Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dricksvattenbrunn av plast  (läst 2643 gånger)

Murakami

  • Inlägg: 3
    • Lappland
dricksvattenbrunn av plast
« skrivet: 30 jun-21 kl 13:46 »
Plötsligt blir jag erbjuden brunnsgrävning av en grävmaskinist som föreslår plaströr istället för betong. Tanken är att jag ska hämta dricksvatten direkt ur brunnen och med andra ord inte ledas in i huset. Hur går en tillväga? Vad får inte gå fel? Jag är lite rädd att jag bara  får ett obrukbart hål. Var hittar jag ett plaströr som är livsmedelsgodkänt? Tacksam för synpunkter!

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: dricksvattenbrunn av plast
« Svar #1 skrivet: 30 jun-21 kl 15:35 »
Fråga din grävare om tillverkare på röret, alternativt var han köper det någonstans.   Så kan du leta fram godkännandet för röret. Har du frågat om dom kan skaffa betongrör och att gräva ned istället. Jag tror inte det är giftigt eller skadligt.
kretslopp

Murakami

  • Inlägg: 3
    • Lappland
SV: dricksvattenbrunn av plast
« Svar #2 skrivet: 30 jun-21 kl 19:33 »
Tack för svar! Grävaren vet inte var det går att skaffa lämpligt plaströr. Betongringar är förstås det vanligaste alternativet, men tyngre och bökigare att få dit och att få tätt?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: dricksvattenbrunn av plast
« Svar #3 skrivet: 30 jun-21 kl 20:02 »
Vattenledningsrör till stamnätet kan vara upp till 1,6 meter i diameter.

Finns hos tex pipelife.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: dricksvattenbrunn av plast
« Svar #4 skrivet: 01 jul-21 kl 12:14 »
Ska du täta mellan ringarna? Om, varför det? På nätet florerar det missförstånd att det måste vara tätt mellan ringarna. Min och många andras erfarenhet är att stenlagda brunnar har godast och bäst vatten. Men alla brunnar måste länsas regelbundet om dom ska ge bra friskt vatten. Om du ändå bestämmer dej för att täta. Kontrollera noga så du inte använder giftig tätningsmassa.
kretslopp

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: dricksvattenbrunn av plast
« Svar #5 skrivet: 01 jul-21 kl 12:36 »
Ska du täta mellan ringarna? Om, varför det? På nätet florerar det missförstånd att det måste vara tätt mellan ringarna. Min och många andras erfarenhet är att stenlagda brunnar har godast och bäst vatten. Men alla brunnar måste länsas regelbundet om dom ska ge bra friskt vatten. Om du ändå bestämmer dej för att täta. Kontrollera noga så du inte använder giftig tätningsmassa.
  tätning gör man i de översta lagerna för att förhindra ytvatten att hitta in. Men länge ner är det ju lämpligt att vattnet kan ta sig in

Murakami

  • Inlägg: 3
    • Lappland
SV: dricksvattenbrunn av plast
« Svar #6 skrivet: 01 jul-21 kl 15:38 »
Tack Skogsvilde för tipset om Pipelife! De avrådde mig från att köpa plaströr eftersom de är för lätta och riskerar att flyta upp och är dessutom dyrare än betong.

Kretslopp och Alexn, då får det bli tätning  med lämpligt material upptill.  :)Lättare att hitta information om betongbrunn

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: dricksvattenbrunn av plast
« Svar #7 skrivet: 01 jul-21 kl 18:21 »
Tack Skogsvilde för tipset om Pipelife! De avrådde mig från att köpa plaströr eftersom de är för lätta och riskerar att flyta upp och är dessutom dyrare än betong.

Kretslopp och Alexn, då får det bli tätning  med lämpligt material upptill.  :)Lättare att hitta information om betongbrunn

Speciellt i din del av landet är den problematiken vardagsmat.
Samtidigt så är det en fördel om det är väglöst och du inte har bråttom då du kan transportera fram delarna med hjälp av skoter till vintern.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser