Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fylla på luft i hydropressen  (läst 86271 gånger)

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: fylla på luft i hydropressen
« Svar #40 skrivet: 29 mar-14 kl 09:15 »
Testade sist att först fylla på luft med öppen kran men då började det ju rinna i kranen igen- så då stängde jag kranen. Om jag nu testar med öppen kran hela tiden, har det då någon betydelse om inte allt vatten hinner ut, alltså först låter jag kranen sluta rinna, sen pumpar jag i luft och det börjar rinna igen- men tänk om det inte hinner bli helt tomt i rören när jag uppnått rätt tryck- har det någon betydelse?

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: fylla på luft i hydropressen
« Svar #41 skrivet: 29 mar-14 kl 09:37 »
Testade sist att först fylla på luft med öppen kran men då började det ju rinna i kranen igen- så då stängde jag kranen. Om jag nu testar med öppen kran hela tiden, har det då någon betydelse om inte allt vatten hinner ut, alltså först låter jag kranen sluta rinna, sen pumpar jag i luft och det börjar rinna igen- men tänk om det inte hinner bli helt tomt i rören när jag uppnått rätt tryck- har det någon betydelse?

Jag tycker du överkomplicerar det här lite. :D

Utan tryck i systemet (kökskran öppen, det rinner inte längre) ska du ha ett visst lufttryck i hydropressen. Exakt hur du pumpar eller när det rinner spelar ingen roll eftersom det är vilotrycket som är avgörande, men då ska systemet vara trycklöst (dvs rinner inte längre), annars riskerar du att få mätfel.

Det är ingen katastrof att inte ha exakt rätt tryck (så länge du inte pumpar in för högt tryck vill säga), du får bara lite för lite luft i ballongen så pumpen kommer gå oftare. Blir det väldigt lite luft i ballongen (typ i princip tomt) så kommer pumpen däremot gå väldigt ofta och då riskerar du att saker börjar gå sönder, vilket är därför det är lite dåligt om ballongen får punka.

Vilket påminner mig om att jag borde pumpa in luft i hydroforen. Hydroforen, till skillnad mot hydropressen, "läcker" alltid lite luft eftersom luften löser sig i vattnet och spolas bort. Det är därför tex husföretag gärna sätter in hydropresser, så slipper de att kunderna tycker att det blir för krångligt (för att man måste hålla reda på luftmängden själv).
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

 

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: fylla på luft i hydropressen
« Svar #42 skrivet: 30 mar-14 kl 19:03 »
 :-[ jo kanske lite. Har nu varit ute igen och fyllt på luft, men fattar inte det här med öppen kran. Testade nu att ha öppen kran- när det slutade att rinna började jag pumpa i luft i hydropressen- och då var det som högsta trycket i vattenkranen det bara sprutade ut vatten. Lät det göra så ett tag, men trycket i hydropressen kom inte upp- så tillslut stängde jag kranen och fick upp rätt tryck i hydropressen. Nu fungerar vattnet fint fint igen- få se hur länge. Det small dock till i hydropressen när vi satte igång vattenkranen  :o men pumpen går inte igång på efter 1 liter nu iallafall som den gjort sista veckan.
En fundering- hur länge ska en hydropress (ballong) hålla? Har det någon påverkan vad det är för vattenkvalite? Tänker vi har väldigt kalkrikt vatten....hur ofta pumpen går igång? Och storlek på hydropressen?

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: fylla på luft i hydropressen
« Svar #43 skrivet: 30 mar-14 kl 19:16 »
Blir nog att jag skaffar en 60 liters längre fram i år hur som- när jag tröttnar på att fylla på luft 1 gång i månaden :)
Men en fundering- jag ska ju inte behöva ändra tryckmätaren något. Men hur vet jag att det är rätt tryck i ballongen i den nya hydropressen- är det något jag måste ha koll på? Jag menar idag får jag ju inte pumpa i mer än 1,4 eftersom starttrycket är 1,6. Tänk om det är högre tryck i den nya stora hydropressen, eller lägre...

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: fylla på luft i hydropressen
« Svar #44 skrivet: 30 mar-14 kl 19:16 »
Ja, nere i brunnen har du en backventil, men den brukar man kalla 'bottenventil' för att undvika missförstånd.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: fylla på luft i hydropressen
« Svar #45 skrivet: 30 mar-14 kl 20:13 »
Att du behöver pumpa en gång i månaden och att det inte slutar komma vatten när du pumpar visar definitivt på att hydropressen är paj, ja. Bara att byta.

Enligt den rörmokare som bytte vår hydropress så är normal livslängd runt 10 år. Han rekommenderade å det bestämdaste att sätta in en hydrofor i stället just pga livslängden, så det blev så. Jag gillar saker som "aldrig" går sönder. ;)
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: fylla på luft i hydropressen
« Svar #46 skrivet: 30 mar-14 kl 20:24 »
jo håller den inte längre än en månad igen då är det ju något som är fel. Ska ju hålla ett år tycker jag åtminstone innan näst luftning. Men som sagt för 4 veckor sedan fyllde vi på sist och då funkade den fint i en två veckor innan vi märkte att den sakta började gå igång oftare och oftare och nu denna vecka räckte det att vi spolade en liter- få se vad som händer denna gång.
Hydrofor verkar vara gött att ha- jag gillar inte heller saker som går sönder och krånglar.

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: fylla på luft i hydropressen
« Svar #47 skrivet: 19 jul-14 kl 15:08 »
Funderar här- starttrycket kan de förändras? Har tidigare haft 1,6 i starttryck kollade nu- då gick pumpen igång på 1,8?
Sen återigen- efter sommaren kommer jag köpa en ny hydropress, 60 liters istället för den 15 liters jag har idag.
Behöver jag då ändra start/stopp trycket något eller är det bara att koppla på den? Den är förtryckt med 1,5 kg vilket inte säger mig något iofs.
Och vad exakt kommer bli skillnaden- kommer pumpen gå längre när den väl kommit igång, eller kommer mätaren gå långsammare ner till starttrycket? Tycker mätaren från start eller stopp kan väl inte gå saktare... förklara gärna
För den ska ju gå igång betydligt mycket mer sällan




Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: fylla på luft i hydropressen
« Svar #48 skrivet: 20 jul-14 kl 16:04 »
Vad är felet?
Pumpen går hela tiden- konstant på av på av.
Jag har stängt av huvudkranen och tömt vattnet i kranarna men det rinner zlut direkt- och hydropressen är tung och fortfarande fylld med vatten.
Trycket i blåsan är rätt när vattnet i kranen runnit ut. 1,4 alltså 90% av starttrycket.

Det läcker dessutom vatten någonstans- är det från pumpen???? Blött på golvet där pumpen står...
Är det blåsan som gått?
Kan jag köra med trasig blåsa i två-tre veckor tills jag får en på frakt?


Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: fylla på luft i hydropressen
« Svar #49 skrivet: 20 jul-14 kl 16:25 »
Kan tillägga att när jag spolar i kranen närmast pumpen- i stallet. Så går pumpen igång snabbt och sedan går den och går och går och går tills jag stänger av kranen...
Förstår inte varför vi har sådana problem med vattnet.. det är tredje hydropressen nu på 7 år!!!!

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: fylla på luft i hydropressen
« Svar #50 skrivet: 20 jul-14 kl 18:48 »
Blåsan har säkert gått sönder- men det jag tycker är konstigt är:
1) ska kompressorn då visa att det är fullt tryck i hydropressen?
2) det pyser varken luft eller kommer vatten ur ventilen på hydropressen
3) Hydropressen är full med vatten- men inget vatten kommer ut ur kärlet när jag testade att fylla på med luft med öppen kran...

Återigen- kan inte få tag på en hydropress ikväll. Kanske om en vecka- kanske imorgon om jag har tur om butiken i staden jag bor närmast kan ha en hemma. Vad kan konsekvensen av att köra på med trasig blåsa bli?

Vattnet som jag hittat på golvet- det är vatten på varenda rör och pump och överallt. Verkar bara vara kondens....som droppat ner på golvet.


Anders Arlberg

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: fylla på luft i hydropressen
« Svar #51 skrivet: 27 jun-18 kl 08:57 »
http://gothes.com/sanitet/tips/



SÅ HÄR GÖR DU FÖR ATT KOLLA/ KORRIGERA LUFTTRYCKET I GUMMIBLÅSAN I EN HYDROPRESS

SYMPTOM: Vattenflödet från en kran varierar med samma (korta) periode som pumpens till-/frånslagscyklus.

PROBLEMBESKRIVNING: Att korrigera lufttrycket i hydropressens  kan løsa problemet med att vattenstrålen från kranen ”pulserar” i takt med vattenpumpens tillslag och frånslag. Typiskt för detta problemet är att vattenflödet från en kran varierar med samma periode som pumpens till-/frånslagscyklus, och denna tidsperioden kan vara så liten som ned mot 2-5 sekunder. Detta är extremt oönskat för pumpens livslängd, den slits vesentligt snabbare med slika arbetsförhållanden. Den jobbar helt enkelt ihjel sig genom att starta/ stoppa ett mycket högt antal gångar. Bara vid att tappa en halv liter vatten, kan pumpen starta/stoppa tre-fyra gångar. Hydropressens gummiblåsa måste då pumpas upp igen (den har sannolikt läckt luft eller rentav spruckit om den är riktigt gammal).

LÖSNING:
•   LÄS AV TILLSLAGSTRYCKET FÖR PUMPEN!
o   Tillslagstrycket (det tryck där pumpen startar igen) är det vattentryck vid vilket pumpen startar att pumpa in vatten i hydropressen när vattentrycket har fallit på grund av att vatten har förbrukats/ tappats ur.
•   STÄNG AV STRÖMMEN TILL PUMPEN.
o   Under hele denna övningen skall pumpen inte gå igång, och skall därför vara strömlös.
•   TÖM HYDROPRESSENS TANK FULLSTÄNDIGT FÖR VATTEN
o   Detta är viktigt för att kunne göra korrekta mätning och korrektioner av lufttrycket.
o   Öppna en kran som finns på ett lägre nivå än hydropressens bottenpunkt.
o   Kranen kan vara direkt under hydropress-tanken någonstans, eller inne i huset. Låt den stå öppen tills hydropressens tank är tom för vatten. Finns ingen slik kran, kan man tömma hydropressens tank vid att avmontera matningsslangen för vatten, i botten av hydropressens tank.
o   Det räcker alltså inte att öppna en kran i huset, om hydropressens bottenpunkt finns placerad på ett lägre nivå än kranen. Tanken måste tömmas totalt för vatten. Hydropressens tank skall inte ha ståande vatten i tanken.
•   MÄTA OCH EVT. KORRIGERA LUFTTRYCKET I GUMMIBLÅSAN:
o   När vattnet slutat rinna och hydropressens tank är totalt tom för vatten, kontrollerar du lufttrycket i gummiblåsan med hjälp av en lufttrycksmätare (som när man kollar lufttryck i däck, gärna en digital mätare – de är enklare att avlesa noga). Det vanligaste är, att det sitter en ventiltype som kallas ”bilventil” på hydropressen, man kan använda en vanlig manuell luftpump som man får köpt till att pumpa upp bildäck, eller en luftkompressor med en manometerpistol.
o   Det är viktigt att tanken är tömd för vatten av två grundar:
   Mätningar och korrektioner av gummiblåsans tryck blir inte korrekta om tanken inte är tom.
   Det kan vara svårt att i det hela taget få pumpat in luft i hydropressens gummiblåsa, om det finns vatten i hydropressens tank.
o   Gummiblåsans lufttryck skall vid tom tank vara 90% av tillslagstrycket  (Ca 1.8 bar (kg) brukar vara gångbart om man ej vill räkna.)
•   Avviker trycket ”för mycket”, pumpa i luft med hjälp av en kompressor eller en manuell pump, tills lämpligt lufttryck erhållits enligt punkt ovan. Vid manuell pumpning kan det ta en bra stund att komma dit.
•   Pumpar du in för mycket luft, kan luft tappas ur hydropressens gummiblåsa genom att trycka in den lilla centerpinnen i ventilen.  Kolla lufttrycket etter varje justering, vare sig om du pumpar upp eller tappar ur luft.
•   NÄR HYDROPRESSENS GUMMIBLÅSA HAR KORREKT LUFTTRYCK:
o   Stäng kranen som stod öppen och starta pumpen igen.
o   Vattnet skall nu kunne tappas från en kran, utan att vattenflödet ”pulserar” i takt med pumpens tillslag/ frånslag.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser