Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rasstandard Hedemora om Benbefjädring  (läst 11207 gånger)

HøneLine

  • Inlägg: 539
    • Värmland
    • Marion's hjemmeside
Rasstandard Hedemora om Benbefjädring
« skrivet: 23 feb-07 kl 15:26 »
Har Hedemora selv og har lest det jeg har kommet over om rasen, men her inne har jeg lest om noe nytt....
Benbefjädrade Hedemora??? Er de renraset da? Det er jo ikke noe som er standar for denne rasen...... Eller er jeg helt på bærtur??? ???
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Hovnoret

  • Inlägg: 176
  • Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
SV: Rasstandard Hedemora om Benbefjädring
« Svar #1 skrivet: 12 dec-09 kl 12:54 »
Hej.
Har genbank på just Hedemora och vår nuvarande tupp har benbefjädring. Detta är då på samma sätt som ullighet ett drag som inte ska förstärkas (men är helt okej att ha) så nästa tupp bör inte ha benbefjädring. Med andra ord ska lägga store vikt på beteendet samt hälsan på djuren än det yttre (så som färg,ullighet,benbefjädring, mm ) om man har genbank. MEN man ska vara vaksam / förnuftig när det gäller de avvikelser som finns dokumenterade inom rasen. Så har jag fattat det hela i alla fall, rätta mig om jag har fel  ;)  .

Siggesmilfink

  • Inlägg: 110
    • Närke
SV: Rasstandard Hedemora om Benbefjädring
« Svar #2 skrivet: 04 sep-10 kl 11:49 »
Min tupp har fjädrar på benen och en annan hedemoratupp jag såg hade inte det. är min en blandning då kanske?

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Rasstandard Hedemora om Benbefjädring
« Svar #3 skrivet: 04 sep-10 kl 11:52 »
Min tupp har fjädrar på benen och en annan hedemoratupp jag såg hade inte det. är min en blandning då kanske?
Taget från kackel.se
Det finns blå, svarta (ofta med inslag av annan färg i hals- och sadelfjädrar), vita eller nästan vita samt mindre frekvent vild- och vetefärgade. Djuren har en karaktäristisk mycket tät och dunrik fjäderdräkt. Bidunet (bifjädern) som sitter på insidan av kroppsfjädrarna är välutvecklad. Det tyder på lång anpassning till ett kallt klimat. Fjädrarna på en del är av ullig struktur. Ullhönsens fjäderfan saknar hakar som binder ihop det, ungefär som hos silkeshöns. Benen kan vara släta eller lätt befjädrade. Flertåighet kan förekomma. Inslag av svart färg i kam, slör och ansikte är vanligt.Vikt höna 1,5-2 kg, tupp 2-2,5 kg.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Rasstandard Hedemora om Benbefjädring
« Svar #4 skrivet: 05 sep-10 kl 13:36 »
Om det är en blandning eller inte kan jag inte svara på bara med hjälp av en bild. Den lätta benbefjädringen finns hos många rasrena hedemorahöns, så det är i alla fall inget tecken på sentida inkorsning.

Det är helt upp till dig om du vill avla på en sådan tupp eller inte! Det beror på om du i framtiden vill ha fler benbefjädrade höns eller färre. Om Lycka vill ha sina "barbenta", så är det upp till henne.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Rasstandard Hedemora om Benbefjädring
« Svar #5 skrivet: 05 sep-10 kl 15:46 »
ja som icke genbank så kan man välja färg m.m. vad man vill avla på.
Vet de i genbank som också väljer bort tuppar med "fludder" på benen. ;)
Hedemorahöns

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Rasstandard Hedemora om Benbefjädring
« Svar #6 skrivet: 05 sep-10 kl 17:00 »
Jo, det är upp till dom också!

Det är dock inte meningen att man inom genbankerna för de olika lantraserna ska renavla anlag för en viss fjäderfärg/teckning, tofsighet, ullighet, benbefjädring eller andra dokumenterade och från normalgenerna avvikande anlag. Variation ses där i princip som något positivt - inte negativt. 

Vad som sker utanför genbankerna spelar inte någon som helst roll. Det är inte där som lantraserna bevaras.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Rasstandard Hedemora om Benbefjädring
« Svar #7 skrivet: 05 sep-10 kl 17:20 »
Det efterlevs inte.
Tänker inte starta en debatt. :-X
Hedemorahöns

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Rasstandard Hedemora om Benbefjädring
« Svar #8 skrivet: 06 sep-10 kl 02:37 »
Jag skrev att det inte är meningen. Om någon eller några av de ca 800 genbanksbesättningarna som finns i dag inte följer målsättningen och i hemlighet håller på med att renavla vissa yttre egenskaper, så är det i och för sig beklagligt, men jag tror inte det gör någon större skada på lantraserna i sin helhet, eftersom de allra flesta har rent mjöl i påsen och följer målsättningen. Jag är dock inte på något sätt förvånad att det finns undantag. Många är fixerade vid ett rasbegrepp där alla individer i en ras måste se likadana ut.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Siggesmilfink

  • Inlägg: 110
    • Närke
SV: Rasstandard Hedemora om Benbefjädring
« Svar #9 skrivet: 06 sep-10 kl 17:14 »
jag har 4 kycklingar en av dom har fjädrar på benen, eller 2 är det men den ena har typ 2 fjun. det är den vita tuppen som är fadern. (min enda tupp)

Majasmamma

  • Inlägg: 276
    • Gästrikland
SV: Rasstandard Hedemora om Benbefjädring
« Svar #10 skrivet: 27 maj-11 kl 10:11 »
Har just fått fram 3 nya kycklingar  ;D ;D ;D ;D
Undrar nu bara om Hedemorahöns kan ha fjädrar på benen  ???

Om inte har det blivit en liten miss  ;)
Vill man så kan man ;P

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Rasstandard Hedemora om Benbefjädring
« Svar #11 skrivet: 27 maj-11 kl 10:53 »
Hedemora kan ha benbefjädring. Anlaget är väldigt starkt och har man det på tex sin tupp brukar de flesta kycklingar få det.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Rasstandard Hedemora om Benbefjädring
« Svar #12 skrivet: 04 jun-11 kl 07:30 »
Förr om åren har jag alltid fått ngn kyckling med "hår" på benen.
TROTS att jag aldrig aldrig haft en benbefjädrad tupp.
I år har bara en kull har ingen.
Som ovan, behåller aldrig en tupp med fludder på benen.
« Senast ändrad: 04 jun-11 kl 07:32 av Lycka »
Hedemorahöns

Amanda

  • Inlägg: 444
  • Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
SV: Rasstandard Hedemora om Benbefjädring
« Svar #13 skrivet: 05 jun-11 kl 23:11 »
I min begynnelse med höns var min allra första Hedemoratupp fullfjösad på benen. Han hette Teodor och var bara sååå vacker :)
Honom hade jag alltid drömt om!!! Han var en gudomligt trevlig kille och snygg i färg & form dessutom - en riktig "påsktupp"... så som jag såklart trodde alla tuppar skulle se ut.

Nackdelen med hans fjösiga ben var den, att så gott som alla avkommor också fick befjädrade benen. Det är kul att ha någon sådan höna, men jag vill inte ha det på alla. Svårare hålla rena fötter + att det ibland blev skador som blödde när fjädrarna vek sig bakåt.

Men - som det tidigare sagts här i tråden - det är en smaksak för var och en ;) Jag tyckte iaf att det var 'gulligt' på Teodor :)

Ha det gott i sommarvärmen!

Hälsar Amanda
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Dottfarm

  • Inlägg: 62
    • Norrbotten
    • Dorrfarm
SV: Rasstandard Hedemora om Benbefjädring
« Svar #14 skrivet: 29 jun-12 kl 14:39 »
hejsan hejsan!
Har ett gäng hedemora,3 tuppar i olika åldrar och 4st hönor. Samt ca 12 kycklingar, där av 3 av dem kycklingarna har jag köpt nyligen.

Till problemet:
De 3 små kycklingarna jag köpt, så har 2 lätt befjädrade ben.. De är väl inte renrasiga? har aldrig haft med ben befjädring i så fall på Hedemora. Vill inte ha blandraser så det att sälja dem om de inte är rena! Så vad tror ni?

Någon med erfarenhet?

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Rasstandard Hedemora om Benbefjädring
« Svar #15 skrivet: 29 jun-12 kl 15:09 »
De kan visst vara renrasiga.

Citera
Benen kan vara släta eller lätt befjädrade.


http://www.kackel.se/lantras_hons.html
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Rasstandard Hedemora om Benbefjädring
« Svar #16 skrivet: 29 jun-12 kl 15:19 »
Ser mer och mer att många hedemora har fjädrar/dun på benen.
Avlar aldrig på dessa, vill iinte ha det på mina .
Att man ser så många bilder numera beror på
att hedemoran är mer än populär.
Hedemorahöns

Tilda-Hilda

  • Inlägg: 202
  • Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
SV: Rasstandard Hedemora om Benbefjädring
« Svar #17 skrivet: 13 aug-12 kl 18:35 »
Kläckte fram ett gäng ägg för 5 veckor sedan med både Hedemora och Dv. Kochin, renrasiga trodde jag.. Men den här rackaren förbryllar mig.. Den ser inte ut som Dv.Kochina alls, men har lite fjädrar på benen! och är det en tupp eller höna???
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Rasstandard Hedemora om Benbefjädring
« Svar #18 skrivet: 13 aug-12 kl 18:59 »
Ser ut som en hedemora.
Hedemorahöns

Tilda-Hilda

  • Inlägg: 202
  • Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
SV: Rasstandard Hedemora om Benbefjädring
« Svar #19 skrivet: 13 aug-12 kl 19:36 »
Det borde vara en Hedemora men har de fjädrar på benen ibland också?? och nog är den en tupp eller? Hade önskat att det var en höna :(
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser