Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bergvärme eller annan lösning ?  (läst 2877 gånger)

Aklejan

  • Inlägg: 332
    • -
Bergvärme eller annan lösning ?
« skrivet: 16 okt-15 kl 21:56 »
Hm , jag har köpt ett fantastiskt fint gammalt hus från 1800 talet
med mycket att renovera .
Det viktigaste är nu att fixa värme då huset bara har en dålig kamin och
en vedspis i köket .
Funderar på bergvärme och kostnaden för det är upp emot 200000kr
Min fråga är , finns det någon annan lösning som är bra och billigare ?
Jag är trött sen länge på att vakna i iskallt hus å det är heller inte så
kul att komma hem till helt utkylt ...
Det finns inga element i huset .
Huset är på ca 120kvm med högt i tak , timmerhus ...
Funderar på sånna luftvärmepumpar men kan så lite om det så jag är
till å med osäker på om det heter så :)

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Bergvärme eller annan lösning ?
« Svar #1 skrivet: 16 okt-15 kl 22:44 »
Det blir alltid dyrt att dra in vattenburen värme i ett gammalt hus, oavsett om man tänker använda en bergvärmepump eller något annat att värma vattnet med. Och man bör också tänka på att om man har vattenburen värme är det svårt att kallställa huset utan att någonting fryser sönder.

I ditt fall så är nog det mest praktiska en kombination av direktverkande elvärme och luftvärmepumpar.  Det beror på hur planlösningen ser ut, i bästa fall kan ju en eller två luftvärmepumpar värma större delen av huset och man behöver bara direktverkande el som komplettering eller reserv.

Elradiatorer är ju billiga i inköp men dyra i drift, så om man ändå gör en uppryckning av husets värmesystem kan man sätta upp sådana överallt där det behövs. Man kan låta dem stå med termostaten nerställd så de inte startar förrän huset verkligen håller på att bli utkylt. Det är som regel bäst att använda fast monterade sådana för 400 V (som alltså ansluts mellan två faser i elnätet), det ger jämnare belastning och mindre risk att det går åt huvudsäkringar än om man använder stickproppsanslutna 230 V -radiatorer. Naturligtvis bör man se till att göra elinstallationen så att radiatorerna fördelas någotsånär jämnt mellan faserna, och man bör inte välja högre effekt än nödvändigt på dem, för att minska risken att huvudsäkringarna går om man någon gång vill använda direktverkande el för att få upp värmen i ett utkylt hus.

Luftvärmepumpar är dyrare i inköp än elradiatorer men har många fördelar. Driften blir ju betydligt billigare eftersom värmepumpen tar större delen av värmeenergin från uteluften och bara en liten del (typiskt en tredjedel) från elnätet. Eftersom inomhusdelen har en fläkt och vanligen monteras högt upp på en vägg så kan den ge jämn värme i ett stort utrymme, dessutom är varmluftströmmen utmärkt att torka kläder i.  Men det finns nackdelar också. Dyra i inköp, numera finns det "skråförordningar" som gör att man inte får installera dem själv utan det ska göras av särskilt invigda hantverkare som har vett om att ta bra betalt, något sämre driftsäkerhet (komplicerad teknik som kan gå sönder, risk att utomhusdelen isar igen vid otrevligt väder, vissa modeller startar inte av sig själva efter strömavbrott utan man måste starta om med fjärrkontrollen), risk för buller och vibrationer om installatören inte har tänkt sig för.

Ett par tips beträffande luftvärmepumpar:
-Sätt upp dem i relativt stora rum.
-Utomhusdelen bör om möjligt ställas på markstativ, hellre än på konsoler på väggen, då slipper man vibrationer och oljud.
-Om du har flera luftvärmepumpar, se till att de matas från var sin fas så att inte alla stannar om en huvudsäkring går. Vill man vara absolut säker på funktionen även då man är borta, så kan det vara bra att ansluta dem utanför ev jordfelsbrytare, och mata var och en av dem via en egen jordfelsbrytare.
-Tänk på att det rinner kondensvatten från utomhusdelen under drift, placera utomhusdelen så att det inte blir problem med svallis och isgata där man vill gå, eller att kondensvatten rinner in under huset och ger problem med fukt i grunden.
-Jag gillar att ha utomhusdelen på ett sådant ställe att man kan se förångaren (vanligtvis vänstra kortsidan) genom ett fönster, så man inte behöver gå ut för att se hur den sköter avfrostningarna.

Om du har bra tillgång till ved skulle jag nog i ditt ställe fundera allvarligt på att byta ut kaminen mot en bättre, och om det finns gamla öppna eldstäder som inte används, kanske montera moderna spisinsatser i dem så man kan elda där också.

Naturligtvis bör man också se över hur det är med isolering och drag, och åtgärda de värsta sakerna först.

Aklejan

  • Inlägg: 332
    • -
SV: Bergvärme eller annan lösning ?
« Svar #2 skrivet: 17 okt-15 kl 00:06 »
Tack för ditt engagemang :)
Har du eller någon annan koll på vilka märken som är bra av luftvärmepumpar ?
Vad skulle det kosta med två luftvärmepumpar monterade ca

Ang bergvärme , finns det andra nackdelar än det du nämner eller är det annars en bra lösning ?
å hur tänker du .... Är det tex om det blir strömavbrott risk för att hela systemet fryser sönder ?

Jo, ska absolut dit med en bra täljstenskamin :)

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Bergvärme eller annan lösning ?
« Svar #3 skrivet: 17 okt-15 kl 08:09 »
När det gäller vilka märken av luftvärmepumpar som är bra, så är det svårt att säga beträffande de som säljs just nu. Idag är det välkänt vilka märken som var bra för 5-10 år sedan, och om 5-10 år vet vi vad årets modeller gick för. Jag skulle nog vilja säga att det är mer viktigt att installatören/återförsäljaren på din ort är kunnig och seriös än vilken firma som har tillverkat värmepumpen. Det kan dock gå att dra en del slutsatser om man lägger tid på att läsa diskussionerna på varmepumpsforum.org .

När det gäller vattenburen värme - oavsett om du använder jordvärme, bergvärme, luft/vattenvärmepump, vedpanna eller något annat - så är det normalt ingen risk för sönderfrysning vid måttligt långa strömavbrott. Det jag tänkte på var om det någon gång skullle bli aktuellt att kallställa huset avsiktligt, t ex om man ska vara bortrest länge mitt i vintern.

Om vi spinner vidare på bergvärmespåret så är ju en förutsättning att det finns lämpligt berg inte alltför långt under markytan. Om det är flera tiotal meter jord eller sand innan man kommer ner till berget så blir borrhålet mycket dyrare än nödvändigt. Och om berget är sprickigt och dåligt kan det vara svårt för entreprenören att borra tillräckligt djupt (beroende på hur bra utrustning hen har), det kan innebära att det behövs flera borrhål för att få tillräcklig värme och då blir det också dyrt. Om man har gott om mark finns också möjligheten att lägga ner slang för jordvärme istället för att borra ett hål. Det är särskilt förmånligt om man har möjlighet att göra grävningen själv.
Det gäller ju också att kunna göra plats för jord/bergvärmepumpen någonstans, den är stor som en garderob och det blir en hel del rörmokeri runt den så det är bäst om man har ett särskilt pannrum.
Ytterligare en möjlighet är vattenburen värme som försörjs från en luft/vatten -värmepump. Det brukar bli något billigare än jord- eller bergvärme men blir istället lika väderkänsligt som en luft/luft-värmepump och det kan tänkas behövas mer elvärme som tillskott när det är riktigt kallt.

_ingemar_

  • Inlägg: 143
SV: Bergvärme eller annan lösning ?
« Svar #4 skrivet: 17 okt-15 kl 09:41 »
om du ska ha flera än en vp se till att dom inte blåser mot varandra
dom blir lurad på temperaturen

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Bergvärme eller annan lösning ?
« Svar #5 skrivet: 17 okt-15 kl 10:36 »
Funderar på bergvärme och kostnaden för det är upp emot 200000kr
Du får nog räkna med det dubbla för att få både bergvärme och vattenburet system.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Bergvärme eller annan lösning ?
« Svar #6 skrivet: 17 okt-15 kl 11:05 »
här i södra Sverige funkar både luft/luftpumpar och luft/vatten bra året runt.
Men baserat på egna erfarenheter så är ett värmesspridningssystem baserat på att cirkulera luft överlägset ett vattenburet.
har du dessutom ett timmerhus med endast vedeldat alternativ så är det billigaste att investera i en luft/luft värmepump,men det beror ju på var i landet huset ligger.
norröver blir det ju naturligt begränsningar pga utetempen.
direkta elradiatorer är ett av de sämsta alternativen,elfläktar är i så fall bättre ekonomiskt sett men bullrigt och fortfarande dyrt.
Pelletskaminer är ett alternativ men pellets kostar också pengar idag.
så beroende på var i landet huset ligger så rekommenderar jag luftvärmepump i kombination med vedeldning/pelletskamin.
Val av luftvärmepump beror ju också på var huset ligger,De bästa pumparna klarar drift ner till -20-25 grader och de sämsta lägger av redan vid -10.
En bra pump kostar c.a 20000 installerad o klar (ROT-avdrag används) och behöver du två så hamnar prislappen runt de 40.
vid val av pump tittar man på drftsäkerhet,energiutbytet och garantier.Bortse från priset,man får alltid vad man betalar för. (billigt är billigt i alla avseenden)
En pelletskamin kostar c.a 25-30000 och kombinerar man den med värmeflyttare (kanaler o fläktar mellan rummen) så räcker det oftast med en sådan centralt placerad.
Värmeflyttare funkar dessutom alldeles utmärkt ihop med en värmepump,har själv byggt ett sådant system.
Glöm vattenburna system,alldeles för dyrt att installera och du måste dessutom ha en värmekälla.  ulf

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bergvärme eller annan lösning ?
« Svar #7 skrivet: 17 okt-15 kl 16:29 »
Jag har bergvärme i nytt hus (121m2 boyta) med golvvärme och är förvisso nöjd. Funkar jättebra och drar litet, hela vår årsförbrukning är cirka 8200kwh. Där ingår allt, el till värmepumpen, belysning och allt annat + ett garage som också värms och har en massa maskiner i sig.

Vet inte om jag skulle lägga i gammalt hus eller ej. Jag tror isåfall skulle jag bygga det som jag nu tycker jag skulle ha byggt vårt eget system. Alltså bygga det kring en acctank som man kan koppla diverse energikällor till. I vårt fall huvudsakligen bergvärmen. Att vattenmantla kakelugnen hade också varit en möjlighet, fanns att få från de som gjorde vår kakelugn. Och kanske solenergi också.

Det är väldigt flexibelt, men dyrt.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Bergvärme eller annan lösning ?
« Svar #8 skrivet: 17 okt-15 kl 16:50 »
Jag har inte heller några element, dvs inget vattenburet system. Är glad för det då element är fula. Klarar mig bra på kakelugn och vedspis. Om du bara har en kamin och vedspis så måste de rivit ut eldstäder så du kan sätta tillbaka nån kakelugn om du hittar nån kakelugnsmakare. Jag vill inte ha luftvärmepump heller för de är också fula. Man får en ful kloss på fasaden. Då fryser jag hellre lite.
Min syster har jordvärme, för det var billigare än bergvärme, men där drog de in element på 60-talet. Det tar ju ganska mycket plats så därför har hon det i fd. pannrummet.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Bergvärme eller annan lösning ?
« Svar #9 skrivet: 17 okt-15 kl 17:32 »
Jag lät dra in vattenburen värme i huset, bara nedervåningen, för några år sedan. Med arbete, vedeldad panna, ack-tankar, 7 radiatorer så gick det på 140 000 efter ROT-avdraget. Ska man ha bergvärme får man nog lägga på drygt 100 000
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Aklejan

  • Inlägg: 332
    • -
SV: Bergvärme eller annan lösning ?
« Svar #10 skrivet: 17 okt-15 kl 19:59 »
Super Tack för alla utförliga och värdefulla inlägg här !
Lutar mycket mer åt luftvärmepump nu , tänker mej en på varje våning ?
Ska också köpa en riktigt bra täljstenskamin!
Tanken är att elda hela tiden när jag är hemma ,
men att ha luftvärmepumpen för att få grundvärme!
Hatar verkligen att kliva upp i kyla å komma hem till kyla ,
ställa kl på natten för att gå upp och elda ....brrrr!!!

Ingen som vågar sig på att länka till en bra luftvärmepump ?
Det spelar mindre roll vad den kostar då jag egentligen hade tänkt att
lägga massor med pengar på bergvärme !
Tänker alltså inte köpa någon billig på Biltema :)

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Bergvärme eller annan lösning ?
« Svar #11 skrivet: 17 okt-15 kl 20:06 »
vill bar inflika en sak angående vedpannor o acktankar.

köp en panna som är hopbyggd med vattentanken direkt. jag har en maxipanna med 1,5 km3 tank. grannen  har den större på 2 km3
mitt hus är på ca 300 kvm, men bor än så länge bara på nedre våningen.
pannan har en mycket effektiv förbrännin ock tar inte strot utrymme, enklare att instalera än en panna som sen ska koplas ihop med en annan tank osv

under sommaren räcker det med en eldning i veckan ock på vintern går det två per dag när det är som värst...
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Bergvärme eller annan lösning ?
« Svar #12 skrivet: 17 okt-15 kl 20:10 »
mina päron köpte en luftvärmepump från mitchubishi välkänt företag om inte annat. den sitter i en stuga i Norge, nära havet.
enda felet var att typ blixten slog ned i den, men vi fick en ny utan problem ock den verkar fungera bra vad jag vet.
http://mitsubishivillavarme.se/

Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Bergvärme eller annan lösning ?
« Svar #13 skrivet: 17 okt-15 kl 21:56 »
Ingen som vågar sig på att länka till en bra luftvärmepump ?
Det spelar mindre roll vad den kostar då jag egentligen hade tänkt att
lägga massor med pengar på bergvärme !
Tänker alltså inte köpa någon billig på Biltema :)

Som sagt, alla "märkes" -luftvärmepumpar kan nog anses som ganska bra nuförtiden, alla firmor kan råka släppa ut någon misslyckad modell på marknaden då och då, vilket man ju inte vet förrän efteråt. Men är det en stabil tillverkare som är rädd om sitt goda rykte kan man ju hoppas att de tar ett visst ansvar.

Och, återigen som sagt: Det är betydligt mer viktigt att märkets lokala representant/installatör är kunnig, seriös och har gott rykte än vad det är för fabrikat på maskinen som levereras. Bästa sättet att få tips i den vägen är att göra en egen marknadsundersökning - t ex kolla vilka som har sålt och installerat luftvärmepumpar i många år, prata med andra värmepumpsägare vad de har för erfarenheter, höra med installatörerna om de har några nöjda kunder de kan ange som referens, kolla om kommunens energirådgivare/konsumentvägledare har något att säga (det är bättre att besöka dem och prata med dem öga mot öga än att maila, om de har något ofördelaktigt att säga om en viss installatör så föredrar de nog att ta det muntligt framför att skicka mail som automatiskt blir offentlig handling).

Några exempel på gångbara märken på luftvärmepumpar på svenska marknaden (då har jag bortsett från sådant som jag - rent subjektivt - uppfattar som tveksamma lågprismärken): Carrier, Daikin, Fujitsu, Hitachi, IVT, LG, Mitsubishi, Nordic Air, Panasonic, Samsung, Sanyo, Sharp, Toshiba.

Tekniska saker som kan skilja mellan olika märken och modeller:
-On/off -styrning eller inverterstyrning. On/off är den enklaste tekniken, då går värmepumpen antingen för fullt eller är helt avstängd. Billigt, mindre avancerad elektronik, kanske lite sämre temperaturreglering, känslig för spänningsfall i elnätet och kan ge t ex blinkningar i lyset vid tillslag. Inverter innebär att kompressorns varvtal regleras efter behov och är väl nästan standard nuförtiden.
-Mer eller mindre förberedd för svåra vinterförhållanden - trågvärme för att minska risken för svallis i botten av utomhusdelen, förvärmning av kompressorn mm.
-Möjlighet att ställa in den på låg innetemperatur för grundvärme, bra att ha om man t ex är bortrest ett tag eller vill använda värmepumpen i en verkstad eller garage där man inte behöver full rumstemperatur.
-Möjlighet till fjärrstyrning t ex via mobiltelefon.
-Tekniska skillnader som påverkar effekt och värmefaktor (COP) vid låga utetemperaturer. Rent allmänt kan man säga att ju större utomhusdelen (framför allt förångaren) är för en given effekt, desto bättre fungerar värmepumpen då det är riktigt kallt. En annan intressant sak är hur den s k expansionsventilen är gjord. Den billigaste lösningen är s k kapillärrör men jag tror att den bara finns i extrema lågprisvärmepumpar idag. Nackdelen med denna är att den fungerar optimalt bara vid en viss bestämd utetemperatur men sämre vid både lägre och högre temperaturer. En bättre lösning är en antingen tryckstyrd eller, ännu hellre, elektroniskt styrd expansionsventil.
-Om rörpaketet är avsett att anslutas med snabbkopplingar eller med traditionella skruvanslutningar. Snabbkoppling innebär att installationen går lättare och billigare (och det är mindre risk att en klåpare till installatör gör bort sig), men innebär å andra sidan större risk för läckage och att man inte kan ändra längden på det rörpaket som levereras med från fabrik.
-Vilket kylmedium som används. Det i särklass vanligaste kylmediet i luftvärmepumpar sedan drygt 10 år tillbaka heter R410a, men det har på sista tiden dykt upp en del nya kylmedier som påstås vara miljövänligare (mindre klimatpåverkande) och/eller ha tekniska fördelar.

Om du får ett erbjudande om mycket lågt pris på en värmepump av känt märke, så kolla noga exakt vad den har för typbeteckning och googla för att skaffa närmare information om den. Det kan t ex hända att modeller som egentligen inte är avsett för svenskt klimat och därför saknar "vinterutrustning" letar sig hit som parallellimport, eller att man rear ut exemplar av en svårsåld fjolårsmodell, konkurslager eller liknande. Man ska inte vänta sig att tillverkaren eller den ordinarie importören tar något ansvar för värmepumpar som är parallellimporterade eller härstammar från konkurslager, i all synnerhet om importören har förlorat pengar i konkursen i fråga.

Man bör passa sig för invertervärmepumpar som har legat i lager flera år, eftersom det finns elektronikkomponenter i dem som egentligen borde tas i drift försiktigt efter lång lagerhållning, och det är något som en värmepumpsinstallatör knappast har tillräckliga elektronikkunskaper för att klara av.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Bergvärme eller annan lösning ?
« Svar #14 skrivet: 18 okt-15 kl 22:47 »
Det viktigaste är nu att fixa värme då huset bara har en dålig kamin och
en vedspis i köket .

Varför är kaminen dålig? Det är inte så svårt eller dyrt att byta. Det viktigaste är skorstenen. Är det dåligt drag blir vilken eldstad som helst dålig (eller överdrev jag nu?).

Lyssna även på vad olivia.k skrev om vedeldning, tycker jag. Och komplettera med annat system om du vill ha jämnare värme.

exilbonde

  • Inlägg: 65
  • All utveckling beror på nyfikenhet och lathet.
    • Jämtland
SV: Bergvärme eller annan lösning ?
« Svar #15 skrivet: 30 nov-15 kl 18:40 »
Jag har inte särskild gode erfarenheter med driftkostnaden på jordvärme, det har lärt mig att dess mindre beroende man är av elbolagen dess bättre. Ingen vet hur elpriset utvecklas. Därför är mitt råd att satsa på ved på nått sätt.

I övrigt tycker jag att luftvärmepumpar är fula ;D

Henrik
Har lämnat kvinna fårgård och hund på annat håll i landet för ett jobb, så därför ingen djur, men säkert en mening om det mesta ;)

hallstabonden

  • Inlägg: 231
SV: Bergvärme eller annan lösning ?
« Svar #16 skrivet: 05 dec-15 kl 21:35 »
Daikin tillhör idag toppskiktet bland luftvärmepumpar! Sedan Panasonic.

RickardR

  • Inlägg: 42
    • Dalarna
SV: Bergvärme eller annan lösning ?
« Svar #17 skrivet: 05 dec-15 kl 22:03 »
Har du inte tummen mitt i handen gör du lätt jobbet själv;) (inte helt lovligt har jag förstått men fan vad jag sparat pengar) varför ju jag har ett hus på 450m2  totalt fyra pumpar, en gett upp efter 5år och då finns det ändå inga garantier. Så bara det man spara på inköp och installation kan du köpa 2 pumpar i ställer för 1
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/mitsubishi-electric/mitsubishi-electric-fh35
Lycka till!! allt annat än luft-luft är slöseri med pengar
den som frågar är aldrig vilsen

Swedenmaded

  • Inlägg: 11
    • Östergötland
SV: Bergvärme eller annan lösning ?
« Svar #18 skrivet: 12 dec-15 kl 09:35 »
Ha husets ventilation i åtanke då en övergång till uppvärmning som inte bygger på eldning, minskar huset självdragsventilation, vilket kan dra med sig omfattande investering i mekanisk ventilation och tätande av otätheter (vid självdrag skall otätheter INTE tätas och ventiler INTE stängas). En luftvärmepump i det rum som är öppnast och ersättning av lokaleldstäderna till moderna med  keramikklädda eldstäder och sekundärförbränning, räcker långt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

785 gäster, 2 användare
Besksöta, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser