Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pool utan kemikalier?!  (läst 12724 gånger)

annam

  • Inlägg: 39
    • Gotland
    • Lausarve Gård
Pool utan kemikalier?!
« skrivet: 17 jun-14 kl 13:51 »
Hej!

Vi spontanköpte en billig plastpool (2500 l) och en pump med filter på Rusta. Men kemikalierna skippade vi. Känns inte alls rätt att hälla ut kemikalier i trädgården! Dessutom var de dyrare än pool och pump tillsammans...

Funderar på att göra någon slags sand- och växtfilterrening i en tunna eller liknande som vattnet pumpas upp i och filtreras igenom ner i poolen igen. Någon som provat något liknande? Blir det alger och bakterietillväxt på botten/väggar ändå?
Vi driver en småskalig, ekologisk gård i Gammelgarn på Gotland där vi har Finullsfår, Gotlandshöns, Fjällkor, Linderödssvin, fyra hästar, Gotlandskaniner, katter, några bisamhällen och grönsaksodling till hushållet.

Besök oss på lausarve.se

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Pool utan kemikalier?!
« Svar #1 skrivet: 17 jun-14 kl 14:21 »
Det blir alger och annat i allt stillastående vatten, mer om de får sol, så det är nog bra att täcka över den när den inte används och byta vatten ofta, man kan nog gnugga ner algerna med en bra borste i samband med tömning och avspolning. Går de inte bort får man kanske ta till ljummet vatten med lite diskmedel i och torka/skrubba bort dem med.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

annam

  • Inlägg: 39
    • Gotland
    • Lausarve Gård
SV: Pool utan kemikalier?!
« Svar #2 skrivet: 17 jun-14 kl 14:34 »
Solen var en bra aspekt! Täcka över går ju.

Får väl se hur det går, 2500 l är ju en ansenlig mängd att byta ut även om det går att vattna med...
Vi driver en småskalig, ekologisk gård i Gammelgarn på Gotland där vi har Finullsfår, Gotlandshöns, Fjällkor, Linderödssvin, fyra hästar, Gotlandskaniner, katter, några bisamhällen och grönsaksodling till hushållet.

Besök oss på lausarve.se

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Pool utan kemikalier?!
« Svar #3 skrivet: 17 jun-14 kl 14:43 »
Solen var en bra aspekt! Täcka över går ju.

Får väl se hur det går, 2500 l är ju en ansenlig mängd att byta ut även om det går att vattna med...
;D ja du får hoppas på en solig sommar så blir det mycket badande och mycket vattnande  :)
Kom på en annan sak som är rätt viktig och det är att ha en balja med rent vatten jämte poolen som man sköljer av fötterna i innan man kliver i badet, det blir betydligt mindre städande om man gör så  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Pool utan kemikalier?!
« Svar #4 skrivet: 17 jun-14 kl 14:59 »
En fördel med att skippa reningen är ju att man efterhand kan öva att gå på vattnet!

annam

  • Inlägg: 39
    • Gotland
    • Lausarve Gård
SV: Pool utan kemikalier?!
« Svar #5 skrivet: 17 jun-14 kl 15:21 »
Balja får det bli och någorlunda rena badare. Får väl se hur växtfiltret funkar sen :D

Byter nog vattnet innan det går att gå på... Tillsats av kemikalier och rening vill jag dock inte sätta likhetstecken mellan ;)
Vi driver en småskalig, ekologisk gård i Gammelgarn på Gotland där vi har Finullsfår, Gotlandshöns, Fjällkor, Linderödssvin, fyra hästar, Gotlandskaniner, katter, några bisamhällen och grönsaksodling till hushållet.

Besök oss på lausarve.se

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Pool utan kemikalier?!
« Svar #6 skrivet: 17 jun-14 kl 15:38 »
En fördel med att skippa reningen är ju att man efterhand kan öva att gå på vattnet!
Hellre bada i vatten med lite alger och naturliga påväxter än i en pöl som är ren och fin och mättad med gifter  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Pool utan kemikalier?!
« Svar #7 skrivet: 17 jun-14 kl 17:41 »
Mängden alger beror på näringsinnehållet i vattnet och mängden sol, inte om det är stillastående. Lite kemikalier kan dock vara bra för att motverka en del skadliga organismer. Att lufta vattnet kan ersätta rätt mycket kemikalier.

Är det grönt är det nog friskt. Det är när det blir dåligt med syre de giftiga cyanobakterna kommer...

Här har vi 7 000 liter grönt poolvatten ;D

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Pool utan kemikalier?!
« Svar #8 skrivet: 17 jun-14 kl 17:45 »
...
Att lufta vattnet kan ersätta rätt mycket kemikalier.
...

Gör det stor skillnad? Isf. är det ju bara att ha en fontänpump igång. Rofyllt med lite porlande i trädgården också...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Pool utan kemikalier?!
« Svar #9 skrivet: 17 jun-14 kl 19:02 »
Att koppla ihop poolen med en konstgjord bäck med lite luftande överfall gör mycket för vattnet, men algerna behöver skördas för att få bort näringen ur vattnet. Backspolningsbart sandfilter är nog det vanligaste. De fungerar bra. Här har det inte kommit så långt. Jag klorerar lite svagt och tar bort alger som klumpar ihop sig och faller till botten. Ungarna bryr sig inte, och de tar inte mer skada av att bada i poolen än i en näringsrik sjö. Jag hade ett hemmabyggt sandfilter förra året, men det var lite meckigt att rengöra. I år kommer jag att testa ett 10µm nylonnät, det avskiljer algerna. Skall bara fixa det med automatisk rengöring eftersom det sätter igen snabbt.

Förra året fällde jag föroreningarna batchvis ett par gånger för att få ett klart vatten. Använde samma kemikalier som används i dricksvattenrening i kommunala vattenverk. Det gick väldigt bra. Men efter första reningen så tog det bara ett par veckor innan det var klart grönt igen. Jag funderade på varför, eftersom jag fällt så gott som all fosfor. Men svaret kom rätt snart när femåringen tyckte att sexåringen tog för lång tid på sig när han gick ur poolen för att kissa "-Jag kissar i poolen :)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Pool utan kemikalier?!
« Svar #10 skrivet: 17 jun-14 kl 19:12 »
Att koppla ihop poolen med en konstgjord bäck med lite luftande överfall gör mycket för vattnet, men algerna behöver skördas för att få bort näringen ur vattnet. Backspolningsbart sandfilter är nog det vanligaste. De fungerar bra. Här har det inte kommit så långt. Jag klorerar lite svagt och tar bort alger som klumpar ihop sig och faller till botten. Ungarna bryr sig inte, och de tar inte mer skada av att bada i poolen än i en näringsrik sjö. Jag hade ett hemmabyggt sandfilter förra året, men det var lite meckigt att rengöra. I år kommer jag att testa ett 10µm nylonnät, det avskiljer algerna. Skall bara fixa det med automatisk rengöring eftersom det sätter igen snabbt.

Förra året fällde jag föroreningarna batchvis ett par gånger för att få ett klart vatten. Använde samma kemikalier som används i dricksvattenrening i kommunala vattenverk. Det gick väldigt bra. Men efter första reningen så tog det bara ett par veckor innan det var klart grönt igen. Jag funderade på varför, eftersom jag fällt så gott som all fosfor. Men svaret kom rätt snart när femåringen tyckte att sexåringen tog för lång tid på sig när han gick ur poolen för att kissa "-Jag kissar i poolen :)"
;D Vanlig dammpump brukar ha filter som samlar upp en del alger så om man gör ett litet fall eller en fontän med vanlig illig dammpump så luftar man samtidigt? Fast man får nog göra rent filtret väldigt ofta.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Pool utan kemikalier?!
« Svar #11 skrivet: 17 jun-14 kl 21:34 »
De frisvävande algerna är väldigt små, så man behöver ett riktigt finmaskigt nät eller ett sandfilter. Dammpumparna har nog betydligt större maskor, annars skulle det nog ta stopp efter 10-20 liter.

bokeliden

  • Inlägg: 217
    • Västergötland
SV: Pool utan kemikalier?!
« Svar #12 skrivet: 17 jun-14 kl 21:44 »
Jag funderade i liknande banor för några år sen (men har nu grävt en sjö istället) Det finns en saltvattenrenare, man häller typ salt i en behållare som vattnet strömmar genom, salt är ju natrium och klor, jag är ingen kemist men googla saltvattenpool så hittar du säkert finurliga lösningar
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Pool utan kemikalier?!
« Svar #13 skrivet: 17 jun-14 kl 22:03 »
När man har saltare vatten får man andra alger och slipper vissa otrevliga mikroorganismer. En del tycker att det är skönare att bada i brackvatten.

Men jag vill kunna vattna med poolvattnet, och salt är ingen höjdare för växterna.

Kul med sjö, hade de planerna en gång i tiden, men har inte mark till det längre. Men till nästa år får det bli en djupare pool, för ungarna utvecklas hela tiden. Den här köpte jag nog för 8 år sedan, billigt på Rusta tror jag, och hade bara någon decimeter vatten i den första året. Förra året fylldes den ända upp, och i år grävde jag en grop under den så de skulle få lite mer djup i mitten.

andtol

  • Gäst
SV: Pool utan kemikalier?!
« Svar #14 skrivet: 17 jun-14 kl 22:14 »
Jag har renat med s k chockklor. Inte alls bra men det funkar. Inte dyrt heller. 99 kr för en burk som räcker flera år. Detta tillsammans med att rensa från djur och skit och röra runt ordentligt varje dag håller vattnet någorlunda fräscht. Även i en så liten pool som 2,5 kbm vatten.


Vi tänker dock satsa på det här istället:

http://www.organicpools.co.uk/DIY%20DVD.htm

Ekologisk pool som renar med vattenväxter och sand. Fint. En egen liten sjö. 4x8 m ungefär. 1,5 djup. Total yta på ca 12x8 m.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Pool utan kemikalier?!
« Svar #15 skrivet: 17 jun-14 kl 23:12 »
Ja, det såg trevligt ut. Så (ja nästan) såg min damm ut innan ankorna invaderade...

andtol

  • Gäst
SV: Pool utan kemikalier?!
« Svar #16 skrivet: 18 jun-14 kl 08:13 »
Egna eller vilda?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Pool utan kemikalier?!
« Svar #17 skrivet: 18 jun-14 kl 08:34 »
Egna. De tyckte det var helt underbart :) Men de åt upp alla smådjur och övergödde dammen något grymt, så i år fick de inte vara där. Men de rymde dit en gång, och då hade precis snoken fått ungar :(

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Pool utan kemikalier?!
« Svar #18 skrivet: 18 jun-14 kl 09:36 »
Vill man bada utan extra tillsatta kemikalier får man nog ta sig till en sjö eller havet!
Colibakterier och annat mysigt kommer ju att jubla när de får härja fritt i bästa tillväxttemperaturen.
Det uppfriskande badet kan kanske luta med en rejäl magsjuka :p
Har man barn bör man nog tänka efter en gång till innan man låter dem bada i den poolen.

Ska man bada miljövänligt får man nog låta bli pool, plasten som den är tillverkad av är ju inte heller så miljövänligt.
Tolls damm verkar vara ett fint alternativ!!
Men huuuuaaa...vilket förarbete innan man kan svalka av sig!!

Bor på min lilla gård med min stora familj!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Pool utan kemikalier?!
« Svar #19 skrivet: 18 jun-14 kl 10:04 »
Förutom den aktiva soppa en grön pool tvingar colibakterierna att möta, så kan man om man inte vill komplettera med kemikalier använda sig av uv-ljus.

Plasten, som i mitt fall ändå består av ca 20 kg PVC, är en relativt liten, nästan försumbar, miljöbelastning om man räknar alla de badresor den sparat. Den största mängden mjukgörare släpps i början, så det är viktigt att inte låta ungarna bada direkt. Sedan så har kemikaliesläppet från duken inte alls samma möjlighet att påverka ungarna om det finns lite alger som tar upp föroreningarna. En fjällsjö drabbas mycket hårdare av atmosfäriska gifter än en slättsjö.

De här ungarna är nästan aldrig sjuka. Jo föresten, när skolan börjar och de får allehanda nya magbakterier från resten av världen genom den grisiga toaletten på skolan, då skiter de tunt ett tag.

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Pool utan kemikalier?!
« Svar #20 skrivet: 19 jun-14 kl 15:43 »
Funderar på att göra någon slags sand- och växtfilterrening i en tunna eller liknande som vattnet pumpas upp i och filtreras igenom ner i poolen igen. Någon som provat något liknande? Blir det alger och bakterietillväxt på botten/väggar ändå?

Har inte provat. Vi håller på att anlägga en damm för bad och groddjur m fl.

Men att ha reningen separat från baddelen ska ju fungera, som du beskrev. Vattnet upp genom magasin med singel och med vattenrenande svärdsliljor och annat överst. Frågan är väl hur det hela ska dimensioneras. För såväl akvarier som dammar gäller ju att det blir svårare med mindre vattenvolymer. Har du varit inne på vegtech.se ? Där står massor om olika slags växtvattenrening och listor på växter med olika funktion. Jag har varit i kontakt med dammcenter.se och uppfattat att där finns kunskap och erfarenhet av baddammar. Även av den princip du beskriver med separata pool- och reningsdelar.

andtol

  • Gäst
SV: Pool utan kemikalier?!
« Svar #21 skrivet: 19 jun-14 kl 16:08 »
Kretsloppan, berätta mer!

Hur stor? Djup?

Bilder?

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Pool utan kemikalier?!
« Svar #22 skrivet: 19 jun-14 kl 17:45 »
Kretsloppan, berätta mer!

Hur stor? Djup?

Bilder?
:-[ Tja, just nu ser det inte så fint ut ... ordentligt stora gropar är det. Det blev ett stort projekt så vi får dela upp det på fler säsonger men fördelen med det kan vara att minstingen blir äldre ... Ca 18x9 som en rektangel uppdelad på en grund groddel ca 0,4 centralt och en baddel som är 1,55 på det djupaste och blir då något grundare med skydds- och gummiduk och singel. Ska se om jag kan lägga in bilder men då kanske jag snor tråden?

andtol

  • Gäst
SV: Pool utan kemikalier?!
« Svar #23 skrivet: 19 jun-14 kl 18:33 »
Jag tycker det platsar här. Om TS har en annan åsikt kan en moderator bryta ut allt som handlar om ekologisk pool/damm.

Såg du länken jag postade ovan?

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Pool utan kemikalier?!
« Svar #24 skrivet: 20 jun-14 kl 00:01 »
Ja, det ser superfint ut :). Här är det nu inte byggt några kanter utan det är grävt. Då får man istället tänka på att dammduk blir halt och det får bara vara en mycket flack lutning för att singlet ska ligga kvar. Den grunda delen tänkte jag ha trampstenar i så man kan tassa runt och titta på livet i vattnet med solen i ryggen. Men den djupa delen får man ta sig i och ur via en brygga med stege.

Men det står om the plunge pool att den är 2,2m djup. Undrar varför? Kanske för att få större volym? Är det för att dyka i? Jag vill ju ha en baddel som man som vuxen får vattenytan vid axlarna men för bollspel och så har jag förstått att man rör sig lättare även som vuxen med grundare än 1,5. Här blir det ju absolut dykförbud men det kommer ju heller inte att se ut som en bassäng utan en trädgårdsdamm. Säkerheten är den svåraste frågan, tycker jag.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Pool utan kemikalier?!
« Svar #25 skrivet: 20 jun-14 kl 00:53 »
Det kommer att bli mjukbotten i den djupaste delen, så det är nog för att slippa att röra upp skrufset ;)

Säkerheten är alltid ett problem, här försöker jag vara hård så ungarna är minst två om de går till dammen. Men det hjälper inte, rätt vad det är så ser man en ensam krabat där.

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Pool utan kemikalier?!
« Svar #26 skrivet: 20 jun-14 kl 02:14 »
Ja, det kan ju handla om bottenskrufset. Men med skyddsdukar under och över gummiduk och sen rundat singel ska det ju inte vara några problem att gå på det. Jag ska titta mer på den hemsidan, inte hittat än hur de löst pumpfrågan. Solcellsdrivet, alltså? Jag hade tänkt mig en vanlig, färdigköpt pump som är tillräckligt kraftig för filter om det behövs sen men får erkänna att jag inte räknat på energiåtgången.

Jag kommer väl att kretsa där som en hök, och vara pinsam som vanligt, och vakta över barnen tills de är 20 ;D. Eller dammen kanske inte är badbar förrän de är 20? Man får se.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Pool utan kemikalier?!
« Svar #27 skrivet: 20 jun-14 kl 06:30 »
Kommer det bara lite vatten i hålet så är den badbar för barn ;) Jag fick spola av ett par ungar förra sommaren. De lekte grisar när ena änden av dammen nästan torkat ur  ;D

andtol

  • Gäst
SV: Pool utan kemikalier?!
« Svar #28 skrivet: 20 jun-14 kl 08:08 »
Är det inte lag på att att ha ett äverdrag eller staket så att barn eller andra inte faller i?

Jag tycker mig minnas att många pooltrådar på byggahus handlar om överdrag och staket.

Eller är det bara om man bor i tättbebyggt område?

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Pool utan kemikalier?!
« Svar #29 skrivet: 20 jun-14 kl 12:02 »
Vi behöver hägna in i alla fall för det ska bli odling intill och det går inte om höns och hundar stökar runt i bäddarna har jag fått erfara. Och om storhundarna hoppar i plurret får vi sätta in något slags dunderfilter ;D. Men jag tänker också på att det inte ska bli oväntade hala branter när man rör sig i dammen. Fast när man badar i sjön vet man ju inte heller när det dyker upp en sten på botten.

Kommer det bara lite vatten i hålet så är den badbar för barn ;) Jag fick spola av ett par ungar förra sommaren. De lekte grisar när ena änden av dammen nästan torkat ur  ;D
Här är det lerigt regnvatten i botten. Sädesärlorna badade där i alla fall. Och skräddare finns. Men det ser inte hälsosamt ut  :-X. Det är dränerat så att vatten inte ska komma underifrån och lyfta upp duken sen för marken sluttar. Ska det bli pannkaka eller succé - den som lever får se :).

annam

  • Inlägg: 39
    • Gotland
    • Lausarve Gård
SV: Pool utan kemikalier?!
« Svar #30 skrivet: 20 jun-14 kl 16:47 »
UV-ljus är ju en himla bra idé! Och så sandfilter med växter i för att minska alg- och näringsmängden. Borde kunna funka.

Jo, riktig baddamm ska det bli någon gång. Eller kanske en våtmark på någon ha... Länsstyrelsen vill tydligen gärna ha fler i vårt område. Men i väntan på det så får det bli plastpåspool ;)
Vi driver en småskalig, ekologisk gård i Gammelgarn på Gotland där vi har Finullsfår, Gotlandshöns, Fjällkor, Linderödssvin, fyra hästar, Gotlandskaniner, katter, några bisamhällen och grönsaksodling till hushållet.

Besök oss på lausarve.se

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Pool utan kemikalier?!
« Svar #31 skrivet: 20 jun-14 kl 23:15 »
å vad många fina idéer! Har alltid velat ha ett ställe att bada på rätt utanför dörren. Men en vanlig pool har känts helt fel. Klart att man ska ha en damm man kan bada i  :D (ska bara övertyga sambon, och bli lite rik först)
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

768 gäster, 4 användare (3 dolda)
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser