Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gengas?  (läst 5358 gånger)

sniffinclose

  • Inlägg: 41
  • -Va, har jag sagt det??!!
    • -
    • leoprodukt
Gengas?
« skrivet: 05 sep-04 kl 23:47 »
För tusan - jag vill konvertera min folkabuss till nåt som inte kostar så förbannat( eftersom jag numera blir tvungen att pendla in till stan). Finns det utvecklingar av den gamla gengastekniken?
Jag tror mig nämligen kunna bygga istort sett vad som helst så jag skulle vilja se utvecklingspotencialen.

//jonas
« Senast ändrad: 10 apr-05 kl 10:05 av admin »
Den glade timmermannen!

deepdiver

  • Gäst
Re:Gengas?
« Svar #1 skrivet: 05 jan-05 kl 19:08 »
« Senast ändrad: 10 apr-05 kl 10:05 av admin »

GengasWerner

  • Gäst
Re:Gengas?
« Svar #2 skrivet: 11 apr-05 kl 00:17 »
www.gengas.tk ska lägga ut mycket på denna sida inom kort! ska kunna beställa mått för byggnationer mm!
Jag och Tarsta-Lasse har kan man säga bytt mycket erfarenheter vad gäller gengas! www.gengas.nu kan man få mycket insperation ifrån! du kan också höra av dig till mig personligen i gengasfrågan! Den som är intresserad får gärna ringa mig 0703765749 eller 0703374433 Mail : gengaswerner@telia.com

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Gengas?
« Svar #3 skrivet: 24 sep-05 kl 12:09 »
Schjyssta grejor, ni eldar väl uppifrån?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Gengas?
« Svar #4 skrivet: 17 jul-08 kl 17:33 »
Såg ett avsnitt av Planet Mechanics där dom konverterade en pickup till gengasdrift med hjälp av lite skrotdelar och en influgen expert från http://www.gengas.se/

Mycket inspirerande!

Här kan ev. intresserade beställa programmet för en överkomlig penning.

"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Re:Gengas?
« Svar #5 skrivet: 17 jul-08 kl 23:33 »
Schjyssta grejor, ni eldar väl uppifrån?

Nja, alla "normala" gasgeneratorer bygger på s k nedåtriktad förgasning (kallas omvänd förbränning i gamla böcker), dvs att gasen går nedåt genom härden (samma princip som på försvarets gamla tältkaminer m/44).
Det är enda sättet att säkert få tjärfri gas, annars kommer ju den varma gasen att passera okolad ved och få med sig tjära därifrån.
Och tjära i gasen är inte alls önskvärt - den kletar igen filter, spjäll mm, kan limma fast motorns ventiler i ventilstyrningarna osv.

Uppåtriktad förgasning (direkt förbränning) användes i de s k suggasgeneratorer för stenkolsdrift som byggdes för stationära anläggningar runt förra sekelskiftet. Sådana gasgeneratorer har förekommit senare också där man inte behöver tjärfri gas, t ex för gaseldade ugnar på järnverk och glasbruk. Men de är inget att ens fundera på om det gäller att elda med ved och driva en kolvmotor på gasen.

Kort och gott: man fyller på bränsle upptill i gasgeneratorn, men tänder genom ett luftintag eller liknande i höjd med härden, ganska långt ner på sidan av den.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Gengas?
« Svar #6 skrivet: 18 jul-08 kl 17:36 »
Vi pratar kanske om samma sak?

"Denna process tvingas fram på ett fördelaktigt sätt genom att man satt munstycken i en ring i botten på en "tunna" och ett förträngt hål nedåt under dessa. Det brinner nedåt genom hålet. Man tänder pyrolysen som regel genom munstyckena med hjälp av ex,vis en lunta/ett papper som tänds samtidigt som en fläkt drar luft genom aggregatet. Under det förträngda hålet har man ett utrymme som är helt tätt så ingen luft kan tränga in mer än genom själva pyrolysen ovanför hålet. I detta utrymme finns det kol (grillkol) som bildas hela tiden och faller igenom hålet i samma takt som det går åt/förbränns och blir gas."

http://www.gengas.se/frågor_och_svar.htm#vem

Lite video:
http://www.truveo.com/search.php?query=tag%3A%22gengas%22&results=15&page=1&view=basic

Gengascykel
« Senast ändrad: 18 jul-08 kl 18:03 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

skalleperbowlhead

  • Inlägg: 27
  • galen skrotnisse som gillar att bygga prylar
    • Närke
SV: Gengas?
« Svar #7 skrivet: 17 nov-16 kl 22:55 »
kommer mkt snart börja bygga gengasbil igen(jag som är tarstalasse) kan lägga upp lite bilder om ni vill under byggets gång..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 1 användare
skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser