Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stoppa svärmning  (läst 669 gånger)

Pimpsten

  • Inlägg: 51
    • Västergötland
Stoppa svärmning
« skrivet: 03 jun-19 kl 13:37 »
Hej!
Dag 1:Hittade mitt samhälle överfullt med bin och massor med svärmceller.
Hittade tre först, flyttade med två till avläggare och rev den tredje. Hittade inte drottningen, kanske har de försökt svärma och förlorat henne eftersom hon var vingklippt.
Dag två:Hittade en av cellerna i avläggaren öppen (hon tutade rejält samma dag som jag gjorde avläggaren)
Dag tre:
Kollade i modersamhället igen för att spana efter ägg, yngel och märkt drottning. Hittade ytterligare två svärmceller varav en var öppen (snyggt uppskuren med lock) Alltså en ny drottning i modersamhället. Hittade inte märkt drottning men spätt yngel.
Tog ramen med svärmcellen och flyttade över till demokupa utan bin på för att inte riskera att den nya drottningen följde med.
Fyllde på både avläggare och demokupa med bin från skattlådan. Ca 3 dl till varje.

Nu till min fråga, kan man hoppas på att svärmlusten har avtagit nu så att de river eventuella drottningceller som jag inte hittat eller kan man förvänta sig att de kommer att släppa ut alla drottningar och svärma i flera omgångar?

De fick nya ramar istället för de jag plockade ur plus tre nya.


« Senast ändrad: 03 jun-19 kl 13:43 av Pimpsten »

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Stoppa svärmning
« Svar #1 skrivet: 03 jun-19 kl 14:07 »
Det går inte att säga, men man kan ju misstänka att svärmningslusten gått väldigt långt och då är den svår att bryta. Jag tycker att det låter som att du är försiktig med att minska på bimängden i samhället, det måste du göra rejält. En förstasvärm som går tar ju med hälften av bina, då behöver du ju minst ta det till avläggaren tänker jag. 3 dl är väldigt lite bin.
Du säger att du har spätt yngel, antar att du menar öppet. Isåfall kan de ju fortfarande göra fler svärmceller också.

Pimpsten

  • Inlägg: 51
    • Västergötland
SV: Stoppa svärmning
« Svar #2 skrivet: 03 jun-19 kl 14:39 »
Nu var jag lite otydlig.
Till avläggaren tog jag fem ramar fulla med bin och fyllde på med lite mer bin från skattlådan senare.

Ska bli intressant och se om jag har några bin kvar i modersamhället när jag kommer ut till bigården nästa gång.

 

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Stoppa svärmning
« Svar #3 skrivet: 03 jun-19 kl 16:09 »
Flytta hela skattlådan/ skattlådorna till avläggarna så blir ev svärm mindre.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 2 användare
Hokuspokus, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser