Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fylla toatanken med handfatsvattnet  (läst 1536 gånger)

Robertvartaget

  • Inlägg: 44
    • Södermanland
Fylla toatanken med handfatsvattnet
« skrivet: 17 sep-23 kl 10:04 »
Varje morgon står jag & spolar kallvatten i handfatet inne på toarummet i väntan på att vattnet ska bli varmt nog för mitt ändamål.

Dricksvattnet rinner rätt ut i avloppet & jag med egen brunn har många gånger funderat på regnvattenlösningar för toalett & annat.

Denna gång funderar jag helt enkelt på att leda handfatsavloppet rätt in i toatanken man har bakom ryggen när man sitter på toan. Vad säger ni andra om det? Hur svårt är det att borra ett hål i porslin & koppla avrinningen dit?
Jag har aldrig provat.
Blir det för mycket vatten i tanken så rinner ju det ned i toaletten precis som det i dagsläget gör hos mig nu pga någon trasig mojeng i stolen & därför har jag vattnet till toan avstängt tills jag måste spola.

För/nackdelar?
Skulle det bli dålig lukt av vattnet i tanken så räcker det väl att spola en gång. Man (vi här hemma) gör ju inte annat än tvättar händer & tänder i handfatet så värre vatten än så blir det ju inte.

Tankar??
Nog mitt tredje konto sedan jag hittade forumet.

von tratt

  • Inlägg: 1766
    • Skåne
SV: Fylla toatanken med handfatsvattnet
« Svar #1 skrivet: 17 sep-23 kl 12:10 »
Det är ju en tilltalande idé, och det finns toaletter med inbyggt handfat som använder principen (typ i Japan). Men det är nog också ganska stökigt att få till pga håltagning, dålig höjdskillnad, avlagringar.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fylla toatanken med handfatsvattnet
« Svar #2 skrivet: 17 sep-23 kl 13:18 »
Det största problemet är att tvål och smuts sätter sig i bottenventilen på tanken och på sikt gör den otät.

Bättre att ha en hink under handfatet och spola med den.

För att snabbt få varmvatten kan du har en direktvärmare inkopplad.
Då tar det ett par sekunder att få varmt vatten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Robertvartaget

  • Inlägg: 44
    • Södermanland
SV: Fylla toatanken med handfatsvattnet
« Svar #3 skrivet: 17 sep-23 kl 13:37 »
Varmvattenberedare har jag ju men det tar ju lite tid för det varma vattnet att nå kranarna. Om man inte använt det på ett tag.

Det största problemet bör väl vara att få till ett hål i toastolan till inloppet. Mitt handfat sitter så att det skulle rinna ned av sig självt. Och dessutom behöver man ju inte ha hålet högst upp på tanken utan det räcker ju att sätta det på mitten. Tanken behöver ju inte bli full.

Å andra sidan kanske det blir stopp i handfatet iom trycket om man gör på det viset. Iom att "överfulla hålet som gör att det rinner ut i toan" kanske sitter högre upp än handfatets botten.
Nog mitt tredje konto sedan jag hittade forumet.

Robertvartaget

  • Inlägg: 44
    • Södermanland
SV: Fylla toatanken med handfatsvattnet
« Svar #4 skrivet: 17 sep-23 kl 13:41 »
Att spola med en hink har vi givetvis också fått prova på, de gånger brunnen sinat. Tack & lov ligger sjön bara 2 minuter från huset.

Men det är just pga sådana saker som dessa tankar kommer till. Varför ska jag spola ut det lilla dricksvatten jag har. I toan.

Jag tänkte att min idé skulle lösa ett ganska stort problem men med väldigt små medel.

Jag har en tjej här hemma också så att ställa en hink under handfatet fungerar inte. Att hon ens bor här ute i skogen med mig är ett under.
Nog mitt tredje konto sedan jag hittade forumet.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 294
    • Dalarna
SV: Fylla toatanken med handfatsvattnet
« Svar #5 skrivet: 17 sep-23 kl 14:20 »
Kan du isolera varmvattenledningen så får du snabbare fram varmt vatten.
Ofta går ledningarna för kallt och varmt så nära varann att de påverkar temperaturen.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Fylla toatanken med handfatsvattnet
« Svar #6 skrivet: 17 sep-23 kl 15:59 »
Vattnet blir inte varmt snabbare för att varmvattenledningen är isolerad, däremot dröjer det längre tid innan varmvattnet kallnar med isolering. Man får det aldrig att hålla sig varmt över natten, men kanske någon timme i bästa fall.

Vill man inte behöva spola bort så mycket vatten innan man får fram varmvatten, så gäller det snarare att ha minsta möjliga vattenvolym mellan VVB och kran. Alltså så kort och klen ledning som möjligt.  Ofta, speciellt i gamla hus, är ju alla vattenledningar onödigt grova. Kan man gå ner från t ex 16 till 10 mm utan att få för stort tryckfall så kan det göra underverk.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fylla toatanken med handfatsvattnet
« Svar #7 skrivet: 17 sep-23 kl 16:06 »
En sak till.
Jag bor lite dom du med brunn som sinar då och då.
Och ser inte det som slöseri att spola iväg vatten.

När vi har vatten så är det ingen bristvara och brunnen mår bra av att byta ut vattnet vilket på sikt gör det renare.

Om du har enskild avloppsbrunn med allt vad det innebär så lämnar du faktiskt tillbaka vattnet till det lokala kretsloppet och de flesta avloppsanläggningar måg även de bra av att användas en del.
« Senast ändrad: 17 sep-23 kl 17:12 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

von tratt

  • Inlägg: 1766
    • Skåne
SV: Fylla toatanken med handfatsvattnet
« Svar #8 skrivet: 17 sep-23 kl 17:23 »
Varmvattenberedare har jag ju

Men som Skogsvilde säger, en genomströmningsvärmare är i vissa fall den bästa lösningen :-)
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Fylla toatanken med handfatsvattnet
« Svar #9 skrivet: 17 sep-23 kl 22:28 »
Jag drog 10 mm rör till varmvattnet för att få kortare väntan på värme, och det fungerar bra på toaletten som är hyfsat nära beredaren, men till köket blir det ändå en del onödigt spolande. Tänkte lösa det med en liten beredare under diskbänken. Genomströmningsvärmare skulle nog knäcka säkringarna, och så är de inte gratis, inte heller den extra eldragningen. Fick en bättre begagnad 30 liters beredare för 300 kr, helt ok tycker jag.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Fylla toatanken med handfatsvattnet
« Svar #10 skrivet: 17 sep-23 kl 22:33 »

Om du har enskild avloppsbrunn med allt vad det innebär så lämnar du faktiskt tillbaka vattnet till det lokala kretsloppet och de flesta avloppsanläggningar måg även de bra av att användas en del.

Man brukar inte ha avloppsanläggningen så den hjälper till med tillrinningen i dricksvattenbrunnen...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fylla toatanken med handfatsvattnet
« Svar #11 skrivet: 18 sep-23 kl 00:00 »
Man brukar inte ha avloppsanläggningen så den hjälper till med tillrinningen i dricksvattenbrunnen...
Självklart måste utloppet vara så pass långt bort att det är säkert att brunnen inte kontamineras.
Om man tillför vatten på en plats så kommer det inte att stanna där utan jorden kommer att jobba för att balansera vattenmängden så indirekt kan det efter en längre tid nå brunnen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Fylla toatanken med handfatsvattnet
« Svar #12 skrivet: 18 sep-23 kl 00:24 »
Självklart, men inte i sådan utsträckning att det är mätbart med normala instrument om anläggningen är rätt gjord.

von tratt

  • Inlägg: 1766
    • Skåne
SV: Fylla toatanken med handfatsvattnet
« Svar #13 skrivet: 18 sep-23 kl 03:28 »
En kompromiss mellan bekvämlighet och kostnad är att ha "hink", men i den en liten sketen pump som i lugn takt fyller toatanken. Då kan man också ha smal slang som lättare lirkas in.
-
Billig liten vvb à la Själv är bäste låter dock bäst, om sådan dyker upp och får plats.
-
Det finns väl blandare med vred för diskmaskin som skulle kunna användas. Fast de kanske är lite för kökiga för badrum.
-
Möjligen går det att tillverka ett alternativt lock till toan som kringgår besväret med håltagning.
-
Om en lång räcka av varmvattenröret är åtkomlig skulle det nog gå att improvisera en egen värmare utan rörmokeri, med benägna frågetecken för elsäkerheten och automatiken.
« Senast ändrad: 18 sep-23 kl 03:45 av von tratt »
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Fylla toatanken med handfatsvattnet
« Svar #14 skrivet: 18 sep-23 kl 10:49 »

Om en lång räcka av varmvattenröret är åtkomlig skulle det nog gå att improvisera en egen värmare utan rörmokeri, med benägna frågetecken för elsäkerheten och automatiken.

Den varianten körde jag med till köket, alltså en värmekabel tejpad på kopparröret och bra isolering utanpå. Gick rätt bra, men jag hade fel kabel så vattnet var rumstempererat, och det hade ju räckt till ett tvättställ, men i köket vill man gärna ha varmt direkt. Och efter ett par år så blev det avbrott i kabeln... >:(  Så kör man den varianten så rekommenderar jag att köpa rätt kabel.

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Fylla toatanken med handfatsvattnet
« Svar #15 skrivet: 18 sep-23 kl 14:18 »
Det finns toastolar med inbyggt handfat.
Titta även på BDT vatten system som just betyder att du återanvänder vattnet från köket, bad/dusch /tvätt till att spola i toan.

När det gäller för kallt vatten i kran så har vi det omvända problemet, man får spola länge innan det kommer kallt vatten. Ledningarna in i huset för dricksvattnet går tillsammans med varmvattenledningarna till elementen från pannrummet  in i huset. Vattnet är så kallt hela sommaren då eldningen får vila men så fort eldningen till höst och vinter börjar är vattnet mer än pissljumt i kallvattenkranarna

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fylla toatanken med handfatsvattnet
« Svar #16 skrivet: 18 sep-23 kl 19:25 »
Det finns toastolar med inbyggt handfat.
Titta även på BDT vatten system som just betyder att du återanvänder vattnet från köket, bad/dusch /tvätt till att spola i toan.

När det gäller för kallt vatten i kran så har vi det omvända problemet, man får spola länge innan det kommer kallt vatten. Ledningarna in i huset för dricksvattnet går tillsammans med varmvattenledningarna till elementen från pannrummet  in i huset. Vattnet är så kallt hela sommaren då eldningen får vila men så fort eldningen till höst och vinter börjar är vattnet mer än pissljumt i kallvattenkranarna
Jo det finns.
Men....   om man frågar sig lite lätt varför dom är så ovanliga i Sverige/ Europa och tittar lite på mina invändningar mot produkten...
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fylla toatanken med handfatsvattnet
« Svar #17 skrivet: 19 sep-23 kl 15:02 »
Här har vi en artikel som behandlar frågan och dessutom belyser problemen.
https://www.vvsforum.se/2022/09/toalett-med-inbyggt-tvattstall-genialiskt-eller-idiotiskt/
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 1 användare
Emmeli Jorméus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser