Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönstraktor, mobilt hönshus. Nät på undersida?  (läst 3296 gånger)

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
Hönstraktor, mobilt hönshus. Nät på undersida?
« skrivet: 01 jan-21 kl 13:01 »
Hej!
Nu har jag tröttnat på räven och höken som kommer på besök allt för ofta och äter upp mina frigående hönor och tuppar.
Helst skulle jag vilja ha ett hönshus på hjul, inhägnat med ett elnät, men saknar för tillfället medel att köpa elnät, aggregat mm.
Så min tanke är att fram till dess hålla hönsen i en i en mindre hönstraktor. Ca 2400x1200. Nånstans runt 1000 mm hög. Tak och väggar på halva och är på andra halvan. Jag vill ju helst att delen som ligger mot marken, botten, ska vara utan nät så hönsen får ordentlig markkontakt och kan sprätta osv. Men tänker att jag då dukar upp en kalasmåltid åt mickelräv som säkerligen gräver sig in. Så lutar åt att sätta putsnät även i botten.

Har ni några tankar om det? Hur har ni gjort? Förslag på ännu bättre boende inom budget? Alla tankar och förslag är välkomna.

Gott nytt år!

Kristoffer

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Hönstraktor, mobilt hönshus. Nät på undersida?
« Svar #1 skrivet: 01 jan-21 kl 14:40 »
Vi har en hönstraktor på ca 5-7 kvm utan nät i botten som går att dra runt. Vi har relativt stor tomt med stora gräsmattor så vi flyttar den varje dag.

Vi har haft kycklingar av höns, vaktlar, ankor och gäss i den. Runt tomten har vi elstaket för att hålla ute vildsvin men harar och rävar kommer in. Trots det har vi aldrig märkt av att de under en natt ens testat att gräva sig in och då har vi ändå mycket räv här.

Jag är orolig för det varje år men än har det inte hänt. Kanske gör det det någon dag?
Höns hinner göra små gropar under ett dygn men inte så stora att det är ett problem för oss och vår gräsmatta men hade det varit två dygn på samma ställe hade det blivit större gropar och de görs gärna i hörn vilket är halva rävens jobb.

En bur lyft från marken tror jag inte du får ha gallerbotten på, om jag minns rätt. En som är på marken vet jag inte.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hönstraktor, mobilt hönshus. Nät på undersida?
« Svar #2 skrivet: 01 jan-21 kl 14:57 »
Tack för svar!
Vi har inget saker eller liknande runt tomten och jag är lite orolig att räven, som nu vet att det finns mat att hämta, kommer komma tillbaka.
Lutar ändå att näta botten. För säkerhetens skull.

Tror inte heller man får ha nätbotten som golv i upphöjd bur, men det är ju inte aktuellt då den ska stå på marken.
Eller menar du att det inte heller är tillåtet? Undrar om de sliter hårt på deras fötter för de kär ju krafsa och sprätta även när nätet ligger mot marken...?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hönstraktor, mobilt hönshus. Nät på undersida?
« Svar #3 skrivet: 01 jan-21 kl 16:47 »
Ha inte nätbotten.
Om du nu ska ha det så ska det vara något nät som har 2 mm tråddtjocklek eller mer.
Då tunnare slits ner på nolltid.

Viktigare är kanske att ha nät som går ut en bit runt hönstraktorn. Räven tar sig under dom också men det innebär mer jobb.


Och är man inte villig att ta risken att förlora djur till rovdjuren så kanske man inte ska hålla bytesdjur.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hönstraktor, mobilt hönshus. Nät på undersida?
« Svar #4 skrivet: 01 jan-21 kl 20:26 »
Ha inte nätbotten.
Om du nu ska ha det så ska det vara något nät som har 2 mm tråddtjocklek eller mer.
Då tunnare slits ner på nolltid.

Viktigare är kanske att ha nät som går ut en bit runt hönstraktorn. Räven tar sig under dom också men det innebär mer jobb.


Och är man inte villig att ta risken att förlora djur till rovdjuren så kanske man inte ska hålla bytesdjur.


Jasså de är så effektiva i slitaget. Är väl näsan bara Gunnebo som är över 2 mm?

Äh, nu handlade det ju inte saken om jag är villig eller ej att offra några bytesdjur. Det har jag gjort under hela min tid som hönsägare. Men jag tycker att det är värt att tänka efter och försöka undvika för stora förluster pga dåligt utformat boende etc.

Räven tog nio av mina tjugo hönor på morgonen i förrgår. Jag snubblade nästan över räven igårkväll när jag gick ut för att kolla till de instängda hönsen. Innan har jag bara förlorat en eller två åt gången lite sporadiskt. Så har på känn att han eller hon kommer tillbaka. Då är frågan om jag vågar ha de resterande hönsen i hönstraktorer utan nätbotten. De får vara instänga i sitt hönshus nån vecka till att börja med.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hönstraktor, mobilt hönshus. Nät på undersida?
« Svar #5 skrivet: 01 jan-21 kl 20:28 »


Borde man inte kunna dra en eltråd kopplat till ett batteri bara runt traktorn? Eller måste man ha transformatorer och sånt även då? 8 m ståltråd och ett bilbatteri går kuvat ordna för en överkomlig summa. Men räcker det för att avskräcka räven?

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Hönstraktor, mobilt hönshus. Nät på undersida?
« Svar #6 skrivet: 01 jan-21 kl 21:13 »

Borde man inte kunna dra en eltråd kopplat till ett batteri bara runt traktorn? Eller måste man ha transformatorer och sånt även då? 8 m ståltråd och ett bilbatteri går kuvat ordna för en överkomlig summa. Men räcker det för att avskräcka räven?

Jag skulle hellre ha det så. Det finns ju solpaneler som laddar bilbatteri till staket, så det är bara att kolla upp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hönstraktor, mobilt hönshus. Nät på undersida?
« Svar #7 skrivet: 02 jan-21 kl 01:24 »
Ja, el så räven inte går nära är det bästa. Inte snällt att ha putsnät eller liknande som hönsen sprätter i eller bryter tårna under.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hönstraktor, mobilt hönshus. Nät på undersida?
« Svar #8 skrivet: 02 jan-21 kl 11:24 »
En tråd runt traktorn 20 cm upp eller?
Vet någon av er vad jag behöver för prylar?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hönstraktor, mobilt hönshus. Nät på undersida?
« Svar #9 skrivet: 02 jan-21 kl 13:03 »
Förlåt spydigheten.
Om man ska till och gräva sig under staketet så är den där tråden på 20 cm höjd lika användbar som skydd dom en grep vid snöskottning.
En tråd runt traktorn 20 cm upp eller?
Vet någon av er vad jag behöver för prylar?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hönstraktor, mobilt hönshus. Nät på undersida?
« Svar #10 skrivet: 02 jan-21 kl 16:27 »
Förlåt spydigheten.
Om man ska till och gräva sig under staketet så är den där tråden på 20 cm höjd lika användbar som skydd dom en grep vid snöskottning.

Är en tråd användbar på annan höjd då? Klart att den inte skyddar mot ingrävning, trådens syfte är väl att skrämma räven när den kommer och nosar eller?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hönstraktor, mobilt hönshus. Nät på undersida?
« Svar #11 skrivet: 02 jan-21 kl 16:33 »
Ja...  Och rävar är kreativa skapelser.
Då tråd högt och lågt är att föredra.
Var kreativ i ditt tänkande och var räven när du planerar för hur du ska vara listigare än räven.
Är en tråd användbar på annan höjd då? Klart att den inte skyddar mot ingrävning, trådens syfte är väl att skrämma räven när den kommer och nosar eller?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hönstraktor, mobilt hönshus. Nät på undersida?
« Svar #12 skrivet: 02 jan-21 kl 18:59 »
Ja...  Och rävar är kreativa skapelser.
Då tråd högt och lågt är att föredra.
Var kreativ i ditt tänkande och var räven när du planerar för hur du ska vara listigare än räven.

Klokt! Kan ju lika gärna ha tre trådar när det ändå ska trådas. Men en transformator är ett måste?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hönstraktor, mobilt hönshus. Nät på undersida?
« Svar #13 skrivet: 02 jan-21 kl 19:08 »
Ja....    Hur ska man annars lyckas sve räven.
Klokt! Kan ju lika gärna ha tre trådar när det ändå ska trådas. Men en transformator är ett måste?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hönstraktor, mobilt hönshus. Nät på undersida?
« Svar #14 skrivet: 02 jan-21 kl 19:30 »
Men jag skulle inte sätta trådarna som på ett staket, utan vågrätt ut från hönstraktorn. Förslagsvis 20 cm över marken, 20-40-60cm ut. Då blir det omöjligt för räv och grävling att vistas nära nätet. Jordningen fixar du med t ex ett armeringsjärn klamrat under ena långsidan. Eller om du redan funderat på att sätta gamla vattenledningsrör eller dylikt som medar under långsidorna så jordar ju de kanon.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Hönstraktor, mobilt hönshus. Nät på undersida?
« Svar #15 skrivet: 02 jan-21 kl 21:43 »
Har ju sett andra som sätter upp nät som en hage runt traktorn och det verkar ju funka, men har man redan fått räv dit så vet de ju att det finns mat.

Dock så är det ju värt att tänkta på att du inte får ha några frigående hönor för tillfället med tanke på skyddsnivå2 så nått annat boende bör du ju kolla på.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hönstraktor, mobilt hönshus. Nät på undersida?
« Svar #16 skrivet: 02 jan-21 kl 22:10 »
Har ju sett andra som sätter upp nät som en hage runt traktorn och det verkar ju funka, men har man redan fått räv dit så vet de ju att det finns mat.

Dock så är det ju värt att tänkta på att du inte får ha några frigående hönor för tillfället med tanke på skyddsnivå2 så nått annat boende bör du ju kolla på.

Stämmer bra det där med frigående.. ;D just nu.

Som kompisen som har sitt gäng i fruktodlingen på 5000 kvm med viltstängsel runt... 


E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hönstraktor, mobilt hönshus. Nät på undersida?
« Svar #17 skrivet: 02 jan-21 kl 23:46 »
En hönstraktor är väl inte frigående?

När det gäller elaggregat så kan man ju knåpa ihop något som slår genom pälsen på en räv med hjälp av ett bilbatteri, en tändspole från en bil och en kondensator och ett blinkrelä. Har inte koll på hur många joule ett sådant aggregat ger, men de som hållit i tändstift till bilen vet att man glömmer tanken på att stjäla höns medan det smäller i näven ;D

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hönstraktor, mobilt hönshus. Nät på undersida?
« Svar #18 skrivet: 03 jan-21 kl 01:54 »
Men jag skulle inte sätta trådarna som på ett staket, utan vågrätt ut från hönstraktorn. Förslagsvis 20 cm över marken, 20-40-60cm ut. Då blir det omöjligt för räv och grävling att vistas nära nätet. Jordningen fixar du med t ex ett armeringsjärn klamrat under ena långsidan. Eller om du redan funderat på att sätta gamla vattenledningsrör eller dylikt som medar under långsidorna så jordar ju de kanon.

Låter smart!

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hönstraktor, mobilt hönshus. Nät på undersida?
« Svar #19 skrivet: 03 jan-21 kl 01:56 »
Har ju sett andra som sätter upp nät som en hage runt traktorn och det verkar ju funka, men har man redan fått räv dit så vet de ju att det finns mat.

Dock så är det ju värt att tänkta på att du inte får ha några frigående hönor för tillfället med tanke på skyddsnivå2 så nått annat boende bör du ju kolla på.

Målet på sikt är att ha ett sådant nät på ca 100 kvm och ett upphöjt hönshus på hjul, flyttbart för hand. Tyvärr räcker inte medlen till det nu. Funderar dock på att bara ha hönsen inne nu och spara ihop till ett sådant paket.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hönstraktor, mobilt hönshus. Nät på undersida?
« Svar #20 skrivet: 03 jan-21 kl 01:57 »
En hönstraktor är väl inte frigående?

När det gäller elaggregat så kan man ju knåpa ihop något som slår genom pälsen på en räv med hjälp av ett bilbatteri, en tändspole från en bil och en kondensator och ett blinkrelä. Har inte koll på hur många joule ett sådant aggregat ger, men de som hållit i tändstift till bilen vet att man glömmer tanken på att stjäla höns medan det smäller i näven ;D

Tack för tipsen! Inser dock att mina elektroniska färdigheter sätter käppar i hjulet. En transformator kanske man kan köpa billigt på nätet? Idéer om vart jag hittar en?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hönstraktor, mobilt hönshus. Nät på undersida?
« Svar #21 skrivet: 03 jan-21 kl 04:59 »
Tack för tipsen! Inser dock att mina elektroniska färdigheter sätter käppar i hjulet. En transformator kanske man kan köpa billigt på nätet? Idéer om vart jag hittar en?

Kina?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hönstraktor, mobilt hönshus. Nät på undersida?
« Svar #22 skrivet: 03 jan-21 kl 10:01 »
Kina?
Vore ju fint att hitta en lokalt producerad/närodlad transformator men jag tror att det tyvärr blir svårt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hönstraktor, mobilt hönshus. Nät på undersida?
« Svar #23 skrivet: 03 jan-21 kl 13:18 »
Stängselaggregaten är oförklarligt dyra om man jämför med annan enkel elektronik. Tyvärr hinner man inte med alla projekt som dyker upp i huvudet, men pillar man isär ett vanlig stängselaggregat så ser man att här finns det stort hopp mellan tillverkningskostnad och marknadsvärde.

Tittade lite halvhjärtat efter billiga stängselaggregat från Kina för några år sedan, men har för mig det såg skralt ut. Jag köpte i alla fall inget.


Man borde kunna hitta någon elektronikintresserad pensionär som kunde göra en fulversion av stängselaggregat. Behöver ju inte tjäna mer än en hundring eller två per aggregat då, och då blir det ändå billigt för köparen.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Hönstraktor, mobilt hönshus. Nät på undersida?
« Svar #24 skrivet: 03 jan-21 kl 13:34 »
Stängselaggregaten är oförklarligt dyra om man jämför med annan enkel elektronik. Tyvärr hinner man inte med alla projekt som dyker upp i huvudet, men pillar man isär ett vanlig stängselaggregat så ser man att här finns det stort hopp mellan tillverkningskostnad och marknadsvärde.

Tittade lite halvhjärtat efter billiga stängselaggregat från Kina för några år sedan, men har för mig det såg skralt ut. Jag köpte i alla fall inget.


Man borde kunna hitta någon elektronikintresserad pensionär som kunde göra en fulversion av stängselaggregat. Behöver ju inte tjäna mer än en hundring eller två per aggregat då, och då blir det ändå billigt för köparen.

Sedan torde det minsta räcka gott och väl med tanke på att det oftast räknas på hur många hektar du använder det på och en hage på 100 kvm och ett hus är inte mycket.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hönstraktor, mobilt hönshus. Nät på undersida?
« Svar #25 skrivet: 03 jan-21 kl 14:15 »
Tack för tipsen! Inser dock att mina elektroniska färdigheter sätter käppar i hjulet. En transformator kanske man kan köpa billigt på nätet? Idéer om vart jag hittar en?

Egentligen är det skitenkelt att bygga sig en egen apparat.

Det som behövs är ett 12v batteri, strömbrytare, blinkersrelä och en tänspole.

Allt kopplat i en slinga. Man kan lägga till en vridpotetiometer till att styra tiden mellan stötarna och ett vanligt relä för,att ge full spänning till tänspolen.
Sedan ett jordspett från minus på batteriet och en tråd till nätet från tändspolen.

Och det kommer att svida gott i pälsen på vem som helst som kommer åt tråden.  8)
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hönstraktor, mobilt hönshus. Nät på undersida?
« Svar #26 skrivet: 04 jan-21 kl 01:01 »
Tack för ert engagemang!
Har nu tillräckligt med kött på benen för att börja skissa på utformning och räkna lite på det! God fortsättning!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, Mikael Jalonen, ärt, Be, per.martinsson, von tratt, Frydreik

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser