Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Naturruvning  (läst 1422 gånger)

Niinniii

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
Naturruvning
« skrivet: 07 nov-20 kl 10:31 »
Min höna bestämde sig för att ruva, så jag lade 4 ägg under henne sedan tillkom det två :-\. Nu är det dag 22, och en liten ljuvlig dunboll har torkat och piper för fullt, men två ägg är borta och inga kycklingar syns eller hörs. Nu till mig fråga, har hon ätit upp sina bebisar? varför i så fall lät hon en ensam stackare vara kvar levande? hur kan jag hindra henne att mosa, äta eller förstöra äggen, och istället nåt vis få de andra två äggen att klara sig?
Hon har sitt rede nära marken och är "instängd" med kompostgaller så de andra inte kommer åt henne eller äggen. 

Detta är min första kull och jag är helt grön på detta.
Tacksam för svar!

 

Kalla

  • Inlägg: 80
    • Jämtland
SV: Naturruvning
« Svar #1 skrivet: 07 nov-20 kl 12:12 »
Låter konstigt att hönan skulle äta äggen efter 22 dagar eller äta de nykläckta kycklingarna.

Är hönan ensam instängd? Kan en råtta, hermelin eller annat rovdjur ha tagit sig in? Var det 6 ägg från början? Två är borta, en har kläckts, så det är tre kvar att kläcka? Kan de två kycklingar som saknas, ha tagit sig igenom kompostgallret och blivit tagna av nåt utanför?

Niinniii

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Naturruvning
« Svar #2 skrivet: 07 nov-20 kl 12:28 »
Låter konstigt att hönan skulle äta äggen efter 22 dagar eller äta de nykläckta kycklingarna.

Är hönan ensam instängd? Kan en råtta, hermelin eller annat rovdjur ha tagit sig in? Var det 6 ägg från början? Två är borta, en har kläckts, så det är tre kvar att kläcka? Kan de två kycklingar som saknas, ha tagit sig igenom kompostgallret och blivit tagna av nåt utanför?

Ja hon har en egen liten bur i hönshuset. Mycket möjligt att en råtta kan komma in. Men borde hon då inte försvara sina ägg?🤔
Jag la dit 4 ägg, en annan höna har värpt 2 ägg till och "hjälpt till" så totalt 6 ägg från start. Japp 1 är kläckt och 2 ägg är krossade men inga kycklingar...nu väntar jag på de resterande 3 äggen🙏
Det är en möjlig förklaring men jag tror inte det 🤔 som du förstår så har jag ingen aning😔

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Naturruvning
« Svar #3 skrivet: 08 nov-20 kl 18:32 »
har du kollat under ruvningens gång?  När försvann äggen?  om  hönan är  klumpig och har sönder äggen av misstag äter hon nog upp dem.  Ser dem som mat i det läget. Hönshjärnor.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Naturruvning
« Svar #4 skrivet: 02 mar-21 kl 21:00 »
Hur gick det sen. Om du haft kompostgaller så låter det troligast att de andra två kläckts och gått igenom gallret och att de ligger döda någonstans.

Ett tips när hönor ska ruva fram kycklingar själva är att du har mobila reden så att hönan kan få ruva ifred någon annan stans. Vi brukar ta in äggen och vända på dem som man ska göra om man vill att de ska gå att ruva sen. Sen när vi har tillräckligt många (7 tycker vi är bra) så tar vi med äggen ut till hönshuset på kvällen och lägger i ett mobilt rede som vi gjort i ordning. Tar hönan som vi bedömt är mogen för att ruva och lägger henne på äggen i reden. Bär redet försiktigt med öppningen mot magen till en lugn plats som så klart är rovdjurssäker och lämplig för hönor. Där ställer vi ned redet. I detta utrymme kan hönan lämna redet när hon vill, sandbada, dricka äta, sträcka på sig. Det kan vara runt 8 hönor samtidigt i detta rum som alla är i olika faser av ruvningen. När kycklingarna är kläckta brukar vi flytta ut henne till en egen betesbur med ett tillhörande hus.. Om två hönor kläckt samtidigt brukar de kunna samsas i samma betesbur.

Vår erfarenhet är att man ska störa dem så lite som möjligt och låta dem bestämma. Vi kläcker fram mellan 40-70 natturruvade kindakycklingar varige år.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Prillis

  • Inlägg: 69
    • Västergötland
SV: Naturruvning
« Svar #5 skrivet: 03 mar-21 kl 07:19 »
Hur gick det sen. Om du haft kompostgaller så låter det troligast att de andra två kläckts och gått igenom gallret och att de ligger döda någonstans.

Ett tips när hönor ska ruva fram kycklingar själva är att du har mobila reden så att hönan kan få ruva ifred någon annan stans. Vi brukar ta in äggen och vända på dem som man ska göra om man vill att de ska gå att ruva sen. Sen när vi har tillräckligt många (7 tycker vi är bra) så tar vi med äggen ut till hönshuset på kvällen och lägger i ett mobilt rede som vi gjort i ordning. Tar hönan som vi bedömt är mogen för att ruva och lägger henne på äggen i reden. Bär redet försiktigt med öppningen mot magen till en lugn plats som så klart är rovdjurssäker och lämplig för hönor. Där ställer vi ned redet. I detta utrymme kan hönan lämna redet när hon vill, sandbada, dricka äta, sträcka på sig. Det kan vara runt 8 hönor samtidigt i detta rum som alla är i olika faser av ruvningen. När kycklingarna är kläckta brukar vi flytta ut henne till en egen betesbur med ett tillhörande hus.. Om två hönor kläckt samtidigt brukar de kunna samsas i samma betesbur.

Vår erfarenhet är att man ska störa dem så lite som möjligt och låta dem bestämma. Vi kläcker fram mellan 40-70 natturruvade kindakycklingar varige år.

Så gör vi också, men har bara haft en höna åt gången eller delat på dom. När du har flera hönor i samma utrymme har dom sin egen lilla bur eller funkar det så att dom håller sig till sitt eget rede och inte tar ngn annans rede om dom är uppe samtidigt?

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Naturruvning
« Svar #6 skrivet: 03 mar-21 kl 10:05 »
Det finns en liten risk med de. Oftast är de de som är nyligen insatta som gör så. Då får man va med lite. Vi antecknar vilken höna som är i vilket rede osv. Hönor som är uppe för mycket och kacklar och håller på är inte redo eller är inte mogna för att ruva och får gå tillbaka till flocken, mogna till sig eller pröva nästa år om det upprepar beteendet.

en annan problematik kan vara att om en kläcker kycklingar och får vara kvar för länge i ruvrummet så kan en oerfaren höna få för sig att dela vårdnaden och slippa ruva klart sina egna ägg. Men inget stort problem.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Prillis

  • Inlägg: 69
    • Västergötland
Naturruvning
« Svar #7 skrivet: 03 mar-21 kl 10:14 »
Det finns en liten risk med de. Oftast är de de som är nyligen insatta som gör så. Då får man va med lite. Vi antecknar vilken höna som är i vilket rede osv. Hönor som är uppe för mycket och kacklar och håller på är inte redo eller är inte mogna för att ruva och får gå tillbaka till flocken, mogna till sig eller pröva nästa år om det upprepar beteendet.

en annan problematik kan vara att om en kläcker kycklingar och får vara kvar för länge i ruvrummet så kan en oerfaren höna få för sig att dela vårdnaden och slippa ruva klart sina egna ägg. Men inget stort problem.

Tack för att du delar med dig av din erfarenhet.
Vi har en höna som ruvar nu och är det då någon mer som vill ruva skall vi testa att göra så som du gör. Vi har bara 8 hönor och en tupp men förra året var det två som ruvade, en av dom två gånger. Då hade vi bara tre hönor och en tupp..
« Senast ändrad: 03 mar-21 kl 20:52 av Prillis »

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Naturruvning
« Svar #8 skrivet: 03 mar-21 kl 20:36 »
Tack själv! Kul att höra någon som gör lika. Då är det inte helt tokigt antagligen.

Vi har runt 25 kindahönor och två tuppar. Är genbank sen 2011 eller 2012.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

778 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, kretslopp, malle h, gruvtrollet

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser