Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips mottages tacksamt.  (läst 1628 gånger)

Tord

  • Inlägg: 48
  • 3 st hästar samt 5 Får,höns, katter,hundar.
    • -
Tips mottages tacksamt.
« skrivet: 11 okt-19 kl 08:03 »
Hej! jag har 4 st tackor korsning med finull  som kommer gå ute hela vinter. har precis skaffat en bagge för damerna;
min tanke är att han ska gå med dom ända tills lammning sker!
min undran är om han kan gå kvar med tackorna efter lamning?
Hur tidigt efter lamning kommer han att betäcka på nytt? Tänkte att tackorna inte släpper till så länge lammen diar??han får ju inte gå ensam vet jag men hur skulle ni gjort?
Jag kan ju ta bort han vid lamningen då jag har möjlighet att låna bagge från granngården för ny betäckning.
El finns det ngt annat bra förslag om man vill behålla han?
Tacksam för tips
Livet på Landet:-)

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Tips mottages tacksamt.
« Svar #1 skrivet: 11 okt-19 kl 10:29 »
Nej, baggen kan INTE gå kvar med tackorna, vare sig vid lamningen, eller efter lamningen.

Runt lamningen, så behöver du som som fårägare, kunna ta hand om tackorna, för att hjälpa dem och de unga lammen på olika sätt. Baggens roll är att försvara "sina" tackor mot andra baggar.
Dessutom så behöver tackorna få extra kraftfoder, i synnerhet i slutet av dräktigheten för att orka producera lamm och mjölk till lammen. Att äta kraftfoder är inte nyttigt för baggen, han kan bl.a. drabbas av urinsten.

Det är ganska vanligt att baggen ger sig på och stångar människor när han går kvar flocken vid lamning, i sämsta fall så ger han sig även på tackor eller lamm.
Chansa inte! Det finns dom som låter baggen gå kvar, och det fungerar kanske ett år, två år, men sedan smäller det, och det är bara onödigt.

Du har en rasblandning där tackorna brunstar året runt. Det innebär att en tacka kan brunsta och bli dräktig redan medan hon har små lamm vid sidan. Om det blir så, så tar tackan skada av det, hon behöver vila, juvret behöver vila, och hon behöver återställa sitt hull efter dräktigheten.

Så att hålla en bagge med tackorna efter betäckning är bara dumt.
Slakta baggen efter betäckning, eller håll honom separat (vilket han inte trivs med), tills bagglammen är så stora att de kan göra honom sällskap.

Tord

  • Inlägg: 48
  • 3 st hästar samt 5 Får,höns, katter,hundar.
    • -
SV: Tips mottages tacksamt.
« Svar #2 skrivet: 11 okt-19 kl 11:59 »
tack för svar! om du släppt in baggen nu? hur länge skulle du låta han gå ihop med tackorna då?
Livet på Landet:-)

Tord

  • Inlägg: 48
  • 3 st hästar samt 5 Får,höns, katter,hundar.
    • -
SV: Tips mottages tacksamt.
« Svar #3 skrivet: 11 okt-19 kl 12:29 »
Skulle det fungera om jag lånar in en bagge av grannen och släpper dom två i en egen hage innan lammning?
Livet på Landet:-)

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Tips mottages tacksamt.
« Svar #4 skrivet: 11 okt-19 kl 16:23 »
Svarar på bägge frågorna:

Man brukar ge tackorna 5-6 veckor med baggen, då hinner två brunstperioder gå, så är baggen fertil, så borde alla tackorna få lamm om ca 5 månader plus 5-6 veckor.

Ja du kan låna en bagge för att ha som sällskap. Men kolla upp baggen du lånar, så att han inte tar med sig otrevliga parasiter, som t.ex. Haemonchus (Stora magmasken). Se till att lånebaggen eller bagglammet, är friskt och det finns ett nytaget träckprov, och att baggen är avmaskad vid behov av det.

Se till att ställa baggarna trångt de första dagarna, så att de inte kan ta sats för stångas och skada varandra.

Ett bra sätt att alltid kunna ha sällskap till sin bagge, är att kastrera ett av nästa års bagglamm.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Tips mottages tacksamt.
« Svar #5 skrivet: 11 okt-19 kl 18:10 »
Min bagge får snart komma till sina damer och får sedan vara med dom ända tills lammen skiljs.
Dock kan han få något dygn för sig själv när det är lamning men oftast har han någon tacka att gå med i hagen.

Ibland kan han ha lite dåligt inflytande på nya lamm men det brukar aldrig vara något stort problem. Men att ha lammningsbås och plats i ett bås för en vilsen bagge är bra.
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

730 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser