Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är bäst att skydda grönsaksodlingar med?  (läst 1761 gånger)

Elisabeth A

  • Inlägg: 63
    • Gästrikland
Vad är bäst att skydda grönsaksodlingar med?
« skrivet: 16 jun-20 kl 12:15 »
Hej!
Jag har en odlingslott där det springer en massa kaniner som gärna äter på mina grödor (de har tydligen haft en bra vinter och blivit riktigt många...). Med rätt täckning tänker jag att jag bör kunna komma runt detta problem, men frågan är vilken sorts täckning?

Jag har tänkt jordgubbs-/fågelnät över bönor, tomater, lök och kanske sallat. Det positiva är att grödorna kan pollineras (främst tomat då...   ;) ) och att inte ens rådjuren kommer åt växterna, men jag är bekymrad över att andra djur fastnar i nätet och dör.
Målla tar jag fiberduk över, likaså med selleriväxterna eftersom dessa inte behöver pollineras. Gurkväxterna får fiberduk fram till blomning sen verkar de klarar sig utan skydd.
Jag såg igår att Linnéträdgården hade satt hönsnät runt kålväxterna vilket jag antar är för att mota bort kaninerna, så detta skulle också kunna vara ett alternativ istället för jordgubbsnätet.

Hur har ni gjort för att lösa såna här problem?

/Elisabeth
med odling i zon 4


sunflower

  • Inlägg: 57
    • Uppland
SV: Vad är bäst att skydda grönsaksodlingar med?
« Svar #1 skrivet: 16 jun-20 kl 19:57 »
Hej!

Jag jobbar på en biodynamisk grönsaksodling och kaniner har också vi gott om! Vill de, så kommer de åt oavsett vilket slags skyddsnät man har. Fågelnät har visat sig vara för glest, de ser inte det och biter rakt igenom (ett hål precis ovanför varje salladshuvud). Våra erfarenheter är: så täta maskar som möjligt när plantorna är unga, lite äldre och grövre plantor kan få glesare nät. Och såklart måste man ta bort kaninskyddet för att ärtor, bönor mm ska pollineras (tomater är självpollinerande, gå bara och rör lite vid dem när de blommar, det räcker. en liten vindpust är också tillräcklig. samma med gurkor. men dessa plantor äter i alla fall inte våra kaniner, de har bitit av några stycken nån gång bara).
här är det då pest eller kolera - när nätet tas bort för pollinering så kommer duvorna och kajorna och knipsar av blommorna...
Vi försöker just nu etablera fler rovfåglar i området och hoppas på att katterna tar kaninungarna medan de är små. Sedan finns det vissa växter som kaninerna undviker och som jag planterar mellan de mer känsliga grödor: narcisstobak, mariatistel, ringblomma, mattram.

Lycka till!
Daniela
a ship in a harbour is safe, but that's not what  a ship is built for

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vad är bäst att skydda grönsaksodlingar med?
« Svar #2 skrivet: 17 jun-20 kl 23:43 »
Har ni kaniner i Uppland och Gästrikland?

Här har vi haft kaniner i hägn med bra resultat när vi använt finmaskigt elnät.

javill

  • Inlägg: 11392
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vad är bäst att skydda grönsaksodlingar med?
« Svar #3 skrivet: 18 jun-20 kl 08:46 »
Min mormor och morfar kämpade mot kaniner när de hade kolonilott. De hade finmaskigt kycklingnät runt odlingarna. Det funkade ganska bra men fick ses över dagligen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Elisabeth A

  • Inlägg: 63
    • Gästrikland
SV: Vad är bäst att skydda grönsaksodlingar med?
« Svar #4 skrivet: 18 jun-20 kl 12:32 »
Har ni kaniner i Uppland och Gästrikland?

Här har vi haft kaniner i hägn med bra resultat när vi använt finmaskigt elnät.

Jag vet inte om jag missförstår dig men kaninerna som finns på vårt koloniområde är vilda och den här vintern har de blivit många fler än förr. Kommunen har varit här och skjutit en del, skulle behöva göra det igen, men kan inte göra det nu när säsongen är igång tydligen. Så jag måste hitta på något för de verkar äta allt, i synnerhet när det är smått. Min rabatt är kraftigt försenad i sin utveckling på grund av avätna skott, inte ens lavendeln har jag behöver klippa ner (finns fördelar med allt! :) ).

Elisabeth A

  • Inlägg: 63
    • Gästrikland
SV: Vad är bäst att skydda grönsaksodlingar med?
« Svar #5 skrivet: 18 jun-20 kl 12:39 »
Och såklart måste man ta bort kaninskyddet för att ärtor, bönor mm ska pollineras (tomater är självpollinerande, gå bara och rör lite vid dem när de blommar, det räcker. en liten vindpust är också tillräcklig. samma med gurkor. men dessa plantor äter i alla fall inte våra kaniner, de har bitit av några stycken nån gång bara).

Intressant, tack för den informationen! Jag hade precis läst till mig att det var tvärtom - bönorna pollinerar sig själva innan de har öppnat blomman medan tomatplantorna behöver pollinerare... Gurkplantorna täckte jag bara innan blomningen förra året och de fick vara ifred sen. I allafall för kaninerna  ::).

Jag har vattensork under jord, kaniner ovan jord och i jorden klumprotssjuka. Ibland undrar jag varför jag fortsätter... men när det ger resultat så är det ju så kul! :D

Det lät intressant med biodynamisk odling. Går det att besöka din/er odling?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vad är bäst att skydda grönsaksodlingar med?
« Svar #6 skrivet: 18 jun-20 kl 13:32 »
Ok, det är förvildade kaniner som bildat koloni lokalt.

El är effektivt.

sunflower

  • Inlägg: 57
    • Uppland
SV: Vad är bäst att skydda grönsaksodlingar med?
« Svar #7 skrivet: 18 jun-20 kl 21:12 »
Kanin ovan jord, sork under ytan - låter precis som vad jag har att handskas med. Ibland förstår man varför folk tar till Round-Up och liknande...
Jag tror ändå på att biologisk mångfald är nyckeln, dvs skapa rum för insekter som pollinerar, locka dit småfåglar som kan bli byte till rovfåglar som även tar kaninungar mm.
Man måste vara beredd på att dela med sig av det man odlar fast inte till 100%.
Jag skyddar alla unga och späda plantor med nät men är mån om att öppna så fort jag vet att värsta (kanin-) faran är över och lämnar även sådant som skulle hamna på komposten åt dem ( dock sällan att de föredrar det...)

Besöka kan man självklart göra, dock jobbar jag för tillfället i Tyskland ( som tur är i en del där man inte kräver karantän för resenärer ifrån Sverige)
a ship in a harbour is safe, but that's not what  a ship is built for

sunflower

  • Inlägg: 57
    • Uppland
SV: Vad är bäst att skydda grönsaksodlingar med?
« Svar #8 skrivet: 18 jun-20 kl 21:17 »
Man kan ju även hägna in hela sin odling med hönsnät. Minst 1m, annars hoppar de över ( har jag sett flera gånger). Och minst 40cm djupt i marken, de är mästare på att gräva gångar under. Vi ställde fällor där de hade grävt hål. Resultat: det var bara väldigt unga kaniner som hamnade där. De vuxna var smarta och grävde nya hål bredvid...
a ship in a harbour is safe, but that's not what  a ship is built for

Elisabeth A

  • Inlägg: 63
    • Gästrikland
SV: Vad är bäst att skydda grönsaksodlingar med?
« Svar #9 skrivet: 23 jun-20 kl 16:11 »
Hmm, det låter lite kostsamt att näta in hela odlingen både ovan och under jord. Kanske nätar in rabatten jag har, så jag får några blommor i år ;D, så får resten ha fiberduk eller jordgubbsnät i alla fall.

Ja lite svinn är ok, men inte hela odlingen :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 2 användare
skräptanten, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser