Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Målning med Tjära och linolja  (läst 1225 gånger)

Tinyliving

  • Inlägg: 88
    • Västergötland
Målning med Tjära och linolja
« skrivet: 14 mar-23 kl 11:26 »
Hej

Jag har tänkt måla vår husfasad som har timmerpanel med en "roslagsmahogny". Fast vår är tanken att innehålla ca 45% vardera av tjära och kallpressad kokt linolja  och resten pigment för att behålla den bruna färgen längre och ge lite mer UV-skydd.

Då jag inte vill tillsätta terpentin så funderar jag på om man skulle kunna lägga ett lager grundning med rå linolja för att den ska tränga in på djupet, för att sedan när den oxiderat måla med ovanstående roslagsmahogny.

Då borde jag få djupträngande egenskaper samt en hållbarare yta.
Vad tror ni om detta upplägg?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Målning med Tjära och linolja
« Svar #1 skrivet: 15 mar-23 kl 06:25 »
Vad har du emot terpentin?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Målning med Tjära och linolja
« Svar #2 skrivet: 15 mar-23 kl 16:11 »
Hej

Jag har tänkt måla vår husfasad som har timmerpanel med en "roslagsmahogny". Fast vår är tanken att innehålla ca 45% vardera av tjära och kallpressad kokt linolja  och resten pigment för att behålla den bruna färgen längre och ge lite mer UV-skydd.

Då jag inte vill tillsätta terpentin så funderar jag på om man skulle kunna lägga ett lager grundning med rå linolja för att den ska tränga in på djupet, för att sedan när den oxiderat måla med ovanstående roslagsmahogny.

Då borde jag få djupträngande egenskaper samt en hållbarare yta.
Vad tror ni om detta upplägg?

Nej, jag tror inte på det.

Träffade en person som hört om att linolja var bra för utomhus träytor, men infon han fått innefattade inte att terpentin skulle blandas i. Så han lade på ren linolja på stora laggårdsväggar. Linoljan gick aldrig in i träet, utan dunstade bort. Så när han träffade mig var hans åsikt att linolja på trä var bortkastat.

Förvisso lever vi ett fritt land, så det är var och en fritt att ge sig på att 'uppfinna hjulet igen' med förhoppningen att det den här gången skall bli ett 'bättre' hjul.

Själv väljer jag att betrakta 'förr-i-tiden' erfarenheter som giltiga. Man var inte dum i huvet förr i tiden, om man valde att blanda i terpentin i linoljan så var det utifrån en mångårig erfarenhet, ev flera generationer, att det blev bättre så.

torbjorn

  • Inlägg: 13762
    • Medelpad
SV: Målning med Tjära och linolja
« Svar #3 skrivet: 15 mar-23 kl 18:50 »
En annan sak som är värd att tänka på är att inträngningen blir bättre ju torrare träet är vid målningen. Oljan kan inte tränga in i porer som redan är upptagna av vatten. Så tänk på både årstid, väder och tid på dagen då det ska målas!

korren

  • Inlägg: 230
SV: Målning med Tjära och linolja
« Svar #4 skrivet: 15 mar-23 kl 19:50 »
Råd från Gysinge innan målning med linoljefärg så kanske inte exakt samma läge men..

https://kundo.se/org/gysinge/d/ra-linolja-istallet-for-kokt-innan-malning/


"Du har rätt gällande molekylstorleken och med rå linolja så behövs egentligen inget terpentin eftersom molekylkedjorna är så korta att oljan sugs in gott ändå. Men! Vid användning av rå linolja under vår färg riskerar du att skapa blåsbildning i färgen just pga av dessa skillnader. Vi är därför noga med att enbart rekommendera den kokta vid grundning."

malarmaster

  • Inlägg: 5263
    • Småland
SV: Målning med Tjära och linolja
« Svar #5 skrivet: 15 mar-23 kl 22:32 »
vid utomhusmålning med linolja gäller regeln måla mager till fet. Innersta lagret skall alltså vara magert. nästa lite fetare o yttersta fetast. Detta styr man med terpentin. Vill man ha rå linolja i innersta lagret funkar det också.
Då tillverkar man en halvolja,hälften linolja o hälften terpentin. Den blandningen används bara på trärent. Är det kvarsittande färg  t.ex efter skrapning körs istället en grundning med linoljefärg och 20% terpentin.
Skillnaden mellan rå o kokt är att den råa tränger in bättre i rent virke. Nackdel är att den bildar film om man lägger på flödigt och man får problem med vidhäftning i nästa lager. att det är flödigt ser man dagen efter då dessa partier blir glansiga. För att undvika det torkar man bort överflödet dvs det som inte trängt in i virket efter 4-6 timmar. Används istället kokt linolja i blandningen undviks detta problem men man får en något sämre inträngning. Nästa lager gör man av linoljefärg spädd med 20% terpentin,nästa lager med 10% och slutstrykningen med ospädd färg.  Ovanstående gäller vid linoljemålning.
I ditt fall funkar alltså en halvolja i botten med rå linolja om du ser upp med överskottet. Därefter en roslagsmahogny.  Att köra enbart rå linolja tror jag ger problem då den dels torkar väldigt långsamt samt lämnar en fet yta till nästa lager. Risken för blåsbildning ökar också kraftigt.
Dagens fabrikanter vill inte gärna prata om terpentin då de vill se linoljefärgen som en miljöfärg. Därför bortser de från gammal kunskap och hoppas att det håller ändå. Tyvärr ser jag numera relativt nymålade fasader målade enligt färgburksanvisningar som har problem. Ofta med krackeleringar och blåsbildningar då färglagren inte fäst mot varandra. Var o en får ju göra som man vill men jag med 40 års erfarenhet av linoljefärg lutar mig hellre mot de metoder jag lärt av de sista riktiga linoljefärgsproffsen som själva gick lärlingar när det bara fanns linoljefärg till fasader som skulle målas kulört. lutar mig också mot det bibliotek jag samlat med böcker från 1700-1800-tal som beskriver måleriteknik med linolja. Att det funkar bevisas av  att jag endast haft ett litet fåtal reklamationer under dessa 40 år ,då med olika orsaker som bakifrån kommande fukt,läckande rännor o rostiga plåtar som orsakat fuktproblem på fasadpartier.

fri

  • Inlägg: 2565
  • Fråga om du vill veta
    • Östergötland
SV: Målning med Tjära och linolja
« Svar #6 skrivet: 15 mar-23 kl 23:56 »
Linoljan gick aldrig in i träet, utan dunstade bort.
Otroligt, jag hävdar att linolja inte kan dunsta bort utan härdar/oxiderar vid kontakt med luft.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16985
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Målning med Tjära och linolja
« Svar #7 skrivet: 16 mar-23 kl 07:19 »
Otroligt, jag hävdar att linolja inte kan dunsta bort utan härdar/oxiderar vid kontakt med luft.
Jupp....
Så e det allt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5263
    • Småland
SV: Målning med Tjära och linolja
« Svar #8 skrivet: 16 mar-23 kl 09:01 »
Otroligt, jag hävdar att linolja inte kan dunsta bort utan härdar/oxiderar vid kontakt med luft.
Naturligtvis är det så. Och har det bara strukits på ett lager ren linolja utan spädning på rent virke så blir lagret tunt och UV-strålningen betar snabbt av ytan. Då kan man kanske tycka att det "dunstat"  bort .

Tinyliving

  • Inlägg: 88
    • Västergötland
SV: Målning med Tjära och linolja
« Svar #9 skrivet: 18 mar-23 kl 06:28 »
vid utomhusmålning med linolja gäller regeln måla mager till fet. Innersta lagret skall alltså vara magert. nästa lite fetare o yttersta fetast. Detta styr man med terpentin. Vill man ha rå linolja i innersta lagret funkar det också.
Då tillverkar man en halvolja,hälften linolja o hälften terpentin. Den blandningen används bara på trärent. Är det kvarsittande färg  t.ex efter skrapning körs istället en grundning med linoljefärg och 20% terpentin.
Skillnaden mellan rå o kokt är att den råa tränger in bättre i rent virke. Nackdel är att den bildar film om man lägger på flödigt och man får problem med vidhäftning i nästa lager. att det är flödigt ser man dagen efter då dessa partier blir glansiga. För att undvika det torkar man bort överflödet dvs det som inte trängt in i virket efter 4-6 timmar. Används istället kokt linolja i blandningen undviks detta problem men man får en något sämre inträngning. Nästa lager gör man av linoljefärg spädd med 20% terpentin,nästa lager med 10% och slutstrykningen med ospädd färg.  Ovanstående gäller vid linoljemålning.
I ditt fall funkar alltså en halvolja i botten med rå linolja om du ser upp med överskottet. Därefter en roslagsmahogny.  Att köra enbart rå linolja tror jag ger problem då den dels torkar väldigt långsamt samt lämnar en fet yta till nästa lager. Risken för blåsbildning ökar också kraftigt.
Dagens fabrikanter vill inte gärna prata om terpentin då de vill se linoljefärgen som en miljöfärg. Därför bortser de från gammal kunskap och hoppas att det håller ändå. Tyvärr ser jag numera relativt nymålade fasader målade enligt färgburksanvisningar som har problem. Ofta med krackeleringar och blåsbildningar då färglagren inte fäst mot varandra. Var o en får ju göra som man vill men jag med 40 års erfarenhet av linoljefärg lutar mig hellre mot de metoder jag lärt av de sista riktiga linoljefärgsproffsen som själva gick lärlingar när det bara fanns linoljefärg till fasader som skulle målas kulört. lutar mig också mot det bibliotek jag samlat med böcker från 1700-1800-tal som beskriver måleriteknik med linolja. Att det funkar bevisas av  att jag endast haft ett litet fåtal reklamationer under dessa 40 år ,då med olika orsaker som bakifrån kommande fukt,läckande rännor o rostiga plåtar som orsakat fuktproblem på fasadpartier.

Tack för ett väldigt utförligt svar. Det är lite så jag tänker ju. Frågan har jag även tagit upp med Ottossons men hon rekommenderade inte att måla med rå linolja under för att den skulle mätta underlaget och att roslagsmahognyn inte skulle få fäste. Jag tycker att det logiskt borde funka fint som du säger då den är magrare än roslagen. Men frågan är om det behövs ers?

Tinyliving

  • Inlägg: 88
    • Västergötland
SV: Målning med Tjära och linolja
« Svar #10 skrivet: 18 mar-23 kl 06:32 »
Vad har du emot terpentin?

Vet att det är en naturprodukt, men tror inte på att den behövs då det redan finns terpener i tjäran som är av god kvalitet. inte så trevlig heller.  målar såklart även på riktigt torr panel. Värmer upp blandningen något så blir det fint och lättflytande att måla med ändå.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14483
    • Östergötland
SV: Målning med Tjära och linolja
« Svar #11 skrivet: 18 mar-23 kl 12:10 »
Jag grundade en yta med rå linolja som sedan "blödde" när solen värmde på. Väntade ändå rätt länge innan jag lade på ytskiktet.

Gjorde väl säkert en del fel, men är lite skeptisk till rå olja sedan dess.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 3 användare (1 dolda)
Nataks, Svedjorna1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser