Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allergi eller rävskabb?  (läst 2183 gånger)

Vilverin

  • Inlägg: 304
    • Skåne
Allergi eller rävskabb?
« skrivet: 03 nov-13 kl 07:20 »
Jag hoppas jag postar det här på rätt ställe nu...

Jo, saken är den att min BC tik kliar sig VÄLDIGT mycket. Det har blivit värre under ett par veckors tid. Jag tycker själv när jag kollar runt på olika veterinärsajter och dylikt att det skulle kunna vara rävskabb hon drabbats av. Hon har gnagt bort pälsen (lite grann, inte helt och hållet) på armbågarna fram och annars kliar hon sig mest i ljumskarna. Det stämmer också med att hon kliar sig mer på nätterna.

Vad är det då som talar emot?
Främst detta, jag har en hund till som inte kliar sig ett dyft mer än normalt, samt tre katter som alla verkar fria från rövskabbssymtom. Jag lyckas inte bli klok på hur smittsamt rävskabb är mellan djur i samma familj.
Men en annan faktor som får mig att tvivla är att jag under de senaste dagarna tyckt mig märka en liten förbättring i kliandet, då tiken inte fått något torrfoder utan färskfoder. Så igår blev det lite torrfoder och dessutom någon sorts tuggboll med okänt innehåll av olika smuliga delar (inte jag som gav den!). Och i natt har hon kliat sig så jag vaknat flera gånger av det!

Är det någon som har några tankar om det här? Jag vill givetvis ta min vovve till veterinär om det är rävskabb det hela gäller, men det känns samtidigt onödigt om det nu skulle vara fodret eftersom jag då bara kommer bli rekommenderad att köpa dyrt specialfoder från deras shop, just som jag bestämt mig för att börja med färskfoder. =S

Lus och loppor har jag redan uteslutit, för övrigt.

/ Malin
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Allergi eller rävskabb?
« Svar #1 skrivet: 03 nov-13 kl 08:54 »
Jag kopierar in ett svar från mig i "Saker jag undrar över" där rävskabb diskuterades.
Katter är inte så jättemottagliga och det kan även variera från hund till hund enligt min veterinär.

"Jag såg också hela scenariot framför mig: Dyrt som tusan att behandla alla!!!
Jag hade en skabbräv som strök omkring överallt och en av hundarna började klia sig, på ett dygn hade han en hårlös fläck på ena sidan.
Jag åkte till mina distriktveterinärers klinik, dom tog skrapprov och hittade inget.
Men tydligen är det inte helt säkert med skrapprov så där alldeles i början och om man ska ta blodprov för att kolla så tar det en månad efter smitta innan det är säkert, och hade jag väntat så länge hade jag nog haft en Nakenhund istället för en BC.  Men veterinären trodde också att det var rävskabb.
 Vi kom fram till att göra så här eftersom veterinären förutom att det skulle bli dyrt för mig tyckte det var fel att använda ett så pass starkt gift om djuren inte var smittade:
 Jag behandlade den smittade hunden med Stronghold (tänk på att ta rätt preparat, för visst har du BC, javill?).
 Han skulle ha 3 tuber med två veckor emellan varje tub.
Eftersom behandlingen skyddar hela tiden så chansade vi på att hålla koll på övriga djur (katter sa veterinären för övrigt att det inte är så vanligt att dom blir smittade), och starta behandling på dom om dom började klia sig. Och vara beredda på att förlänga behandlingen på den första hunden om det behövdes.
Den behandlade hunden slutade snabbt klia sig och inga andra började, så det blev inte så illa som jag trodde."
 Hos mig blev alltså en av tre hundar smittade och ingen av mina två katter.
Lycka till!
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Vilverin

  • Inlägg: 304
    • Skåne
SV: Allergi eller rävskabb?
« Svar #2 skrivet: 03 nov-13 kl 09:26 »
Okej, tack! Jag har ändå tid för vaccination den här månaden så det är kanske lika bra att åka till veterinären. Något måste göras i alla fall, för hundstackars lider ju helt uppenbarligen. =S
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Allergi eller rävskabb?
« Svar #3 skrivet: 03 nov-13 kl 09:39 »
Okej, tack! Jag har ändå tid för vaccination den här månaden så det är kanske lika bra att åka till veterinären. Något måste göras i alla fall, för hundstackars lider ju helt uppenbarligen. =S
Det är nog bra att kolla så fort som möjligt annars är nog risken större att den andra hunden smittas Om det är rävskabb.
 Låt inte veterinären "tvinga" dig att byta foder om du vill prova färskfoder.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Vilverin

  • Inlägg: 304
    • Skåne
SV: Allergi eller rävskabb?
« Svar #4 skrivet: 03 nov-13 kl 09:50 »
Jag ringer och bokar en tid imorgon. Kan vara värt det för min egen sinnesfrids skull om inte annat!
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser