Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Amerikanska blåbär  (läst 1700 gånger)

Ewa Hansson

  • Inlägg: 2
Amerikanska blåbär
« skrivet: 12 jul-20 kl 11:02 »
Jag satte två buskar (Patriot och Bluecrop) blåbär förra året. De har blommat och har många omogna bär. Jag undrar hur ni gödslar buskarna, med vad och hur ofta? Tacksam för svar,

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Amerikanska blåbär
« Svar #1 skrivet: 12 jul-20 kl 20:18 »
Det bästa är att gödsla med något slags naturgödsel, typ från ko eller liknande. Eller lägga på gräsklipp under buskarna. Om du gödslar med något kväverikt skall det göras under försommaren, inte efter midsommar. Kvävegödslar du nu kan de börja växa så de inte hinner invintra till hösten.

 

Ewa Hansson

  • Inlägg: 2
SV: Amerikanska blåbär
« Svar #2 skrivet: 12 jul-20 kl 20:47 »
Tack!

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Amerikanska blåbär
« Svar #3 skrivet: 14 jul-20 kl 19:06 »
Kom ihåg att jorden skall vara sur. Man kan ge buskarna rododendrongödsel. Vi har basisk jord pga mycket snäckskal, gammal havsbotten. Det är hopplöst att få blåbärsbuskarna att trivas, trots att jag vräker på okalkad torv och granbarr för att försöka sänka pH-värdet.

Anders Flix

  • Inlägg: 1695
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Amerikanska blåbär
« Svar #4 skrivet: 14 jul-20 kl 20:19 »
Vi har hämtat jord under blåbärsris från (egen) skogen. Blåbär trivs bra med svamparna som finns i jorden.

Är det många omogna bär nu är det bara att vänta och hoppas på mycket sol! De mognar senare än de vilda bären.
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

KorvGrisen

  • Inlägg: 35
    • Södermanland
SV: Amerikanska blåbär
« Svar #5 skrivet: 14 jul-20 kl 22:15 »
Jag har för mig jag har läst att det kan ta ca ~3 år tills buskarna ger skörd.
Det stämde väldigt bra i mitt fall. Då busken jag hade gav otroligt mycket bär, var tvungen att stötta grenarna.
De här året är det tyvärr knappt något bär alls.

Är det någon här dom vet om det är vanligt att få mycket bär ett år och andra året knappt nått alls?

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Amerikanska blåbär
« Svar #6 skrivet: 14 jul-20 kl 22:37 »



masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Amerikanska blåbär
« Svar #7 skrivet: 16 jul-20 kl 17:41 »
Jag har för mig jag har läst att det kan ta ca ~3 år tills buskarna ger skörd.
Det stämde väldigt bra i mitt fall. Då busken jag hade gav otroligt mycket bär, var tvungen att stötta grenarna.
De här året är det tyvärr knappt något bär alls.

Är det någon här dom vet om det är vanligt att få mycket bär ett år och andra året knappt nått alls?
[/quote

Våra 6 buskar har råkat ut för samma sak. Förra året så mycket bär att alla orkade inte mogna. I år inte ett enda bär på någon buske. Men samtidigt måste nämnas att buskarna har blivit smittade av någon av de vanligaste svampsjukdomar som härjar bland amerikanska blåbär. Kanske har de angripits av både Botryosphaeria dothidea och Fusicoccum putrefaciens, många grenar var döda redan i våras.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 2 användare
xaelanar, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser