Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Taxeringsvärde tomt  (läst 902 gånger)

JoB K

  • Inlägg: 6
    • Småland
Taxeringsvärde tomt
« skrivet: 12 jul-20 kl 16:21 »
Hej! Jag har spanat på en obebyggd tomt ett tag. Den är avstyckad för 20 år sedan och har bygglov för permanentbostad sedan dess, men ingenting har byggts. Tomten är 2400 kvm stor och har ett taxeringsvärde på 88000 kr. Är taxeringsvärdet detsamma som det pris jag bör förvänta mig om jag ringer ägaren och frågar om han är villig att sälja?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Taxeringsvärde tomt
« Svar #1 skrivet: 12 jul-20 kl 16:41 »
Har för mig att endast kompispriser hamnar på taxeringsvärdet. Beror säkert på läget, men jag skulle räkna med 120 000. Om området håller på att förändras till det attraktivare för den stora massan, kan säljaren säkert vänta sig betydligt mer.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Taxeringsvärde tomt
« Svar #2 skrivet: 12 jul-20 kl 16:59 »
Marknadsvärdet brukar vara betydligt högre än taxeringsvärdet nästan 10 av 10 gånger. Taxeringsvärdet beror också på vilket år man har gjort värderingen och hur många försäljning som har ägt rum i det aktuella området därmed har taxeringsvärdet svårt att hänga med mer exakt marknadsvärde. Ja som Drängen säger beror det alltid på läget.
   

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Taxeringsvärde tomt
« Svar #3 skrivet: 12 jul-20 kl 18:38 »
Ja, de tomter jag kollat på här omkring kan ofta ha ett marknadsvärde på fem gånger taxeringsvärdet, eller mer.

 

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Taxeringsvärde tomt
« Svar #4 skrivet: 12 jul-20 kl 18:42 »
Hej! Jag har spanat på en obebyggd tomt ett tag. Den är avstyckad för 20 år sedan och har bygglov för permanentbostad sedan dess, men ingenting har byggts. Tomten är 2400 kvm stor och har ett taxeringsvärde på 88000 kr. Är taxeringsvärdet detsamma som det pris jag bör förvänta mig om jag ringer ägaren och frågar om han är villig att sälja?
Nej. priset hänger nog mera på hur attraktivt läget är och hur närområdet expanderar. är det avfolkningsbygd eller riktigt ute på vischan kan tomtvärdet vara lågt  men normalt ligger en byggbar tomt på dina kvadrat kring 180-230 kr kvadraten. Helt beroende på kommun och efterfrågan. för kännedom är tomtmark i min kommun (alvesta) billigare än grannkommunen Växjö men kommunens riktpris är runt 230 för kommunal mark. Det finns ett antal tomter till salu på runt 2000 m2 i norra delen av Alvesta och begärt pris där är 400000. ännu lite längre norrut i kommunen säljs privat mark för runt 200 per m2.Tomtpriser kring expansiva orter är oftast markant högre än i kommuner med stagnation. Hur det ser ut i grannkommunen kan också spela roll.Finns det goda pendlingsmöjligheter ökar priserna ofta både på tomt o fastigheter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser