Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  VÄLFÄRD UTAN SKATTER?  (läst 2623 gånger)

taz

  • Gäst
VÄLFÄRD UTAN SKATTER?
« skrivet: 07 maj-04 kl 22:35 »
Hej alla!
Jag heter Tina, är 15 år och jag ska göra ett skolarbete.
Min fråga till Er lyder:
Välfärd utan skatter.
-går det?
Ja, vad skulle den alternativa finansieringen vara?? Hur skulle det fungera i vårt samhälle? Klurigt! Men de förslag som kommer in, är mig GULD värda!
Jag vill höra just DIN åsikt :)

Kram

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
Re:VÄLFÄRD UTAN SKATTER?
« Svar #1 skrivet: 08 maj-04 kl 08:59 »
Har inte tid att ge något längre svar just nu. Men vill ge dej något att börja med. (Skall försöka återkomma senare med något utförligare.) Om Du inte redan känner till JAK räntefria bank och det tänkande kring ekonomi som de står för, gå in på deras hemsida www.jak.se och kolla in lite där! Låna en bok om alternativ ekonomi av Marilyn Fergusson tror jag hon hette. Boken heter något i stil med: Pengar utan ränta och inflation. Kanske någon på forumet som kan korrekta namnet?

Mvh K.A.J
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

kiboko

  • Inlägg: 6
Re:VÄLFÄRD UTAN SKATTER?
« Svar #2 skrivet: 08 maj-04 kl 13:01 »
Margrit Kennedy heter hon som skrivit böckerna "Pengar utan ränta och inflation" och "Ekonomi utan ränta och inflation".

Nisse

  • Inlägg: 23
    • Småland
Re:VÄLFÄRD UTAN SKATTER?
« Svar #3 skrivet: 11 maj-04 kl 20:58 »
Hej Tina!

Vilket roligt ämne du har kommit på!

Du bör nog börja med att försöka definiera begreppet välfärd. Vad jag vet har folk olika uppfattningar om vad som är riktig välfärd och hur den ska kunna uppskattas och mätas. Däremot så tror jag att allt fler människor är överens om att vårt nuvarande mått, bruttonationalprodukten, är ett uruselt mått på välfärd.

Jag tror så här. En stor del av av samhällets skattefinansierade välfärd kan ersättas av mera informella samarbeten och utbyten mellan människor och familjer på lokal nivå. D.v.s. den ekonomiskt finansierade välfärden kan ersättas av mera direktkontakt och ömsesidigt beroende mellan människor.

Samtidigt tror jag att på en högre nivå i samhället där alla inte känner varandra så har myndigheterna en funktion att fylla genom att skapa trygghetssystem för de med behov. Detta myndighetsansvar måste finansieras på något sätt. Således måste det finnas skatter ifall välfärdsskapandet inte ska överlämnas helt till individen eller familjen eller möjligtvis byn.

Den intressanta följdfrågan till din ursprungsfråga blir då; hur ska denna skatt kunna samlas in på ett så rättvist sätt som möjligt? Om du vill ha svar på den frågan rekomenderar jag att du försöker hitta lite information om en gammal ekonom som hette Henry George. Han var amerikan och levde på 1800-talet.

Henry George menar att man inte ska beskatta värden som skapats av människors arbete utan enbart värden som samhället skapar gemensamt. Kort och gott innebär det att man först och främst bör beskatta marknyttjande och finansiellt kapital. Varken mark eller pengar kan nämligen skapas av enskilda individer. Mark skapas av naturen och pengar kan enbart skapas av hela samhällen (en ensam människa utan någon att bedriva handel med har ingen nytta av pengar). Krångligt?

Jag lyckas tyvärr inte utrycka det enklare än så, men det ligger mycket klokhet bakom Henry Georges teorier.

Lycka till!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

329 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser