Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sälja på torg, någon som prövat? vilka regler gäller?  (läst 6944 gånger)

småland

  • Gäst
Vad jag förstår så får man sälja livsmedel etc på torg så länge det man säljer inte innehåller kött/fisk/mjölk eller annat som lätt blir dåligt!?  (i så fall behöver man tillstånd)

Ifall jag odlar grönsaker, frukt eller tillverkar sylt eller dylikt och säljer det, är det bara att gå ner på torget  och sälja? Givetvis kollar jag upp lokala torgregler etc, men finns det ytterligare lagar samt krav på tillstånd för försäljning av livsmedel?

Och hur gör man med moms och eventuell vinst från det man sålt? hur noggrann bokföring behöver man om det man säljer endast är i begränsad skala?

Det jag tänkt sälja är svenskodlade kryddor, samt förädlade produkter som t ex sylt.
Eventuellt kommer jag även att sälja över internet.

halvhippien

  • Gäst
Re:sälja på torg, någon som prövat? vilka regler gäller?
« Svar #1 skrivet: 01 sep-05 kl 17:24 »
har inte kommit så långt än men tror att man behöver tillstånd från kommunkontoret för att få stå på torget... är inte säker dock...
vet inte om du behöver tillstånd för själva försäljningen, men t.ex. livsmedelslagen måste ju följas (se t.ex. sidan: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19710511.HTM ) så kommunen kanske kollar dej...
eftersom du säljer på torget (d.v.s. hyfsat mycket pengar i rundgång) tror jag att du räknas som näringsidkare... då skall allt redovisas (tråkigt men sant) till skatteverket (tror jag)...

önskar dej ett stort lycka till med allt och hoppas att det lyckas!
(trots att det verkar krångligt med massa lagar)

koko

  • Gäst
Re:sälja på torg, någon som prövat? vilka regler gäller?
« Svar #2 skrivet: 09 okt-05 kl 16:53 »
Försäljningstillstånd vet jag inte så mycket om, annat än att det är stränga regler för livsmedel, kolla med miljö- och hälsokontoret i din kommun.
Ang. det ekonomiska så tycker jag att du bör prova först att driva din verksamhet som en hobbyverksamhet, annars kommer all inkomst snart försvinna i skatter... Man får tjäna en viss summa skattefritt varje år, kolla med skatteverket.
Men, som sagt, vis av erfarenhet, hade jag börjat försöka driva det som hobbyverksanhet för att känna efter och räkna på ev. vinst i godan ro... Lycka till!

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:sälja på torg, någon som prövat? vilka regler gäller?
« Svar #3 skrivet: 12 okt-05 kl 15:28 »
Ang. torgplats kontaktar du kommunen och kollar vilka regler, tider och avgifter som gäller för just det torg du tänker på.

Frukt och grönsaker är ok att sälja mer eller mindre "hur som helst". Ägg är också ok enl. uppgift, utan kontroll, om du inte har produktion med flera hundra hönor.

Konserver, saft, sylt m.m. räknas nog som förädlade produkter och då krävs att du har ett godkännt kök som inte är ditt vanliga "hemmakök". Dessutom krävs tillstånd och inspektioner av kommunens miljöinspektör. Kontakta miljö&hälsokontoret på din hemkommun dom vet allt om detta. Det är ju möjligt att det finns vissa undantag för en del produkter eller för väldigt småskalig produktion.

Olika kommuner har olika regler och rutiner så det finns nog inga generella råd som gäller överallt.

Fick tips i en annan tråd om detta dokument som handlar om just småskalig livsmedelsproduktion. Har inte hunnit läsa det än men där finns säkert massor av information (tar en stund att ladda om du har modem).

Även Livsmedelsverket har mycket info om detta om du pallar leta.
Kolla isf. på www.slv.se

Lycka till och skriv gärna hur det går och vad du kommer fram till.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:sälja på torg, någon som prövat? vilka regler gäller?
« Svar #4 skrivet: 12 okt-05 kl 15:41 »
Glömde ju en sak ...

Om du omsätter mindre än 30.000 per år med din verksamhet kan du deklarera den som "hobbyverksamhet". Eftersom man inte behöver ha nån kassaapparat el.dyl. är det ju en samvetsfråga hur man gör.

Hobbyverksamhet beskattas som vanlig inkomst och du behöver inte betala in moms. Blanketter och brochyrer finns att ladda hem eller beställa via tel. hos skattemyndigheten.  

Tänk på att inköpta råvaror, utrustning m.m. (t.ex. hyra av bil/släp, kopiering av reklammaterial osv) är då avdragsgillt, dvs. du drar av det från summan du betalar skatt på.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 5 användare (1 dolda)
skräptanten, camilla silwing, Sundance, Lynga

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser