Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bytesring!!  (läst 6415 gånger)

Kalle

  • Gäst
Bytesring!!
« skrivet: 10 apr-04 kl 16:52 »
 ÖNSKAS  INTRESSERADE
Efterlyses ett forum där intresserade i Sundsvalls-trakten(bor där) kan utan eller ringa kostnad kan byta olika tjänster med varandra. Detta en av förutsättningen med Bytesringen! Bytesringen kan starta var som helst där intresserade finns
 
Tex. någon önskar få ett par byxor lagade. Detta ordnas utan någon som helst kostnad. En annan vill få håret klippt, detsamma här. Kontakten tas med den som klipper håret och en tid  bestäms och håret klipps utan kostnad naturligtvis.Heller ett överenskommet pris i låtsasvaluta.
Bytesringar finns på många platser i Sverige.

elsa

  • Gäst
Re:Bytesring!!
« Svar #1 skrivet: 13 apr-04 kl 13:26 »
 ;DJag tycker det verkar vara jättesmart Kalle! Kan man starta ett forum lätt eller krävs det kunskap, tror du? Man kanske skulle kunna ha en gren på alternativ.nu. Jag är verkligen på i Stockholmstrakten. Verkligen!

Kalle

  • Gäst
Re:Bytesring!!
« Svar #2 skrivet: 13 apr-04 kl 16:53 »
Svar till Elsa : Javisst det skulle kanske kunna att funka också genom Aletnativ.nu.  Just nu har jag inte klart för om formerna bara. Detta kan ju andra intresserade komma med förslag på hur det skulle se ut.

Men ja vet att Stockholm har en egen förening som heter Byts.Tror jag? Det vore väl bäst för dig som bor i  en förort till Stockholm. Andra tänkbara saker som Man kan ha:gemensamma måltider och dela på kostnaderna.

Ha en medlemskatalog med deltagarnas namn och vad de erbjuder samt det de önskar. Katalogen uppdateras med jämna mellanrum.

Man skulle kunna erbjuda liknande form genom Alternativ.nu där säljare/köpare möts.

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:Bytesring!!
« Svar #3 skrivet: 13 apr-04 kl 23:13 »
http://w1.864.telia.com/~u86429797/
Är länken till deras hemsida....
/Attis

elsa

  • Gäst
Re:Bytesring!!
« Svar #4 skrivet: 14 apr-04 kl 10:31 »
tack  :-*

hemmamamman

  • Inlägg: 492
    • Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Re:Bytesring!!
« Svar #5 skrivet: 14 apr-04 kl 13:45 »
 ::)
Jag bor i Örebro och vet att det finns en bytesring här. Men dom namnen som jag har fått som kontaktpersoner dom har inte svarat på mina brev om att bli medlem. Vet någon vem man ska kontakta i Örebro för att bli medlem i bytesringen?
Tack på förhand.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Kalle

  • Gäst
Re:Bytesring!!
« Svar #6 skrivet: 14 apr-04 kl 14:39 »
Svar om bytersringen i Örebro. De har möte första Måndagen i månaden kl.19. Mötet är på Cafeet vid Hamnplan. Personen som du ska prata med heter Sonja. De är ca. 25 medlemmar.

ymareth

  • Gäst
Re:Bytesring!!
« Svar #7 skrivet: 30 apr-04 kl 11:46 »
Kalle!

Jag tycker att detta låter väldigt intressant. Skickar ett mail till dig om detta. :)

lerälva

  • Inlägg: 19
  • we are free to be free
    • Värmland
    • www.denvertikaladansen.blogspot.com
Re:Bytesring!!
« Svar #8 skrivet: 10 maj-04 kl 20:25 »
Är det någon som vet om det finns någon bytesring i Uppsala?  :)
..I have stood silent among the trees
in the twilight of a summers evening
until I have been forgotten in the midst of things.. // Christopher Titmuss

hemmamamman

  • Inlägg: 492
    • Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Re:Bytesring!!
« Svar #9 skrivet: 07 jun-04 kl 13:28 »
 :)
Angående bytesringen i Örebro.
Jag gick till hamnplan den första måndagen i maj, jag satt tillsammans med 3 andra och väntade i en halvtimme men ingen kom. Nu undrar jag om någon vet adress, telefonnummer eller namn (för och efternamn) till den som kan kontaktas om man vill bli medlem.
Tack på förhand.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

IngelaS

  • Gäst
Re:Bytesring!!
« Svar #10 skrivet: 08 jul-04 kl 21:18 »
Finns det intresse för något liknande i Göteborgstrakten?
Jag är händig inom massor av områden och har en hel del tid över ;)

kattenihatten

  • Inlägg: 1272
  • omina mea mecum porto
    • Norrbotten
Re:Bytesring!!
« Svar #11 skrivet: 12 jul-04 kl 20:09 »
någon som vet om det finns bytesringar längre norrut, Luleå, Boden  eller rentav Jokkmokk?
Live simply......so that others may simply live.

Mats33

  • Gäst
Re:Bytesring!!
« Svar #12 skrivet: 01 aug-04 kl 19:50 »
Vi har i GBG skapat ett system som andra kan använda sig av, efter överenskommelse med oss. Det är ett lets-system, men vi har kompletterat med sedlar. Jag är ordförande i föreningen. Hör av er till mats_h2001@yahoo.com. Se även lets.nu

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Bytesring!!
« Svar #13 skrivet: 17 okt-04 kl 15:30 »
Kött, potatis och lök har jag för mycket av. Av lök - inte så jättemycket. Av potatis - en del: av kött  (nöt) - hur mycket som helst. Djuren lever nämligen. Går ute i skogen en för det mesta. Allt ekologiskt sedan länge. Sedan finns det säkert en massa annat att byta också.

Karindebeer

  • Gäst
Re:Bytesring!!
« Svar #14 skrivet: 10 feb-05 kl 20:18 »
Hej!

Jag vet att senaste inlägget här var rätt länge sen, men ändå. Jag är också intresserad av att komma i kontakt med bytesringen i Orebro!!
Finns det ett kontaktperson med e-mail?
Hoppas någon kan hjälpa mig!

/karin

MacGyver

  • Gäst
Re:Bytesring!!
« Svar #15 skrivet: 20 feb-05 kl 22:27 »
Jag har läst allt jag kunnat hitta i frågan, och de som jobbat mest målmedvetet på senare år är www.ces.org.za

Det verkar finnas ett gäng i stockholm också, men jag har inte fått kontakt med dem ännu. http://web.telia.com/~u86429797/

Om man inte räknar Japan alltså, för där pågår det mängder av statsunderstödda försök sedan ca 10 år, men de skriver inget om det på andra språk än japanska. Bernard Lietaer har skrivit en utsökt översikt på engelska om de japanska försöken:

http://www.le.ac.uk/ulmc/ijccr/vol7-10/IJCCR%208no1.pdf

I övrigt finns det hur mycket som helst på nätet, men det mesta verkar ha somnat sedan ca 4-5 år.

Eulalia

  • Gäst
Re:Bytesring!!
« Svar #16 skrivet: 25 feb-05 kl 15:27 »
Byts i Stockholm är aktiv!

Själva hemsidan ser ut att vara en dead-end, men bakom den anonyma fasaden finns ett antal tappra medlemmar som håller igång rörelsen.

Jag blev nyligen medlem men har inte engagerat mig ordentligt än.
De skickar ut katalog till medlemmarna ett par ggr per år, samt har en msn-grupp där man kan publicera det man erbjuder/önskar.

Fler bytare behövs, så välkommna att bli medlemmar!
Prova att maila till byts@telia.com
Jag ska försöka få fram smidigare sätt att kontakta dem/ bli medlem.


småland

  • Gäst
Re:Bytesring!!
« Svar #17 skrivet: 29 jul-05 kl 18:02 »
Det stod i ett inlägg att byten av tjänster och varor är gratis,
men vad jag förstått så är man skyldig att betala skatt för dessa produkter/tjänster. Även om produkten eller tjänsten är gratis, genom att personerna byter tjänst med varandra, så skall tjänsten beskattas enligt någon form av standardpris inom ordinarie marknad.

Eller finns det ett fribelopp för privatpersoner? Till exempel att så länge det totala värdet under ett år understiger 200000 så är byteshandeln skattefri?  :-\


stevehinton

  • Inlägg: 10
    • Oljeoberoende
Re:Använd COGS för att sätta upp en ring
« Svar #18 skrivet: 24 nov-05 kl 00:10 »
Nyligen lanserade COGS av en kille i Stockholm.
COGS är tidsbaserat poängsystem, baserat på filmen "pay it forward". Den fungerar på webben och skulle kunna användas som stömmen till bytesring.

Kolla http://avbp.net/ocp
läs min bok: http://www.avbp.net/html/porena.html  lNVENTING FOR THE SUSTAINABLE PLANET och http://porena.blogspot.com


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 6 användare (2 dolda)
Mats Tjäder, javill, Hon-med-gässen, camilla silwing

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser