köttklassning
« Svar #17 skrivet: 13 nov-13 kl 14:43 »
Har lammen fri tillgång till kraftfoder? Vet du hur mycket foder som går åt per lamm på ett ungefär?

kalas

  • Inlägg: 132
SV: Gotlandsfår köttklassning
« Svar #18 skrivet: 18 nov-13 kl 14:24 »
Lammen har fri tillgång tills vi skiljer av dom från tackorna. Efter det så har de fått kraftfoder morgon och kväll samt fri tillgång till hö.

blom

  • Inlägg: 44
  • Lycko den som hann med allt han ville...
    • Östergötland
SV: Gotlandsfår köttklassning
« Svar #19 skrivet: 19 nov-13 kl 14:24 »
Nu har du tappat mig helt. Ger du gotlänningar kraftfoder samt fri tillgång på hö under betesperioden? Har du inget bete? Vi har uppenbart helt olika uppfödningsmodeller. Ingen idé att jämföra köttklassning i så fall.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser