Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Podier av Ek - Inoljning  (läst 1002 gånger)

Sten Johansson

  • Inlägg: 1
Podier av Ek - Inoljning
« skrivet: 21 sep-20 kl 22:34 »
Hej!

Vi fällde nyligen en gammal Ek och det blev en massa fina stumpar över som jag tänkte göra podier, pallar av. Jag har noll erfarenhet av att jobba med trä, men någonstans måste man börja.

Jag har hyvlat den första stubben, tänkte imorgon gå på med slipmaskinen innan det är dags för inoljning.

Jag har kikat på några podier som tillverkat av Dry Things, dom är också gjorda i Ek. Det jag gillar med dom är att ekträts naturliga ljusa färg känns oförändrad och att ytfinishen inte är glansig.

Så jag undrar om någon har förslag på vad det kan vara för för olja? Linolja kanske? Podierna kommer stå inomhus, eventuellt användas för att ha blommor på eller något annat fint.

På inspirationsbilden som jag kollar så ser man små metalbeslag, som jag efter ha googlat runt tror mig ha hittat namnet på, brass bowtie eller brass butterfly?
Någon vet om det går att köpa dessa i Sverige eller är det något man i regel tillverkar själv?
Antar att dom primärt är till för att hålla ihop trät, om det har börjat spricka någonstans. Men jag kan tycka att det är ett fint inslag också.

Skulle gärna bifoga bilder men dom är tyvärr för stora.


Alla tips mottages gladeligen!

mvh,
Christoffer

von tratt

  • Inlägg: 1708
    • Skåne
SV: Podier av Ek - Inoljning
« Svar #1 skrivet: 21 sep-20 kl 23:12 »
Jag har inte mycket till tips, men hyvlade och skurna träytor är på lång och kort sikt trevligare än slipade, tycker jag  :)
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

ärt

  • Inlägg: 822
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Podier av Ek - Inoljning
« Svar #2 skrivet: 22 sep-20 kl 06:49 »
 Om du vill behålla träets färg upplever jag att du ska använda ytbehandling utan vax el olja. Vatten gör ju att träet sväller så du bör behandla på bägge sidor om det är ex. en sitt yta på en pall.
Det fungerar bra med såpa, tvålflingor och kärnmjölk.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Podier av Ek - Inoljning
« Svar #3 skrivet: 22 sep-20 kl 06:55 »
Om du vill behålla träets färg...
har du nogra upplevelser med shellach? som utblandas med sprit?

jag har testat att blanda med faerg fron skrivarblaeck med gott resultat, men knappast naturlig kulor., som jag ser det. monga lager. glans blir det daeromot som varar laenge, ser ut som godis. laett att reparera! farre lager och utan tillsats innebaer naturligtvis naturligare nyans

till trodstartaren so rekommenderar jag att bifoga laenk daer vi kan se bilden po foremolet. det aer monga google-traeffar po "dry things". sitter du po mobil so kopierar du nog laenken enklast genom att holla laenge po addressfaeltet, annars aer det dubbel hoger for att markera sen vaenster musknapp oftast.

om du moste skicka bilder rekommenderas uppladningstjaenst, tex imgur.com som jag anvaent sjelv under nott or med bra resultat.
« Senast ändrad: 22 sep-20 kl 07:14 av Jesus Kristus Är Guds Ord »

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Podier av Ek - Inoljning
« Svar #4 skrivet: 22 sep-20 kl 07:12 »
linolja går utmärkt att använda. Vill du undvika glansighet så tillverkas en halvolja,hälften kokt linolja hälften balsamterpentin. stryk bara på så mycket att du ser att eken suger in oljan. överskott torkas av efter någon timme. trasor o annat med linolja i är brandfarliga så dessa slänges bäst i en hink med vatten. Förvaras utomhus. All olja är vätande dvs ändrar kulör på virket. Blir en mörkare ton.

ärt

  • Inlägg: 822
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Podier av Ek - Inoljning
« Svar #5 skrivet: 24 sep-20 kl 23:06 »
 Håller på med att få en svartbetsad trä yta att inte smeta av sej, hålla sej matt och behålla känslan av trä. Det blev schellack,tunn, då det fanns färdigblandat och inte luktade lika starkt som zaponlack. Kunde doppa delarna utan någon vidare efterbearbetning.
Passade på  att ge en bit björk schellack. Färg förändringen blev väldigt lik den som halvoljan ger. Men kärnmjölken gav färgefekten att björken ljusnade något.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser