Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Saltvattensakvarium  (läst 22567 gånger)

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
Saltvattensakvarium
« skrivet: 18 feb-10 kl 15:48 »
Jag funderar på akvarium i framtiden. Jag har väl lärt mig grunderna i akvarieskötsel förut, men är ärligt talat novis. kan man som tvättäkta novis våga sig på ett saltvattensakvarium, eller är det för avancerat och bör välja sötvatten iaf? nån här som kan och vet?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Saltvattensakvarium
« Svar #1 skrivet: 18 feb-10 kl 17:56 »
Det beror väl väl på vad man är ute efter, och vad man har för resurser. Om man vill ha ett stort akvarium med massor av färgglada fiskar och snygga revbildande koraller så är det väldigt mycket att lära, och kostar enorma summor pengar.

Är man däremot nöjd med en eller några av de enklaste fiskarna och eventuellt några av de enklare ryggradslösa djuren så behöver det inte vara så otroligt svårt, fortfarande inte den billigaste eller enklaste hobby man kan ha, men en del av de enklaste fiskarna är snygga de med.

Det finns färdiga paket för nånstans 5000-10000:- som bör kompletteras för några tusen till som funkar för några få små enkla fiskar, och några enkla ryggradslösa oranismer, ska man däremot ha ett akvarium som det krävs mer än en man att flytta och det ska vara "massor" med fiskar och koraller är det inte svårt att komma upp i kostnader motsvarande en ny bil.

Så fundera på vad ni vill ha, det finns riktigt färgglada sötvattensfiskar också.
 
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Ostschnitzeln

  • Inlägg: 56
    • Uppland
SV: Saltvattensakvarium
« Svar #2 skrivet: 18 feb-10 kl 18:31 »
Tänk på att inte skaffa ett för litet akvarium, lite större är betydligt mer lättskötta och man kan ha lite fisk utan at det blir för trångt. Annars upplever jag det svårast med akvarium att hålla intresset uppe, det är kul i några månader sen måste man städa en gång men skjuter lite på det och så blir dt jtteskitit och man ger upp. Så går det några år och man saknar dom där små fiskarna som var så fina när dom simmade att man plockar in tanken igen från traktorgaraget, häller i vatten coh fisk, sen går det några månader..

Men jag tror inte saltvatten är så mycket mer avancerat, rent svårtighetsmässigt. På djuraffären har dom koll, fråga där.

bakben

  • Inlägg: 54
SV: Saltvattensakvarium
« Svar #3 skrivet: 18 feb-10 kl 18:35 »
Så fundera på vad ni vill ha, det finns riktigt färgglada sötvattensfiskar också.

Jag tycker att Malawiciklider är ett riktigt trevligt substitut för saltvattensakvarium. Fina färger på fiskarna och dom kostar inte lika mycket som saltvattensfiskar gör.

Jag har haft Demasoni, "Golden", Saulosi och Rödzebror.

Mer information om arterna finns tex på nordiska ciklidföreningen: http://www.ciklid.org/artregister/artreg_index.php
"Trying is the first step towards failure." - H. Simpson

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Saltvattensakvarium
« Svar #4 skrivet: 18 feb-10 kl 18:38 »
Nordiska Ciklidsällskapet  (:)

De ger ut en kul tidning, en artikel om en analfena kan bli 2000 ord! :o
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Saltvattensakvarium
« Svar #5 skrivet: 18 feb-10 kl 18:59 »
Har man aldrig haft saltvatten tidigare ska man börja med ett färdigt kitt med akvarium , saltvatten , fiskar och övrigt .
saltvatten balansen är så mycket mer känsligt än ett sötvatten så det krävs en bra balans . Så vill man inte vänta ett halvår på att få köpa sina första fiskar , så köp färdigt .

Eller satsa på ciklider . sydamerikanska är både stora och färggranna också .
Jack Demsey , Oscar , Red Oscar . Texasciklid .fl . De bör ha ett akvarium minimum 500 liter för att trivas .

softarn

  • Inlägg: 157
  • humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
SV: Saltvattensakvarium
« Svar #6 skrivet: 18 feb-10 kl 19:14 »
Vad är en analfena?

Helt enkelt ett namn på en av de fenor som de flesta fiskar har. Fast man kan ju få för sig att det kan betyda nåt annat i andra sammanhang kanske.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Saltvattensakvarium
« Svar #7 skrivet: 18 feb-10 kl 19:53 »
Vad är en analfena?
Den fenan som sitter på undersidan av fisken, vid analen. Logiskt nog...  ;)
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Saltvattensakvarium
« Svar #8 skrivet: 19 feb-10 kl 12:33 »
oj, då ligger man i migrän en natt och det blev massvis med svar i tråden  :o

jag vill ha ett akvarium modell större - kring 750 liter  :-[. ja, jag vet, det är enormt stort, men som nån sa nedan så är det ju finast så. jag tycker att det är så fint med många färgglada fiskar, koraller och lite andra djur som kryper omkring på botten. ett akvarium i småbilsklassen är alltså min önskedröm om jag förstått rätt. men man kanske kan börja med ett sötvattensakvarium i den klassen och spara ihop och skifta över till saltvatten sen? (byta ut allting innan förstås)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Saltvattensakvarium
« Svar #9 skrivet: 21 feb-10 kl 21:16 »
720 liter är en vanlig standardstorlek som då och då dyker upp beg på annonser för inte särskilt många tusen. Viss del av utrustningen funkar till både sött och salt, men du får vara beredd att komplettera upp rätt ordentligt när du går över till salt. Visst kan man komplettera upp viss del av utrustningen efterhand medan har salt också, allt eftersom man skaffar fler och mer krävande organismer. 
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Saltvattensakvarium
« Svar #10 skrivet: 21 feb-10 kl 21:44 »
hur är det med begagnade kar? jag läste nånstans att det finns risk att begagnade akvarium kan börja läcka när man kommit hem med dem?

jag tänkte mer på att kanske ändå börja med ett sötvattensakvarium för att få in lite rutin i det hela? det är ju lite olika bud man får då man läser på olika sidor och bloggar samt i olika forum. vissa säger att det är svårt med saltvattensakvarium och vissa säger att man visst kan ge sig på ett sånt som nybörjare också. ???
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Saltvattensakvarium
« Svar #11 skrivet: 21 feb-10 kl 21:49 »
jag vill ha ett akvarium modell större - kring 750 liter  :-[. ja, jag vet, det är enormt stort, men som nån sa nedan så är det ju finast så.

Fniss. Stort m 750 L - vi har ett 980 L inbyggt i badrumsväggen. Det kräver en mycket intresserad person att greja m lampor, vågpumpar, matstrejkande klättrande anemoner, korallätande fiskar, gastuber. Vackert är det men jag föredrar mina höns framför makens akvarier.
Gå in på www.saltvattensguiden.se så hittar du mycket kunskap. Maken hänger där ofta o snackar kemi o annat obegripligt.
//Luff

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Saltvattensakvarium
« Svar #12 skrivet: 21 feb-10 kl 22:01 »
tack, där har jag redan läst flitigt. akvariet ska in i väggen är det tänkt, men det hör ju det estetiska.

akvarium har jag velat ha länge, men har aldrig fått för föräldrar/sambor. nu har jag fått min sambo att acceptera tanken att vi kommer att ha akvarium efter flytten, så nu jäklar.  ;D

980l tror jag inte karln min skulle gå med på. han är redan nojig för diverse vattenskador. "tänk om det välter/spricker/börjar läcka/annan katastrof inträffar". sen måste man ju ha en tillräckligt lång vägg också.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Saltvattensakvarium
« Svar #13 skrivet: 21 feb-10 kl 22:28 »
Tillräckligt lång vägg - och tillräckligt stabilt golv - och tillräckligt rak väg från dörren för att få in det!

Tänk på att det kommer till lite kostnader som man kanske inte tänker på direkt. Har man ett akvarium med värdefullt innehåll så är det klokt att ha ett karantänsakvarium, likaså att ha en sjukstuga.

 

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Saltvattensakvarium
« Svar #14 skrivet: 21 feb-10 kl 22:44 »
jo, sånt måste man ju tänka på, men just nu har vi inte ens flyttat än, så jag vet inte heller hur väggen ser ut.

det som intresserar mig just nu är ju om nån här har ett saltvattensakvarium (och som är intresserat av sitt akvarium hemma ;) ) och som kan berätta lite om hur svårt de tyckte att det var i början och vad de kunde innan dess. att det kostar mycket har jag ju förstått och jag läser ju på lite olika ställen om akvarium. det där med att ha små kar för sjuka/nya fiskar lät vettigt, tack för tipset.

kanske nån kan visa lite bilder på de fiskar som finns hemma därute i alla alternativa hem? hur är det med musslor, finns det musslor att köpa för att ha i akvarium?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Saltvattensakvarium
« Svar #15 skrivet: 21 feb-10 kl 22:52 »
Beroende på var du bor så kan en sak att tänka på vara att det är väldigt få affärer som säljer saltvatten, här i Skåne tror jag bara det finns en stor zoobutik som har saltvattensdjur i några större mängder.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Saltvattensakvarium
« Svar #16 skrivet: 21 feb-10 kl 23:21 »
men kan man inte göra saltvatten själv efter att man har börjat med ett startkitt färdigt saltvatten? eller går det åt mer än man hinner göra eller är det så pass svårt att man som nybörjare verkligen inte ska försöka sig på det? ???
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Saltvattensakvarium
« Svar #17 skrivet: 22 feb-10 kl 08:15 »
Vid akvarium på 1000 liter eller mer, bör man undersöka om underlaget håller för tyngden.
En akvariefantast jag känner, inhandlade varje större begagnade akvarium på Blocket han kunde komma över, och fick sättningar i golvet.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Saltvattensakvarium
« Svar #18 skrivet: 22 feb-10 kl 09:43 »
Här ska du få ett "recept" på salt till ett saltvattensakvarium .
Då kanske du förstår varför du ska köpa färdigt .
Sedan ändras salthalt/balans om tempeaturen ändras , PH och DH .åste också kollas regelbundet .
Många av saltvattens fiskarna är känsligare för sjukdomar om det inte är optimalt i akvariet .
Saltvatten:
2765 g Natriumclorid NaCl
692 g Magnesiumsulfat krist. MgSO420
551 g Magnesiumklorid krist. MgCl2+6H20
120 g Kalciumklorid krist. CaCl2+6H20
65 g kaliumklorid KCl
25 g Natriumbikarbonat NaHCO3
10 g Natriumbromid NaBr
0,5 g Kaliumjodid KJ
1,5 g Strontiumklorid SrCl2
Sedan måste detta vatten stå med genomluftning , färskt ger det frätskador på fiskhuden .
Samma sak gäller vid vatten byten att vattnet ska blandas stå några dagar med genomluftning .
Alla elinstallationer måste vara "vattentäta" då saltvatten leder ström bättre . Och många saltvatten fiskar äter koraller och kan tugga på allt de kommer åt i akvariet .
Saltvatten stänker också annorlunda än sött vatten .
Saltvattensakvariet kräver också lite annan rening än sötvatten .

Så varför inte ha "svåra" , stora , vackra Ciklider ?
Titta på Diskusfisken , Symphysodon aequifasiata tex. den kan bli upp till 20 cm .
Passar i artakvarium .
Och ynglen är lättsålda och betalas bra av ciklider .
Har själv haft Oscar och Texas ciklider , i tre 500 liters akvarium .
Och det var inte kul att komma hem kl. 2 på natten med hela lägenheten badande i vatten efter att ett akvarium börjat läcka . Bodde på tredje våningen .


LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Saltvattensakvarium
« Svar #19 skrivet: 22 feb-10 kl 13:46 »
Vid akvarium på 1000 liter eller mer, bör man undersöka om underlaget håller för tyngden.
En akvariefantast jag känner, inhandlade varje större begagnade akvarium på Blocket han kunde komma över, och fick sättningar i golvet.

oj, ja nä. en sån fantast är jag nog inte. i så fall bör ju alla kar fördelas i hela huset. jag har kikat lite på blocket och 720 liter är mer än tillräckligt stort tycker jag. det blir ju otympligt och krångligt att hantera när det blir såhär stort eller större. men det är klart att man kanske inte borde ha för klent i golvet.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 5 användare (1 dolda)
Tur-Johan, tuslus, Mahok, Freddy Rindehed

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser