Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kålrabbi  (läst 882 gånger)

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
Kålrabbi
« skrivet: 08 sep-20 kl 09:06 »
Tidningen jordbruksaktuellt Nr 16 2020 har en artikel angående kommersiell odling av kålrabbi. En odlare i Skåne planterar 450.000 plantor om året. Eftersom kålrabbi blir klar på sju veckor, hinner odlaren med 2-3 olika grödor på samma fält under en säsong.

Tångräkan

  • Inlägg: 1976
    • Åland
SV: Kålrabbi
« Svar #1 skrivet: 08 sep-20 kl 17:47 »
Spännande. Kålrabbi är väldigt gott att knapra på rå. Jag prövade odla kålrabbi men det blev "nada". Någon (rådjuren troligen) åt upp alla skott.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Kålrabbi
« Svar #2 skrivet: 08 sep-20 kl 19:25 »
Ja, Kålrabbi är en god grönsak. Om Tyskland och tyskarna brukas det ibland skämtas om, de kallas för 'Sauerkraut' (surkål). Men kokt/stekt kålrabbi är också en favorit i detta land.

Odlar kålrabbi sisådär vartannat odlingsår.  Så fort som 7 veckor har inte mina kålrabbi blivit klara på. Men det beror kanske på att jag inte använder konstgödsel, utan 'bara' nässelvatten.

Mina kålrabbi har ofta blivit angripna av jordloppor i början på säsongen. Detta har jag åtgärdat med att lägga vedaska på plantan. Och även om plantan varit nästan helt avlövad, så har den återhämtat sig. Men det är klart, i ett sådant angrepp tappar plantan kanske 1-2 veckor i utvecklandet av frukten.

Kanske jag skall göra det  som den kommersiella odlaren gör, använda bekämpningsmedel sk preventivt. Men vedaska istället för bekämpningsmedel  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser