Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Passiv solvärme  (läst 3395 gånger)

--Nybyggare i Portugal--

  • Gäst
Passiv solvärme
« skrivet: 02 nov-10 kl 10:35 »
Eftersom vi bor i Portugal har vi försökt bygga vårt hus så att vi kan ta tillvara den passiva solvärmen. Många är de som ojar sig över hur varmt det kommer att bli på sommaren. Detta upplever vi lite konstigt. Den del av året som vi behöver få in solen är betydligt längre än de 3,5 månader som solen kan vara lite besvärlig. Vi ska dessutom jobba mycket med skuggskydd tiden juni-halva september. Men det är ett måste att de är löstagbara på vintern.

Visserligen har vi lyckats med vår rörspis Sonja men inget är så miljövänligt som passiv solvärme.

http://www.portugal-alentejo.se/?p=4285

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Passiv solvärme
« Svar #1 skrivet: 02 nov-10 kl 10:44 »
Ett sätt är väl att bygga ett växthus på framsidan som tar till vara på dagsvärmen . det går ju då att skugga bort värsta hettan och sedan lägga bubbelplast eller liknande som isolering den kalla årstiden .

Sedan hade John Seymore ett system av fat / tunnor som var svart målade för att ta upp värmen dagtid och avge den på natten .
de var lagda i lager på lager med ena gaveln mot husväggen . sedan beroende på hur mycket värme man ville lagra fyllda med luft , vatten eller sand .
de var lagda i en isolerad box där endast den motsatta gaveln från den mot väggen var fri mot solen för att inte avge för mycket värme ut i det fria bara .

Sedan fönsterluckor och persienner har stor effekt . Kanske inte så trevligt att stänga på kvällarna men sparar mycket värme inne i huset .

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: Passiv solvärme
« Svar #2 skrivet: 02 nov-10 kl 10:53 »
Någonstans har jag sett bilder på hur man byggt svartmålade 'skåp' på väggarna storleken varierade men de var bara 10 cm tjocka och så satt det glasskivor på 'yttersidan'. Solen lös på glaset och värmde upp luften i lådan. Den varma luften for sedan uppåt och in i en ventil högst upp i lådan och in i huset...

Finns säkert ett vettigare sätt att beskriva det på ::) men så blev det :-[

Hoppas ni förstår vad jag menar :P

Vilken utsikt ni har, förresten :D

 :-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: Passiv solvärme
« Svar #3 skrivet: 08 nov-10 kl 22:29 »
Någonstans har jag sett bilder på hur man byggt svartmålade 'skåp' på väggarna storleken varierade men de var bara 10 cm tjocka och så satt det glasskivor på 'yttersidan'. Solen lös på glaset och värmde upp luften i lådan. Den varma luften for sedan uppåt och in i en ventil högst upp i lådan och in i huset...

Finns säkert ett vettigare sätt att beskriva det på ::) men så blev det :-[

Hoppas ni förstår vad jag menar :P
...


Luftsolfångare har jag precis lärt mig att det heter ;D och det var lite mer komplicerat än jag beskrev :-[
Här är en tråd om ämnet: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=99950.0

 :-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

--Nybyggare i Portugal--

  • Gäst
SV: Passiv solvärme
« Svar #4 skrivet: 20 nov-10 kl 11:24 »
Vi hade en veckas strålande sol och förde då noggrann statistik över temperaturen, inne och ute. Vi eldade inte något gång i Sonja under tiden. Detta eftersom vi hade murat de översta lagren. Dessa lager fyller ingen funktion utom utseende mässiga.


sub rosa

  • Inlägg: 312
SV: Passiv solvärme
« Svar #5 skrivet: 20 nov-10 kl 16:26 »
Någonstans har jag sett bilder på hur man byggt svartmålade 'skåp' på väggarna storleken varierade men de var bara 10 cm tjocka och så satt det glasskivor på 'yttersidan'. Solen lös på glaset och värmde upp luften i lådan. Den varma luften for sedan uppåt och in i en ventil högst upp i lådan och in i huset...

Finns säkert ett vettigare sätt att beskriva det på ::) men så blev det :-[

Hoppas ni förstår vad jag menar :P

Solarventi heter de!http://www.solarventi.se/

Vilken utsikt ni har, förresten :D

 :-* /Anette
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

--Nybyggare i Portugal--

  • Gäst
SV: Passiv solvärme
« Svar #6 skrivet: 05 feb-12 kl 18:18 »
Hela Europa hukar sig under kylan och så gör även vi här i Portugal. Men tack vare vår hemmabyggda rörspis Sonja och den passiva solvärmen har vi varmt i huset.

Det är så kallt att vattnet frös för oss i morse. Vid 10-tiden hade dock solen tinat vattenrören.

Vilken tur att vi envisades att ha stora glasfönster mot söder fast alla sa att det var fel.

Se mer http://www.portugal-alentejo.se/?p=11825

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Passiv solvärme
« Svar #7 skrivet: 20 feb-12 kl 11:32 »
Har du plats till en  soldamm?  Den kan lagra värme, beroende på storlek, så det kan värma ett hus på latituder upp till Luleå.
En normal damm blir 4 grader i botten, eftersom 4-graders vatten är tyngst.  Använder man en saltlösning, med MgCl2 så löser det salt i förhållandet till temperaturen.  En självkontrollerad sådan är när lösningen är (nästan) mättad.  Just magnesiumklorid, bör vara ganska billigt i Portugal, då det blir "över" vid tillverkning av NaCl vid salttillverkning.

Du får räkna på storleken, efter ditt behov, men jag gissar att 10 x 10 x 3,5 m ska räcka.

Vatten som inte kan utföra konvektion, isolerar bra och längst ner kan du förvara 80-100 graders vatten som dammen fångat in. Solinstrålningen i Portugal bör göra att den ger plus de allra flesta dagar om året.  Vattnet (med salt)blir tyngre ju varmare det blir, inom vissa temperaturgränser.
Vattnet som är hetast, kan inte vandra upp på grund av att det är tyngre, och saltet kan inte heller lätt vandra uppåt, då det svalare vattnet ovanför är en mättad lösning.

Jag tror att man har byggt större anläggningar nu i Portugal för att få energi till salttillverkning, vattenavsaltning, och möjligen också elektrisitet, som man redan gjort i Israel och USA.
« Senast ändrad: 20 feb-12 kl 11:38 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 4 användare (1 dolda)
skräptanten, Monica Wallenberg, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser