Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  avlopp  (läst 4613 gånger)

Anliöj

  • Inlägg: 12
avlopp
« skrivet: 02 aug-09 kl 21:51 »
Ni som finns på den här sidan verkar tycka att livet och jorden är viktiga värden. Tänk då också på hur avloppet ser ut. Trekammarbrunnar spyr ut kväve och fosfor till våra vatten. Jag har hittat ett alterantiv på www.nuvaren.se. Biologiskt avlopp utan kemikalier eller filter.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: avlopp
« Svar #1 skrivet: 02 aug-09 kl 23:27 »
Törs man gissa utifrån din mailadress, repa@telia.com, att du är samme Jiri Repa som säljer mackapären, och att detta således är en annons?

Anliöj

  • Inlägg: 12
SV: avlopp
« Svar #2 skrivet: 03 aug-09 kl 19:56 »
Rätt till viss del. Mailadressen är dock min och jag arbetar som lärare och har inget med "mackapären" att göra! Uppfattade det inte som en annons utan som info till ett alternativ. Ursäkta!

högbergarn

  • Inlägg: 3
SV: avlopp
« Svar #3 skrivet: 05 aug-09 kl 12:42 »
Någon som vet om detta funkar & är godkänt av kommunerna.
Själv så köpte vi ett hus med enbart trekammarbrunn. Skulle en sådan lösning vara godkänd istället för en filtrationsbädd?
Huset är så placerat att avloppsrören är grävda ut på en åker & rinner sedan ut i ett dike ca 150m från brunnen. Vet inte hur
jag ska kunna bygga en bädd då huset står så nära åkerskanten att enda möjligheten är att gräva på åkern & det kan nog bli svårt då denna ej
är min. Men med detta lilla reningsverk så skulle jag få plats på min mark.
Är det dyrt att ha ett reningsverk?
Kan man få dispens från att ha filtrationsbädd om det inte finns plats att göra en?

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: avlopp
« Svar #4 skrivet: 05 aug-09 kl 12:57 »