Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga hönshus, mina frågor.  (läst 2566 gånger)

DannyS

  • Inlägg: 13
    • Skåne
Bygga hönshus, mina frågor.
« skrivet: 26 jun-20 kl 00:24 »
Hej!

Jag är i startgroparna till att skaffa höns och spenderar en massa timmar med att läsa om än det ena och än det andra.
Detta har varit ett fantastiskt forum för information, varvid jag nu blivit medlem för att lära mig ytterligare.
Slutligen har man ändå en hel del frågor och har försökt samla så många som möjligt här.

Min tanke är att ha ca 3-5 dvärghöns (gammelsvensk / öländsk är förhoppningen) och planen är att bygga hönshus / hönsgård i våran villaträdgård ute på landet i skåne.
Min grundplan då hönsen ska få vara ute så mycket i trädgården som möjligt är att bygga följande:
Hönsgård 2 x 2m, ca 1.6m högt. I dessa 4kvm ett hönshus som är upphöjt från marken på pålar likt vissa "färdiga" hönshus man kan köpa.
Detta för att maximera gårdsytan de kan gå på samt skapa lite skugga och dylikt under.

Då jag läst att man kan ha 9 hönor per kvm enligt rekommendation så ver jag att mängden höns per yta löses enkelt.
min initiala tanke var att bygga hönshuset ca 1.5 x 1m och 1m högt men här kommer frågorna:

1. Vilken takhöjd inomhus rekommenderas för dvärghöns i ett hönshus? 0.45m/våning var infon jag fick fram men vet ej storlek på hönsen mer än ca vikt.

2. Isolering; 145 i tak och 90 i väggar och kanske golv, om detta behövs i skåne? Här blir oftast inte så kallt men det får inte bli för varmt på sommaren heller.

3. Om jag jämför med färdiga hönshus (typ Ester) Så ser dessa väldigt små ut jämfört med mina tänkta 1.5 x 1 x 1m. Har jag tagit i för mycket eller är de bara snålt tilltagna?

4. Då jag inte vet höjd på dvärghöns så höftade jag med att huset skulle upp 600mm från marken för att de skulle komma under enkelt, är detta för högt eller bör jag sänka om de finner det säkrare med kanske 400mm höjd mellan mark och undersida hönshus?

5. Golvet tänkte jag man kunde använda formplyfa till, med fog runtom då parasiter sägs gilla springor. Är detta ok eller har ni andra tips?

6. Innerväggar, funderade på målad osb eller plywood, kanske även formplyfa men förslag mottages gärna!

7. Är bredden 1m för brett för 4 dvärgar när man tänker på sittpinnen eller är det lagom? Bör jag ha mer än 1 sittpinne, från vad jag sett verkar de samlas på 1 plats i en liten klunga.

8. Skall vattenautomat finnas både i huset och ute i gården eller räcker det i huset?

Är väldigt tacksam för svar även om de för er kanske är uppenbara!

Mvh / Danny

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Bygga hönshus, mina frågor.
« Svar #1 skrivet: 26 jun-20 kl 00:58 »
Höns behöver inte ha låga, trånga bon. De är ju fåglar och vill gärna flyga upp och sätta sig högt. Dessutom skiter de rätt illa så det är bra om de har det luftigt i sitt hus. En pinne högt upp blir bra, och blir den lång så sitter de tätt om det är kallt i alla fall.

Isolering är bra, 70 mm har vi i det bästa huset.

Målade ytor utan springor är bra. OSB kräver lite mer färg än plyfa, annars kan kvalstren bo i håligheterna.

Vatten räcker det ju om de har på ett ställe. Lättast i utegården på sommaren och i huset på vintern.


Tänk på att du skall sköta hönsen, mocka ut, plocka ägg osv så du bygger för din längd. Jag har slagit huvudet i många byggen här hemma som byggts för att det skall passa barnen och hönsen... Höns är kul, men det måste vara lättskött. Och mått du hittar är ofta minimimått, bygg större så blir det bättre.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 279
    • Dalarna
SV: Bygga hönshus, mina frågor.
« Svar #2 skrivet: 26 jun-20 kl 17:14 »
Bygger man hönshus på hjul kan man flytta det. Då kan de få flera fräscha rastgårdar under sommaren.
Den mesta skiten hamnar under sittpinnarna så det är smart att placera dem så det går enkelt att gödsla ut där.
Jag har helt löstagbar inredning. 3 värpreden med fem platser i varje som är staplade på varandra.
Sittpinnen är en bred stege med 3 höjder som lutar mot ena väggen. Får inte vara för rakt upp för då skiter de på kompisen under.
Vid städning åker allt ut. Kvalster ogillar såpa så jag brukar blanda 50/50 vatten och såpa. Sprutar på överallt. Låter sitta en stund och spolar med vattenslangen.
Bygg stort. Kanske skaffar du större/flera höns eller andra djur/prylar i framtiden.

DannyS

  • Inlägg: 13
    • Skåne
SV: Bygga hönshus, mina frågor.
« Svar #3 skrivet: 26 jun-20 kl 22:58 »
Hönshus på hjul kan ju faktiskt vara en idé, tack!
Min första tanke var att ha 4 fasta plintar och sedan ett stycke hönshus stående ovanpå dessa som var förankrat men ändå enkelt löstagbart, fast plintarna hade ju då stått där de är oavsett.. kanske ska bygga fast benen i huset istället.

Ja förhoppning är att bygga det så lättstädat som möjligt! tänkte kunna öppna hela ena kortsidan för att snabbt kunna raka av all skit och fylla på mat m.m.
Löstagbara reden slog mig men har inte hunnit spåna allt för mycket på det men som du säger gör det städningen ännu enklare så det får det bli!

Sittpinnarna tänkte jag göra fästen i sidorna och se om jag hittar någon hyffsad gren i skogen , alternativt snida om en regel/läkt för att göra den mer oregelbunden.
Bör man behandla grenar tagna från naturen på nåt sätt först? De ska vara avbarkade och släta men de lär ju ha små springor osv de också?
Kan iofs måla dem med samma färg som resten av inredningen.

Angående storleken så gör jag gärna större än behovet, sen när det kommer till kläckning så verkar den procentuella andelen kyclingar variera nåt oerhört från person till person.
Detta gör ju att man riskerar att få allt från väldigt få till lagom till att alla kläcks.. såp jag garderar mig gärna i storlek även om jag vill ha en liten nätt flock.

Bygga för min längd är tanken nåt jag funderat på gällande den lilla gården men då jag inte vill bygga över nuvarande staket/plank så blir det att jag får huka mig något.
Huset kommer vara i ena hörnet av gården med den öppningsbara sidan utåt så där ska längden inte spela någon roll förhoppningsvis :)

Hela schabraket kommer att byggas på gräsmatten var tanken. En låda med sand för sandbad är planerat mens en undrar jag ifall jag bör ha någon sektion med grus/singel eller liknande eller köra på med avbetad gräsmatta som jag sedan växlar med gräsklipp, lite grenar och halm eller liknande?
Vad föredrar de små liven?
Antar att omväxling förnöjer så de inte blir uttråkade.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Bygga hönshus, mina frågor.
« Svar #4 skrivet: 26 jun-20 kl 23:38 »
Gräsklipp är populärt här, det kommer med mycket intressant och det gröna gör äggen fina.

DannyS

  • Inlägg: 13
    • Skåne
SV: Bygga hönshus, mina frågor.
« Svar #5 skrivet: 27 jun-20 kl 22:39 »
Tack då vet jag vart gräsklippet hamnar.

Vad anser bi om hönsgården, bör jag gräva väck jord och lägga sand eller vilket blir lättast att sköta med tsnke på lukt och så?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Bygga hönshus, mina frågor.
« Svar #6 skrivet: 28 jun-20 kl 23:12 »
Du kan ju börja med marken som den är, och ha på sand om du vill senare.

carlos

  • Inlägg: 41
    • Gästrikland
SV: Bygga hönshus, mina frågor.
« Svar #7 skrivet: 29 jun-20 kl 10:37 »
Håller med Själv är bäste dräng om att det är viktigt att hönshuset passar dig. Gör allt så lättåtkomligt som möjligt. Tänk på var och hur du ska röra dig för att hantera vatten, mat och städning.

DannyS

  • Inlägg: 13
    • Skåne
SV: Bygga hönshus, mina frågor.
« Svar #8 skrivet: 01 jul-20 kl 02:09 »
Tack!

Efter ett antal skisser och lagt ut reglsr på golv m.m för att försöka se det klarare har jag nog fått en ganska bra bild av vad jag vill åstadkomma.

Efter att ha läst om både kvalster, loppor och inye minst råttor så har jag beslutat mig för att gjuta platta och mura upp det i putsad leca.
Invändigt försöka använda plast och metall till det mesta samt måla med beständiga färger både på golv och vägg i lite högre glans.
Allt för att underlätta städning.

Det kommer vara ståhöjd och allt skall kunnas tas ut från huset vid rengöring enligt era råd.

Nu återstår bara en kontakt med kommunen för att bekräfta att jag förstått allt rätt med vad jag får och inte får bygga osv, därefter prata med grannarna.

Kan knappt bärga mig till första spadtaget är gjort!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Bygga hönshus, mina frågor.
« Svar #9 skrivet: 01 jul-20 kl 12:57 »
Lycka till!

Det är kul att bygga, och att ha höns :)

DannyS

  • Inlägg: 13
    • Skåne
SV: Bygga hönshus, mina frågor.
« Svar #10 skrivet: 12 jul-20 kl 11:02 »
Har fått godkänt från kommun och grannar osv så det känns bra!

Dock så insåg jag just hur pass dyrt mitt föreslagna murade hönshus skulle bli, och eftersom det är första gången
med höns så får jag börja lite enklare. Jag får börja gå innan jag springer helt enkelt.

Så nya planen är ca 3kvm stort hus, 2.5 x 1.2m. Som av en händelse precis så stort som fullstora skivor är ;)
Plywood och 70x45 reglar med frigolit som isolering, 95 reglar i golv med formplyfa invändigt.
Inte jättemycket isolering, men då det är tämligen litet samt att jag bor i södra skåne så brukar här vara milt väder.
I annat fall planerar jag inköp av värmeplatta till vattnet samt skall få en värmelampa av grannen som tidigare planerade höns själv.

Tänkte lägga upp bilderna här allteftersom som en liten byggdagbok då jag själv tycker det är kul att titta på andra folks sådana.

 

DannyS

  • Inlägg: 13
    • Skåne
SV: Bygga hönshus, mina frågor.
« Svar #11 skrivet: 12 jul-20 kl 11:05 »
Byggd stommen till de 4 väggarna Som synes på bilden, den skall kompletteras med tvärgående reglar för reden m.m

Hade även lite plyfa och reglar liggandes hemma innan jag kom iväg och köpte allt mtrl till huset.
Detta som annars bara tog plats blev till en påbörjan till kommande kycklingars första boning,
1 x 0.7m, 45cm hög kant, skall ha tak av nät på också. Ena kortsidan är 2-delad för lättare tillgång:


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 5 användare
xaelanar, skräptanten, Valpen001, MagdaMaggan, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser