Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Breda golvplank Skåne?  (läst 2687 gånger)

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
Breda golvplank Skåne?
« skrivet: 19 sep-20 kl 08:33 »
Minst 20 cm iaf. Bör även vara minst 30 mm tjocka.

Någon som vet var man kan få tag på det?

(Kanske ska vara under annonser - var inte säker....)

Tacksam för tips!

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Breda golvplank Skåne?
« Svar #1 skrivet: 20 sep-20 kl 00:21 »
Tror det blir svårt.

Jag antar att du menar begagnade - för nya finns ju att beställa oavsett var man bor i landet.

Fråga: om du letar efter begagnade, är det för att de har patina, eller för att du räknar med att de skall vara billigare än nya?

Gjorde en snabb koll på Blocket. Just nu enbart 1 annons om begagnade sådan i landet (Västergötland). 60 kvm pris, 200kr kvm. Ev måste köparen ta upp brädorna från golvet.

Har genom åren haft en kompis som letade samma som du till sin lägenhet. Han kontaktade b l a rivningsfirmor. Han var på väg att få napp, det var en äldre byggnad med samlingslokal som skulle rivas. Men då han inte klarade att ta hela partiet på flera hundra kvm så gick det till någon annan. Så det slutade med att han köpte nytt.

Annars är det väl Återbruksdepåer och liknande att kolla. Sedan finns det knadrikskulturbygg.se med verksamhet här i landskapet. Väl värda att kontakta. Ev kan de förmedla.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Breda golvplank Skåne?
« Svar #2 skrivet: 20 sep-20 kl 00:49 »
Folkes bygg utanför Kristianstad kanske har.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Breda golvplank Skåne?
« Svar #3 skrivet: 22 sep-20 kl 09:12 »
Tror det blir svårt.

Jag antar att du menar begagnade - för nya finns ju att beställa oavsett var man bor i landet.

Fråga: om du letar efter begagnade, är det för att de har patina, eller för att du räknar med att de skall vara billigare än nya?

Gjorde en snabb koll på Blocket. Just nu enbart 1 annons om begagnade sådan i landet (Västergötland). 60 kvm pris, 200kr kvm. Ev måste köparen ta upp brädorna från golvet.

Har genom åren haft en kompis som letade samma som du till sin lägenhet. Han kontaktade b l a rivningsfirmor. Han var på väg att få napp, det var en äldre byggnad med samlingslokal som skulle rivas. Men då han inte klarade att ta hela partiet på flera hundra kvm så gick det till någon annan. Så det slutade med att han köpte nytt.

Annars är det väl Återbruksdepåer och liknande att kolla. Sedan finns det knadrikskulturbygg.se med verksamhet här i landskapet. Väl värda att kontakta. Ev kan de förmedla.

Hej!
Letar efter nytt! Tipsa gärna varifrån man kan beställa, till ett rimligt pris. Har googlat runt utan vidare framgång...

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Breda golvplank Skåne?
« Svar #5 skrivet: 22 sep-20 kl 10:29 »
Jag kan tipsa om en förträfflig tillverkare i Skåne, de sågar både breda och långa golvbrädor, även s.k. kilsågade gammaldags golv etc. Kruxet är att du skriver att det ska vara till ett rimligt pris, och jag förmodar då att mitt förslag faller. https://www.nyhamnssag.se/ De står för hela processen i egen regi, från att välja ut träd, såga, torka och hyvla.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Breda golvplank Skåne?
« Svar #6 skrivet: 22 sep-20 kl 12:15 »
Jag kan tipsa om en förträfflig tillverkare i Skåne, de sågar både breda och långa golvbrädor, även s.k. kilsågade gammaldags golv etc. Kruxet är att du skriver att det ska vara till ett rimligt pris, och jag förmodar då att mitt förslag faller. https://www.nyhamnssag.se/ De står för hela processen i egen regi, från att välja ut träd, såga, torka och hyvla.

Du är väll företagare så då får du se det som är rimligt för företagaren.
« Senast ändrad: 22 sep-20 kl 16:54 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Breda golvplank Skåne?
« Svar #7 skrivet: 22 sep-20 kl 17:20 »
I Norra Rörum fanns förr ett litet  sågverk med låga priser. Kolla om det finns kvar.

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Breda golvplank Skåne?
« Svar #8 skrivet: 22 sep-20 kl 21:16 »
För att inte peka allt för rakt på någon så ger jag dig en Googlelänk.
Upp i Hälsingland finns det någon riktigt bra tillverkare. 


Peka hellre rakt på någon om du känner till någon, googlat har jag som sagt gjort själv  ;)
Och så var det som sagt i första hand i Skåne det skulle vara  :)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Breda golvplank Skåne?
« Svar #9 skrivet: 22 sep-20 kl 21:20 »
Peka hellre rakt på någon om du känner till någon, googlat har jag som sagt gjort själv  ;)
Och så var det som sagt i första hand i Skåne det skulle vara  :)

Problemet med att vara landskapsspecifik i ett sådant fall är att det finns få som saluför sådant.
Och chansen att hitta rätt är betydligt enklare när man söker i skogslänen norröver för det även finns chans att dom har bra råmatrial.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Breda golvplank Skåne?
« Svar #10 skrivet: 22 sep-20 kl 21:25 »
I Norra Rörum fanns förr ett litet  sågverk med låga priser. Kolla om det finns kvar.

Hittar det ej på nätet. Någon annan som vet om det finns kvar?

Sedan är ju frågan om de tillverkar golv på en såg, inget som är säkert.


Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Breda golvplank Skåne?
« Svar #11 skrivet: 22 sep-20 kl 22:10 »
hittade ett par på  Eniro.se


eller kanske; https://hoor.cylex.se/s%C3%A5gverk.html


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Breda golvplank Skåne?
« Svar #12 skrivet: 23 sep-20 kl 12:27 »
Peka hellre rakt på någon om du känner till någon, googlat har jag som sagt gjort själv  ;)
Och så var det som sagt i första hand i Skåne det skulle vara  :)

https://www.nyhamnssag.se/
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Breda golvplank Skåne?
« Svar #13 skrivet: 24 sep-20 kl 06:08 »
Jag vet var det finns ett parti sådana plank, men vad är ett rimligt pris? (om man bortser från faktorn att tillverkarens måste tjäna pengar)

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Breda golvplank Skåne?
« Svar #14 skrivet: 24 sep-20 kl 20:44 »
https://www.nyhamnssag.se/

Tack Thomas - din länk hade jag sett. Ska ringa dom! Min uppmaning var till Skogsvilde som bidrog med en länk till en google-sökning  :-\

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Breda golvplank Skåne?
« Svar #15 skrivet: 24 sep-20 kl 20:51 »
Problemet med att vara landskapsspecifik i ett sådant fall är att det finns få som saluför sådant.
Och chansen att hitta rätt är betydligt enklare när man söker i skogslänen norröver för det även finns chans att dom har bra råmatrial.

Tack för att du delar med dig av din visdom. Det är just för att dom är få som jag gör denna efterlysning.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Breda golvplank Skåne?
« Svar #16 skrivet: 24 sep-20 kl 20:52 »
Tack Thomas - din länk hade jag sett. Ska ringa dom! Min uppmaning var till Skogsvilde som bidrog med en länk till en google-sökning  :-\

Ja...  och det för att jag inte ville peka direkt på någon specifik.
Utan för att jag tycker att ditt sökkriterie är för snävt.

Men i slutändan kan det mycket väl bli så att du får tätvuxet virke från Norrland till ett "bra" pris.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Breda golvplank Skåne?
« Svar #17 skrivet: 24 sep-20 kl 20:52 »
Tack för att du delar med dig av din visdom. Det är just för att dom är få som jag gör denna efterlysning.

Du behöver inte vara spydig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Breda golvplank Skåne?
« Svar #18 skrivet: 24 sep-20 kl 21:26 »
Du behöver inte vara spydig.

Lite konstruktiva inlägg kanske är välkomna för TS? Att du behärskar google betyder inte att alla andra är obekanta med det fenomenet.....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Breda golvplank Skåne?
« Svar #19 skrivet: 24 sep-20 kl 21:40 »
Lite konstruktiva inlägg kanske är välkomna för TS? Att du behärskar google betyder inte att alla andra är obekanta med det fenomenet.....

Nu var du oxå spydig..  ;D
Problemet eller fördelen med diskussionsforum är att man tråkigt nog inte alltid får de svar man önskar sig.

Som tex att i detta fallet är det med stor sannolikhet bättre och mer ekonomiskt att söka sig norrut efter det man efterfrågar.
Men men... 
valet är fritt, bara synd att vara för snäv med sina önskemål.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 3 användare
xaelanar, ThomasS, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser