Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skillnad på electrolux assistenter  (läst 109408 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #220 skrivet: 01 mar-20 kl 07:55 »
Mikrobrytaren vid remskivan är ett överbelastningsskydd, den ska bryta strömmen om det går så tungt för maskinen att motorn bromsas fast.  Kan det vara så att den ligger parallellt med den ena av tidurets kontakter, och meningen är att man måste låta maskinen få upp farten innan man går över till det läge där överbelastningsskyddet kopplas in?

TiaZzz

  • Inlägg: 8
    • Övriga världen
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #221 skrivet: 01 mar-20 kl 15:00 »
Aha, så det er en form for sikring. Hvis det fungerer som du sier så burde jeg kunne kunne koble meg forbi denne for å se om feilen ligger der. Skal prøve i kveld.

TiaZzz

  • Inlägg: 8
    • Övriga världen
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #222 skrivet: 01 mar-20 kl 20:22 »
Feilen lokalisert! Det er mikrobryteren torbjorn identifiserte. Ved å koble seg direkte så fungerer maskinen også på timer.  Yess Takk torbjorn!

Noen tips om erstatning? Jeg vil jo ha overbelastningsvern på maskinen i fremtiden også.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #223 skrivet: 01 mar-20 kl 22:31 »
Såna där mikrobrytare är standardvara som går att hitta lite var stans. Vill man köpa en ny så finns det hos elektronikgrossister som t ex Elfa, Farnell, Conrad m fl. Vill man leta på en begagnad så brukar man t ex kunna hitta 3-4 stycken i en kasserad mikrovågsugn (där används de för luckförreglingen), och de finns också i många andra slags elektromekaniska prylar. Det som kan skilja är att tryckstången/hävarmen kan se olika ut, men den går ju ofta att flytta över från den trasiga mikrobrytaren.

TiaZzz

  • Inlägg: 8
    • Övriga världen
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #224 skrivet: 02 mar-20 kl 22:44 »
Er dette en tilsvarende mikrobryter, torbjorn? https://www.elfa.se/sv/mikrobrytare-xg-10a-1co-152-96gf-kolv-saia-xgk3-88/p/13582822?q=&pos=3&origPos=2552&origPageSize=10&track=true

Bilde av originalen: https://share.icloud.com/photos/0dS_cp4H3W38Jcn5A56t3n8EA

Jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter annet enn volt og ampere.  :embarrassed2:

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #225 skrivet: 03 mar-20 kl 08:27 »
Den ser bra lik ut, så det borde fungera. Kolla måtten för säkerhets skull.  Har du ohmmätt den gamla mikrobrytaren och fått bekräftat att den inte är frisk?

TiaZzz

  • Inlägg: 8
    • Övriga världen
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #226 skrivet: 04 mar-20 kl 10:28 »
Den ser bra lik ut, så det borde fungera. Kolla måtten för säkerhets skull.  Har du ohmmätt den gamla mikrobrytaren och fått bekräftat att den inte är frisk?
Mente jeg målte i går kveld, men jeg sjekket flere så jeg skal dobbeltsjekke. Hvordan fungerer egentlig den plastplaten som står mot akslingen som reimskiven står på? Jeg har ikke åpnet huset som akslingen ligger i så jeg har ikke sett, men det fungerer som en clutch?

Nei, jeg tror jeg kastet min gamle Biltema-multimeter fordi det sluttet å fungere(ja, jeg byttet batteri  o:) ). Bruker multimeter så lite at jeg har ikke akkurat investert i et Fluke, men jeg skulle hatt et digitalt som fungerer. Er det True RMS som gjelder?


torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #227 skrivet: 04 mar-20 kl 17:44 »
Det beror på vad du ska mäta på. Om du ska mäta på icke sinusformade växelspänningar och vill veta effektivvärdet på dem (t ex om du håller på med frekvensomriktare, tyristorstyrningar, växelströmssystem för lyse på mopeder mm), så bör du ha en true RMS-multimeter. Är det mest bara likspänningar och någorlunda sinusformade växelspänningar du kommer att ha att göra med, så finns det ingen anledning att betala extra för true RMS.

TiaZzz

  • Inlägg: 8
    • Övriga världen
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #228 skrivet: 11 mar-20 kl 10:22 »
It works!!!

Jeg lånte et multimeter av grannen og alt så riktig ut. Maskinen fungerte helt fint når den var helt demontert, men jeg trodde mikrobryteren var feilkoblet og "clutchen" et utløserlager som løser ut om belastningen var for stor. Jeg koblet derfor om på pinnene til mikrobryteren og alt fungerte (fortsatt demontert). Da jeg monterte ihop så ble skuffelsen stor da maskinen begynte å oscilliere når den sto på M. Skru fra hverandre igjen og da så jeg jo at clutchen ikke fungerte slik jeg trodde i hele tatt, men løser ut når akslingen når en viss hastighet. Koble om igjen og nå fungerer den.

Maskinen "dør" om man er veldig kjapp opp til M, men det har fruen nå fått instruks om. I går satte hun første deig!

Stor takk til torbjorn for hjelpen. Nå er maskinen fra min barndom fått nytt liv. :)

gusham

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #229 skrivet: 14 maj-20 kl 23:01 »
Hej Alla,

 N26 byte trimpot varvtalsreglering


Är en nybliven medlem och  ”Assistentnörd” i Skaraborg som uppgraderat, köpt och sålt vidare lite olika modeller från N4 - N30 de sista åren. Nu har jag en N26 med lite problem med varvtalsregleringen. Har ytterligare en likadan och har efter lite test och byte av korten kunnat lokalisera felet till (med största säkerhet) glapp i potentiometern bakom hastighetsvredet. Har lött loss den och tänkte beställa hem en ny. Originalet i den defekta maskinen är en ACP Spain märkt 47K och i den fungerande sitter en RADIOHM märkt 47KA, den sistnämnda verkar rejälare och känns också som en uppgradering utifrån maskinens serienummer. Nu är min fråga om någon vänlig själ, Torbjörn kanske?  ;D, kan hjälpa mig med en beteckning för att ”lätt hitta rätt” hos återförsäljare. Borde väl gå att få från Electrokit där jag beställt en del komponenter till mina flipperspel genom åren.

Gustaf i Götene

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #230 skrivet: 14 maj-20 kl 23:32 »
När det gäller potentiometrar för kretskortsmontage så får man nog titta på bilder och måttritningar hos de nasare som säljer dem, för att hitta en sort som passar mekaniskt. Sedan är det bara att välja en med rätt värde (i detta fall 47 kohm, 50 kohm som vissa har som standardvärde går lika bra)) när man väl har hittat en typ som passar.  Sök gärna hos Farnell, och när du har hittat en lämplig typ så beställer du den från Electrokit.
Elfa, Mouser, RS Components och Digi-Key är också bra komponentnasare att söka hos.

Ibland kan man lyckas pilla isär en potentiometer och reparera den, t ex böja efter glidkontakten så det blir bättre kontakttryck.

gusham

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #231 skrivet: 16 maj-20 kl 20:06 »
Torbjörn, tack för ännu ett generöst och proffsigt svar. Mailade faktiskt Elecrokit, som man absolut ska gynna, och fick där hjälp av Rudi, de hade bara 10 och 100kohm hemma, kunde ta hem men inte färre än en påse på 100st, hade väl inte varit hela världen, styckpriset är ju bara några kr, men lyckades faktiskt (denna kapslade liggande i 47k var lite lurig) hitta den rätta på engelska ebay där en firma erbjöd minimibeställning av 5 st under hundringen med frakt, så får se om de kommer fram... Inom parentes kan man tycka det är lite knepigt att Electrolux använde en så billig och simpel trimpot, klassad för bara 1000 cykler,  till hastighetsregleringen av en maskin som (åtminstone förr) var köpt för att tjäna i decennier och generationer.

gusham

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #232 skrivet: 03 jun-20 kl 21:22 »
Passar på att kommentera min egen tråd om det kan hjälpa någon med samma problem framöver.  ;)
Vridpotarna anlände i ett mycket prydligt brev med kvitto och allt från Italien idag, efter 10 min lödning och montering går maskinen och hastighetsregleringen perfekt.
 Jag beställde via eBay men det går fint att ta dem direkt via www.telestore.it också.
 Skulle någon behöva nån enstaka kan jag säkert avvara.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #233 skrivet: 04 jun-20 kl 09:21 »
Inom parentes kan man tycka det är lite knepigt att Electrolux använde en så billig och simpel trimpot, klassad för bara 1000 cykler,  till hastighetsregleringen av en maskin som (åtminstone förr) var köpt för att tjäna i decennier och generationer.

På 70-talet fanns bättre potar knappt att få tag i ens för den som var beredd att betala 10 gånger mer för dem än vad Electrolux förmodligen kunde tänka sig att göra.
Visst fanns det typer av "militärkvalitet" som såg mer seriösa ut, men även de höll ofta dåligt i praktiken även om det fanns fina siffror i databladet.

Tobias Cederhill

  • Inlägg: 3
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #234 skrivet: 11 jul-20 kl 18:22 »
Hej alla.

Ni verkar ha sjukt bra koll här på dessa magiska maskinerna.

Jag har en N22 som har ett högfrekvent ljud när den brukas, så jag öppnade upp den idag och ser att en kondensor till motorn är körd.

Vad skall jag ersätta denna med? Någon som vet?
Står CB3 på den

Hittade på toppen 0.15uF X2



Ett A finns också så de kan vara en RIFA?

Bilder
https://s.amsu.ng/Y67fpQbRghfN

https://s.amsu.ng/1kBP6Shlj0LN
Tobias
« Senast ändrad: 11 jul-20 kl 20:58 av Tobias Cederhill »

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #235 skrivet: 11 jul-20 kl 22:27 »
Det ser ut som en sån där kombinerad X- och Y-kondensator för radioavstörning, samma sort har också i många år använts i andra produkter med Electroluxmotorer (t ex dammsugare).
Om du inte hittar en "trebent" originaltyp att ersätta med, så kan du ersätta den med en vanlig 0,15 uF X2 + en 4,7 nF Y2.
X2-kondensatorn mellan punkterna som den gamla kondensatorns ben är anslutna till, Y2-kondensatorn mellan den ena av dem (spelar ingen roll vilken) och skruven som plåtfliken mitt på den gamla kondensatorn sitter fast med.

Tobias Cederhill

  • Inlägg: 3
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #236 skrivet: 12 jul-20 kl 08:23 »
Tusen tack för svaret.

Vad tror du om denna som finns hos elektrokit?

https://www.electrokit.com/produkt/deltafilter-x2-y2-150nf-2x-4-7nf-275vac/

Så om jag förstår det rätt

Mitten benet upp till mitten punkten och de yttre benen upp till respektive kabelsko.

Så lite lödande så löser det sig :)

 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #237 skrivet: 12 jul-20 kl 10:26 »
Jo, den löser uppgiften på ett bra sätt!

HakanF

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #238 skrivet: 14 jul-20 kl 17:51 »
Hej!
Såg att det finns stor kunskap om dessa assistenter här.

Vi har en n23 som när den skulle användas idag bara brummade utan att gå runt.
Så när jag skruvade loss botten så kunde jag känna att vinkelväxel och motor snurrar lätt, inga synligt brända komponenter på styrkortet, och inga gnistor eller liknande.
När jag tar av remmen och kör motorn i tomme så går den väldigt långsamt samt är väldigt svag ( fungerade perfekt förra gången den användes ).

Så några ideer på vad som kan ha hänt och vad man skall börja felsöka?
Har begränsad kunskap om elektronik.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #239 skrivet: 14 jul-20 kl 22:33 »
Reagerar den inte alls på hastighetsvredet?
Några bilder på hur kretskortet ser ut i din maskin kan underlätta felsökningen.
Har du några mätmöjligheter (t ex en billig digitalmultimeter)?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

368 gäster, 3 användare
xaelanar, Stengrim, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser