Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Akut hjäl med höna som tar kycklingar  (läst 847 gånger)

tossefarmor

  • Gäst
Akut hjäl med höna som tar kycklingar
« skrivet: 20 maj-15 kl 14:36 »
Jag har gjort ett stort misstag. Jag har  gett mina hönor äggskal, fått ett tips om det. Nu idag när jag kom ut till hönsen, så sprang en höna runt med en död kyckling i näbben. Antagligen har hon passat på att ta ett ägg, när mamman gått för att äta, hackat hål på ägget, och hittat kycklingen. Skall denna höna slaktas, hon har aldrig gjort så här förrut, och jag började ge äggskal för någon månad sedan. Hur får jag dem att sluta ta äggen?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Akut hjäl med höna som tar kycklingar
« Svar #1 skrivet: 20 maj-15 kl 14:45 »
Det finns ju en lång tråd, där vissa i stället ger snäckskal, medan andra tvättar äggskalen och rostar dem innan de ges tillbaka

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=35487.0

tossefarmor

  • Gäst
SV: Akut hjäl med höna som tar kycklingar
« Svar #2 skrivet: 20 maj-15 kl 15:08 »
Jo, och jag tog efter hur man skulle göra med äggskalen. Men denna höna har aldrig gett sig på vare sig ägg eller kycklingar förrut. Så jag undrar om jag skall slakta hönan, eller hur jag får bort detta.

enlitengård

  • Inlägg: 36
    • Blekinge
SV: Akut hjäl med höna som tar kycklingar
« Svar #3 skrivet: 20 maj-15 kl 16:20 »
Jag skulle inte slakta den hönan men däremot separera den höna som ligger på ägg/ har kycklingar från de andra. Höns är riktigt elaka och de kan ge sig på kycklingarna när de kläcks. Mamman försöker säkert försvara dem men varför inte ge henne och kycklingarna lite trygghet och lugn och ro. Ge henne en egen vrå med egen mat och vatten dit de andra inte når. Behöver hon sandbada så fixa lite sånt också eller släpp ut henne någon gång per dag och se till att stänga om henne sen igen (ha även stängt när hon är ute)
Bor med sambo på en liten gård med kalkoner, höns, vaktlar, ankor och hundar. Är i full färd med att förvandla ett 1/2 hektar till grönsaksodlingar + bygger ytterligare ett växthus.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 2 användare
Anders Flix, Hon-med-gässen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser