Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skinnägg  (läst 1191 gånger)

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
Skinnägg
« skrivet: 09 apr-19 kl 12:35 »
Hej
Har problem med en lite äldre höna som lägger skinnägg, i höstas innan ruggning så började skalen bli lite tunnare än tidigare och när det var dags att komma igång nu på våren blir det bara kladd av allt
Hönan är några år gammal och verkar allmänt se ut att må bra, fjädrar och kam har fått riktigt fin färg efter ruggningen, igen lös avföring eller liknande så jag misstänker inte äggledarinflamation.
De kom ca 3-4 skinnägg sen har det inte kommit något mer alls
Kan det vara åldern som gör det? Vet inte hur gammal den är och de visste inte hon jag fick den av heller, en gissning är att den är äldre än 4 år, det är en korsning av silverudds blå och kopparmaran

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Skinnägg
« Svar #1 skrivet: 09 apr-19 kl 15:18 »
Ger du dina höns snäckskal? Låter som kalkbrist.

 

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Skinnägg
« Svar #2 skrivet: 09 apr-19 kl 15:52 »
Ger du dina höns snäckskal? Låter som kalkbrist.

Yes de har fri tillgång till det både som rent snäckskal och i värpfoder
Övriga 13 hönor har inga problem men de andra är bara ca 1 år gamla

Jag ska testa med att ge dem beg äggskal och se om de gör skillnad, kan ju även hjälpa nu när de får gå ute och käka gräs osv istället för vinterhägnaden
« Senast ändrad: 09 apr-19 kl 19:20 av Pumba »

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Skinnägg
« Svar #3 skrivet: 14 apr-19 kl 19:24 »
Nu har hon kommit igång igen med att lägga skinnägg, verkar dock som hon käkar upp det som blir lika fort.

Är det vanliga veterinären man ringer för att få antibiotika eller är det någon speciell man ska vända sig till?

Hon hade väldigt häftig äggfärg så vill ju gärna ge det ett försök att ordna till sig innan de blir yxan.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Skinnägg
« Svar #4 skrivet: 27 apr-19 kl 21:17 »
Efter lite mer undersökning så börjar jag bli tveksam till att det är skinnägg, det lutar snarare så åt att det är den jäkla hönan som käkar upp sina egna ägg, det som jag mest är fundersam över är att jag har försvinningsreden så man ka ju tycka att den borde misslyckas någon gång med att få sönder ägget innan de rullar iväg.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Skinnägg
« Svar #5 skrivet: 29 apr-19 kl 09:10 »
Om hönsen äter sina egna ägg så finns det lite olika knep:
Blås ut ett ägg med starkt skal, fyll det med något starkt, tabasco, eller liknande.
Alternativt är att fylla med gips, då får de inte sönder ägget och ibland kan detta bryta deras ovana.
Du ger de ju riktigt värpfoder så det borde ju inte vara någon brist...låter du dem gå ut och beta så får de ju allt vad de behöver.

Lycka till.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 2 användare (1 dolda)
Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser