Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Går det att klippa katter på ett bra sätt för att förminska tovbildningen?  (läst 26773 gånger)

Ylan

  • Inlägg: 8
    • Dalarna
Hej :-)
Jag har ett problem... jag har en långhårig blandras katt(utekatt) som i perjoder får mycket tovor. Jag har i ett försök provat att klippa hela katten med sax för att förhindra att det ska komma tovor och det funkar ganska bra förutom ett aber.. katten blir att se för jävlig ut :o
Så min fråga är, finns det en rakmaskin som man kan klippa katter med, som lämnar ca 2-3 cm kvar av pälsen och på så sätt minska tovbildningen och ger ett jämt klippresultat, eller har någon ett annat förslag som minskar tovbildning förutom att konstant kamma/borsta katten förstås för det vet jag redan om att det ska man göra men av olika anledningar så blir det inte så ofta som det ska :(
jag skulle gladerligen lämna in katten hos en kattfrisör för att få den praktiskt klippt varje vår :-)

Hoppas det är någon som kan ge mig något bra tips!
//ylan
Heltidsarbete, Tre söta små/stora barn, 2 hundar, 1katt, 3 har en grupp med stora höns,men jag kan inte bestämma vad det är för ras som jag vill satsa på ännu och så har jag ett gäng tvärrandigt/gula Dv kockin.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
I Norrköping kan man lämna in sin katt för maskinklippning men då blir katten rakad. Det förutsätter att katten accepterar en klippmaskin då.  :)

Klippmaskiner finns jo. Den jag har finns distanskammar till men den längsta lämnar väl ca 1 cm päls.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
Hit flyttade en långhårig rastaflätad katt. En skäggtrimmer, uppladdningsbar, 199:-, kinatillverkad var svaret här.
Tovorna klipps efterhand, katten är fortfarande hårig men tovorna åker. Distanskam hade inte funkat alls, kräver blankare pälstyp än denna(gissar Maine Coon/Skogis, nåt). Småtovor vid öronen och jätteklumpar vid bakbenen är numera historia. Raka längs huden funkar fint, men är sällan nödvändigt.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
Pudelklippning?



Tyvärr fastnar hennes päls i trimmern, så jag kör med sax.

LimJans

  • Inlägg: 8905
    • Dalarna
Exets perser klipptes med trimmer hos frisören. Praktiskt men såg inte klokt ut. Minns att vi kom hem med henne efter en klippning och vår andra katt (korthårig av naturen) gick förbi, tvärnitade, gjorde en femöresvändning och satte sig på baken och bara  :o på den andra kissen.

Andromedae

  • Inlägg: 131
    • Dalarna
En lejonklippning ser inte tokig ut. Dvs hela kroppen är klippt men huvud, svans och ben lämnas.
Om katten är snäll går det nog att ta hjälp av ett trim, ring annars veterinär om det är så att katten måste få lugnande för att kunna rakas.
Där jag jobbar har vi en trimmare som kommer och hjälper oss med detta, vi sköter medicineringen och hon sköter klippningen.

 

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Jag är hund & kattfrisör med 15 år i yrket och detta är min erfarenhet.
-Det finns inga distanskammar som fungerar på kattpäls oavsett hur välskött och väl badad katten är.
- Kattpäls är väldigt fin och mjuk och ställer höga krav på att klippmaskinskäret är välslipat. Man kan ha tur när man köper en billig maskin men risken är stor att skäret bara tuggar och luggas istället för att klippa. Katter blir snabbt svårhanterliga om det gör ont  :-\
- Med en bra maskin och ett vasst skär kan man i bästa fall raka och lämna 5mm om katten inte är tovig. Finns det tovor så är det 1-3mm som gäller.
- Katter har väldigt tunn hud och smala och platta bröstvårtor (både honor och hanar).  Det är väldigt lätt att raka hål på kattens skinn eller raka av bröstvårtor på katten om man inte vet vad man gör, framförallt om katten är tovig. Armhålor, magen och bak i rumpan är högrisk områden och där tovar dom ofta mycket.
- Att raka ner en katt går inte att göra lika jämnt och snyggt som på en hund men om man rakar kroppen och handklipper övergångarna till huvud, ben och svans så ser det OK ut och när pälsen har vuxit 3-4 veckor så börjar den se ut som en korthårskatt.
- Katter tovar mest när dom fäller och är feta i pälsen. Man kan undvika tovbildning genom att bada och borsta igenom pälsen. Det kräver att man kan borsta och kamma ända in till huden och inte bara duttar på ytan (vanligt fel av djurägare)

Avslutningsvis så har vi en del kattkunder som rakas ner 2 ggr/år för att undvika tovor. Vi har också en del långhårskatter som kommer med 2-3 månaders mellanrum för bad och genomborstning. De katter som kommer så ofta klara som regel att ha en lång päls utan att tovas ihop även om ägaren är rätt slarvig med att kamma och borsta.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

719 gäster, 3 användare (1 dolda)
ÖsterFröken, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser