Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hunden tar mat på köksbordet  (läst 13632 gånger)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Hunden tar mat på köksbordet
« Svar #20 skrivet: 28 mar-10 kl 15:21 »
 Eller Stygge ;)
http://www.gunne.info/stygge-liten-beskrivn.html
Jag har själv sett den demonstreras av konstruktören på en marknad.
                         Mvh
                       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

pålle

  • Gäst
SV: Hunden tar mat på köksbordet
« Svar #21 skrivet: 28 mar-10 kl 20:19 »
Vad ska det vara bra för håller i på att för dumma hund ägaren eller?om ni nu måste an väda såna här grejer så kani väl lika gärna sälja hunden eller handladet bara om lat het bara att meckanisera hund havan det och bli inte ligens be friad  .Mvh

Jojje

  • Inlägg: 279
  • Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
SV: Hunden tar mat på köksbordet
« Svar #22 skrivet: 31 mar-10 kl 12:30 »
 ;D  Kul med alla kommentarer.
Jag älskar mina hundar och skulle aldrig drömma om att skada dem.

Hunden blev på intet sätt skadad av fällan. Det var en mycket liten musfälla. Det var nog snarare så att i och med att den slog igen så blev det en effekt som skrämde. Det minns hunden.

I TV har de visat hur de kastar en påse med något som skramlar när hunden gör något oönskat, givetvis inte på hunden utan bredvid.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Hunden tar mat på köksbordet
« Svar #23 skrivet: 02 apr-10 kl 12:17 »
Tja, tycker ändå det låter lite otäckt med slagfälla...  :-\ Det är en rejäl kraft i dom...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Snoken

  • Gäst
SV: Hunden tar mat på köksbordet
« Svar #24 skrivet: 25 maj-10 kl 12:26 »
Att lämna nåt annat på bordet som skrämmer snarare än riskerar att skada är ju en annan tanke, t.ex. knyta fast ett par kastrull-lock i godheterna, så det blir ett rysligt liv om det rivs ner från bordet. Det är väl bättre om hunden blir skraj för saken i sig självt, än om man kastar nåt på den? Om hunden hinner uppfatta att det är DU som kastar nåt så kanske den kopplar ihop obehaget med dig istället för det den höll på med, och så har den inte lärt sig nånting förutom att du börjat bete dig märkligt på sistone.
Man vet ju inte hur hundar tänker alla gånger och dom kopplar ihop saker och ting felaktigt ibland. Som exempel: min egen hund fick stöt av ett elstängsel som ung, han råkade titta på mig som var några meter därifrån när smällen kom, och resten av den dagen vågade inte hunden närma sig mig. Någon respekt för elstängsel fick han inte den dagen iallafall.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Hunden tar mat på köksbordet
« Svar #25 skrivet: 12 nov-10 kl 07:58 »
Jag körde hårdträning på min olydiga helt hopplösa pittbull som åt allt han kom åt. Gick bra. Så länge jag var i rummet.
Tillslut skar jag av en bit citron och satte den i en köttbuille som jag lämnade på bordskanten.
Effekten var enorm, han skällde ut köttbullen och tiggde inte ens från bordet efter det :O
Han blev dock inte rädd för köttbullar :p De åt han gärna när jag gav dem som godis vid träning!

Är musfällan så pass att du själlv kan utlösa den med fingret utan att det gör skitont ser jag ingen fara i det. Är den så kraftfull att den kan knäcka näsbenet på hunden råkar du nog ut för en avlivad hund och en anmälan från vet. Men jag tar för givet att vettiga hundägare inte utsätter sin hund för den sortens våld! Låter inte som att TS skadade jycken.

Hundar ÄR inte så dumma att de kommer bli rädd för köksbord resten av livet. Det låter lite som det man sa förr: Aga hunden med en tidning så blir den rädd för tidningen och inte dig som håller i den. Rent ut sagt skitkorkat :/ (det med tidningen då och att det var accepterat förr)

SnuttAlice

  • Inlägg: 54
  • Tre barn, make, hundar, katter, hästar, kor.
    • Norge
SV: Hunden tar mat på köksbordet
« Svar #26 skrivet: 12 nov-10 kl 08:42 »
Jag körde hårdträning på min olydiga helt hopplösa pittbull som åt allt han kom åt. Gick bra. Så länge jag var i rummet.
Tillslut skar jag av en bit citron och satte den i en köttbuille som jag lämnade på bordskanten.
Effekten var enorm, han skällde ut köttbullen och tiggde inte ens från bordet efter det :O
Han blev dock inte rädd för köttbullar :p De åt han gärna när jag gav dem som godis vid träning!

Är musfällan så pass att du själlv kan utlösa den med fingret utan att det gör skitont ser jag ingen fara i det. Är den så kraftfull att den kan knäcka näsbenet på hunden råkar du nog ut för en avlivad hund och en anmälan från vet. Men jag tar för givet att vettiga hundägare inte utsätter sin hund för den sortens våld! Låter inte som att TS skadade jycken.

Hundar ÄR inte så dumma att de kommer bli rädd för köksbord resten av livet. Det låter lite som det man sa förr: Aga hunden med en tidning så blir den rädd för tidningen och inte dig som håller i den. Rent ut sagt skitkorkat :/ (det med tidningen då och att det var accepterat förr)
min tik stjäl allt ätbart, även citroner och rå lök. Spelar ingen roll hur starkt kryddad maten är så vill hon ändå ha den. Och tro mig när jag säger att hon är allt annat än mager, hon börjar bli starkt överviktig och det har blivit till ett problem då det är meninngen att hon ska ställas ut snart igen. Hon är varken understimulerad eller får dåligt med motion. funderar på att låta något med rå chilipeppar i ligga framme för att se om hon lägger av, men det känns taskigt för hennes lukt och smakórgan då hon även brukas som eftersökshund och behöver kunna använda sig av dessa vid arbete. vad göra?? några tips?? hon tycker ju inte att nåt är äckligt

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Hunden tar mat på köksbordet
« Svar #27 skrivet: 12 nov-10 kl 08:54 »
min tik stjäl allt ätbart, även citroner och rå lök. Spelar ingen roll hur starkt kryddad maten är så vill hon ändå ha den. Och tro mig när jag säger att hon är allt annat än mager, hon börjar bli starkt överviktig och det har blivit till ett problem då det är meninngen att hon ska ställas ut snart igen. Hon är varken understimulerad eller får dåligt med motion. funderar på att låta något med rå chilipeppar i ligga framme för att se om hon lägger av, men det känns taskigt för hennes lukt och smakórgan då hon även brukas som eftersökshund och behöver kunna använda sig av dessa vid arbete. vad göra?? några tips?? hon tycker ju inte att nåt är äckligt

oj oj, akta löken bara, den är väldigt giftig för en hund!
Mitt tips är träning. Gör massor med övningar där hon utsätts förmat men inte får äta den.
Jag började med komandot "Vänta". Då la jag en godisbit på golvet och så fick jag min hund att sitta och vänta tills jag sa varsegod.
När han kunde sitta ganska tålmodigt började jag röra mig i rummet medan han väntade. Till slut kunde jag lämna rummet en stund utan att han tog den.
Han fick inte godisbiten varje gång! Det tycker jag är viktigt, de behöver faktiskt inte få en godbit varje gång de gör rätt. Vissa menar att det bara blir mer spännande om de får godis mer sällan.
Annars tror jag att det gäller att helt enkelt hålla maten borta från dem. Lämna inge framme eller stäng dörren till köket osv.

Ett annat tips är att testa barf. Det finns gott om info om du googlar det. Och det är rätt enkelt att variera kosten olika beroende på om du vill att hunden ska gå ner eller upp i vikt. Det är dock ingen "qiuck fix" utan tar en stund. Men enligt min erfarenhet har hundarna mått så mycket bättre när de vant sig vid kosten. Min veterinär tror jag lyckades köpa ett extra år med min pitbull tack vare den nograna Barf-kost jag började ge honom när han blev sjuk :)

SnuttAlice

  • Inlägg: 54
  • Tre barn, make, hundar, katter, hästar, kor.
    • Norge
SV: Hunden tar mat på köksbordet
« Svar #28 skrivet: 12 nov-10 kl 08:56 »
Visst e det konstigt så olika man tänker, det är fy fy att sätta musfälla i kakburken för en hund men det är okej att köra ut 10 000volt i en eltråd för hästar, får och kor. Jag ser inte skillnaden ???

gigantiskt elaggregat om man kör 10 000 volt i eltråd...   avsevärd skillnad mellan eltråd och råttfälla, dessutom anpassar aggregatstorleken till storleken på hagar!! inbillar mig förutom att eltråd med lite ström på är bättre än elband( en häst som skenar in i sådant med el på och sedan råkar fastna dör eller riskerar att få hjärtskador), taggtråd (en slak sådan kan ge vansinniga skador på betesgående djur om något av dessa skulle råka trassla in sig), ståltråd ( samma problem som vid elband) eller fårstängsel(fårstängsel till skodda hästar är en otrolig vederstyggelse som innebär STOR skaderisk på djuren).    en elstöt är något som snabbt går över, men djuret minns smärtan och undviker tråden men får inga bestående men. av en råttfälla inbillar jag mig att man kan få skador om den slår igen lite för hårt. men en musfälla är det ju inte samma slagkraft i.

SnuttAlice

  • Inlägg: 54
  • Tre barn, make, hundar, katter, hästar, kor.
    • Norge
SV: Hunden tar mat på köksbordet
« Svar #29 skrivet: 12 nov-10 kl 09:07 »
oj oj, akta löken bara, den är väldigt giftig för en hund!
Mitt tips är träning. Gör massor med övningar där hon utsätts förmat men inte får äta den.
Jag började med komandot "Vänta". Då la jag en godisbit på golvet och så fick jag min hund att sitta och vänta tills jag sa varsegod.
När han kunde sitta ganska tålmodigt började jag röra mig i rummet medan han väntade. Till slut kunde jag lämna rummet en stund utan att han tog den.
Han fick inte godisbiten varje gång! Det tycker jag är viktigt, de behöver faktiskt inte få en godbit varje gång de gör rätt. Vissa menar att det bara blir mer spännande om de får godis mer sällan.
Annars tror jag att det gäller att helt enkelt hålla maten borta från dem. Lämna inge framme eller stäng dörren till köket osv.

Ett annat tips är att testa barf. Det finns gott om info om du googlar det. Och det är rätt enkelt att variera kosten olika beroende på om du vill att hunden ska gå ner eller upp i vikt. Det är dock ingen "qiuck fix" utan tar en stund. Men enligt min erfarenhet har hundarna mått så mycket bättre när de vant sig vid kosten. Min veterinär tror jag lyckades köpa ett extra år med min pitbull tack vare den nograna Barf-kost jag började ge honom när han blev sjuk :)
jo tack, jag håller maten borta, stänger dörrar osv, men hon är en fruktansvärt intelligent hund (weimaraner och envis dessutom) och träningen finns där hela tiden, men i inget tycks fungera. tror jag jag ska kolla barf som du tipsade om.  veterinären har fått testa för olika  näringsbrister men han säger att friskare hund har han inte sett. suck. jaja, hon är än så länge under tvåårsstrecket så hon är sig väl när värsta tonårsbuset gått över. hon är gudagod så länge som ögonkontakten finns och hon vet att jag ser henne, men sen när man vänder ryggen till....

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Hunden tar mat på köksbordet
« Svar #30 skrivet: 12 nov-10 kl 09:12 »
jo tack, jag håller maten borta, stänger dörrar osv, men hon är en fruktansvärt intelligent hund (weimaraner och envis dessutom) och träningen finns där hela tiden, men i inget tycks fungera. tror jag jag ska kolla barf som du tipsade om.  veterinären har fått testa för olika  näringsbrister men han säger att friskare hund har han inte sett. suck. jaja, hon är än så länge under tvåårsstrecket så hon är sig väl när värsta tonårsbuset gått över. hon är gudagod så länge som ögonkontakten finns och hon vet att jag ser henne, men sen när man vänder ryggen till....

Ja vissa hundar är född ögontjänare ;)
Jag hade en golden som redan först aveckan fick åka till veterinären 3 ggr :P Hon åt snus, fimpar, tuggummi glasbitar, plastsaker, barbiedockor och ALLT som fick plats  munnen. När vi röntgade henne en gång när hon var 1 trodde veterinären att han skulle rama av stolen när han såg bilderna. Det var allt från stålfjädrar och bitar av plåt till en studsboll :/

Som tur är växte hon ifrån det tillslut. Dock blev hon sjuk i epilepsi så vi fick aldrig ha henne i vuxen ålder tyvärr :(

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Hunden tar mat på köksbordet
« Svar #31 skrivet: 12 nov-10 kl 09:54 »

Som tur är växte hon ifrån det tillslut. Dock blev hon sjuk i epilepsi så vi fick aldrig ha henne i vuxen ålder tyvärr :(

EP kan bero på Borelia
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Hunden tar mat på köksbordet
« Svar #32 skrivet: 12 nov-10 kl 11:20 »
EP kan bero på Borelia

Inte i hennes fall, det var genetiskt.
Detsamma hände min pitbull, epilepsi när han var 4 år. Det är otroligt vanligt bland hundar men de flesta kan leva väldigt länge med det. Jag hade inte den turen med någon av mina hundar :(

 

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Hunden tar mat på köksbordet
« Svar #33 skrivet: 12 nov-10 kl 11:36 »
Jag hade en hund för ganska länge sedan som var omöjlig . Hon stal tom mat ur stekpannan på högsta värmen . Och naturligt vis började hon likna en fotboll . Men det varade inte så länge innan hon började att magra och blev till ett spjälstaket trots att hon stod med huvudet i hundmatssäcken och vräkte i sig .

När jag kom till vet så blev diagnosen att hon saknade ett enzym så hon kunde inte smälta sin mat .
Jag fick köpa väldigt dyra tabletter från England åt henne som innehöll detta enzym .
De skulle blandas i maten en stund innan utfodring så det fick jäsa lite så den mat hunden fick var redan smält .
Hon tog igen sig och blev bra även från tjuvandet .
Hon VAR väldigt hungrig .

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Hunden tar mat på köksbordet
« Svar #34 skrivet: 12 nov-10 kl 11:48 »
Jag hade en hund för ganska länge sedan som var omöjlig . Hon stal tom mat ur stekpannan på högsta värmen . Och naturligt vis började hon likna en fotboll . Men det varade inte så länge innan hon började att magra och blev till ett spjälstaket trots att hon stod med huvudet i hundmatssäcken och vräkte i sig .

När jag kom till vet så blev diagnosen att hon saknade ett enzym så hon kunde inte smälta sin mat .
Jag fick köpa väldigt dyra tabletter från England åt henne som innehöll detta enzym .
De skulle blandas i maten en stund innan utfodring så det fick jäsa lite så den mat hunden fick var redan smält .
Hon tog igen sig och blev bra även från tjuvandet .
Hon VAR väldigt hungrig .

Oj, det hade jag ingen aning om ens fans :S
Vet dock att det finns de som föds utan mättnadskännsla (tänker på människor nu) och det måste vara fruktansvärt...

Cederqvist

  • Inlägg: 42
    • Gotland
SV: Hunden tar mat på köksbordet
« Svar #35 skrivet: 12 nov-10 kl 14:22 »
"Vet dock att det finns de som föds utan mättnadskännsla (tänker på människor nu) och det måste vara fruktansvärt..."
det är det, och feta blir vi också...

mysfaktor

  • Gäst
SV: Hunden tar mat på köksbordet
« Svar #36 skrivet: 12 nov-10 kl 14:24 »
;D  Kul med alla kommentarer.
Jag älskar mina hundar och skulle aldrig drömma om att skada dem.

Hunden blev på intet sätt skadad av fällan. Det var en mycket liten musfälla. Det var nog snarare så att i och med att den slog igen så blev det en effekt som skrämde. Det minns hunden.

I TV har de visat hur de kastar en påse med något som skramlar när hunden gör något oönskat, givetvis inte på hunden utan bredvid.
är det inte läggare att säga"gå ner" och "gå ut i hallen"
min hund fick aldrig vara i köket när vi åt,han låg utanför tröskeln i halen.
tog 2dagar att lära honom "hallen"  :D

Eamonn

  • Inlägg: 33
SV: Hunden tar mat på köksbordet
« Svar #37 skrivet: 08 jun-16 kl 19:26 »
Gammal tråd jag vet, men jag råkade på tråden när jag sökte efter annat.

Ett tips i frågan är så som det blev för mig. När min hund var ung började hon med detta otyg och jag bodde då i lägenhet i slutet av vattenledningarna i huset så jag brukade spola kallvatten en stund innan jag tog dricksvatten för att få så kallt och fräscht som möjligt på sommaren.
Jag hade satt igång kranen på full spurt och gick och gjorde annat någon minut och när jag kom tillbaka så stod hon med tassarna på bordet och försökte komma åt rester i köket. Spolandet gjorde att jag kunde smyga på henne och därigenom skrämma till henne. Kanske ett halvår senare började hon igen att ta från bord och då satte jag med vilje igång kranen med mat på bordet som hon hade svårt att nå och väntade en stund varpå jag gick in i köket och samma scenario utspelade sig. Nu tio år senare så har hon aldrig gått upp på borden.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

803 gäster, 4 användare
xaelanar, Björkris, Tur-Johan, Evangeline

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser