Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Berghöns? "Alectoris chukar" (turkisk ripa)  (läst 22456 gånger)

Intricate

  • Inlägg: 474
SV: Berghöns? "Alectoris chukar" (turkisk ripa)
« Svar #40 skrivet: 27 okt-10 kl 08:28 »
Hmm... så går det när 1-åringen skriker så jag inte hinner läsa igenom det jag länkar till... My bad :-[

 :-* /Anette

 ;D

Natha

  • Inlägg: 428
    • Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
SV: Berghöns? "Alectoris chukar" (turkisk ripa)
« Svar #41 skrivet: 27 okt-10 kl 16:52 »
Alltså jag har Talat med Andrea Ljung om detta (från jordbruksverket). Jag själv bryr mig inte om någon har sådanna höns olagligt osv, men hade ju inte köpt dem om de var. Men när jag köpte mina två så var det på en hönsmarknad .Har även läst om dem osv och inte visst detta. Här är en kopia på vad Andrea Ljung skrev:


Jag har kollat up Alectoris chukar eller berghöna och de ingår i
Artskyddsförordningen 2007:845. Det betyder att man inte få hålla de.
Jordbruksverket kan ge dispens för vissa ändamål, t.ex. naturvård,
forskning eller undervisning.
Har du fler frågor hör av dig!

Så du ( Intricate) skrev innan att man absolut inte får lov att ha denna ras
plus att jag har aldrig sagt att man får lov att ha dem det enda jag har yttrat mig om är att jag har två st som inte är importerade och att man kan få tillstånd till det.
jag har arbetat på en djuraffär där vi har haft en massa exotiska fåglar som man inte får ha, men vi hade TILLSTÅND till det.
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Intricate

  • Inlägg: 474
SV: Berghöns? "Alectoris chukar" (turkisk ripa)
« Svar #42 skrivet: 28 okt-10 kl 09:06 »
Alltså jag har Talat med Andrea Ljung om detta (från jordbruksverket). Jag själv bryr mig inte om någon har sådanna höns olagligt osv, men hade ju inte köpt dem om de var. Men när jag köpte mina två så var det på en hönsmarknad .Har även läst om dem osv och inte visst detta. Här är en kopia på vad Andrea Ljung skrev:


Jag har kollat up Alectoris chukar eller berghöna och de ingår i
Artskyddsförordningen 2007:845. Det betyder att man inte få hålla de.
Jordbruksverket kan ge dispens för vissa ändamål, t.ex. naturvård,
forskning eller undervisning.
Har du fler frågor hör av dig!

Så du ( Intricate) skrev innan att man absolut inte får lov att ha denna ras
plus att jag har aldrig sagt att man får lov att ha dem det enda jag har yttrat mig om är att jag har två st som inte är importerade och att man kan få tillstånd till det.
jag har arbetat på en djuraffär där vi har haft en massa exotiska fåglar som man inte får ha, men vi hade TILLSTÅND till det.

Skrev jag att man absolut inte får ha dem? Nu tror jag allt du snackar i nattmössan =)

Jag skrev om en dom och hänvisar till vad som skrivs i den nämligen att man inte får förvara berghöns eller transportera dem. Även om de är uppfödda i Sverige.

Då skrev du ju att man får hålla dem med tillstånd. Och då ville jag gärna ha en referens på det (inte för att jag misstror dig utan för att jag är intresserad av vad som gäller) och nu ger du mig en referens. Tack!

Natha

  • Inlägg: 428
    • Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
SV: Berghöns? "Alectoris chukar" (turkisk ripa)
« Svar #43 skrivet: 28 okt-10 kl 09:50 »
 :D
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

prydnadsfåglar

  • Inlägg: 34
    • Skåne
SV: Berghöns? "Alectoris chukar" (turkisk ripa)
« Svar #44 skrivet: 04 nov-10 kl 18:13 »
Våra myndigheter "glömmer" att informera om att det finns ett förbud för medlemsländerna att tillämpa strängare regler för den här typen av fåglar än vad EU-s fågeldirektiv föreskriver. Enligt EUR-Lex C169/89 är detta INTE TILLÅTET för fåglar som inte är hotade, inte är migrerande, inte förekommer naturligt i landet och som är jaktbara i annat land inom Europeiska unionen. Fågeldirektivet är prövat genom EUR-Lex C-149/94 med resultatet att "exemplar avlade och uppfödda i fångenskap omfattas ej". Det är anmärkningsvärt att Hovrätten beslutat i strid med gällande, och tvingande, EG-rätt!

Bettan Jernberg

  • Inlägg: 41
    • Värmland
SV: Berghöns? "Alectoris chukar" (turkisk ripa)
« Svar #45 skrivet: 22 mar-11 kl 21:25 »
Mormors visdomsord: -Lyssna på andra, men gör som du själv vill...

shelale

  • Inlägg: 474
    • Västergötland
SV: Berghöns? "Alectoris chukar" (turkisk ripa)
« Svar #46 skrivet: 11 jul-11 kl 22:45 »
Detta är en turkisk ripa . min pappa är nämligen där ifrån och vi känner en som har dessa höns borta i hölö, dom är jätte fina men då rätt ovanliga att få tag i sverige och därför är dom förmodligen dyra.
så du får åka till tukiet om du vill få det billigare ;D kommer inte ihåg vad dom heter på tukiska, men det finns massa videos på youtube, om du kommer på vad dom heter ;)


Keklik heter dom på turkiska =)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 2 användare
Stengrim, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser