Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Diffusionsöppen lösning, lämpliga skivmaterial?  (läst 14122 gånger)

Annalinnea

  • Inlägg: 154
    • Skåne
Diffusionsöppen lösning, lämpliga skivmaterial?
« skrivet: 29 jun-18 kl 00:42 »
Vilka skivmaterial är lämpliga i diffusionsöppen lösning?
Jag inreder vinden och funderar på vilka material jag ska ha i gaveln, invändigt.
Det är en regelvägg, isolerad med hampafiber. Utåt har jag vindpapp (övervägde diffusiondöppen ångbroms-Duk, men tror pappen duger och den är billigare). Lockläkt och träpanel. Inåt blir det la papp igen och därefter.... Ja vad? Min far som gör en stor del av jobbet föreslår gips, och jag har nyligen kommit över min aversion mot gips så jag överväger det, men hur funkar gipsen när det ska vara fuktvandring????

Taket är isolerat med hampa.
 Utifrån och in består det av: 1-tegel. 2luftspalt. 3- ångbroms/Duk. 4-råspont. 5- hampaisolering. 6-duk. 7-glespanel. 8-panel (trä,spont).

Postat med Alternativ.nu´s app

odlar och äter, bygger och bor.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Diffusionsöppen lösning, lämpliga skivmaterial?
« Svar #1 skrivet: 29 jun-18 kl 09:12 »
Gips funkar bra men kommer du bli nöjd med gipsväggar om du inte gillat det innan? Kan bli snyggt med målad panel eller släthyvlad råspont också.
Många skivor har lim i sig som kan vara mer eller mindre trevliga, effekterna av limmet alltså...

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Diffusionsöppen lösning, lämpliga skivmaterial?
« Svar #2 skrivet: 29 jun-18 kl 11:36 »
Enda felet med gips är att det inte tål just någonting om man har de direkt på innerväggarnas reglar.
Nästan omöjligt att hänga upp saker, upptäckte jag...  :)

Har också undrat en del över hur diffusionsöppen en gipsskiva är i ett äldre hus, men då verkar det grönt som jag tolkar det.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Diffusionsöppen lösning, lämpliga skivmaterial?
« Svar #3 skrivet: 29 jun-18 kl 11:37 »
Vi gjorde väggar med råspont till stugan, personligen är jag mycket nöjd med resultatet om jag får säga det själv, men är osäker på hur det blir om man vill tapetsera över, men tror det går om man klistrar typ gråpapp eller liknande under.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Diffusionsöppen lösning, lämpliga skivmaterial?
« Svar #4 skrivet: 29 jun-18 kl 13:32 »

"Har också undrat en del över hur diffusionsöppen en gipsskiva är i ett äldre hus, men då verkar det grönt som jag tolkar det."

Vid nybyggnation används oftast gips och bakom den diffusuonsspärr och sedan isolering. Jag skulle likna gipsen mer vid ett vindskydd eller ångbroms men i en diffusionsöppen konstruktion skulle jag ändå vilja ha ångbroms bakom gips.

" Vi gjorde väggar med råspont till stugan, personligen är jag mycket nöjd med resultatet om jag får säga det själv, men är osäker på hur det blir om man vill tapetsera över, men tror det går om man klistrar typ gråpapp eller liknande under."

Det man gör råspont av är sällan kärnvirke utan oftast ytved. Det medför att den rör sig ganska mycket med temperatur och fuktskiftningar. Sedan är den inte nedtorkad så om du klär en vägg nu med Råspont från brädgården kan jag nästan lova att du kommer ha halvcentimeter stora springor i mars nästa år. Jag skulle ha satt gips på råsponten om jag tänkte tapetsera.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Diffusionsöppen lösning, lämpliga skivmaterial?
« Svar #5 skrivet: 29 jun-18 kl 14:32 »
OSB skivor består ju enbart av trä och uppför sig därefter. De innehåller inget lim utan limmas ihop av träets naturliga lignin. Dock är ju inte ytan  jämn men accepterar man det går de utmärkt att måla på. Normalt används dessa skivor under gips och deras funktion är att det skall gå att montera saker på väggen. Ersätter med andra ord tidigare använt råspont. Plywood finns ju också men innehåller lim.dagens plywood är  betydligt bättre än äldre varianter då man idag använder betydligt miljövänligare limmer. Dock rätt dyrt per m2.
Om jag fattat det rätt har du redan råspont på väggen och vill ha en slät yta. ett äldre alternativ är ju spännpapp. inte så svårt att få upp och ger en bra yta att tapetsera på.
Spännpapp fästes ju bara i hörnor och uppe o nere där man döljer spikar med lister.Mitt på hänger den i luften och bryr sig alltså inte om rörelser i väggen. finns flera videor på Youtube som visar hur det går till att spänna väggar med papp.

bergshyddan

  • Inlägg: 12
    • Småland
SV: Diffusionsöppen lösning, lämpliga skivmaterial?
« Svar #6 skrivet: 29 jun-18 kl 21:08 »
Är OSB  verkligen helt limfria? Masonit och liknande skivor innehåller lim numera har jag för mig även om ursprungsreceptet var limfritt.

 

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Det är aldrig för sent att ge upp.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Diffusionsöppen lösning, lämpliga skivmaterial?
« Svar #8 skrivet: 29 jun-18 kl 21:31 »
Tittat på denna typen av skiva http://shop.folkesbygg.se/lerputsskiva-lerskiva-22mm-125-x-0625m-p-5023-c-256.aspx  ?
Fungerar nog ypperligt om man vill lerklina och har ont om tid. Mer än 400 kr/m² sedan ska du putsa på det.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Diffusionsöppen lösning, lämpliga skivmaterial?
« Svar #9 skrivet: 29 jun-18 kl 22:15 »
Fungerar nog ypperligt om man vill lerklina och har ont om tid. Mer än 400 kr/m² sedan ska du putsa på det.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Precis, jag funderar på att skaffa mej några skivor för att klä gavlarna i min vindsvåning. Men visst allt har ett pris, och är man inte den som kan lerklina med halm så är ju skivor ett sätt.
Jag har röstat bort lim och gips, då får man ju titta på alternativen..
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

364 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Bokohammare, per.martinsson, skogskälla, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser