Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tredje rör på vv-beredare  (läst 1639 gånger)

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Tredje rör på vv-beredare
« skrivet: 16 mar-20 kl 17:27 »
Blir tvungen att tillfälligt koppla in en gammal varmvattenberedare. Anslutningarna för kallt och varmt är inga problem. Men vad är det tredje röret till för?
Jag kan koppla in en säkerhetsventil av den här typen

Kan jag då plugga det tredje röret?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Tredje rör på vv-beredare
« Svar #1 skrivet: 16 mar-20 kl 19:39 »
Det tredje röret (längst till höger nedåt på bilden av blandningsventilen) är utlopp från säkerhetsventilen.  Dra det till någon golvbrunn eller annat lämpligt ställe. Det får INTE pluggas!

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Tredje rör på vv-beredare
« Svar #2 skrivet: 16 mar-20 kl 20:29 »
Det kanske inte framgick helt klart att det är tredje röret på själva vv-beredaren jag funderar på. Bilderna hamnade inte riktigt i rätt ordning.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Tredje rör på vv-beredare
« Svar #3 skrivet: 16 mar-20 kl 20:46 »
Finns det märke och modell på vvb?

På min vvb av 30L-modell fanns det med en https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/uppvarmning/cirkulationspumpar/sakerhetsventil-452319/ i kartongen tillsammans med ett T-kors för montering på inkommande kallvatten.

Med multiblandaren är säkerhetsventilen inbyggd.

På din vvb så kan det vara övertrycksröret där säkerhetsventilen av gammal modell skall sitta. (Då kopplar man bara inkommande kv och utgående vv som vanligt).
Vad händer om du blåser i antingen kall eller varm-röret? blåser det ut genom det 3e röret då?

Ser ut som det suttit en klämringskoppling på det nångång i tiden.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Tredje rör på vv-beredare
« Svar #4 skrivet: 16 mar-20 kl 20:54 »
 Just det. Jag hade glömt att blåsa i rören. Det är fritt blås mellan alla tre rör.
vvb är tydligen tillverkad 1988 så den har några år på nacken. Värmeelementet verkar fortfarande fungera.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Tredje rör på vv-beredare
« Svar #5 skrivet: 17 mar-20 kl 13:56 »
Jag skulle nog säga att det är dåtidens övertrycksrör.
OBSOBS!VARNING osv https://www.youtube.com/watch?v=9bU-I2ZiML0 ca 1m30sek om jag har fel.
Eventuellt skulle kunna vara för offeranoden om den har stavanoder istället för monterad innuti. Jag har aldrig bytt anod själv, för när den har tagit slut så har oftast värmeelementet redan rostat sönder (salt och järn i vattnet).

"MEN" då alla tre rör är blåst-förbundna, så skulle jag nog vara hyfsat safe med en modern blandare under som har inbyggd säkerhetsventil. Den är ju förbunden med både varm och kallvattenrören.

Som extra säkerhet, https://www.biltema.se/bygg/vvs/varmvattenberedare/sakerhetsventil-2000042475 kan ju monteras på 3e röret. Då både pluggar du och säkrar den.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Tredje rör på vv-beredare
« Svar #6 skrivet: 17 mar-20 kl 15:41 »
Aldrig ett utstickande kopparrör för montering av offeranod. Det brukar vara en fastsvetsad muff med invändig R 3/4" gänga. Ofta uppifrån, så man inte behöver tömma beredaren fullständigt för att titta till anoden.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

762 gäster, 4 användare
Be, lillatorpet, karin saler, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser